Alltså det här med att en högtalare kan vara bäst.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Alltså det här med att en högtalare kan vara bäst.

Inläggav peetwa » 2010-12-07 23:42

Jag la sista handen på mina högtalare idag. Idag var det den lägre basen som skulle balanseras mot resten av högtalaren. Jag lyssnar på spartansk musik så det har varit mycket jazz trio musik på rotation i dag. En sak som slog mig var hur sjukt olika starkt trummor och bas är inspelade och mixade. För att vara en så homogen musikstil så finns det verkligen stora skillnader. Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.

Hur förhåller ni er till detta dillemma.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Alltså det här med att en högtalare kan vara bäst.

Inläggav Objektivisten » 2010-12-07 23:47

peetwa skrev:Hur förhåller ni er till detta dillemma.

Jag väljer det som låter bäst (mest naturligt) med det mesta, d v s kompromissar. För riktigt bra blir det aldrig med allt, t ex en del plattor kommer alltid låta bastunga, andra basfattiga.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Objektivisten 2010-12-08 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-07 23:47

Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad! :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-08 00:03

paa skrev:Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad! :)

En o annan tomte kanske använder högtalarna till det, vi andra lyssnar nog på musik mest.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-08 00:05

paa skrev:Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad! :)

Jag lyssnar på musik. Det är det man har sina högtalare till. Och välinspelad demo-jazz är den sämsta sortens test-musik. Sådan låter ju bra på exakt allting.

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-12-08 00:12

Skaffa en färgande anläggning så blir du av med problemet - då låter alla inspelningar lika. :wink:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 00:14

Bill50x skrev:

Jag lyssnar på musik. Det är det man har sina högtalare till. Och välinspelad demo-jazz är den sämsta sortens test-musik. Sådan låter ju bra på exakt allting.

/ B

Jag vet inte vad du vill ha sagt med det.

Att jag lyssnar på demo-jazz?

Att jag har en dålig metod att balansera djupbasen med?

Att du inte förstod dillemmat i första inlägget?

:?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-08 00:16

Lust skrev:Skaffa en färgande anläggning så blir du av med problemet - då låter alla inspelningar lika. :wink:

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-08 00:19

peetwa skrev:Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.

Ja, om man gör på det sättet. Rätt omöjligt att få till det om man balanserar mot inspelningar som man inte har koll på hur dom är.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 00:23

Du får ju göra diverse inställningar och korrigeringar efter en tongenerator. Då får du en insignal som är lika stark i alla register och då kan du justera så du får samma ljudnivå i basen som resten av registret.
Om du kalibrerar den efter en viss skiva kommer ju större delen av annat material att låta hemskt. Om inte den skivan är väldigt välbalanserad dvs.

Allt om man känner till en inspelning väldigt bra och vet "hur den skall" låta kan man ju gå efter det. Låter dock svårt att få nivåerna helt rätt då.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-12-08 00:31, redigerad totalt 2 gånger.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-08 00:26

peetwa skrev:Jag la sista handen på mina högtalare idag. Idag var det den lägre basen som skulle balanseras mot resten av högtalaren. Jag lyssnar på spartansk musik så det har varit mycket jazz trio musik på rotation i dag. En sak som slog mig var hur sjukt olika starkt trummor och bas är inspelade och mixade. För att vara en så homogen musikstil så finns det verkligen stora skillnader. Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.

Håller på med liknande, dvs justerar filtren till mina DIY projekt fortlöpande, jag försöker variera inspelningskvalitet samt musikstil frekvent, jag tycker jag då får en hygglig känsla om något i ljudet ligger latent oavsett fonogram, sen testar jag lite idéer och vissa leder en bakåt men över tid blir det stadigt bättre tycker jag.
Tänkte att jag skulle tuna så gott jag kan enbart på lyssning och få en vink av vad min inre referens går för när jag mäter upp de sen.
Till slut får man väl börja fuska ändå, för att nå det finstilta och minimera marginalerna.
Senast redigerad av Goldfinger 2010-12-08 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 00:26

subjektivisten skrev:
peetwa skrev:Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.

Ja, om man gör på det sättet. Rätt omöjligt att få till det om man balanserar mot inspelningar som man inte har koll på hur dom är.

Berätta gärna hur du arbetar med kända inspelningar.

Berätta även hur du ser på dillemmat i första inlägget.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-08 00:30

Jag tillverkar inte egna högtalare. Men jag ser problemet att använda godtyckliga inspelningar till att balansera dom utan att veta hur dom inspelningarna själva är balanserade mot verkligheten. Bästa vore ju att ha egna inspelningar som referens, till att börja med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 00:36

Innan det ballar ur här så handlar alltså tråden hur man principiellt förhåller sig till de enorma variationerna i källmaterialet i detta fallet i bas och trummor.

Jag började tänka på detta när jag finjusterade placeringen (cm) på mina högtalare storleken på sänkningen av en nod vid 50 Hz på 2 dB. Det var vad jag gjorde när jag kom och tänka på frågan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-08 00:43

subjektivisten skrev:Bästa vore ju att ha egna inspelningar som referens.

Ja, framförallt en känd (på inspelningen) rumsakustik vore mycket värt

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 00:45

Nu är jag ingen högtalarbyggare, men det enda sättet som jag kan komma på är att du gör högtalarna så raka i frekvenskurvan du kan. Sen om materialet har alldeles för mycket bas så är det nog inte så mycket du kan göra åt det i just själva högtalaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-08 00:49

Om det är starka trummor så kan man ju lyssna extra bra på dom, det kanske är Buddy R. som spelar och allting. Om det är extra stark bas så kan man ju lyssna på den, det kan ju vara Jaco som är i farten. Inget problem som jag ser det! Har man riktigt tur kan det vara nån tomte som spelar congas också. Då kan det svänga loss ordentligt!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 00:54

Goldfinger skrev:
subjektivisten skrev:Bästa vore ju att ha egna inspelningar som referens.

Ja, framförallt en känd (på inspelningen) rumsakustik vore mycket värt

Ja det kan man tycka. Om man har en inspelning med en känd mikrofon i en studio med en känd akustik i basområdet och vet hur denna förhåller sig till lyssningsrummet och hur man skall konstruera en högtalare som återskapar ljudet i kontrollrummets högtalare i lyssningsrummet.

Säg att man kan detta. Ska man då köpa att all amerikansk jazz tidigare än 1968 helt saknar djup bas och att mer och mer av den välproportionerade alternativmusiken börjar gå över gränsen för vad som kan anses vara blaserat på samma anläggning.

Dillemmat kvarstår.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-08 00:54

Man kan köpa ett försteg med baskontroll också, så man får kontroll över situationen. Var det inte lektor Munthe i Vänersborg som hade angivit på alla sina skivor hur han skulle ställa tonkontrollerna?
Senast redigerad av paa 2010-12-08 00:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-08 00:56

Ja, eller pilla ihop en Noolom.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 00:57

adzer skrev:Nu är jag ingen högtalarbyggare, men det enda sättet som jag kan komma på är att du gör högtalarna så raka i frekvenskurvan du kan. Sen om materialet har alldeles för mycket bas så är det nog inte så mycket du kan göra åt det i just själva högtalaren.

Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-08 01:01

Om det bara är tonbalansen som är problemet så är det ju en smal sak att kompensera med tonkontroller, men om det är olika spridningegenskaper för olika återgivningar, kanske för akustisk musik alternativt högtalarmusik typ rock och processad pop, så kanske det kan vara en vits med några olika högtalare.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-12-08 01:09

peetwa skrev:Jag la sista handen på mina högtalare idag. Idag var det den lägre basen som skulle balanseras mot resten av högtalaren. Jag lyssnar på spartansk musik så det har varit mycket jazz trio musik på rotation i dag. En sak som slog mig var hur sjukt olika starkt trummor och bas är inspelade och mixade. För att vara en så homogen musikstil så finns det verkligen stora skillnader. Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.

Efter ett antal års DIYande har jag "öronmärkt" ett gäng skivor som jag lyssnat på väldigt många gånger och på många olika system. Denna samling har blivit något av en referens som jag använder flitigt i slutfasen av bygget. Vissa spår har överdriven bas, vissa är tunna och en hel del låter "som de ska" och detta ska naturligtvis komma fram på "rätt" sätt när jag tunar.

Men.....i regel utgår jag från mätningar och när de ser ut som jag vill brukar jag dra igång "referenssamlingen"

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-12-08 01:15

peetwa skrev:
adzer skrev:Nu är jag ingen högtalarbyggare, men det enda sättet som jag kan komma på är att du gör högtalarna så raka i frekvenskurvan du kan. Sen om materialet har alldeles för mycket bas så är det nog inte så mycket du kan göra åt det i just själva högtalaren.

Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.

+1

Framförallt hembio kräver en väl genomarbetad "house curve" (tycker jag).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-08 01:45

peetwa skrev:

Precis min åsikt med. Du gör en högtalare som är så neutral och naturtrogen som möjligt. Den skall spela upp varje fonogram som de låter.
En högtalare som låter på ett specifikt sätt för en viss sort musik är ingen höjdare i min bok.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-08 01:53

peetwa skrev:Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.

Hur menar du då? Varför skulle det inte finnas en högtalare som kan återge alla form av musik man skickar till den?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-08 06:09

subjektivisten skrev:
peetwa skrev:Mmm, jag är av en annan åsikt. Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.

Hur menar du då? Varför skulle det inte finnas en högtalare som kan återge alla form av musik man skickar till den?

Det var ju inte vad han sa!! Klart alla högtalare kan återge signalen men inte idelat. STOR skillnad. Jag håller på empirisk grund med honom
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-08 08:40

peetwa skrev:

Håller med. Detta är ett bekymmer.
Tyvärr får man nog konstatera att en del skivor är konstigt mixade och försöka koncentrera sig på det musikaliska budskapet om man kan. Stör man sig för mycket kommer skivan att förbli ospelad då den inte är njutbar.
Hemmabion har en egen konfiguration som passar den formen bättre än stereouppställning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-08 09:00

Med risk att jag inte läst tråden tillräckligt bra, men;

Jag tror man är lite på hal is om man funderar i termer som att ha en tillräckligt dålig högtalare för att återge dålig inspelning "på rätt sätt". För egen del så tycker jag att det funkar prima att lyssna på sk lofi, mysdistat eller vad man nu vill kalla det, med ett par högpresterande högtalare.

Med det skrivet så inser jag att man därmed startat en diskussion att man inte har tillräckligt högupplöst system som visar hur dåliga inspelningar det är. Där kan man kontra med att ett system idealt skall kunna klara av all slags material, etc etc etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 09:44

Lust skrev:Skaffa en färgande anläggning så blir du av med problemet - då låter alla inspelningar lika. :wink:

Haha.... men kanske ändå den bästa förklaringsmodell för varför de är så populära som jag hört!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nästa

Återgå till Generellt om hifi