Sådana spiders har de använt sedan 40-talet då elementen hade elektromagneter. Den fungerade väldigt bra. Det var en slags partinax.
Naq, du har e-mail

MvH
Peter
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:rauna/sinus har ju den där plastvarianten som finns på bild på sid 9. men hur bra den fungerar vet jag inte. Används den sortens spider i sinuselementen?
Ankan_75 skrev:känns helfel den där grunkan!!
Nattlorden skrev:18" med 50mm Xmax p2p, 75mm Xmech.... lät som en trevlig baspumpare....
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:18" med 50mm Xmax p2p, 75mm Xmech.... lät som en trevlig baspumpare....
Japp. Och bara $600 på superrea...Nu är jag tveksam till nyttan av alla mega x-max element som florerar. Fluktuerande induktans, tryckkänsliga "fetupphängningar" och spiders som skall klara 50 mm p-p linjärt. Det ska nog fan till att hålla reda på ett 500 g svängande membran vid x-max. Grejen med elementet är just kvoten mellan Fs och Qt, dvs 20 Hz och 0.5. Men visst. Ett sådant element motsvarar ledigt 3 st NHT 1259.
DQ-20 skrev: Skall man nedåt mot andra optimaltonkurvor (i låda) t.ex. 20Hz/Q=0.5 eller 14Hz/Q=0.5, dvs. jämn tonkurva ned till nära nog DC i slutna rum, är det min uppfattning att eq är det som gäller. Då handlar det plötsligt om andra dimensioneringar igen av elementens småsignalparametrar. Slutsats: utan eq: man bör nöja sig med optimaltonkurva 7 enl. IÖ:s klassifikation. Skall man lägre ned löser man det med eq på element som har låg Fb och samtidigt låg Qb.
Vad är måtten på ditt rum?Piotr skrev:DQ-20 skrev: Skall man nedåt mot andra optimaltonkurvor (i låda) t.ex. 20Hz/Q=0.5 eller 14Hz/Q=0.5, dvs. jämn tonkurva ned till nära nog DC i slutna rum, är det min uppfattning att eq är det som gäller. Då handlar det plötsligt om andra dimensioneringar igen av elementens småsignalparametrar. Slutsats: utan eq: man bör nöja sig med optimaltonkurva 7 enl. IÖ:s klassifikation. Skall man lägre ned löser man det med eq på element som har låg Fb och samtidigt låg Qb.
Tror inte EQ är nödvändigt för jämn kurva (om vi talar om tekniskt jämn) för andra avstämningar än nämnda "optimaltonkurvor".
Jag har närapå rakt ner till 4Hz i mitt rum och därefter rullar det av.. men då står både micken samt ljudkortet för en del utav det så möjligtvis har jag rakt ner till 1-3Hz eller däromkring.
Systemresonans=40Hz
Q=0.58
/Peter
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:18" med 50mm Xmax p2p, 75mm Xmech.... lät som en trevlig baspumpare....
Japp. Och bara $600 på superrea...Nu är jag tveksam till nyttan av alla mega x-max element som florerar. Fluktuerande induktans, tryckkänsliga "fetupphängningar" och spiders som skall klara 50 mm p-p linjärt. Det ska nog fan till att hålla reda på ett 500 g svängande membran vid x-max. Grejen med elementet är just kvoten mellan Fs och Qt, dvs 20 Hz och 0.5. Men visst. Ett sådant element motsvarar ledigt 3 st NHT 1259.
Hur stor låda, får jag in 2 eller 3 per sida?
Piotr skrev:DQ-20 skrev:Membranhelvetet är dock gjort av aluminium och rörlig massa är 500 g. Frågan om hur man skall ställa upp dem mot underlaget verkar inte helt trivialt.
Hur ställer du dig till två element per låda för att eliminera detta problem?
/Peter
DQ-20 skrev:I Basta! kommer jag fram till ca 180-200 liter/styck beroende på hur mycket isotermisering man kan nå med dämpmaterialet. Membranhelvetet är dock gjort av aluminium och rörlig massa är 500 g. Frågan om hur man skall ställa upp dem mot underlaget verkar inte helt trivialt.
DQ-20 skrev:Det låter ju bra. Förutom att vi nu talar om minst två enheter på ca 400 liter och krav på att elementen är ganska styvt kopplade till varandra. Skall man ha så stora basmoduler får man vara allt bra sugen.
Piotr skrev:DQ-20 skrev:Det låter ju bra. Förutom att vi nu talar om minst två enheter på ca 400 liter och krav på att elementen är ganska styvt kopplade till varandra. Skall man ha så stora basmoduler får man vara allt bra sugen.
Är det stora element som lockar? Varför inte använda flera mindre element?
Inget problem att få elementen styvt kopplade med en rimligt vettig lådkonstruktion.
Har ju själv moduler med en bas på vardera sida av MDF-lådan och skillnaden i lådvibrationer när man jämför dipolt och omni är enorm.
/Peter
21", 60mm p-p X-mech, 97dB känslighet, 3400W kontinuerligt, ger en del utrymme för Eq. Synd att den hade så hög Fs, lite distmätningar på den vore intressantIngOehman skrev:Det finns poänger med stora areor, med avseende på lätthet
att åstadkomma system som klarar att pumpa mycket utan
att bli svåra att kontrollera (mindre slag och lägre membran-
hastigheter).
Det betyder inte att det inte går att lösa på andra sätt, och att
man då kan få väl så goda resultat, men med stora areor blir
det lättare. Det har dock ett pris - man behöver väldigt mycket
magnetisk energi i spalten.
Några sådana här i en förfärligt stor låda (t ex en pensionerad
garderob eller en smygvind) kan bli väldigt trevligt:
http://www.bcspeakers.com/product.php?id=163
Vh, iö
DQ-20 skrev:Ville bara tillägga att elementet SB Acoustics SB34NRX75-6 verkar vara mycket likt NHT 1259. Elementet har lite mer elektromagnetisk dämpning men detta kan sannolikt kompenseras genom mindre dämpning i lådan. Simuleringar i Basta! ger nära nog identiska resultat både för sluten och dämpad låda. Enligt Zaph audio skall distortionen dessutom ligga bra till.
/DQ-20
Nej gjorde bara en snabb sökning och det var första priset jag hittade. Så med större kvantiteter går priset säkert att pressa ytterligare liteBele skrev:Alexi skrev:
Priset var helt rimliga 3kkr/st också
Var hittade du det? Inte i Europa va?
IngOehman skrev:<snip>
Några sådana här i en förfärligt stor låda (t ex en pensionerad
garderob eller en smygvind) kan bli väldigt trevligt:
http://www.bcspeakers.com/product.php?id=163
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster