Baffelstöd, bakväggsstöd vid väggnära placering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Baffelstöd, bakväggsstöd vid väggnära placering

Inläggav Max_Headroom » 2010-11-03 14:23

Det är dax för nya högatalare till datorn. Kanske i 2 omgångar.

Hur blir det med baffelstöd när högtalaren placeras väggnära, vi snackar alltså om baffeln placerad ca 3 dm från bakväggen. Här kommer man att få en utsläcknig någonstans, ska den komenseras för?

Man får ju bra stöd från bakväggen i det verkliga basregistret (märks tydligt med mina nuvarande burkar med 4" basar som ändå går djupt med förvånadsvärt bra tryck faktiskt.se). Hur långt upp i frekvens kan man räkna med detta.

Lyssningsavstånd är i storleksordnignen 1-1,5 meter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peetwa

Re: Baffelstöd, bakväggsstöd vid väggnära placering

Inläggav peetwa » 2010-11-03 14:51

Max_Headroom skrev:Det är dax för nya högatalare till datorn. Kanske i 2 omgångar.

Hur blir det med baffelstöd när högtalaren placeras väggnära, vi snackar alltså om baffeln placerad ca 3 dm från bakväggen. Här kommer man att få en utsläcknig någonstans, ska den komenseras för?

Man får ju bra stöd från bakväggen i det verkliga basregistret (märks tydligt med mina nuvarande burkar med 4" basar som ändå går djupt med förvånadsvärt bra tryck faktiskt.se). Hur långt upp i frekvens kan man räkna med detta.

Lyssningsavstånd är i storleksordnignen 1-1,5 meter.

Baffelbredden avör hur dippen kommer att mäta. Bredare baffel ger en lägre men mindre dip. Men kan dämpa så att den blir mindre i mätninger. Märk väl att jag skiver mäter efter som jag inte har testat tillräckligt noga för att veta hur det låter.

Stödet från bakre vägg går hela vägen upp till mellanregistret.

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-03 17:40

Som peetwa skriver går baffelstödet långt upp i mellanregistret. Det finns dock 2 saker man bör komma ihåg.

- När frekvensen/våglängden börjar närma sig högtalarens dimensioner uppstår riktverkan och väggen blir ointressant (nästan).

- När avståndet till vägg blir mer än en kvarts våglängd kommer väggen omväxlande stödja och släcka ut frekvenser.

Detta är ju i sig inte på nått sätt "digitalt". Om man inte räkna på detta finns det ett utmärkt sätt att visualisera detta på papper.

Rita upp en sinuskurva med 2 våglängder på ett transparent papper (så att det även syns på andra sidan), markera också Y-axeln. Tänk dej nu att du vill se hur ljudet påverkas med en 1/4 våglängd från väggen. Vik då pappret vid en kvarts våglängd. Håll upp det mot ljuset - adderar kurvorna varann? Prova igen genom att göra vikningen vid en 1/2 våglängd - addera nu kurvorna...vad blev resultatet? Prova andra avstånd också t.ex. 1/8 dels vågländ.

Du kan alltså "se" hur mycket kurvorna samverkar eller motverkar varann vid varje givet läge (alltså våglängd/frekvens i relation till avståndet. Det räcker att du gör summeringen på en punkt på Y-axeln.

Teoretiskt är detta helt korrekt OM man vara hade EN vägg och övrigt frifält. Verkligheten är mer komplicerad än så då du har fler avgränsningsytor och dessa är inte alltid idealiska avgränsingar (Det är därför dina grannar hör din stereo!)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-03 17:59

Sen så finns det väll en tidskillnad mellan direkt ljudet och det reflekterade ljudet så att utsläckningen inte ter sig för lyssnaren som för mikrofonen eller simuleringsprogrammet eller ritaren på pappert.

audiophone

Inläggav audiophone » 2010-12-09 20:00

Här är en illustration vad som brukar kunna hända. Närmare bakvägg gör att dippen kommer högre i frekvens (men blir mindre djup)
Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 20:50

Och därmed även lättare att dämpa bort.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 21:03

jag ser ingen bild :(

för att hålla gångvägen kort till väggen bakom bör baffelmåtten hållas små, eller iallafall utforma lådan så volymen är långt från elementet, typ en pyramid eller ännu hellre en låda på golvet och ut kommer en strut som elementet monteras på

snacka funkisform
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 21:20

celef skrev:jag ser ingen bild :(

för att hålla gångvägen kort till väggen bakom bör baffelmåtten hållas små, eller iallafall utforma lådan så volymen är långt från elementet, typ en pyramid eller ännu hellre en låda på golvet och ut kommer en strut som elementet monteras på

snacka funkisform

Tar du hänsyn till att vad programmet simulerar, mikrofonen mäter inte är samma sak som öronen hör i detta område?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 21:41

det är nog inte sant, eller så kanske jag inte förstår vad du menar, våra öron fungerar ju inte som mätmiken eller ett datorprogram, men man kan analysera systemet i olika tidsintervaller och därmed få en liten inblick hur vi upplever ljudet, rejält kort gångväg är här ett plus
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 21:48

Jag är inte så säker på att det är falskt. Jag har inga hörbara avikelser i den storleksordningen som simuleringarna visar på min väggnära högtalare.

Jag tror att om du skulle eq:a till sådanna toppar och dalar som vöggen och golvet ger i en simulering och spela upp dom i en ekofri kammare skulle det låta helt anorlunda. Men det är vad jag tror. Även om mitt troende på senare tid har varit framgångsrikare och framgångsrikare.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 22:22

det kan nog finnas många orsaker till att olinjäriteter i tonkurvan inte är störande, som ytornas beskaffenhet och högtalarens spridning och så vidare, även programmaterialet vid test

jag försökte nyligen hitta en lämplig placing för diskanten på mina nygamla högtalare, jag spelade då vitt brus och flyttade runt diskanten tills det lät renast/minst påverkat. med musik som programmaterial var inte alls avslöjande
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-09 22:24

Oki, men jag har sått ett frö.

Edit: Jag motsäger inte att ett kort avstånd är ett plus, dock tror jag att ljudet från vägreflexen uppfattas som en sådan och och inte som en stor dip i direktljudet.

Genom att lägga denna dip högre upp med ett kortare avstånd så kan man lättare dämpa bort den. Så även där har du ju rätt i att det är ett plus med kort avstånd.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-10 16:53

peetwa skrev:Oki, men jag har sått ett frö.

Edit: Jag motsäger inte att ett kort avstånd är ett plus, dock tror jag att ljudet från vägreflexen uppfattas som en sådan och och inte som en stor dip i direktljudet.

Genom att lägga denna dip högre upp med ett kortare avstånd så kan man lättare dämpa bort den. Så även där har du ju rätt i att det är ett plus med kort avstånd.

det är inget jag har hittat på utan något jag läst mig till, främst från carlsson men även från roy allison, leta på nätet om roy allsion och mycket (en del iallafall) intressant kan finnas, jag tror classic speaker pages är en källa, men...

enligt nagref så kan man dela in reflexer i olika tidsintervall, håll i dig nu:

Man brukar ange siffronrna 0-2-5-20ms.
0-2ms så är reflexerna så tidiga att de nästan bara påverkar tonkurveupplevelsen.
Mellan 2 och 5ms så påverkar reflexerna tonkurvan i basen men grumlar ljudet i mellanregister och uppåt.
Mellan 5-20ms så kommer reflexerna mest ge en ökad känsla av rumslighet.
Över 20ms så börjar det bli jobbigt igen.

jag läste om en linjekälla som placerades i främre rumshörn, detta låter som nära idealet, men varje mynt har ju en baksida
Bikinitider

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-10 18:01

Man ser ofta att fokus i diskussioner ligger på avståndet till BAKRE VÄGG. "Livet" blir ju då enkelt men man kommer inte nära sanningen.

Faktum är ju att ALLA avgränsningsytor skapar noder p g a reflektion. Vid längre avstånd från någon avgränsningsyta kan man ju oxå ha TUR och få en viss utsläckning av rumsresonanser (multiplar av halva våglängder mellan två avgränsningsytor)

När man MÄTER i ett bostadsrum är det inte helt lätt att tolka vad som skapar en viss dip eller resonans...åtminstone inte mitt rum som ser ut som ett "T" (Tau) med en "överliggare i form av ett "I" med dubbel takhöjd.....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-10 18:19

jansch skrev:Man ser ofta att fokus i diskussioner ligger på avståndet till BAKRE VÄGG. "Livet" blir ju då enkelt men man kommer inte nära sanningen.

Faktum är ju att ALLA avgränsningsytor skapar noder p g a reflektion. Vid längre avstånd från någon avgränsningsyta kan man ju oxå ha TUR och få en viss utsläckning av rumsresonanser (multiplar av halva våglängder mellan två avgränsningsytor)

När man MÄTER i ett bostadsrum är det inte helt lätt att tolka vad som skapar en viss dip eller resonans...åtminstone inte mitt rum som ser ut som ett "T" (Tau) med en "överliggare i form av ett "I" med dubbel takhöjd.....

med hänsyn till dom olika tidsperioderna så är det naturligt att fokus hamnar på bakre väggen då den oftast ligger närmast, golvreflexen ligger oxå nära men är klurig att få bukt med, dämpning är inte alltid är möjlig, att placera ett hinder är poppis

långa ljudvågsproblematiken i rum har jag svårt att greppa, men nära väggplacering tycks inte vara idealt sett utifrån detta, inte bara högtalarnas placering påverkas utan även lyssnarens närhet till begränsningsytor
Bikinitider

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-10 18:24

Så sant Celef....

Tyvärr(?) är de flesta vardagsrum sådana att sidovägg är minst lika intressant..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 20:22

På sidan 30 i nedanstående dokument visas hur frekvensgången påverkas av väggen bakom högtalaren.

http://www.hifikit.se/files/lts_kompendium_100.pdf

Även Genelec visar hur det holkas ur i basen.

http://www.genelec.se/faq/acoustical/not-enough-bass/

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-10 20:50

det kluriga är egentligen inte dipparna på grund av interferensen utan basgainet, våglängderna för många frekvenser är en del gånger större än rumsmåtten så att alla ytorna befinner sig i "närheten", klurigt värre
Bikinitider

audiophone

Inläggav audiophone » 2011-01-16 00:21

Det är intressant att titta på studiomonitorers inställningsmöjligheter för att kompensera detta. Borde inte sådana möjligheter finnas även på hifi-utrustning!? Bild

Återgå till Teknikforum