peetwa skrev:Oki, men jag har sått ett frö.
Edit: Jag motsäger inte att ett kort avstånd är ett plus, dock tror jag att ljudet från vägreflexen uppfattas som en sådan och och inte som en stor dip i direktljudet.
Genom att lägga denna dip högre upp med ett kortare avstånd så kan man lättare dämpa bort den. Så även där har du ju rätt i att det är ett plus med kort avstånd.
det är inget jag har hittat på utan något jag läst mig till, främst från carlsson men även från roy allison, leta på nätet om roy allsion och mycket (en del iallafall) intressant kan finnas, jag tror classic speaker pages är en källa, men...
enligt nagref så kan man dela in reflexer i olika tidsintervall, håll i dig nu:
Man brukar ange siffronrna 0-2-5-20ms.
0-2ms så är reflexerna så tidiga att de nästan bara påverkar tonkurveupplevelsen.
Mellan 2 och 5ms så påverkar reflexerna tonkurvan i basen men grumlar ljudet i mellanregister och uppåt.
Mellan 5-20ms så kommer reflexerna mest ge en ökad känsla av rumslighet.
Över 20ms så börjar det bli jobbigt igen.
jag läste om en linjekälla som placerades i främre rumshörn, detta låter som nära idealet, men varje mynt har ju en baksida