Akustikfix är det placebo? Överskattat trams?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Akustikfix är det placebo? Överskattat trams?

Inläggav meanmachine » 2010-12-10 17:43

Jag undrar stilla då mitt senaste labbförsök bestod att först åka till biltema och handla hem en rad med ljudabsrbenter de har ju 5pack med måtten 60*40 * 5st i varje packe och jag köpte 4st packar totalt en jäkla massa absorbetner.

Byggde två väggar en bakom högtalarna likt som man rekomenderar Ino och lika på nästan lika på bakväggen. Tänkte att detta kommer att bli super.

LYssnar och lyssnar och myser känner det kanon. Tar bort allt för att testa. Låter precis lika bra.

Sätter upp dem igen och lyssnar och det låter kanon. Bort låter kanon.

Efter ett tag av jämförelser kommer jag fram till att det går att spela lite högre med utan att jag störs av reverb.. Men lite.

Så till frågan jag tycker det verkar ge typ lika mycket som att byta CD spelare eller liknande dvs relativt moderat utdelning.

Är det överskattat med denna jakt på en fix i akustiken, en hype som kommer ut ur detta forum. Man jagar efter vind? Detta med placering och elektronik efter bra komination och sunt möblerat rum med redan estetiska diffusorer som böcker, mattor, gardiner soffa mm.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-10 17:48

Det beror på. Hur bredbandigt är dämpmatrealet? Hur långt från väggen är högtalarna? Det kanske är så att dämpmatrealet är helt overksamt på de frekvenser du har problem p.g.a avståndet till väggen? Tror inte på att akustikreglera i blindo.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-10 17:51

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-10 17:55

Säger ju egentligen ingenting. Är det någon som mätt på det?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-10 18:00

kodapa skrev:

Frågan är inte om det ger nån effekt utan om det är en överdriven hype som bara eskalerar utan kontroll. Jag anser det ge mycket liten effekt dessutom.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-10 18:02

Har du ett redan mycket bra rum gör det ju mindre skillnad.
Dämpar materialet frekvenser som du inte har några problem med kanske du inte upplever någon skillnad.

Att bara slänga upp lite dämpning behöver inte hjälpa, kan tom bli sämre.
Du måste först ta reda på var problemen i rummet ligger och sedan välja åtgärder som motverkar dessa.

Däremot är det så långt ifrån placebo man kan komma. Ett rum kan låta avskyvärt om med lite handpåläggning av någon kunnig kan det blir fantastiskt.
Hur rummet låter är lika viktigt som högtalarna imo.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-10 18:05

meanmachine skrev:
kodapa skrev:

Frågan är inte om det ger nån effekt utan om det är en överdriven hype som bara eskalerar utan kontroll. Jag anser det ge mycket liten effekt dessutom.

Mitt svar blir som vanligt, det beror på.
Du kanske inte har några problem i ditt rum? Om man har en bra matta, trevligt möblerat och högtalarna en bit ut från väggen kan det låta jättebra utan någon rumsfix tror jag. Nu är ju t.ex. Ino högtalare gjorda för väggnära placering, då krävs absorbenter bakom för att hantera de problem som uppstår med väggnära placering.
Prova att mäta, jag ser tydliga problem hemma hos mig som skulle kunna rättas till med fixar i rummet. Men det går inte min fru med på... ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 18:22

Har inte just det från Biltema klassificerats som "skräp" vid flertalet tillfällen? Alltså att densiteten & tjockleken gör det i princip overksamt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 18:25

meanmachine: Har för mig du skrivit att du sitter nära bakväggen. Att sätta absorbenter bakom huvudet har jag enbart hört låta otroligt märkligt.
Undvik säger jag.

Som svar på rubriken: Solklart effektivt när det tillämpas på rätt sätt. Att tvivla på detta känns lustigt. Du måste antingen bara haft klockrena rum eller så blir du nöjd lätt?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-10 18:30

Jag har aldrig haft några problem förutsatt att jag nyttjat sunt förnuft med placering och övrig möblering. Jag sitter inte nära bakvägg. Vilketsom eftersom jag inte haft några problem anser jag det lite hype iaf. Speciellt eftersom jag nu bor i betongbunker och det lirar skönt ändå. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 18:38

För att vara en person och lyssnare jag uppfattar som rätt kritisk, låter det väldigt okritiskt. Bra möblering ger ju väldigt mycket däremot, men riktigt riktigt bra har jag aldrig hört rum vara utan specifika insatser. De förekommer dock säkert! Tror bara det är ovanligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-12-10 18:54

2cms djup är väl väldigt o-djupt vad det gäller denna typ av absorbenter?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-10 19:01

Britt-Gunnar skrev:

2cms djup är väl väldigt o-djupt vad det gäller denna typ av absorbenter?

Något ja. Inos är 60mm.
Som med allt när det handlar om akustiska rumsförbättringar så handlar det om avstånd. Vill du dämpa en viss våglängd så behöver dämpningen ha ett visst djup.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2010-12-10 19:04

Det har väl tidigare konstaterats att Biltemas akustikskivor är bland det sämsta man kan köpa.

Jag säger inte att det är fakta, men jag tror du valde fel märke att testa med.

Några färre skivor från t.ex. hifikit hade nog varit bättre, men då är det en annan prisbild.

Edit: Kanske kan vara värt att testa med flera skivor på djupet istället.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-10 19:07

spuj skrev:Det har väl tidigare konstaterats att Biltemas akustikskivor är bland det sämsta man kan köpa.

Jag säger inte att det är fakta, men jag tror du valde fel märke att testa med.

Några färre skivor från t.ex. hifikit hade nog varit bättre, men då är det en annan prisbild.

Edit: Kanske kan vara värt att testa med flera skivor på djupet istället.

Men varför skulle då bara inte låta studio? Förtappat enligt mig eller är det så att vissa högtalare har sådan ebarmelig diskant att den måste tonas med för det är knappast basen som dövas bort.

Cv värdet måste ligga under vadå typ 0,5 eller? Jag tror inte det spelar någon roll om det är normala rum om högtalaren är normalt sunt konstruerad kan inte inverka de testade objekten är Dynaudio Contour s3,4 och dessa står redan ca 70cm ut.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 20:12

Oooook. Borde insett detta med den trådrubriken. Nåväl.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-10 20:22

Om du vill veta hurvida rumsfix hjälper föreslår jag att du är seriös.
1: ta reda på om du har några problem med rummet och i så fall vilka. Jag skulle inte klara det utan att mäta.
2: när du vet vad du har för problem, skaffa då absorbentmatreal som ar verksamt inom aktuellt frekvensomrade. Flytta runt absorbenterna och se om problemen försvinner.
3: lyssna.
4: reflektera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 20:22

spuj skrev:Några färre skivor från t.ex. hifikit hade nog varit bättre, men då är det en annan prisbild.

Ja.... eller någon skumplastmadrass.... eller några balar gullfiber... eller lite F/E test av heltäckmatta....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Re: Akustikfix är det placebo? Överskattat trams?

Inläggav Jax » 2010-12-10 20:23

meanmachine skrev:Jag undrar stilla då mitt senaste labbförsök bestod att först åka till biltema och handla hem en rad med ljudabsrbenter de har ju 5pack med måtten 60*40 * 5st i varje packe och jag köpte 4st packar totalt en jäkla massa absorbetner.

Byggde två väggar en bakom högtalarna likt som man rekomenderar Ino och lika på nästan lika på bakväggen. Tänkte att detta kommer att bli super.

LYssnar och lyssnar och myser känner det kanon. Tar bort allt för att testa. Låter precis lika bra.

Efter ett tag av jämförelser kommer jag fram till att det går att spela lite högre med utan att jag störs av reverb.. Men lite.

Så till frågan jag tycker det verkar ge typ lika mycket som att byta CD spelare eller liknande dvs relativt moderat utdelning.

Är det överskattat med denna jakt på en fix i akustiken, en hype som kommer ut ur detta forum. Man jagar efter vind? Detta med placering och elektronik efter bra komination och sunt möblerat rum med redan estetiska diffusorer som böcker, mattor, gardiner soffa mm.

De där skivorna från Biltema duger kanske att ha under diskstället i köket. I övrigt är de värdelösa.

Gör om, gör rätt innan du försöker skapa debatt om ämnet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-10 20:26

Hos mig är hörnabsorenterna väldigt viktiga,utan dom dålig bummelbas..

Brorsan trodde inte riktigt på mig men överbevisade honom genom att köra en låt med djupbas med absorbenterna på plats,sen tog jag bort dom och körde samma låt igen.

Han sa,inte fn trodde jag det skulle göra så mkt för ljudet.
Utan absorbenter=riktig bummelbas..

Mina absorbenter är 110x60x20 och är hörnmonterade för att få en luftspalt (Tunna absorbenter funkar inte alls härinne i alla fall)

Bild..http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=360289.jpg

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-10 20:39

jag har provat biltemas skumplast, den är lika effektiv som ett tunt lakan, en ljudbögkompis skrattade högt när han såg alla paket jag köpt
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-12-10 20:55

Inte fasiken handlar dett om den s.k placeboeffekten inte. Du som har så
mpnga prylar, har du testa att ställa upp en potent anläggning utomhus och lyssnat?

Vilken jäkla skillnad det blir när det blir minimal påverkan av väggar.

En polare till mig tillsammans med mig, baxade ut ett par Infinity Sigma högtalare
med Dynamic Precision DPA 1000 - 1KW/kanal en vacker sommardag. Ställde högtalarna ca 3 meter från husvägg för att få baststöd.
Fritt fällt flera hundra mete med kortklippt ängsgräs. Har aldrig hört något då bra någonsin.
Inga störande reflexer altså. Men grannarna blev dock störda.
8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-12-10 21:15

meanmachine skrev:Byggde två väggar en bakom högtalarna likt som man rekomenderar Ino och lika på nästan lika på bakväggen. Tänkte att detta kommer att bli super.

Som redan nämnt har Biltemas plattor inget med Inos eller någon annan akustikers rekommendationer att göra när det gäller rumsakustiska åtgärder. Uppsatta dikt an en vägg har de i princip ingen verkan alls.

Skum som skall placeras INUTI en högtalare (Biltemaplattornas tänkta användningsområde) skall vara betydligt porösare än det som placeras UTANFÖR en högtalare. Detta har med sk. akustisk impedans att göra. När man skall dämpa "planvågor", dvs. ljudvågor som har gått en ganska lång bit från högtalaren, måste skummet vara betydligt tätare för att vara effektivt. Den högre volymvikten gör också att plattorna blir betydligt dyrare än Biltemas diskunderlägg.

Vill du prova något som ger verklig effekt så är stenull "da shit", gärna 10 cm tjock på väggen bakom högtalarna om de är fullregister. DÅ lär du absolut märka skillnad. Fast det är osäkert att det blir bättre. Jag har fått uppfattningen att Ingvar Öhman är mycket tveksam till att man gör alltför stora ingrepp i akustiken utan att konsultera en akustiker. Risken är stor att det inte blir bättre utan bara annorlunda. I värsta fall sämre. Ett ombonat vardagsrum med mattor, möbler och grejor på väggarna räcker långt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-10 21:45

De där med att fixa akustiken på egen hand utöver det du skriver med att ha en bra akustisk möblering med soffa, hyllor, mattor och liknande känns ganska riskabelt. Att det blir annorlunda och att man får kortare efterklang är det inget snack om att det blir. Men risken att få ett onaturligt ljud som känns överdämpat pga fel dämpning på fel ställen i fel register är ganska stor om man inte har riktigt bra koll på vad man gör. Bättre att vara lite sparsam med dämpningen istället tror jag isåfall..

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-10 21:55

@MM!
Om du inte är alltför blyg? (jag ler generat när jag frågar :) ) så lägg upp lite bilder och mått på ditt rum så man kan se förutsättningarna. Väggmaterial mm är viktigt också. Sedan ska du få råd när man slipper skjuta från höften och riska att skjuta sig i foten, minst. :P
Det kan bli bättre, det kan bli sämre, men jag tror på det förstnämnda.
Fota o lägg upp.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-12-10 22:13

Om det är någon som lagt upp bilder på sitt/sina rum så är det väl MM. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-10 22:20

meanmachine skrev:Är det överskattat med denna jakt på en fix i akustiken, en hype som kommer ut ur detta forum. Man jagar efter vind?

Detta är inte första gången du drar fel slutsatser. Ju sämre rummet är (för högtalarna) desto mer nytta gör akustikbehandling. Om man gör rätt behandling.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-12-10 22:22

jag har ackustikregulerat med biltemas mattor
det gick utmärkt

men det var ju i datahörnan :lol:

deras värkan är ju helt obefintlig
mm testa att sätt en packe framför munnen och blås igenom dom så inser du hur kassa de är
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-10 22:34

gamla tjocka soffdynor från 70talet ska det va :) Då blir det effekt :D

Det jag gjort mina absorbenter av,provade innnan med 10cm tjocka gullfiberskivor och även takabsorbenter (Såna vita fyrkanter)

Men nej,soffdynorna klart bäst :wink:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-10 23:50

Tveksamma tweaks, fungerar garanterat inte. Någon som anmält biltema än? :(
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi