Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:
Säger ju egentligen ingenting. Är det någon som mätt på det?
meanmachine skrev:kodapa skrev:
Säger ju egentligen ingenting. Är det någon som mätt på det?
Frågan är inte om det ger nån effekt utan om det är en överdriven hype som bara eskalerar utan kontroll. Jag anser det ge mycket liten effekt dessutom.
Britt-Gunnar skrev:
2cms djup är väl väldigt o-djupt vad det gäller denna typ av absorbenter?
spuj skrev:Det har väl tidigare konstaterats att Biltemas akustikskivor är bland det sämsta man kan köpa.
Jag säger inte att det är fakta, men jag tror du valde fel märke att testa med.
Några färre skivor från t.ex. hifikit hade nog varit bättre, men då är det en annan prisbild.
Edit: Kanske kan vara värt att testa med flera skivor på djupet istället.
spuj skrev:Några färre skivor från t.ex. hifikit hade nog varit bättre, men då är det en annan prisbild.
meanmachine skrev:Jag undrar stilla då mitt senaste labbförsök bestod att först åka till biltema och handla hem en rad med ljudabsrbenter de har ju 5pack med måtten 60*40 * 5st i varje packe och jag köpte 4st packar totalt en jäkla massa absorbetner.
Byggde två väggar en bakom högtalarna likt som man rekomenderar Ino och lika på nästan lika på bakväggen. Tänkte att detta kommer att bli super.
LYssnar och lyssnar och myser känner det kanon. Tar bort allt för att testa. Låter precis lika bra.
Sätter upp dem igen och lyssnar och det låter kanon. Bort låter kanon.
Efter ett tag av jämförelser kommer jag fram till att det går att spela lite högre med utan att jag störs av reverb.. Men lite.
Så till frågan jag tycker det verkar ge typ lika mycket som att byta CD spelare eller liknande dvs relativt moderat utdelning.
Är det överskattat med denna jakt på en fix i akustiken, en hype som kommer ut ur detta forum. Man jagar efter vind? Detta med placering och elektronik efter bra komination och sunt möblerat rum med redan estetiska diffusorer som böcker, mattor, gardiner soffa mm.
meanmachine skrev:Byggde två väggar en bakom högtalarna likt som man rekomenderar Ino och lika på nästan lika på bakväggen. Tänkte att detta kommer att bli super.
LYssnar och lyssnar och myser känner det kanon. Tar bort allt för att testa. Låter precis lika bra.
Sätter upp dem igen och lyssnar och det låter kanon. Bort låter kanon.
meanmachine skrev:Är det överskattat med denna jakt på en fix i akustiken, en hype som kommer ut ur detta forum. Man jagar efter vind?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster