Jag... skrev:Det är det här jag önskar att tråden skall handla om:
En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
* det behöver inte vara superdyrt (hellre "rätt" än "litet och snyggt")
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* det är givande med musik - om man verkligen lyssnar
* alla hör skillnad på bra och dåligt ljud
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden.
Till detta kan man även läsa mitt första inlägg för att få en bättre förståelse av vad jag vill och frågar om.
Pär!
Har inget emot tanken men frågan är väl om intresset finns bland allmänheten för en sådan organisation.
Hur når man tex ut med info om en vettig möblering av vardagsrummet för att kunna njuta av musik och film. På nätet är väl det enbart de intresserade som aktivt letar. Skall man nå en större krets av människor så är det väl dagspressen som gäller och hur intresserad är den?
Skall det enbart vara en organisation för konsumenter? Faller trovärdigheten om tex 2 st högtalartillverkare ingår i organisationen. Jag tänker på dig och IÖ. Kan nog lätt bli tal om egenintressen. OBS! Jag menar inte att ni kör den stilen.
Tanken är bra men jag tror möjligheterna och intresset är väldigt begränsat.
Bra kommentarer.
Att nå ut handlar precis som du är inne på inte att skriva här på nätet eller referera till Molt som utkommer lite sporadiskt och finns på vissa bibliotek (bibliotek som besöks väldigt lite rent allmänt).
Nej jag tror det handlar om att knyta band till till exempel "Plaza" eller "Inredning" eller liknanade inredningstidningar och modemagasin. Att skaffa sig allierade på "andra sidan" vore superbra. "Inredarna" som fortfarande talar om svarta stora burkar (i.e. högtalare) behöver ju utbildning. Visa Sonus Faber som ett exempel på estetiskt mycket tilltalande burkar.
Ang min inblandning (eller Ingvars) så håller jag starkt med dig där. Varken jag eller nån annan hififöretagare skall vara med i någon stor utsträckning och absolut inte i majoritet.
Pinnen:
Tyvärr visar den där Sanoj och Sladd med önskvärd tydlighet varför hifibranschen måste hållas utanför
Däremot borde det nog finnas en organsation som som tittade mera på mjukvaran, dvs inspelningskvalitet. Där håller jag med EA.
Jag tolkade Sladd som att han var trött på tjatet om Grendel och LTS i en fråga som i övrigt intresserar även honom (dvs den om "vart är vi på väg, vad änder med mjukvaran, vad händer med alla Svensson som inget vet).
Inspelningskvaliten är en grej, men lika viktigt är att ta plats på kartan - att ge hifi'n gott renome igen.
Mr_Ekan skrev:Kanske inte en klockren beskrivning av LTS, men sannerligen inte långt därifrån (imo).
Syftet kanske är samma men resultatet är inte vad jag vill ha. Om man vill vara en
Style skrev:är det önskvärt att svensson blir så galen. Det är ju trots allt ett specialintresse och inte en livsnödvändighet
vad är motiven för att du tycker att din granne ska ha riktigt bra ljud?
Nej, inte galen. Det finns en lagomnivå som är intressant. Motiven för min granne är obefintliga för min del. Han måste inte ha en bra stereo. Däremot tycker jag det är synd om han inte ens får en vettig, rimlig, chans att uppleva vad han kan få, så kan han välja själv sen.
Myro skrev:Jag måste säga att jag anser det synd att en så bra tråd som denna går upp i rök med tjafs o diskuterande om ingenting...
EA´s tanke är god. Detta skulle man kunna ARBETA med mer konstruktivt och försöka sprida över våra olika åsikter..
IÖ. Du borde jubla ju. Inte mota detta.. Du är EN av dom aktörer som skulle få en viktig roll i en sådan org du också..
Tack!

Bemötandet från de flesta är på Faktiskt.se är negativt och generellt sett nästan nedslående. Visst skall frågor granskas men ibland blir det löjligt. Enligt mig.
I skrev:Här har vi ju knuten, antingen fixar man finansiering för en eller flera "fast anställda" (knappast troligt), eller också blir det en intresseorganisation, där var och en i regel bidrar bara lite (vilket iofs för våra entusiastintressen kan vara mycket), vilket inte räcker till för någon effektiv "kampanj" riktad utanför kretsen.
Nu kan ju förstås en eller flera som har energin och organisationsförmågan starta ett projekt för det här, men det förutsätter stor uthållighet misstänker jag.
Pengar är som alltid ett problem. Jag har inget bra svar på det. Alls. Trisslotter nån?
I grund och botten handlar det om att få en boll i rörelse. En diskussion...
Ingvar undrade om det är bättre med DVD-A och SACD istället för ETT "system".
Jag vet inte men jag tror, optimist som jag är, att man kan göra nått bra av nästan vad som helst. Med två system kan man ställa dessa mot varandra och nå diskussion där igenom. Erhålla uppmärksamhet.
LarsR skrev:Inspelningsteknik är mycket tvärvetenskapligt. Man ska kunna kritisera saker och det faktiskt ganska hårt och samtidigt ha det torrt om fötterna?
Någon som känner att de klarar av detta?
Allmän bespottning är nog tyvärr att räkna med. Om man inte tänker tassa fram och liksom inte säga något lite mera definitivt och i klartext!
Det behöver inte bli en blodig diskussion alls, även om man aldrig kommer ifrån en gyttjebrottning med rena kläder!
Vidare gäller det att ha fötter på jorden. Inte kommer inspelningkvaliten vända över en natt och blir super! Nejdå. Ingen oro där!
Men steg för steg kanske man kan nå frammåt...
Jax skrev:Jag börjar faktiskt tro att en väg att gå är att informera via tidskrifter inom heminredning och kanske till och med gratistidningen Vi i Villa. Man kanske kan få Ikea att sätta upp utställningsrum med en hyfsad anläggning snyggt integrerad i miljön.
Klockrent! Många av tidningarna söker ju självklart om något nytt att skriva om!
Jag tror det är så här en intresseorganisation ska arbeta. Har vi tur så upptäcker Svensson problematiken med dagens inte alltför bra musikutgåvor och börjar kräva kvalitet. Jag tror inte man ska inkludera företag i branschen i denna organisation, enligt min åsikt kan detta skrämma iväg Svensson.
Precis min tanke! One thing leads to another...
markih skrev:Det som jag tycler är intressant med denna tråd är att en del inte upplever att LTS verkar för flera av de frågor som EA tog upp, att de inte ser LTS som ett självklart val att stödja om man vill påverka i dessa frågor.
Ja nått gör LTS fel.
Är det enkom den oupplysta massans fel att det finns myter om LTS? Själv är jag nästan odelat positivt inställd till LTS. Men varför finns nämnda myter överhuvudtaget? Jag menar, voffo?
En del i felet kanske rent av går att finna i din formulering, Mr Ekan. Vidare tror jag att framställningen och presentationen är helt fel för att nå ut. LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare. Knappast Svensson, knappast strategiska artiklar i "rätt" tidningar...