Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-17 00:46

IngOehman skrev:De förstår nämligen inte att det är klokare att fråga LTS om LTS uppfattningar, än att fråga någon som själv bara gått på en massa myter... :roll:

Vh, iö

Är det enkom den oupplysta massans fel att det finns myter om LTS? Själv är jag nästan odelat positivt inställd till LTS. Men varför finns nämnda myter överhuvudtaget? Jag menar, voffo?

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 14:02

Önskar jag fattade det.

Kanske är det som så att myter uppstår nästan som genom ett naturfenomen, och är varken något ovanligt eller något värdefullt alls. De bara "är" - vanliga men dåliga fenomen.

Förmågan att ifrågasätta och ta reda på fakta däremot, är något mycket ovanligt, och mycket värdefullt! :P

Ibland tror jag att det sistnämndas ovanlighet är de förstnämndas primära motor...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-17 21:18

Mr_Ekan skrev:
IngOehman skrev:De förstår nämligen inte att det är klokare att fråga LTS om LTS uppfattningar, än att fråga någon som själv bara gått på en massa myter... :roll:

Vh, iö

Är det enkom den oupplysta massans fel att det finns myter om LTS? Själv är jag nästan odelat positivt inställd till LTS. Men varför finns nämnda myter överhuvudtaget? Jag menar, voffo?

Vh

Proportionerna skenar! " Den oupplysta massan " består av en
mycket liten del del av befolkningen som är för eller emot LTS.
Själv är jag för. Anser att LTS behövs som en motvikt till de ekonomiska intressena i Hifi-världen. Sladd får vara medvikt i sådana fall. M a o båda sidor behövs och vilken sida man lägger
huvudvikten vid är den resandes ensak. Vill man göra till andras
sak så får man räkna med att bli bemött ( förhoppningsvis med respekt )
Myten kan uppstå när LTS rek en produkt ( som är bra ) men
som ser för jävlig ut. Nad med känslan av grågrön plast kommer aldrig innanför min dörr.
Jag hörde det själv i Sollentuna av två killar som tog en fika och snackade just om LTS. " Tråkiga sylar de rekommenderar "

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-17 21:53

Kan "båda sidor" existera utan att vara motståndare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-18 00:25

Jag tycker inte att det är rimligt att säga att LTS har några andra motståndare än hifi-branschens lögnare och bedragare. Visst finns det alltför många sådana, men de är trots allt i väldig minoritet.

Däremot är LTS förstås på många sätt hela hifi-branschens motpol, eftersom LTS står på konsumentens sida och aldrig branschens, i synnerhet gäller det förstås de konsumenter som är LTS-medlemmar.

Kanske kan man säga att LTS tjänar samma syfte som äldre tiders narrar gjorde i kungahusen - nämligen att säga sanningen. Precis som på den tiden lyssnade tillräckligt få på narren för att kungen skulle kunna låta honom leva. Att sanningarna sades var viktigt dock, de tjänade nämligen som kungens dåliga samvete. Kungen var inte ansvarig så länge alla hade haft chansen att höra även kritiken.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-04-18 09:34

Jag tycker inte att det är rimligt att säga att LTS har några andra motståndare än hifi-branschens lögnare och bedragare.

8O

// Jonas

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-18 09:35

Sanoj:

varför tar du åt dig? Du är väl en vänligt sinnad försäljare som jobbar på Hifi-consult? 8)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-18 09:43

Folk har tyvärr en tendens att ta det personilgt om man råkar säga att tex "slutsteg1" är ett crapsteg och att "högtalare1" är en dålig konstruktion. Nu så kan detta faktiskt göras på bättre sätt än det ofta görs.

Det är rätt så lätt att bli tokiriterad och säga endel tokigt duma saker. Det är jag den första att erkänna. Det är också väldigt lätt att säga och dömma när man sitter på ett forum. Alla jag träffat på riktigt har visat sig vara mycket trevliga personer tillåmed dom man haft ett antal olika dispyter med på nätet.

Något som också ofta kommer bort är ju att jag inte tycker att man igentligen skall dra allting helt svart eller vitt och att alla kan omöjligt tycka likadant.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-18 10:16

Jag... skrev:Det är det här jag önskar att tråden skall handla om:
En intresseorganisation som mer eller mindre lobbar in musik och ljudkvalite i dagens samhälle; en organisation som visar att:
* det behöver inte vara superdyrt (hellre "rätt" än "litet och snyggt")
* det behöver inte vara fult (sätta upp ett verkligt fungerande vardagsrum med bra musikdel)
* det är givande med musik - om man verkligen lyssnar
* alla hör skillnad på bra och dåligt ljud
* ljudkvaliten på skivorna/lagringsformatet spelar stor roll och alla hör skillnaden.
Till detta kan man även läsa mitt första inlägg för att få en bättre förståelse av vad jag vill och frågar om.

Pär!
Har inget emot tanken men frågan är väl om intresset finns bland allmänheten för en sådan organisation.
Hur når man tex ut med info om en vettig möblering av vardagsrummet för att kunna njuta av musik och film. På nätet är väl det enbart de intresserade som aktivt letar. Skall man nå en större krets av människor så är det väl dagspressen som gäller och hur intresserad är den?
Skall det enbart vara en organisation för konsumenter? Faller trovärdigheten om tex 2 st högtalartillverkare ingår i organisationen. Jag tänker på dig och IÖ. Kan nog lätt bli tal om egenintressen. OBS! Jag menar inte att ni kör den stilen.
Tanken är bra men jag tror möjligheterna och intresset är väldigt begränsat.
Bra kommentarer.
Att nå ut handlar precis som du är inne på inte att skriva här på nätet eller referera till Molt som utkommer lite sporadiskt och finns på vissa bibliotek (bibliotek som besöks väldigt lite rent allmänt).
Nej jag tror det handlar om att knyta band till till exempel "Plaza" eller "Inredning" eller liknanade inredningstidningar och modemagasin. Att skaffa sig allierade på "andra sidan" vore superbra. "Inredarna" som fortfarande talar om svarta stora burkar (i.e. högtalare) behöver ju utbildning. Visa Sonus Faber som ett exempel på estetiskt mycket tilltalande burkar.
Ang min inblandning (eller Ingvars) så håller jag starkt med dig där. Varken jag eller nån annan hififöretagare skall vara med i någon stor utsträckning och absolut inte i majoritet.

Pinnen:
Tyvärr visar den där Sanoj och Sladd med önskvärd tydlighet varför hifibranschen måste hållas utanför
Däremot borde det nog finnas en organsation som som tittade mera på mjukvaran, dvs inspelningskvalitet. Där håller jag med EA.
Jag tolkade Sladd som att han var trött på tjatet om Grendel och LTS i en fråga som i övrigt intresserar även honom (dvs den om "vart är vi på väg, vad änder med mjukvaran, vad händer med alla Svensson som inget vet).
Inspelningskvaliten är en grej, men lika viktigt är att ta plats på kartan - att ge hifi'n gott renome igen.

Mr_Ekan skrev:Kanske inte en klockren beskrivning av LTS, men sannerligen inte långt därifrån (imo).
Syftet kanske är samma men resultatet är inte vad jag vill ha. Om man vill vara en

Style skrev:är det önskvärt att svensson blir så galen. Det är ju trots allt ett specialintresse och inte en livsnödvändighet
vad är motiven för att du tycker att din granne ska ha riktigt bra ljud?
Nej, inte galen. Det finns en lagomnivå som är intressant. Motiven för min granne är obefintliga för min del. Han måste inte ha en bra stereo. Däremot tycker jag det är synd om han inte ens får en vettig, rimlig, chans att uppleva vad han kan få, så kan han välja själv sen.

Myro skrev:Jag måste säga att jag anser det synd att en så bra tråd som denna går upp i rök med tjafs o diskuterande om ingenting...

EA´s tanke är god. Detta skulle man kunna ARBETA med mer konstruktivt och försöka sprida över våra olika åsikter..

IÖ. Du borde jubla ju. Inte mota detta.. Du är EN av dom aktörer som skulle få en viktig roll i en sådan org du också..
Tack! 8) Bemötandet från de flesta är på Faktiskt.se är negativt och generellt sett nästan nedslående. Visst skall frågor granskas men ibland blir det löjligt. Enligt mig.

I skrev:Här har vi ju knuten, antingen fixar man finansiering för en eller flera "fast anställda" (knappast troligt), eller också blir det en intresseorganisation, där var och en i regel bidrar bara lite (vilket iofs för våra entusiastintressen kan vara mycket), vilket inte räcker till för någon effektiv "kampanj" riktad utanför kretsen.

Nu kan ju förstås en eller flera som har energin och organisationsförmågan starta ett projekt för det här, men det förutsätter stor uthållighet misstänker jag.
Pengar är som alltid ett problem. Jag har inget bra svar på det. Alls. Trisslotter nån?
I grund och botten handlar det om att få en boll i rörelse. En diskussion...

Ingvar undrade om det är bättre med DVD-A och SACD istället för ETT "system".
Jag vet inte men jag tror, optimist som jag är, att man kan göra nått bra av nästan vad som helst. Med två system kan man ställa dessa mot varandra och nå diskussion där igenom. Erhålla uppmärksamhet.

LarsR skrev:Inspelningsteknik är mycket tvärvetenskapligt. Man ska kunna kritisera saker och det faktiskt ganska hårt och samtidigt ha det torrt om fötterna?
Någon som känner att de klarar av detta?
Allmän bespottning är nog tyvärr att räkna med. Om man inte tänker tassa fram och liksom inte säga något lite mera definitivt och i klartext!
Det behöver inte bli en blodig diskussion alls, även om man aldrig kommer ifrån en gyttjebrottning med rena kläder! :lol:
Vidare gäller det att ha fötter på jorden. Inte kommer inspelningkvaliten vända över en natt och blir super! Nejdå. Ingen oro där! :wink:
Men steg för steg kanske man kan nå frammåt...

Jax skrev:Jag börjar faktiskt tro att en väg att gå är att informera via tidskrifter inom heminredning och kanske till och med gratistidningen Vi i Villa. Man kanske kan få Ikea att sätta upp utställningsrum med en hyfsad anläggning snyggt integrerad i miljön.
Klockrent! Många av tidningarna söker ju självklart om något nytt att skriva om!

Jag tror det är så här en intresseorganisation ska arbeta. Har vi tur så upptäcker Svensson problematiken med dagens inte alltför bra musikutgåvor och börjar kräva kvalitet. Jag tror inte man ska inkludera företag i branschen i denna organisation, enligt min åsikt kan detta skrämma iväg Svensson.
Precis min tanke! One thing leads to another...

markih skrev:Det som jag tycler är intressant med denna tråd är att en del inte upplever att LTS verkar för flera av de frågor som EA tog upp, att de inte ser LTS som ett självklart val att stödja om man vill påverka i dessa frågor.
Ja nått gör LTS fel.

En del i felet kanske rent av går att finna i din formulering, Mr Ekan. Vidare tror jag att framställningen och presentationen är helt fel för att nå ut. LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare. Knappast Svensson, knappast strategiska artiklar i "rätt" tidningar...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-18 11:29

LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare.

nja, inte enbart. Det finns en flera sidor i tidningen som ägnas åt framförallt skivrecensioner, och någon sida ledare och kåseri.
Dessutom tror jag inte man behöver vara överdrivet tekniskt intresserad för att uppskatta artiklar och recensioner av elektronik etc.
Det är väl ganska självklart att folk som läser Molt eller vilken hifi-tidning som helst är intresserade av teknik i någon utsträckning, det är liksom oundvikligt, eller?

Personligen tycker jag en av Molts stora styrkor är just frånvaron den lättillgängliga, kommersiella framtoningen.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-18 11:31

hifirocker skrev:
LTS inriktar sig till tekniker eller tekniker-dyrkare.

nja, inte enbart.
Ok. Om du byter "inriktar" mot "appelerar"? Är du med på mer vad jag menar då?
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-18 16:42

Går det att vara 'bred' och samtidigt sann? Kort fråga men många möjliga svar....
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-18 16:51

EngelholmAudio skrev:Branchorganisation (/Hifi-organisation) - behöver inte vi det?

Ser jag till andra områden finns där som oftast en branchorganisation (/Hifi-organisation) som ser till branchens, kundernas och i bästa fall även landets bästa. Googlar jag på "branchorganisation" får jag nästan 250 svar. De flesta innom mindre områgen som inte riktigt nått fram till gemene man. De flesta för att se till att göra sig hörda och göra sig berättigade på marknaden och - inte minst - se till att nått "heligt" bevaras.

Innom hifi slåss vi mot missförstånd från äkta hälfter, stora fula skivbolag som varken mixar, spelar in, producerar eller kodar skivorna på ett bra sätt - för ljudkvalitetens skull!

Vi behöver en organisation (/Hifi-organisation) som gör (rätt sorts) väsen om sig. Ring Sverker och visa vad "bra inspelningar" ger i kvalite, jämför mot normala inspelningar. Tipsa Insider på 3'an. Dra hit journalister samtidigt som skivproducenterna får göra lyssningstester på bra inspelningar kontra deras inspelningar.

Vi har forumet för att övertyga varandra om att det och det ena märket är bäst, snyggast, starkast, har minst återkoppling, mest återkoppling eller högsta tomgångsströmmen, etc.

Men den stora bilden då? Vem gör nått där? Vad görs där? För vem? Hur mycket?

Vem talar till dom viktiga aktörerna? Vem bryr sig om musikbevarandet?

Vem bryr sig om äktheten och orginalbevarandet av musikartefakter?

Edit: lade till (/Hifi-organisation) för att det inte enbart skall knytas till branchen. Ytterligare ett förtydligande: intresse-organisation.

Hej Pär!

Jag har bara snabbt skrollat förbi alla sidorna med svar och kunnat konstatera viss förvirring, minst sagt.

Den branschorganisation du eftersöker finns redan! Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer, SRL heter den. SRL hittar du på www.srl.se .

Om man vill påverka vad de sysslar med är förmodligen det bästa sättet att helt enkelt gå med i organisationen.

Även Branschkansliet (www.branschkansliet.se) finns, som är en paraplyorganisation för olika branscher. Bl.a. LLB-mässan, bilradio, m.fl. som sysslar med brunvaror.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-18 17:45

Johan_Lindroos skrev:Hej Pär!

Jag har bara snabbt skrollat förbi alla sidorna med svar och kunnat konstatera viss förvirring, minst sagt.

Den branschorganisation du eftersöker finns redan! Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer, SRL heter den. SRL hittar du på www.srl.se .
Förvirringen blir nu ännu större. Ingen av dina länker gav mig mer information om att nån av dom skulle jobba aktivt med det jag söker.

SRL - Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer är en leveran-törsförening där praktiskt taget alla större leverantörer av TV, video, stereo, audio och bilstereoprodukter är medlemmar. Föreningen bildades år 1934.
Leverantörsförening!?? 8O :wink:
Inte riktigt vad jag efterfrågar...Men jag kanske har missat nått, Johan!??
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 18:46

Detta är helt otroligt!!!!

EA´s text är MYCKET lättförståerlig. Till o med jag med mina kanondåliga skriv o läskunskaper fattar hur enkelt som helst vad han vill komma fram till..

Och det borde stå folk och rent applodera i gathörnen över intiativet EA tar här...

Och vad ser man? Jo tal om komersiella intressen mm mm mm.. Snälla allihopa här ,,
Kan ni verkligen inte se detta??

FÖRSÖK i alla fall se vad det talas om här. I stället för att tala om allt det INTE hadlar om..
Ea försöker inte sälja en enda grej till någon av er. Han aggerar endast här som person med hifiintresse.. Ja EA skrev som en företagare. Men va sjutton. detta gör Iö i varenda inlägg han gör. Och detta blir ingen irriterad över eller markerar om komersiella intressen mm...

Och jag säger igen till Iö med flera inom LTS.. Ni är ju MED i organisationen man kan bilda.. Och ni är ju i detta ev kommande arbete lika viktiga som alla andra är i sitt stöd bakom den ev org som kan uppkomma.

Detta är ju en sak som gagnar oss alla!! Inte en enskild handlare.. Och OM det skulle ge resultatet att en del svennar med microstereo råkade byta upp sig då dom såg i pressen att det FINNS bättre grejor som kan spela skivor så bra så dom skivorna dom lirar bedömms som skräpkvalitet gör väl inget???

Jag blir enbart glad om resultatet gör jag får bättre inspelade skivor med FLERA bra låtar på än en enda eller max två...

EA.. jag är medlem direkt.... Kämpa på du.. Dom fattar detta snart tror jag. Bara Iö går in samt några av LTS ledningen svänger om..

Detta går inte att göra ensamma. LTS har inte kraften. MEN alla forum. org.. och handlare tillsammans. Det kan göra skillnad..

Och att sen sprida detta via internet utomlands gör det till globalt...

Då mina herrar är vi en STOR STOR maktfaktor... :)

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-18 19:24

Måste delge några intryck...

Först den där Pinnen:

"Tyvärr visar den där Sanoj och Sladd med önskvärd tydlighet varför hifibranschen måste hållas utanför

Däremot borde det nog finnas en organsation som som tittade mera på mjukvaran, dvs inspelningskvalitet. Där håller jag med EA."

Hur menar du nu och på vilket sätt menar du jag visat att jag borde hållas utanför?

Sedan är det en massa inlägg som jag inte riktigt orkar igenom.

Men Öhman menar att Branschen inte är på konsumentens sida. att det finns två sidor, de onda och de goda, lögnarna och sanningssägarna.

"Jag tycker inte att det är rimligt att säga att LTS har några andra motståndare än hifi-branschens lögnare och bedragare. Visst finns det alltför många sådana, men de är trots allt i väldig minoritet.

Däremot är LTS förstås på många sätt hela hifi-branschens motpol, eftersom LTS står på konsumentens sida och aldrig branschens, i synnerhet gäller det förstås de konsumenter som är LTS-medlemmar. "

Jag bli oerhört förvånad för det första. Men man undrar ju varför ingen frågar sig det uppenbara.

Vi har en kille som marknadsför sig själv stenhårt och mångordigt (och med stor hejarklack) Världen delas in och han tillhör de goda, sanningssägarna.

Samtidigt tillhör han per definition branschen via Ino Audio och säljer högtalare tack vare och i princip endast (?) tack vare sin framträdande roll i LTS samt Faktiskt. (samt att högtalarna säkert kan vara bra också vilket jag inte alls utesluter men det är en annan sak)

Det må vara hur det vill med det snälla och goda. Eller kunskapsnivån vilken jag inte ifrågasätter. Eller att intentionerna är de allra bästa och att du Öhman är en hyvens kille. (samt att "branschen" alldeles solklart innehåller bedrövliga och bedrägliga inslag vilket jag alltid hållt med om)

Men vi andra som jobbar med hifi är onda per definition i olika gradskillnader? det köper jag inte och jag önskar en förklaring på hur du menar. Vad tycker Nagref som sitter med firma och tjänar pengar på forummedlemmarna? vad tycker Ranefjord som kränger Quad mm åt sina kompisar här på faktiskt? var går gränsen mellan ond och god? Är det hur nära kompis man är med Öhman själv?

Själv bjöd jag in - samt betalade (drygt 30 000:-) - för att framförallt LTS skulle kunna göra ett bra program på Arkenmässan 2004. Om någon enda i detta land tror att LTS betalade en krona så är det fel.

För ett par månader sedan bjöd jag in LTS Göteborg. Vi hade en trevlig kväll som vi säkert kommer att göra om. I detta ligger en önskan om mer dialog snarare än konfrontation, ett närmande snarare än polemik.

Skall det grävas djupa diken nu för att du tror LTS får mer medlemmar? Eller är det för att du säljer fler högtalare på det sättet?

Din position just nu blir i mina ögon en smula obegriplig men om det är konfrontation du vill ha så backar jag. Fast fler ansträngningar från mitt håll blir det såklart inte heller.

När det gäller trådens kärnämne så behövs någon form av välljudslobby som håller emot den förslaskning och fördumning som nu sker. LTS kunde ju vara en del av denna positiva kraft var kanske EA:s fromma förhoppning...

mvh

,

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-18 19:30

vad tycker Ranefjord som kränger Quad mm åt sina kompisar här på faktiskt?

:lol: Fy fan va jag önskar att det vore sannt! :lol:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 19:53

Vi har en kille (Ingvar Öhman, min anm.) som marknadsför sig själv stenhårt och mångordigt (och med stor hejarklack) Världen delas in och han tillhör de goda, sanningssägarna. Samtidigt tillhör han per definition branschen via Ino Audio och säljer högtalare tack vare och i princip endast (?) tack vare sin framträdande roll i LTS samt Faktiskt.

Visst verkar det vara en sympatisk kille? 8O

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-18 19:57

Ranefjord:

No offence, det är OK med mig att det säljs annat än vad jag har i butiken, vi pratar principer här, inte resultat :)

mvh

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-18 20:06

8) Visst, jag demade Quad i Stockholm (jag gjorde det jävligt bra oxo) ;).

Jag är fullt medveten att det sett från tredje person kan verka 'partiskt Quad', men det får Ni väl stå ut med. :) Jag drar inte in en enda spänn i Quad-bonus om vi säger så. 8)

...Men visst, får jag ett erbjudande om en heltidstjänst som Quad-man, då slutar jag som Admin här precis hur snabbt som helst. :) Dröm-jobb AB?! Dock kommer detta alltid vara, the place to be, for me. ;)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-04-18 20:31

Hej!

Har nu läst igenom hela tråden, och förstår EA väl men IÖ´s argumenteringar är också välgrundande tycker jag.

Synd med allt smutskastande hit och dit på varandra, känns fullständigt omotiverat på ett annars så pass i mitt tycke högklassigt fora med så många kunniga.

Problemet (som jag ser det) är att få fler mäniskor att inse vilken skön upplevelse ett verkligt väl framfört fonogram eller CD kan bli.

Dom flesta mäniskor lyssnar till musik mest som bakgrunds-skrål
i brist på tid, intresse, eller förståelse.

Som exempel:
Jag har medioker anläggning som jag justerar hit och dit med högtalarflyttningar och absorbent-tester+justeringar i recivern. När jag tycker att jag har nått någon sorts "nirvana" och blir euforisk över ett musikstycke och bjuder in någon annan i familjen att uppleva det jag gör, så är det ingen som fattar det.

Så IÖ har rätt i att LTS är inte för alla, men jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att det är svårt att få "stereo-lyssning" till att
bli ens intressant för en bråkdel av befolkningen.

Det tycker jag är synd. Frågan är om det hjälper att försöka göra något bättre än det som finns (annat än för några få exalterade då förståss) eller om det blir att "kasta pärlor för svin" s.a.s.

Det vore dock intressant om det fanns möjligheter för de mäniskor som undrar hur det "verkeligen kan förhålla sig" att dessa skulle få möjlighet till smakprov, som senare kan leda till en mer intresserad förståelse för vad HiFi eller Stereo egentligen kan innebära.

Jaja, vad vore väl en bal på slottet......alldeles...alldeles..underbart!

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-18 21:23

screen skrev:Hej!

Har nu läst igenom hela tråden....

Synd med allt smutskastande hit och dit på varandra, känns fullständigt omotiverat på ett annars så pass i mitt tycke högklassigt fora med så många kunniga.

Problemet (som jag ser det) är att få fler mäniskor att inse vilken skön upplevelse ett verkligt väl framfört fonogram eller CD kan bli.
Dom flesta mäniskor lyssnar till musik mest som bakgrunds-skrål
i brist på tid, intresse, eller förståelse.
MVH Björn//
Hej Björn.

Tack för att du tagit dig tiden att läsa hela tråden och verkligen försökt förstå. Det uppskattar jag då det verkar vara sällsynt.

Du hittar ett av dom stora (och självklara) problemet direkt. Jag menar (envist) att genom en bred konfrontation via rätt magasin och tidsskrifter (utanför hifi-sfären) når man många. Till exempel har valnöt har blivit inne igen och voila - Sonus Faber!
Sen handlar det inte att få alla att gå å köpa Quadro eller Venus...men om nån % får upp ögnon mer och gör nått vettigare av sitt musiklyssnande tror jag vi är många som tjänar på det; branchen lär tjäna, seriösa musiklyssnare blir en större viktigare grupp människor, musikerna blir erkända på ett mer genuint sätt, osv.

Ranefjord skrev:
vad tycker Ranefjord som kränger Quad mm åt sina kompisar här på faktiskt?

:lol: Fy fan va jag önskar att det vore sannt! :lol:
Varför önskar Herrn att det vore sannt? :wink: :roll: :roll: *retas*
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-18 21:38

Varför önskar Herrn att det vore sannt?

Att förena nytta med nöje, mao att leva på sin hobby, hade ju varit helt underbart! :D Och jag hade ju inte bangat för ett par ESL989or drivet av Quads rör-stärkare!! :P hohoho.. :P *reklam* *reklam* ;)

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-18 21:48

Mayro!

Jag tror mig förstå EA's intentioner. Frågan för min del är snarare av praktisk art; hur skulle en mängd olika människor med olika syn på vad som är viktigt att föra fram och vad som eventuellt kan bortses ifrån, kunna samsas? För att säga det annorlunda: Även om alla inblandade skulle kunna enas om övergripande mål, så kan det bli stora meningsskiljaktigheter när man skall börja tolka, konkretisera och förverkliga dessa övergripande mål. Men det kan vara värt att försöka, för den/de som ej gjort detta!

EA!

Jag kan också tycka att det är många här på faktiskt (inkl mig) som har en negativ förväntan/grundinställning, vilket kan vara självuppfyllande. Dvs, man bekräftar då bara sin negativa världsbild. En nyfikenhet parat med försiktigt skepsis är kanske ett sunt förhållningssätt?

Sladd!

Bra att du kommer in med ett ganska nyanserande inlägg. Även om jag inte delar din tolkning i sin helhet så förstår jag din poäng med att inte dela in folk och företag i 'good guys' kontra 'bad guys'. Världen är 'i allmänhet' inte så enkel och förenklade beskrivningar leder till fördomar. Har jag tolkat dig rätt i detta? Att inte dra alla över en kam är i mina ögon en god grundinställning att utgå ifrån, tills sakfrågorna har beaktats!
Inläggen i denna tråd är ju dock något generaliserande och det var väl inte någon LTS-snubbe eller IÖ som drog in specifikt Sladd i detta, så jag förstår inte kopplingen? IÖ's skrev väl något om att bedragarna ändå är i minoritet?
Dock kan jag förstå om du inte vill förknippas med en del smutskastning som har pågått ibland. Du har väl blivit någon sorts 'bad guy' och den stämpeln sitter tydligen i hos vissa. Jag kan tillägga att jag tyckte likadant för några år sedan när du 'drämde till på forumen', men den fixeringen har släppt.
Dock har jag en skepsis mot säljare och branschintressen, då deras intressen vid någon punkt är motsatta mina som konsument. Detta behöver dock inte utesluta att en 'win-win'-situation är möjlig att uppnå. Kunskap är en viktig ingrediens för att uppnå detta. Man skulle kunna säga att alla som är för kunskap är 'goda':-)

Ps. Om jag har några 'bad guys' i min världsbild så är det de som utför osakliga tester och spridning av myter, dvs vissa personer på en del hifi-tidskrifter men även 'vanligt folk' på fora, - ingen nämnd ingen glömd. Ds. 8) :)
Senast redigerad av Maarten 2005-04-18 22:35, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 22:33

"Mayro!

Jag tror mig förstå EA's intentioner. Frågan för min del är snarare av praktisk art; hur skulle en mängd olika människor med olika syn på vad som är viktigt att föra fram och vad som eventuellt kan bortses ifrån, kunna samsas? För att säga det annorlunda: Även om alla inblandade skulle kunna enas om övergripande mål, så kan det bli stora meningsskiljaktigheter när man skall börja tolka, konkretisera och förverkliga dessa övergripande mål. Men det kan vara värt att försöka, för den/de som ej gjort detta!"

Det är just därför det ÄR SÅÅÅ viktigt att man endast jobbar med en enda sak. Skivornas kvalitet. Samt som Nr 2 att artisterna ska produsera mer än EN bra låt per skiva.. Förr var en låt dålig på en skiva.. idag är en låt bra. Nåt undantag finns det. Men almänt sett är det så...

OM detta görs till ett uppror rent globalt så blir det medialt intresant.. Då brukar till i med sverker vakna till.. Och därigenom får svenne se det på tv.. tidningar mm...

Man håller demostrationer utanför skivbolag osv.. TRO mig sådant ger "reklam" åt vårt önskemål.. Och vi behöver endast stödja våra
"generaler"...

Jag har sett här hur man tar upp varenda sak som kan gå fel.. varenda sak som säger detta inte går...

Så sa vår stora också för nåt år sedan då jag försökte få henne till att sattsa på läkarutbildningen.. Hon talade om allt om hur svårt det var osv...

Jag upplyste henne om att detta att berätta något man redan vet är ju inte att ens försöka. Problemen vet hon ju.. Samma säger jag här nu

Vi vet alla här problemen. Varför tala om dessa??

Nej tala om hur man kan ÖVERVINNA problemen i stället....

Jag kan upplysa er om att vår dotter är idag 18. Och läser stenhårt in ämnen här numera.. Och har enligt hennes lärare vägen fram till MÖJLIGHETEN att ansöka vidare klar.. Komvux ligger där för att fixa matte osv.. Men resten är snart enbart MVG...

Detta kallar jag skillnader..

Och detta berodde enbart på att hon bytte synsätt. Inte något annat..

Kan inte ni byta ert negativa synsätt mot det possetiva och ge stöd till ett som jag ser det seriöst förslag...?

Ocj detta gäller ALLA. Om dom så tillverkar högtalare.. kränger quad.. eller dänger iväg kablar..

Eller enbart njuter av inköpta grejor...

En sak träffar vi alla på.. Dessa förbannade skivor som är rena soporna i grund o botten...så varför inte etablera ett team som tar tag i frågan??? Det ska väl inte va så svårt.. För detta område skiljer oss inte alls åt. Oavsett vi ser på dvd eller lyssnar på metal.. eller om detta liras på pip eller infinity....KÖR.... :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-18 22:57

Mayro skrev:"Mayro!

Jag tror mig förstå EA's intentioner. Frågan för min del är snarare av praktisk art; hur skulle en mängd olika människor med olika syn på vad som är viktigt att föra fram och vad som eventuellt kan bortses ifrån, kunna samsas? För att säga det annorlunda: Även om alla inblandade skulle kunna enas om övergripande mål, så kan det bli stora meningsskiljaktigheter när man skall börja tolka, konkretisera och förverkliga dessa övergripande mål. Men det kan vara värt att försöka, för den/de som ej gjort detta!"

Det är just därför det ÄR SÅÅÅ viktigt att man endast jobbar med en enda sak. Skivornas kvalitet. Samt som Nr 2 att artisterna ska produsera mer än EN bra låt per skiva.. Förr var en låt dålig på en skiva.. idag är en låt bra. Nåt undantag finns det. Men almänt sett är det så...

OM detta görs till ett uppror rent globalt så blir det medialt intresant.. Då brukar till i med sverker vakna till.. Och därigenom får svenne se det på tv.. tidningar mm...

Man håller demostrationer utanför skivbolag osv.. TRO mig sådant ger "reklam" åt vårt önskemål.. Och vi behöver endast stödja våra
"generaler"...

Jag har sett här hur man tar upp varenda sak som kan gå fel.. varenda sak som säger detta inte går...

Så sa vår stora också för nåt år sedan då jag försökte få henne till att sattsa på läkarutbildningen.. Hon talade om allt om hur svårt det var osv...

Jag upplyste henne om att detta att berätta något man redan vet är ju inte att ens försöka. Problemen vet hon ju.. Samma säger jag här nu

Vi vet alla här problemen. Varför tala om dessa??

Nej tala om hur man kan ÖVERVINNA problemen i stället....

Jag kan upplysa er om att vår dotter är idag 18. Och läser stenhårt in ämnen här numera.. Och har enligt hennes lärare vägen fram till MÖJLIGHETEN att ansöka vidare klar.. Komvux ligger där för att fixa matte osv.. Men resten är snart enbart MVG...

Detta kallar jag skillnader..

Och detta berodde enbart på att hon bytte synsätt. Inte något annat..

Kan inte ni byta ert negativa synsätt mot det possetiva och ge stöd till ett som jag ser det seriöst förslag...?

Ocj detta gäller ALLA. Om dom så tillverkar högtalare.. kränger quad.. eller dänger iväg kablar..

Eller enbart njuter av inköpta grejor...

En sak träffar vi alla på.. Dessa förbannade skivor som är rena soporna i grund o botten...så varför inte etablera ett team som tar tag i frågan??? Det ska väl inte va så svårt.. För detta område skiljer oss inte alls åt. Oavsett vi ser på dvd eller lyssnar på metal.. eller om detta liras på pip eller infinity....KÖR.... :)

Bra talat, din gamle stockholmare :D Håller med.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-18 23:17

Om man för skoj skull jämför musikkonsumentvärlden med filmkonsumentvärlden så ser man en ganska stor skillnad i kvalitéönskan och medvetenhet. Ok, de flesta kanske inte väljer film efter bild- & ljudkvalitén, men oj vad många det är som faktiskt bryr sig om detta.

Titta på alla dessa jämförelsesiter där det listas sida efter sida exakt vad just en dvd-utgåva innehåller för extramatrial, hur överföringen/bildkvalitén är samt vilka ljudspår som finns.

Gå till exempelvis dvdforum.nu och läs forumet "DVD-film & utgåvor". Där diskuteras vilt vilka utgåvor som finns och vilken som är bättre på än det ena och än det andra och var man kan köpa dem.

Tittar man på de som laddar ner filmer, har åtminstonde de flesta jag råkar känna som gör detta slutat ladda ner xvid, divx, avi, m.m. och har 4,6 GB dvd-rip som minimikrav.

Köpa stereo? Några tusenlappar kanske blir deras budget. Projektor? Lätt 15-25.000:-.

Varför är det så här? Vad är det som gör alla filmentusiaster så medvetna om att det faktiskt.se finns olika utgåvor och att det kan löna sig att välja rätt utgåva?

Kan vi förstå det kanske vi kan börja fundera hur vi får samma medvetenhet och entusiasm för musikmedia.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-19 00:17

:) Svaret ligger väl delvis där att idag gentemot för tjugo- till trettio- år sedan, så finns det så många flera intressen som gör det svårare att lägga tid och möda på ett intresse.
För trettio år sedan var stereon ett ganska stort intresse, det var dessutom tämligen nytt efter stenkakornas tid och i en tid då ekonomin var god.
Därefter har datorer och hembio mm. tillkommit och det nya är alltid häftigast för många, det är det man talar om.
Här är EAs analys nog helt rätt, det gäller att få upp välljudet på agendan igen, aldrig har det varit billigare att få ett hyfsat ljud.
Detta hyfsade ljud skulle ändå vara ett stort steg framåt ljudmässigt, och först då kan ju flera egentligen bli intresserade av att lyssna på allvar.
Här får man nog gå fram på bredden från inredning över musikintresse till teknik mm. I stort sett visa att det går att få välljud billigt, snyggt och enkelt och att detta ger ett mervärde då musik bra förmedlat kan vara vällgörande för själen, avslappnande och en bra rekreation.
Vad välljudet inte behöver är väl den vanliga sandlådementaliteten som de flesta sk. hifiintresserade vanligen presterar på dessa fora.
Jag inbillar mig att det bästa man ibland kunde göra var att vrida tangentborden ur händerna på folk så skulle nog respekten öka bland vanliga "svenssons".

Egentligen är det, eller borde vara så, att vi grunden har samma intresse av bättre upplevd musik och kring detta borde man kunna enas genom t.ex att förespråka bättre mjukvara m.fl. grundläggande enkla förbättringar.
Senast redigerad av Bravo 2005-04-19 01:32, redigerad totalt 1 gång.
Bravo

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-04-19 00:34

Audix...

Vad är det som gör alla filmentusiaster så medvetna om att det faktiskt.se finns olika utgåvor och att det kan löna sig att välja rätt utgåva?

Kan vi förstå det kanske vi kan börja fundera hur vi får samma medvetenhet och entusiasm för musikmedia.

Det tycker inte jag är så svårt att förstå.

Den totala upplevelsen och närvarokänslan med ett otroligt ljud kombinerat med en fantastisk bild gör att flera av våra sinnen får en "kick".

Lyssnar man till ett fonogram så är det för det mesta "bara" öronen som får sitt "klimax" i bästa fall.

Men med en hel hembio-anläggning av gott slag så får förutom då öronen även ögonen och i viss mån känseln sitt "klimax" även här i bästa fall men dock.

Sen ska man inte förglömma att samverkan utav flera sinnen ger en annan totalupplevelse än med endast ett.

Så för min del tycker jag väldigt mycket om hembio, men jag njuter stort åt ett bra och harmoniskt spelat verk när allt stämmer.

Man kan gott förstå varför "hembio-anläggningar" blir mer på modet, speciellt när snart all medial apparatur kan integreras i den samma vilket i slutänden blir ett s.k. "totalupplevelserum"

Tillbaka till tråden:

För att gemene man skall få upp intresset för "stereo-lyssning" måste gemene man exponeras för detta.

Kanske man bör skapa ett "media-museum" med upplevelserum i, eller "HiFi-museum" med då och nu, också med upplevelse-rum där
en för "svensson" uppställd anläggning i max 10 000:- klassen som godkänts i sin ljudbild av alla hifi-tidningar+forum i landet med tanke på pris. Med meningen "Så ska det låta"...hehe (f-n det programmet är ju slut för sesongen) och rätt avdämpat ge alla en chans till rätt ljud.

Något man bör komma ihåg är (om man pratar om svensson) att
5000:- är nog redan mycket för många som bara tänker köpa sig ljud, vid 10 000:- är man nog inte riktigt klok.

Så detta är inte lätt alltså, men jag tror för min del att man måste exponera mäniskor för detta på ett lättfattligt och gemytligt sätt
för att kunna vinna gehör och då givet på många orter om man vill öka stammen av "stereo-nördar".

Tack för ordet...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-19 01:00

Sladd:
"Samtidigt tillhör han per definition branschen via Ino Audio och säljer högtalare tack vare och i princip endast (?) tack vare sin framträdande roll i LTS samt Faktiskt. (samt att högtalarna säkert kan vara bra också vilket jag inte alls utesluter men det är en annan sak)"
Har han inte sålt innan Faktiskt's tillkommande?
Det är klädsamt att du lägger till "...i princip endast (?)..." men det skorrar inte bra.
Har du fått sälja mera tack vare din framträdande roll på HF? då det begav sig? Jag skulle inte tro det.
Är det, bara som en tankeövning, helt otänkbart att han säljer mindre iom sin aktivitet på Faktiskt? Jag vet inte. Och inte du heller förmodar jag.
mvh
Dimitri

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi