Vilken ljudnivå lyssnar du mestadels på

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken ljudnivå lyssnar du mestadels på

<40 dB
0
Inga röster
40-60 dB
5
9%
60-70 dB
9
16%
70-80 dB
9
16%
80-90 dB
14
25%
90-100 dB
11
20%
100-110 dB
7
13%

Antal röster : 55

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-16 21:36

60-70 normalt (mitt svar)

70-80 ibland

>80 sällan
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-16 21:53

Jag brukar gymnastisera de muskler som hammaren-städet och stigbygeln är upphängda i med ofta en tämligen hög JBL nivå som NN tidigare har kallat det för. Jag äger faktiskt ett precisions instrument där man får den exakta ljudnivån i ett digitalt fönster + att man får RTA kurva (alltså en frekvenskurva i segment om 1/3 oktav). Instrumentet är ifrån Audio Control SA 3050A och som uppfyller Ansi class II. Jag ska sätta upp mätmicken i morgon, men var i från mätar man? Hur långt ifrån högtalarna? :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-16 22:09

Svante!

Du har kanske rätt angående C-kurvan. Oftast nämns i produktbladen till ljudnivåmätare normen IEC 651 klass II. Frekvensområdet brukar anges till 31.5-8000 Hz. På Brüel&Kjaers diagrampapper finns skillanden mellan linjärt och C-kurva angiven. -3dB återfinns vid 31.5 resp 8000 Hz. Det stämmer alltså inte?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-16 23:20

Roger (och Svante):

Det Svante nämde om C-kurvan står inte i motsatsförhållande till gränsfrekvenser (enlig -3 dB-definitionen) om 31,5 Hz resp 8000 Hz.

Tvärtom är det just det frekvensomfång man får när man lägger de andra ordningens aperiodiska filtren enligt Svantes beskriving.

Men jag tror inte Svante invände mot sifforna, utan mot din beskrivning av vad det innebär.

Du skrev någonting i stil med att man "bara mäter mellan 31,5 och 8 kHz", vilket ju inte alls stämmer. Man mäter vid alla frekvenser, men med fallande betydelse utanför passbandet.

Det var väl det du vill säga Svante?

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-16 23:45

RogerGustavsson skrev:Svante!

Du har kanske rätt angående C-kurvan. Oftast nämns i produktbladen till ljudnivåmätare normen IEC 651 klass II. Frekvensområdet brukar anges till 31.5-8000 Hz. På Brüel&Kjaers diagrampapper finns skillanden mellan linjärt och C-kurva angiven. -3dB återfinns vid 31.5 resp 8000 Hz. Det stämmer alltså inte?

Jo, säkert är -3 dB där, men vad jag menar är att det duger inte med att de bara de punkterna ligger precis där. Hela området måste stämma för att det ska kallas C-vägning (och för att resultatet av mätningen ska bli samma som vid C-vägning). Jag fick intrycket av att du tänkte dig brickwall-filter vid 31 och 8000 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-16 23:45

IngOehman skrev:Det var väl det du vill säga Svante?

Jajustdet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2005-04-16 23:52

David_A skrev:Vart kryssar man i 110-120db? :twisted:

Hørte ikke, kan du gjenta??

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-17 00:13

Fast jag måste nog säga att generellt så lyssnar man nog lägre än man tror. Det är verkligen svårt att gissa hur många dB det är utan att mäta.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 01:06

var i från mätar man? Hur långt ifrån högtalarna? :roll:

Jo jag vet det var en dum fråga men egentligen så funderade jag på hur hög ljudnivån är inne hos min granne. Jag vill nog inte tala med min granne om den saken....jag vill alltså inte veta. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 01:33

Om det är ljunivån på lyssningsplats som efterfrågas mäter man den förslagsvis på lyssningsplats.

Den som inte har någon ljudtrycksmätare kan dock göra en hyfsad bedömning med hjälp at ett oscilloskop istället.

Koppla oscilloskopet till högtalarutgången på förstärkaren (utan att förstöra något! Om förstärkaren är bryggad så koppla bara osilloskopsladdens + till förstärkarutgångens ena pol och koppla oscilloskopsjord till förstärkarlådan istället). Spela sen så högt du vill och notera på osilloskopet hur mycket topp-spänning det blir.

Dela sedan denna spänning med 4,2 kvadrera den och dela den sedan med 8. Logaritmera sedan och multiplicera med 20. Lägg till högtalarens känslighet. Då får man ljudtrycket på knappt 3 meters avstånd från en högtalare. Eftersom högtalarna är två, men man inte kan veta i vilken utsträckning de spelar i fas med varandra, och man dessutom har lite bidrag från rummet man sitter och lyssnar i, kan man lägga till ytterligare 3-7 dB.

Exempel:
Vi noterar 8 volt peak (vilket betyder 4 W RMSmax) så får vi 1,905 när vi delar med 4,2.

Sen kvadrerar vi och delar med 8 vilket ger oss 0,4535.

Detta ger efter logaritmering och multiplicering med 20 värdet -6,87 dB.

Adderar vi så högtalarnas känslighet (låt säga 86,87 dB i verkligheten, broschyruppgifterna kan hävda betydligt mera) så hamnar i på 80 dB vid lyssningsplats. När de två högtalarna spelar till sammans lyfter nivån till mellan 83 och 87 dB.

Vh, Ing. Öhman

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 01:58

Dela sedan denna spänning med 4,2 kvadrera den och dela den sedan med 8. Logaritmera sedan och multiplicera med 20. Lägg till högtalarens känslighet. Då får man ljudtrycket på knappt 3 meters avstånd från en högtalare. Eftersom högtalarna är två, men man inte kan veta i vilken utsträckning de spelar i fas med varandra, och man dessutom har lite bidrag från rummet man sitter och lyssnar i, kan man lägga till ytterligare 3-7 dB.

Äh jag tar nog fram min ljudnivåmätare det verkar vara enklare. :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-17 05:03

mikke_musik skrev:Just nu spelar Underworld: Cups till hög volym. Padioshacks mätare säger då 88dB (C-weighted, slow).

Men normalt lyssnar jag vid lägre volym, kanske 60-70dB med samma inställning på mätaren.

Ooh, jag minns denna låt mkt väl! Just hur basintrot övergår till trummor... mkt bra låt fö!

Jag svarade på det näst högsta alternativet, då jag oftast vill kräma på lite mer en vad som behövs... skönare att känna upplevelsen tillsammans med hörselupplevelsen. Men ofta går inte detta...

Jag gillar att kunna höja inte bara volymen utan även basen dessutom. Just därför blir ett par baslådor perfa till min anläggning..

Mvh Jocke

PS IÖ hur får man någon att börja plugga på studioblue, utan att det ska kännas krystat? Har en vän som är väldigt intresserad av utbildningen men höll på att skratta ihjäl sig när en lärare där sade att det var på gymnasienivå. DS

PPS startar ny tråd om detta bara... DS
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 11:31

Ja det har blivit ett jäkla geschäft det här med alla vilda utbilningar som finns idag som sedan inte ger några jobb.... jag tycker att det har blivit en överetablering av olika utbildningar.(t.ex. make-up artist) Den bästa utbildningen finns i Piteå eller Ö-bro och det är högskoleutbilningar. Vi har på mitt jobb just nu studenter från Piteå. När man går in i det här så ska man inte räkna med att bli anställd någonstans...den maknaden är förstörd av de kommersiella tv-bolagen. Dom är kända för att utnyttja folk till låga priser och helst ska dom ha egna företag för då behöver inte tv-bolagen ta något ansvar för orimliga övertider. Jag avråder alltså att idag ta en sådan utbildning om man vill leva ett bra liv.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-17 11:49

Nagrania skrev:Ja det har blivit ett jäkla geschäft det här med alla vilda utbilningar som finns idag som sedan inte ger några jobb.... jag tycker att det har blivit en överetablering av olika utbildningar.(t.ex. make-up artist) Den bästa utbildningen finns i Piteå eller Ö-bro och det är högskoleutbilningar. Vi har på mitt jobb just nu studenter från Piteå. När man går in i det här så ska man inte räkna med att bli anställd någonstans...den maknaden är förstörd av de kommersiella tv-bolagen. Dom är kända för att utnyttja folk till låga priser och helst ska dom ha egna företag för då behöver inte tv-bolagen ta något ansvar för orimliga övertider. Jag avråder alltså att idag ta en sådan utbildning om man vill leva ett bra liv.

Jo, såna utbildningar ska man ta för att man är intresserad: inte för att få jobb.

Ö h t bör man lära sig saker som kan vara intressant för många olika jobb. Jag, och de flesta jag känner har jobb som är extremt långt från utbildningens måljobb. Men mycket bättre betalda.

Nästan alla "media" - jobb drivs idag på slavkontrakt. Inom vissa branscher jobbar man enbart lärlingsjobben, sen blir man för dyr. Dvs man får bara det jobb man rabatterar för "att komma in". Vilket man inte gör. Självklart. För det finns andra som står på tur. Översättning av underhållningslitteratur går till så sen sjuttitalet, bild-och-presentation är enbart "lärlingsjobb" sen ca 96-99.

Intelligenta människor håller sig långt från media, så långt man kan.
Ragnsells är roligare i längden.
Papper som papper, skit som skit.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 14:13

Nu har jag satt upp mätmikrofon på lyssningsplats och jag har spelat Patricia Barber "A Fortnight in France" spår 8 alltså Norwegian Wood. I början av låten så hör man en kontra där jag fick ljudnivån SPL 90,6dB där jag såg på min FFT att 20Hz låg spänningsmässigt c:a -10 under 90,6dB. Sedan när låten drog igång....det är inte så lätt det här när man måste kolla ljudnivån samtidigt som man kollar tidskoden. Hur som helst så hade jag en maxnivå på 99,7db SPL. Nu spelade jag skivan i min 5.1 anläggning som består av AP Avantek Six + två Subbar men jag ska kanske senare idag mäta på min stora JBL högtalare å då blir det nog ännu starkare för där behöver inte jag tänka på några grannar. 99,7dB SPL är en för mig normal daglyssningsnivå när jag gillar musiken...och det är ofta det. Hur som så hänger Avantek med klockrent.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 14:21

Fast frågan var ju "Vilken ljudnivå spelar du oftast på när du lyssnar (uppskattningsvis). Det som avses är volymen vid lyssningspositionen."

Alltså inte hur högt spelar du när du spelar som starkast.

Eller?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 14:52

När jag ensam i min lyssningsposition(soffan) då brukar jag nog oftast ha den nivån....det vill säga jag drar på volymkontrollen (som går upp till +10db) till -18db. Nu har jag bara mätt med denna nämnda skivan men jag kan naturligtvis också kolla med någon annan skiva. Det är ju klart att det här var peak nivåer så man borde egentligen koppla till en skrivare (som jag inte har) så att man möjligen kan läsa av en medelnivå. Hur beräknar man medelnivån på ett stycke musik som är 7´10" långt? En annan fråga som jag har funderat på är hurvida man kan ställa in nivån på subwoofern genom att mäta SPL med hjälp av pinknoise eller en wobblad tonfrekvens inom wooferns arbetsområde....därefter stänger man av woofern och sätter på golvarna/stativarna för att gör samma mätning på dessa.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 15:15

Jag har just lyssnat på en annan skiva (Blue Note)med Gonzalo Rubalcaba "Paseo" första spåret. Det är cubansk musik med mycket slagverk. Den här skivan hade en lägsta nivå på 72dB SPL och en högsta på 99,2dB men där emellan så låg den ofta på c:a 86-91dB. Någon kan ju komma hit och putsa mina fönster så jag hinner med att mäta på lite olika musikar under dagen. Jag kan garantera mycket vackert väder under dagen och bra musik under arbetet. :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-17 19:49

Jag har nu mätt lite på mina JBL och spelat Patricia Barber spår 8 på en för mig "komfortabel nivå" men med en reserv på 13,3dB till 0 dbf (motsv. +18dBu). Jag mäter då 106,7 dB SPL (eller "NN" nivå) :) Kontra basen i början av låten för er som har skivan låg då mellan 84-97 dB SPL. De här högtalarna matas med tre slutsteg på 120+100+30 watt/8 ohm. Inom kort ska jag byta basslutstegen till ett nytt som ger 2 x 160 watt...kanske inte så stor skillnad men jag vill gärna ha slutsteg av samma fabrikat som dessutom är DC-kopplat och har mycket hög dämpfaktor ner till DC. :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi