Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Vad jag förstår så leds inte ljud i vacuum,
så hur skulle det bli om man tillverkade en sluten dynamisk högtalare
som är fullständigt tät innehållande totalt vacuum?
Nefilim skrev:Tänkte även på hur det skulle bli med högtalare placerade i vätska, - vatten då - eftersom vätskor leder ljud mycket bättre än i luft?
perstromgren skrev:Nefilim skrev:Tänkte även på hur det skulle bli med högtalare placerade i vätska, - vatten då - eftersom vätskor leder ljud mycket bättre än i luft?
Det går fint och görs ofta.
perstromgren skrev:Nefilim skrev:Tänkte även på hur det skulle bli med högtalare placerade i vätska, - vatten då - eftersom vätskor leder ljud mycket bättre än i luft?
Det går fint och görs ofta.
paa skrev:Ja, Phon är ju experten på området:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=308000
Jonka_ skrev:Alltid när man ska sova som dessa ideèr och tankar dyker upp.. Jag låg och tänkte igår hur det skulle funka, om man bygger en mindre sluten sub, och baksidan av suben är gjord av något tätt men sviktande gummi material som t.ex latex fasst lite styvare..
Skulle vara roligt att testa vad det har för påverkan ljudmässigt, Borde ju kunna anpassas och fungera som en slav![]()
Sånna tankar ligger jag med, Min alldeles egen latexwoofer
Jonka_ skrev:Högtalare med vacuum i lådan funkar, NB om upphängningen görs så att den fortfarande är linjär vid små rörelser där långt inne dit där den yttre luftens statiska medeltryck pressat in den.
Den enda fjädringen är ju då upphängningen, spindel och kant, alltså.
Det kan bli lågfrekvent, kanske, men jag orkar inte räkna.
kung skrev:Skulle ju kräva sitt motorsystem
Det skulle behövas en enorm kraft att trycka membranet utåt, men nästan ingen kraft alls inåt! Upphängningen (eller motorn) måste alltså vara olinjär! Men man skulle slippa stående vågor i lådan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster