Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 13:53

Goldfinger skrev:
adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Massor med små detaljer som tas fram på ett väldigt trevligt sätt.

Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?

Du missade att det var en positiv sak jag skrev va?
Diskanten på pi60s inegrerar väldigt bra. Den är dock väldigt tydlig och är lätt att peka ut olika instrument och ljud ur ljudbilden. Mycket hög detaljrikedom.
Alla ino högtalarna är ju byggda mer som monitorer än vad många andra märken är.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 13:55

Goldfinger skrev:
adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.

Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som spökar?

Adzer, har du demat mot gamla eller nya B&W802?
de nyaste är fina i diskanten.
Men tycker de inte är prisvärda. Mest design, mindre prestanda imho.

Sonus Faber nämdes med de är troligen inte rätt val, redigt laidback med blöt bas imho. funkar inte klockrent för rockdiggaren.

Och som prolinn säger, lyssna på alla alternativ helst hemma. är ju DU som bli nöjd i DITT rum!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 13:58

dimitri skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )

Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???

Varför är det så svårt erkänna bristerna, bara för att IÖ har konstruerat dom?
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.

...

Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?

Var ju det jag skrev ju :roll:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 14:01

Goldfinger skrev:

Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som spökar?

Adzer, har du demat mot gamla eller nya B&W802?
de nyaste är fina i diskanten.
Men tycker de inte är prisvärda. Mest design, mindre prestanda imho.

Sonus Faber nämdes med de är troligen inte rätt val, redigt laidback med blöt bas imho. funkar inte klockrent för rockdiggaren.

Och som prolinn säger, lyssna på alla alternativ helst hemma. är ju DU som bli nöjd i DITT rum!

Det är den nya jag lyssnat på.
Ja de är jättefina. En riktigt bra högtalare utan tvekan.
Dock så anser jag att inos signaturdiskant är strået vassare. Iaf i sina tänkta konstruktioner.

För det priset som 802 kostar så kan man få ett riktigt kompetent delat ino system.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-12-11 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 14:04

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
´

Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.

Och vad menar du som små element? LTS-3vägaren har två kompetenta basar bakpå, som är mer kapabla än de fyra(!!) som satt i modellen innan.

Jag går efter trådskaparens kravspec. Spelar väl ingen roll om någon talare är prisvärd om den inte kan leva upp till kraven?

Jag föreslår att vi fokuserar på trådskaparens kvar och inte halkar in på sidodebatter , tack.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 14:06

dimitri skrev:
Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )

Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???

Varför är det så svårt erkänna bristerna, bara för att IÖ har konstruerat dom?
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.

...

Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?

Var ju det jag skrev ju :roll:

Kanske att dimitri är (bak?)full(i skämt) ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 14:15

Härligt! Tack för alla kommentarer hittills.

Nu lite egna motkommentarer och frågor på det som har sagts.

"Åka och lyssna" - jo det är tanken så småningom. Men just nu söker jag inte den kommentaren. Jag vill ha mer kött på benen från era lyssningsintryck, även om mina sedan skulle bli annorlunda.(eller även risk för färgade av era åsikter)

Sprudel: Du skrev om "bra åtgärder" - vad kan det vara för något?

Andra högtalare - det finns säkert andra bra högtalare. Det tvekar jag inte på. Men alla dessa "andra" är OT i denna tråd. :)

Kommentarer om jag "väljer" mellan dessa - riktigt så enkelt är det kanske inte även om jag formulerat mig så. Jag tog mer dessa högtalare som något att diskutera utifrån. Men visst ser jag dem som intressanta högtalare för mig, med sina för- resp. nackdelar.

Kronkan: Ska jag tolka dig som att du bygger själv? Kostnad?

Delat system från Ino. Säkerligen intressant. Men OT.. (Men vore intressant att veta kostnad iofs.)

prolinn: Nu tycker jag att du dömer lite hårdare än nödvändigt. Jag försökte tydliggöra att jag fokuserar på högtalaren och vill ha rejäl kraft bakom. Jag menade inte att signalen är helt ointressant, men som jag tänker just nu nedprioriterad.

Intressant att flera nämner att Ino kanske inte passar i "vanliga" rum.

Max_Headroom: LTS som alternativ 2. Varför? Utveckla gärna. Alt 1?

"Klart mycket bättre högtalare" tar jag gärna emot som beskrivning, men ännu hellre lite mer beskrivande. Varför?

Sportbilsentusiasten: "B&W802 är fina men kräver reält med effekt. Blir slappt i basen utan rejäla slutsteg, inte kul kan jag lova.
pi60 är inte lika krävande men finns ju ingen anledning att INTE ha ett bra steg framför så pass bra talare ändå.." Kan du ge mig exempel på lämpligt steg i dina ögon(eller ska jag säga öron)? Eller kanske en siffra?

Akustikfix - handlar inte om frugan. Jag vill inte låta högtalarna styra mitt vardagsrum, men fix som inte syns för mycket är jag självklart(!) öppen för.

Nattlorden: Du verkar tycka väl om LTS högtalaren. Tror du att jag "missat" att den kan trycka på mer bas än vad som skedde då jag lyssnade pga. någon anledning? Bortsett från basen tycker jag att den lät riktigt trevligt.

Återigen. Tack för kommentarer! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-11 14:24

Bra åtgärder?
Det vanliga, fast i det här fallet heltäckningsmatta av god kvalitet.
Det vanliga kanske är rejäl matta, mattor, stora härliga soffor, gardiner, bokhyllor, alltså i princip ett ombonat vardagsrum :)
Du kommer aldrig undan dämp bakom högtalaren i någon form om du ska nå det högsta höjderna av illusionen. Men det kan man göra snyggt, som tavlor med trevligt tyg. Finns massa bilder på forumet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 14:44

adzer skrev:
Goldfinger skrev:

Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?

Du missade att det var en positiv sak jag skrev va?
Diskanten på pi60s inegrerar väldigt bra. Den är dock väldigt tydlig och är lätt att peka ut olika instrument och ljud ur ljudbilden. Mycket hög detaljrikedom.

Ja, fast jag tror ändå att det du upplever har lite att göra med diskantelementet i sig, utan att det till största delen beror på andra faktorer.

Det är ju också svårt det där med beskrivningar och att förstå andras upplevelser, kan nästan bli vad som helst av det.
Någon kan ju tex beskriva något som positivt medan en annan tycker raka motsatsen när denne blir utsatt för samma händelse.
Likaså kommer beskrivningar av samma ljudupplevelse att skilja beroende på hur våra inre referenser ser ut.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 14:51

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.

Haha... jo, du får inte vanlig basdist, så det förstår jag att du kanske saknar.

Alltså, du är ju sjuk, helt klart..

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-11 14:54

Snygga till debattonen.

Till trådskaparen, ska inte denna tråd flyttas till köpråd?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 15:00

landa skrev:Snygga till debattonen.

Är hånfullheter och lögnaktiga påståenden om andra OK?
Är det så får du regga av mig..

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-11 15:10

Goldfinger skrev:
landa skrev:Snygga till debattonen.

Är hånfullheter och lögnaktiga påståenden om andra OK?
Är det så får du regga av mig..

Uttalandet var tänkt till dig och Nattlorden. Fler åsikter angående den saken tar vi i kommentarer och åsikter. Nu tillbaka till topic.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 15:16

gamlaskolan skrev:Nattlorden: Du verkar tycka väl om LTS högtalaren. Tror du att jag "missat" att den kan trycka på mer bas än vad som skedde då jag lyssnade pga. någon anledning? Bortsett från basen tycker jag att den lät riktigt trevligt.

Har aldrig hört den, däremot har jag kikat på konstruktionsritningarna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 15:22

gamlaskolan skrev:Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Passa min musiksmak nedan
- Kunna spela ofärgat men utan att bli tråkig
- Imponatorfaktor – nej inte nuförtiden, funktion viktigare än design
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)

Eftersom du funderar på 802D, som kostar en del, så kan jag tänka mig att ett delat system från Ino kan vara bättre än pi60s för dig. En fördel är att dom blir mer direktiva, det vill säga att dom påverkas mindre av rummet. Sen skriver du att rummet är ganska stort, vilket kan kräva att högtalarna levererar en del ljudtryck utan att låta illa, vilket också får mig att tänka på ett delat system från Ino.
Det finns ju olika sätt att "gömma" undan ett kapabelt system, ett av dom snyggare har du här

gamlaskolan skrev:- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.

Ja, då vill jag hävda att ett delat system är nog det bästa för dig. Även stora högtalare som 802D kommer ha problem att fixa bra bastryck med låg dist och kompression.

gamlaskolan skrev:1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

Jag har hört pi60 och pi60s i flera olika miljöer och har hört 802D i 3-4 olika rum och flera gånger i ett av dom. Mitt intryck är att 802D är bra och har möjlighet till högre ljudtryck än pi60, men att pi60/pi60s är vassare, rent ljudmässigt. Framförallt så finner jag att pi60/pi60s mellaregister och diskant har klart högre upplösning och låter "naturligare". Stereobilden är mer fokuserad med Ino medans jag upplever att 802D ger mer luftig och "luddig" stereobild.
Om jag skulle sätta in dom på en subjektiv skala så skulle jag sätta 802D på 7 och pi60s på 9. Och då anser jag få högtalare är i 802D klass.

gamlaskolan skrev:2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

Det finns flera här på forumet som har Ino prylar i mer vanliga rum.

gamlaskolan skrev:3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor.

Ino har snäll last så dom har generellt inga större krav att förstärkaren ska fixa låga impedanser. Sen har dom även reletivt hög "känslighet" = inte kräver så mycket watt som t ex Dynaudio brukar göra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 15:33

tack landa för att satte ned foten!

Gamlaskolan, hur mycket vill du lägga på slutsteg? Nya eller beggade?
Fler på forumet kör med nad208, 118 tex men även om jag hört 208 har jag aldrig jämfört med mina Linnsteg som jag kör med.
Så jag avstår att kommentera.
Nad'ana är nu rättt gamla o ligger på 8-10k tror jag. Snackas även om Brystonsteg men har dålig koll.
Maxeffekt är inte så intressant men vi snackar flera hundr watt, viktigare är dock förmåga att driva svåra laster under hög belastning (volym) utan att krokna.
Och det innebär krallia steg! Se bilder på 208 så fattar du.

Själv tycker jag det är viktigare med asbra slutsteg in i bra talare än tvärt.
Speciellt om man ska kräma på lite.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 15:35

NAD208 är liten, kolla in Rotel 1090 istället. 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-11 15:54

Någon form av semidold loungehögtalarlösning är inte aktuell?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Pettersson

Re: Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav Pettersson » 2010-12-11 17:31

subjektivisten skrev:..........
Det finns ju olika sätt att "gömma" undan ett kapabelt system, ett av dom snyggare har du här ................

8O ..det var snyggt !!!

sorry OT

pi60 är riktigt bra, XZT väldigt prisvärda och låter bra och om jag skulle välja så skulle jag ta XZT..
Varför ???...keramer...

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-11 20:46

gamlaskolan skrev:Max_Headroom: LTS som alternativ 2. Varför? Utveckla gärna. Alt 1?

Av dom du har nämt skulle jag ha valt XTZ först, givet den informationen som givits här i tråden vad beträffat rum och så. Men! Bara om den går att få i annan finnish än svart. Svart blir den för visuellt dominerande. Jag skulle inte ha köpt den alls i blanksvart.

LTS-trevägare är ett verklgit fint alternativ. Bra ljud, någorlunda vettig storlek och trivs väggnära så att man få den ur vägen. Den går ju också att få i lite olika finnish. Helt obehandlad MDF och bygga själv också. Extremt prisvärd.
Pi60 är även den mycket fin ljudmässigt (kankse bäst ljudmässigt om alla högtalare får rätt omgivning. Rent tekniskt är den överlägsen dom andra i samlingen, men det hjälper ju inte alltid...
B&W är även den mycket fin, men jag misstänker att både Pi60 och B&W har för mycket spridning för att prestera riktigt bra i ditt rum, som är ganska sort och saknar matta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-11 21:20

gamlaskolan!

Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.

Ps. Har ägt pi60 och lyssnat mycket på N802 i hemmiljö
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-11 21:38

Jag har hört XTZ Divine vid några tillfällen och den har då verkligen inte gjort bort sig. Otroligt kompetent högtalare.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 21:48

FBK skrev:Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.

:lol: vassa/hårda... från en högtalare som kallats matt och avrullad?

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 22:02

Det var klokt att bli forummedlem här. :)

sportbilsentusiasten: Hur mycket jag vill lägga? Jag har ränknat med att "behöva" lägga en stor hög pengar, men vet inte riktigt längre vad som behövs. Jag har nog tänkt mig beggade men är öppen för alla förslag.
När jag pratat med lite folk den senaste tiden så säger en majoritet att högtalare står sig bättre än elektronik, själv har jag ännu ingen fast åsikt där.. Men rent tankemässigt har det definitivt funnits tankar på att köpa ett "dyrt" steg beggat såsom tex. Krell m.fl. Jag har inte varit främmande för att lägga en större summa. NAD 208 finns det mycket att läsa om och de verkar gå att finna för 9 k vilket utifrån hur jag tidigare tänkt känns väldigt billigt.
"Själv tycker jag det är viktigare med asbra slutsteg in i bra talare än tvärt."
Hur menar du? Prioritera slutsteg före högtalare?

shifts: Kanske. Men just idag OT.

Pettersson: Keramer. Kan du utveckla liiite till? :)

Max_Headroom: Jag har inga problem med visuellt dominerande högtalare. Som jag skrev tidigt så gillar jag utseendet på 802, och de är ju inte direkt diskreta. Men om de ska ta stor plats ska de banne mig inte se ut som något katten släpat in. Personligen gillar jag svartlackade mer än "walnut" på Divine. LTS - den är ju "billig" i sammanhanget. Hur hade du drivit den för att ta i ordentligt - skulle du se NAD 208 som ett alternativ? Skulle du komplettera med sub utifrån mina önskemål? Har du någon bra rekommendation som skulle passa ihop?

Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.

FBK: När jag provlyssnade LTS och XTZ i veckan hade jag med mig:
Johnny Cash - I Won´t Back Down
Leonard Cohen - Hallelujah
Kate Bush - Deeper Understanding
Holst - Jupiter
Chess Pieces - The Arbiter, Mountain Duet, One Night In Bangkok
Verve Remixed - Sarah Vaughan, Fever - Shirley Horn, Come Dance With Me
Energy 52 - Nalin & Kane remix
Metallica - Frantic(det lyckas aldrig låta bra någonstans..)
Nirvana - Serve the Servants(det lyckas aldrig låta bra någonstans..)
Den mycket vänlige mannen i butiken undrade om inte även Vikingarna skulle sättas på.. Som du ser en ganska bred musiksmak.
När har Ino provlyssningar?

Cafe del Mar[/quote]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 22:04

För ino provlyssningar får du ringa och prata med ingvar.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-11 22:16

Då jag pratade med IÖ här om dagen (onsdags kväll) fanns det plats i mars månad. Så hör av dig till honom fort så kanske det finns plats kvar då. Telefonnummer finns postat här i forumet lite överallt. Ring bara inte för tidigt på dagen då han inte har en "normal" dygnsrytm. Har för mig han föredrar 12-15...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 22:18

gamlaskolan skrev:Den mycket vänlige mannen i butiken undrade om inte även Vikingarna skulle sättas på.

Heja . . . ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-12-11 22:31

Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).

Men konstruktören/tillverkaren till Ino är väldigt duktig akustiker och ger råd och tips om dämpning, diffussering osv. Ofta inte mer avancerat än större mattor på golvet och gardiner, bokhyllor etc för nybörjaren.

Men, akustikåtgärder generellt, gör mycket för välljudet och det har många forummedlemmar och Ino ägare tagit åt sig och det syns på deras lyssningsrum. Men Ino är inte för 5 öre annorlunda än andra tillverkare, det är bra att veta. Kanske piP skall räknas bort då den är konstruerad för att få bäst bas genom att ställa vid väggen.

Så folk kollar in här, ser folks lyssningsrum på bilder, och så frodas en myt att "det måste se ut så där" när man har Ino, men det är fel.

Jag har haft flera högtalare på exakt samma plats och förutsättningar, och nu senast pi60 (och senare bs60), och de funkar lika bra som alla andra.

Så vad du än väljer, skräms inte av den myten :)

Sen till din fråga, XTZ har jag inte hört men 802D tycker jag inte är värd mellanskillnaden mot pi60 (eller pi60s). Tycker Dynaudio är bättre än B&W också, så hellre dem än B&W (kanske C2)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-11 22:39

patjoh skrev:Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).

Men konstruktören/tillverkaren till Ino är väldigt duktig akustiker och ger råd och tips om dämpning, diffussering osv. Ofta inte mer avancerat än större mattor på golvet och gardiner, bokhyllor etc för nybörjaren.

Men, akustikåtgärder generellt, gör mycket för välljudet och det har många forummedlemmar och Ino ägare tagit åt sig och det syns på deras lyssningsrum. Men Ino är inte för 5 öre annorlunda än andra tillverkare, det är bra att veta. Kanske piP skall räknas bort då den är konstruerad för att få bäst bas genom att ställa vid väggen.

Så folk kollar in här, ser folks lyssningsrum på bilder, och så frodas en myt att "det måste se ut så där" när man har Ino, men det är fel.

Jag har haft flera högtalare på exakt samma plats och förutsättningar, och nu senast pi60 (och senare bs60), och de funkar lika bra som alla andra.

Sen till din fråga, XTZ har jag inte hört men 802D tycker jag inte är värd mellanskillnaden mot pi60 (eller pi60s). Tycker Dynaudio är bättre än B&W också, så hellre dem än B&W (kanske C2)

Ja det vore ju konstigt att man skulle behöva bygga ett rum kring pi60 för att dom ska låta bra,det tror inte jag heller.

Har ju ett par qrs själv i liknande storlek som pi60 med bestyckningen 8"+1" och porten framåt.

Men att acustiken betyder mkt för ett par högtalare råder det inget tvivel om, sitter jag hos kompisen och lyssnar på hans pi60 och sen åker hem och lyssnar på samma låtar så låter det fni mig bättre här.

Jag är ju av den uppfattningen att hans nuvarande rum är nästan rena katastrofen acustikt sett,övertygad om att hans pi60 kommer att lyfta den dan han har köpt hus och har möjlighet att acustikfiksa lite :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-11 23:22

patjoh skrev:Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).

nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi