DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-17 10:49

allt går å lösa med våld....går det inte med våld så går det med lite mer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-17 12:16

Jag har beställt ett gäng CA18RLY som bl.a Erik_J känner till, så snart jag får dom ska jag mäta upp dom ordentligt i min trädgård och bestämma lådvolym efter det, baffelbredden tänkte jag simulera lite i Edge (tack ännu en gång Svante).

Jag kommer köra den som 2,5 vägare i 70l +-10l.

Min förhoppning är att det ska kunna bli en prisvärd produkt och mina föräldrar ska få första exet :). Ni får självklart låna ett element för egna mätningar om ni vill. Dom finns
nog till förfogande från slutet av nästa vecka.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 12:34

lazyworm skrev: Ni får självklart låna ett element för egna mätningar om ni vill. Dom finns
nog till förfogande från slutet av nästa vecka.

Jag lånar gärna ett element till den nya LEGO-lådan om du håller till i Stockholmstrakten. Det tar säkert några veckor innan den är klar. Om det verkar bra så köper vi egna.
Jag kommer naturligtvis att dela med mig av resultaten.

Hoppas mitt LEGO kommer att hålla tätt och inte för oväsen :roll:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 12:38

Jax skrev:Bästa sättet att skydda projektet från klåfingriga patenterare är att publicera det på ett inför rätta bevisbart sätt.

Vill man inte publicera det finns andra vägar, kanske Notarius Publicus.

Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.
Kan ju inte gärna skicka in en DIY-lösning till JAES men någonting i stil med LTS-tidningen kanske!?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-17 13:03

Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.

Hursomhelst, lådorna har följande exakta yttermått:

Höjd: 950 mm
Bredd: 230 mm
Djup: 260mm

Långsidorna på baffeln är fasade med en 16x16mm 45 graders avfasning.

Materialet är 22 mm MDF i baffel och 19 mm till resten. Volymen är dryga 38 liter.

Så snart jag får hem materialet till dessa ska jag och Naqref mäta på dem så därför tänkte vi att det kanske kunde vara lämpligt med detta föreslagna koncept, även om det nu bara är ett försiktigt förslag från min sida. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-17 13:11

lill-troll det räcker att det publiceras här för att någon annan inte ska kunna mönsterskydda det.

Man kan tänka sig någon open-source-licens för det hela om man n inte vill att folk ska snylta för mycket utan att det kan komma andra tillgodo.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-17 13:15

lilltroll skrev:Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.
Kan ju inte gärna skicka in en DIY-lösning till JAES men någonting i stil med LTS-tidningen kanske!?

Jag tror även man kan prata med redaktör Bertil Hellsten på Ljud
& Bild.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 13:27

Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.

Materialet är 22 mm MDF i baffel och 19 mm till resten. Volymen är dryga 38 liter.

Så snart jag får hem materialet till dessa ska jag och Naqref mäta på dem så därför tänkte vi att det kanske kunde vara lämpligt med detta föreslagna koncept, även om det nu bara är ett försiktigt förslag från min sida. :)

/Erik

Var på baffeln sitter elementen?
Finns det t ex någon BASTA-simulering gjord inkl baffeln?
(Svante har godkännt att skärmdumpar av BASTA får publiceras på projektsidan)

Personligen är jag inte sugen på att vara projektchef, men jag ser gärna att det blir väl dokumenterat!

Ska vi slå ihop påsarna?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-17 13:33

Jag kan tänka mig att vara granskare av artiklar till DIY-faktiskt.

Om någon vill publicera delresultat på min projektsida under sitt namn så går det utmärkt. Som html eller pdf.
Jag kommer dock att granska innehållet och ev. komma med påpekande innan jag låter det publiceras.

Det behöver inte vara några fantastiska avhandlingar men jag vill att det tekniska innehållet är korrekt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-04-17 13:34

paa skrev:
lilltroll skrev:Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.

Jag tror även man kan prata med redaktör Bertil Hellsten på Ljud
& Bild.

Jag kan skriva ihop en artikel i L&B på detta projekt om ni vill, jag brukar skriva där regelbundet. Så får vi det på pränt officiellt också.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-17 13:47

lilltroll skrev:
Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.

/Erik

Var på baffeln sitter elementen?
Finns det t ex någon BASTA-simulering gjord inkl baffeln?
(Svante har godkännt att skärmdumpar av BASTA får publiceras på projektsidan)

Personligen är jag inte sugen på att vara projektchef, men jag ser gärna att det blir väl dokumenterat!

Ska vi slå ihop påsarna?

Elementen sitter centrerat på baffeln med centrum på diskanten 65 mm ifrån övre baffelkanten och basen med centrum 175 mm under diskantens centrum. Men detta är som sagt fritt flyttbart i och med de extra bafflarna jag kommer ha. Denna placering är tänkt för delning vid dryga 2,5kHz med takreflexen (undvika urfasning vid delningsfrekvensen i 45 graders riktning uppåt) i beaktande. Dock utan vågguide. Naqref trodde att en ihopflyttning av elementen skulle kunna behövas med vågguide, vilket ju också estetiskt vore trevligt. Jag har försökt väga så låg delningsfrekvens som möjligt mot att undvika det tråkiga estetiska utseendet som blir med elementen långt isär vertikalt (vilket ju låg delning ju kräver jämfört med en högre delning).

/Erik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-17 13:53

/Erik

ja det var väl rätt nära mina låddimensioner. MMT blir dubbelt så djup då?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-17 13:59

Kraniet skrev:
ja det var väl rätt nära mina låddimensioner. MMT blir dubbelt så djup då?

Ungefär. Plus några mm för att kompencera för den interna väggen som skiljer basarna.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-17 14:38

Här är en bild på utformningen av lådorna så man kan få en liten hum om hur det kommer se ut. Detta är då med min elementplacering, alltså behöver ni inte nödvändigtvis fästa så stor vikt vid den. Det är Alexi som gjort bilden och jag bad honom specifikt att bara göra något snabbt och lätt, så detta är bara för att få en någorlunda uppfattning. Ni ser även det jag beskrev med avvägningen mellan estetik och funktion, elementplaceringen på bilden är min "kompromiss", dvs precis på gränsen av vad jag finner estetiskt godtagbart vad gäller avstånd mellan bas och diskant. :wink:

Bild

/Erik

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-17 14:48

Och en till, även om jag gillar den första bättre (avfasningarna är dock svåra att se på bägge). :)

Bild

/Erik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-17 15:52

men hur stor kommer vågeldarn bli i ytterdiameter?
ser man på amphion är den ju 16-20 cm i diameter. i det fallet måste ju diskanten ner lite till.
i det fallet kanske man ska lägga basen kant-i-kant med vågdelarn?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-17 16:06

Kraniet skrev:men hur stor kommer vågeldarn bli i ytterdiameter?

Det vet vi inte förrän vi har mätt på CA18. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-17 20:15

Är dämplimning med dubbla MDF-skivor i någon eller några väggar av värde i detta projekt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-17 20:18

paa skrev:Är dämplimning med dubbla MDF-skivor i någon eller några väggar av värde i detta projekt?

frågan är väl om det är av värde i nått projekt.. :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-17 23:04

Kraniet skrev:
paa skrev:Är dämplimning med dubbla MDF-skivor i någon eller några väggar av värde i detta projekt?

frågan är väl om det är av värde i nått projekt.. :wink:

Vilken relation mellan utstrålat ljud från högtalarmenbranen i förhållande till utstrålat ljud från högtalarens väggar skulle du anse som "tillräckligt bra" för en högklassig högtalare? Och vad menar du räcker/krävs för att uppnå det gränsvärdet?
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-18 11:35

Paa!

40 dB ljudtrycksskillnad är en siffra från höften? Om jag fick önska friit; gärna 60-80dB med tanke övriga störljud från resten av kedjan. Jag har ingen aning om vad 'bra högtalare' presterar i detta avseende eller vad som går att höra. Vet du?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-04-18 19:38

För bättre vetande föreslår jag denna artikel.

On the Acoustic Radiation from a Loudspeaker's Cabinet

JAES Volume 51 Number 4 pp. 234-243; April 2003

Abstract:
A scanning laser Doppler vibrometer and a computational boundary-element model are used to study the acoustic radiation from loudspeaker cabinets. In contrast to the research findings of Skrodzka, loudspeaker cabinets are shown to contribute significantly to the total radiated pressure at their lower resonance frequencies. This occurs because, despite a cabinet's relatively small surface velocity, its radiation efficiency is many times greater than that of the drivers. The radiation from two different versions of NHT's model 2.9 loudspeaker is investigated. The first is a standard production 2.9, the second a 2.9 without the standard internal bracing. A comparison of their performance yields insight into the effects of wall bracing location: stiffer cabinets with lower amplitude wall vibrations do not always radiate less sound.
Authors: Bastyr, Kevin J.; Capone, Dean E.

Användarvisningsbild
lilltroll

Nya simuleringar

Inläggav lilltroll » 2005-04-18 22:02

REMOVED
Senast redigerad av lilltroll 2006-01-28 03:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-18 22:18

Det kan vara bra att fundera på var porten ska sitta också. Med en så där hög låda kommer stående vågen på längsen att bli rejäl (undrar varför jag vet det... :) ) och man kan fundera var man helst vill sätta dämpmaterialet för att bli av med den. Så porten ska sitta där man INTE vill ha dämpmaterial. Verkar inte det fiffigt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-18 22:19

On the Acoustic Radiation from a Loudspeaker's Cabinet
JAES Volume 51 Number 4 pp. 234-243; April 2003

Det var ju verkligen inte mycket dämpning från dom väggarna, det är ju ändå 19 mm MDF i den lådan.
Lådan verkar stråla ca 15-25 dB under elementens nivå, utom vid någon sorts resonans där lådan strålar mer än elementen.
Jag har en gammal broschyr från Antiphon som visar på ca 3-6 dB reducering av vibrationerna med deras viskoelastiska dubbelhäftande material i bussgolv med 2x15 mm plywood i stället för 30 mm. Det är ju inte så jättemycket, men varje förbättring är ju välkommen när det är så dåligt från början.
Lite försämring kan dock ses vid riktigt låga frekvenser, antagligen pga miskad styvhet. Jag är lite skeptisk mot 2x12 mm för lådor som skall återge bas vid hög nivå. Vill nog ha lite mer styvhet där. Två 12 mm skivor med mjukt lim emellan är inte lika styvt som en 25 mm MDF, eller ens 22 mm.
Sen är frågan hur mycket som strålar tillbaka genom membranet jämfört med genom lådväggarna. I och för sig tror jag att det som kommer tillbaks genom membranet inte låter lika färgat som det som strålas ut från lådväggarna.
Jag tror att dubbla väggar med sand, eller låda i låda med absorbent mellan är enda chansen att kanske nå till 60 dB under. men då blir det stort. Baffeln är ju säkert viktigast eftersom den strålar mot lyssnaren och om vibrationerna reduceras i den kanske dom blir lägre i resten av väggarna också. Tung baffel är ju bra att ha av flera orsaker. Jag skulle nog i alla fall dämpa min baffel med dämplim mellan två stadiga skivor. (Som om jag inte redan gjort det).
Senast redigerad av paa 2005-04-18 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-18 22:27

Isidor är en j-vel på strukturljudavstrålning (bland annat)! Kan man lura in honom på nåt vis?

Tjocka lådor med sand... njaee. Går det att undvika så gärna. Den gode IÖ kör ju ganska mkt med MDF men tjockt på rätt ställen.

Lilltroll: 38Hz.. lite lägre avstämmning kanske?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Re: Nya simuleringar

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-18 23:02

lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:

http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/PRINCIP/

Projektets sida:
http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/

Min tanke var att stämma av dem kring 30hz någonstans. Då såg det rätt bra ut om man tog rummets påverkan i beaktande också.

/Erik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-18 23:24

markih skrev:Isidor är en j-vel på strukturljudavstrålning (bland annat)! Kan man lura in honom på nåt vis?

Tjocka lådor med sand... njaee. Går det att undvika så gärna. Den gode IÖ kör ju ganska mkt med MDF men tjockt på rätt ställen.

Lilltroll: 38Hz.. lite lägre avstämmning kanske?

Tror nog Isidor skulle motsätta sig alla tankar på sandsandwich och de flesta dämplimsidéerna. Som jag förstått det anser han inte det vara så stort problem.
Jag har ju själv varit inne på sandwich men har blivit rätt tydligt emotsagt ang dess nödvändighet.
De gånger man hör lådan bidra nåt i återgivningen är det för att nåt är fel monterat. en dålig limfog som skrammlar eller en skruv till ett element eller liknande. Sitter lådan ihop, är rimligt stagad och byggd i lämpligt material så låter den inte(hörbart).
själv har jag nog aldrigt hört en låda som producerar biljud (utom då när något är fel).
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-18 23:28

Erik_Johansson skrev:
lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:

Projektets sida:

Min tanke var att stämma av dem kring 30hz någonstans. Då såg det rätt bra ut om man tog rummets påverkan i beaktande också.

/Erik

har du mätt upp riktiga parametrar på elementet? de i databladet brukar inte stämma allt för väl..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-04-18 23:53

Kraniet skrev:
Erik_Johansson skrev:

Projektets sida:

/Erik

har du mätt upp riktiga parametrar på elementet? de i databladet brukar inte stämma allt för väl..

Det kommer när elementen väl är här... :)

Men ryktet säger att databladet och verkligheten stämmer väldigt väl överrens i fallet med CA18RLY. Om det verkligen är så får vi som sagt se. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum