Moderator: Redaktörer
lazyworm skrev: Ni får självklart låna ett element för egna mätningar om ni vill. Dom finns
nog till förfogande från slutet av nästa vecka.
Jax skrev:Bästa sättet att skydda projektet från klåfingriga patenterare är att publicera det på ett inför rätta bevisbart sätt.
Vill man inte publicera det finns andra vägar, kanske Notarius Publicus.
lilltroll skrev:Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.
Kan ju inte gärna skicka in en DIY-lösning till JAES men någonting i stil med LTS-tidningen kanske!?
Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.
Hursomhelst, lådorna har följande exakta yttermått:
Höjd: 950 mm
Bredd: 230 mm
Djup: 260mm
Långsidorna på baffeln är fasade med en 16x16mm 45 graders avfasning.
Materialet är 22 mm MDF i baffel och 19 mm till resten. Volymen är dryga 38 liter.
Så snart jag får hem materialet till dessa ska jag och Naqref mäta på dem så därför tänkte vi att det kanske kunde vara lämpligt med detta föreslagna koncept, även om det nu bara är ett försiktigt förslag från min sida.
/Erik
paa skrev:lilltroll skrev:Man vill ju gärna publicera i en publik tidsskrift av något slag, så att man har datum på att man var först.
Kan ju inte gärna skicka in en DIY-lösning till JAES men någonting i stil med LTS-tidningen kanske!?
Jag tror även man kan prata med redaktör Bertil Hellsten på Ljud
& Bild.
lilltroll skrev:Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.
Materialet är 22 mm MDF i baffel och 19 mm till resten. Volymen är dryga 38 liter.
Så snart jag får hem materialet till dessa ska jag och Naqref mäta på dem så därför tänkte vi att det kanske kunde vara lämpligt med detta föreslagna koncept, även om det nu bara är ett försiktigt förslag från min sida.
/Erik
Var på baffeln sitter elementen?
Finns det t ex någon BASTA-simulering gjord inkl baffeln?
(Svante har godkännt att skärmdumpar av BASTA får publiceras på projektsidan)
Personligen är jag inte sugen på att vara projektchef, men jag ser gärna att det blir väl dokumenterat!
Ska vi slå ihop påsarna?
Erik_Johansson skrev:Jag har pratat lite med Naqref att tillgängliggöra all info om mitt projekt för DIY-projektet om alla tycker att den lådutformning jag (efter mycket bollande med Naqref) valt till dessa 2-vägare är gångbar. Det är som så att jag med största sannolikhet (lite oklarheter ännu från snickaren) kommer att få hem några uppsättningar NC-fräst MDF till dessa och om man skulle kunna enas om den grundläggande utformningen på lådorna så skulle vi kunna komma igång med den mindre 2-vägaren ganska snabbt och med rätt så minimal kostnad, då ju element (CA18RLY + Seas H534 är det jag ska köra med) samt lådmaterial finns tillgängligt. Jag får även 4st rena bafflar utan elementhål, så elementgeometrier och annat kan varieras fritt.
/Erik
Kraniet skrev:
ja det var väl rätt nära mina låddimensioner. MMT blir dubbelt så djup då?
Kraniet skrev:men hur stor kommer vågeldarn bli i ytterdiameter?
Kraniet skrev:paa skrev:Är dämplimning med dubbla MDF-skivor i någon eller några väggar av värde i detta projekt?
frågan är väl om det är av värde i nått projekt..
On the Acoustic Radiation from a Loudspeaker's Cabinet
JAES Volume 51 Number 4 pp. 234-243; April 2003
lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/PRINCIP/
Projektets sida:
http://www.speech.kth.se/~mikaelb/DIY/
markih skrev:Isidor är en j-vel på strukturljudavstrålning (bland annat)! Kan man lura in honom på nåt vis?
Tjocka lådor med sand... njaee. Går det att undvika så gärna. Den gode IÖ kör ju ganska mkt med MDF men tjockt på rätt ställen.
Lilltroll: 38Hz.. lite lägre avstämmning kanske?
Erik_Johansson skrev:lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
Projektets sida:
Min tanke var att stämma av dem kring 30hz någonstans. Då såg det rätt bra ut om man tog rummets påverkan i beaktande också.
/Erik
Kraniet skrev:Erik_Johansson skrev:lilltroll skrev:Nu finns en BASTA simulering av Erik_J & co lösning att beskåda på:
Projektets sida:
Min tanke var att stämma av dem kring 30hz någonstans. Då såg det rätt bra ut om man tog rummets påverkan i beaktande också.
/Erik
har du mätt upp riktiga parametrar på elementet? de i databladet brukar inte stämma allt för väl..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 219 gäster