Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Men jag vågar säga att i 9 fall av 10, kanske mera, är det vad rörförstärkarna GÖR med musiksignalen (avvikelsen från en ofärgad transmission) som får entusiasterna att föredra dem, alltså inte att de mest transparenta transistorförstärkarna skulle ha någon färgning som rören inte har, för de senare gör ju just ingenting.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag vågar säga att i 9 fall av 10, kanske mera, är det vad rörförstärkarna GÖR med musiksignalen (avvikelsen från en ofärgad transmission) som får entusiasterna att föredra dem, alltså inte att de mest transparenta transistorförstärkarna skulle ha någon färgning som rören inte har, för de senare gör ju just ingenting.
Om man ska vara lite elak så kan man påstå att transistorförstärkarna gör just - ingenting. Förmedlar musik till exempel.
Bill50x skrev:Jag är själv ingen "rör-nisse" men kan inte förneka att ofta så finns det något verkligt, något som berör, bland de bästa rörstegen.
Bill50x skrev:Om det beror på dist (dvs avvikelse från den ideala förstärkningen) eller att de förmedlar något som vi ännu inte kan mäta (eller kan analysera ur de mätningar som görs), det är en svår fråga. Det finns ju hur många variabler som helst, tex att viss dist kanske delvis kan ersätta den känsla man får vid ett liveuppträdande.
Bill50x skrev:Logiken säger dock att det som en gång gott förlorat inte kan ersättas senare, ett rörsteg kan alltså knappast lyfta fram något som gått förlorat i allehanda transistorsteg tidigare i kedjan.
phon skrev:lennartj skrev: är det ingen vinylentusiast som har tonarm med lätt utbytbara pickupskal och några pickuper monterade i olika skal och byter ibland beroende på eget humör eller musikstil man tänker lyssna på för stunden?
Har bara ett skal och en PU, haft så det de senaste +40 åren, men eftersom du för det på tal så kanske jag ..... kanske ...,.kunde fundera på om det .... menar du att man kan BYTA skal och PU?![]()
Kan man det? Hisnande tanke.![]()
![]()
IngOehman skrev:I själva verket tror jag det är MYCKET ovanligt att det är den skillnaden
någon är ute efter, och jag kan kontatera att ALLA jag känner till (och de
är rätt många) som använder pi60/pi60s med rördrivning, använder och
uppskattar konjugatlänken till dem.
Vh, iö
sprudel skrev:Är konjugatlänk ett absolut måste om man vill driva tex i16s med rörsteg? Vad bör jag tänka på om jag inte har konjugatlänk?
IngOehman skrev:Mnjae... jag tycker nog att den är ett måste, och ja, den kan göras i- och
ur-kopplingsbar. Den behöver egentligen inte ens sitta i högtalaren, utan
kan lika gärna sitta utanpå, eller i en alldeles egen liten låda borta vid för-
stärkaren.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, men vill lite försiktigt uppmana till lite större försiktighet med ordet återgivning.![]()
Återgivning bör, som jag ser det, reserveras för det som beskrivs av
ordet - ge åter. Ursprungstrohet alltså.
lennartj skrev:subjektivisten skrev:shifts skrev:Hade jag råd med två uppsättningar hemma, och båda fungerar, men på
olika sätt, ja då ser jag ingen nackdel.
Det förstår jag. Frågan jag tänker på är denna. För att man verkligen ska höra en klar skillnad krävs att någon av förstärkarna (rörförstärkaren) verkligen påverkar ljudet rejält. Så konjugatlänken är kanske ett feltänk om man vill ha en ljudlig förändring.
Med välkonstruerade rörförstärkare med tillräcklig effekt för situationen de används upplever de flesta vana musiklyssnare att man "kommer närmare musiken" och det är ofta lättare att uppfatta sångtexter jämfört med flera transistorslutsteg som LTS betecknat som nästintill odetekterbara.
Ingen brukar beskriva återgivningen som färgad i jämförelse, förutom i djupaste basområdet som upplevs lite rundare.
Den avvikelsen konstateras säkert lätt i en F/E-test, men när musikälskarna säger att den bristen är lätt att leva med när musikupplevelsen i övrigt är överlägsen, vore det intressant med fördjupade F/E-tester på traditionellt vis (förutom de "omvända" med transistorsteg i röranläggning som planeras i västsverige). De bör göras med musik som inte har djupbasinnehåll som gör rörförstärkarna lättdetekterade och vara inriktade inte bara på klang utan även på timing och dynamiska egenskaper och analyseras ihop med vad som upplevs vid öppna A/B-jämförelser (och blinda, om någon bryr sig).
Kommer det ut några väldefinierade parametrar som via lämplig signalprocessor kan få transparenta transistorförstärkare att producera exakt (inte nästan) lika god musikåtergivning som de bästa rörförstärkarna?
Upplevd "magi" har ofta en naturlig förklaring, men här räcker det uppenbarligen inte med ett enkelt seriemotstånd eller en konjugatlänk.
lennartj skrev:IngOehman skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, men vill lite försiktigt uppmana till lite större försiktighet med ordet återgivning.![]()
Här har jag svårt att hålla med dig, jag talar om att de bästa rörförstärkarna ger den mest ursprungstrogna återgivningen oavsett om transistorförstärkarna uppvisar bättre mätvärden.
Vad som är ursprungstrohet avgör lyssnaren, inte mätinstrument.
lennartj skrev:IngOehman skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, men vill lite försiktigt uppmana till lite större försiktighet med ordet återgivning.![]()
Här har jag svårt att hålla med dig, jag talar om att de bästa rörförstärkarna ger den mest ursprungstrogna återgivningen oavsett om transistorförstärkarna uppvisar bättre mätvärden.
Objektivisten skrev:lennartj skrev:IngOehman skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, men vill lite försiktigt uppmana till lite större försiktighet med ordet återgivning.![]()
Precis så är det.
lennartj skrev:Vad som är ursprungstrohet avgör lyssnaren, inte mätinstrument.
lennartj skrev:Med välkonstruerade rörförstärkare med tillräcklig effekt för situationen de används upplever de flesta vana musiklyssnare att man "kommer närmare musiken" och det är ofta lättare att uppfatta sångtexter jämfört med flera transistorslutsteg som LTS betecknat som nästintill odetekterbara.
Ingen brukar beskriva återgivningen som färgad i jämförelse, förutom i djupaste basområdet som upplevs lite rundare.
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Med välkonstruerade rörförstärkare med tillräcklig effekt för situationen de används upplever de flesta vana musiklyssnare att man "kommer närmare musiken" och det är ofta lättare att uppfatta sångtexter jämfört med flera transistorslutsteg som LTS betecknat som nästintill odetekterbara.
Att vissa inte kan erkänna eller vill inte inse att vi snackar om färgad återgivning ändrar ju inte på sanningen. Du kanske gillar det bättre, jag vill återge musiken, inte skapa ett eget sound.
Panelguy skrev:Att vissa inte kan erkänna eller vill inse att det transparenta ljudet är en utopi , det kommer tyvärr aldrig att låta som vid inspelningstillfället. Högtalare och rum gör att ljudet blir mer eller mindre färgat i vilket fall som helst. Att använda ofärgad elektronik är väl bra men ett eget sound lär du nog få ändå
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Att vissa inte kan erkänna eller vill inse att det transparenta ljudet är en utopi , det kommer tyvärr aldrig att låta som vid inspelningstillfället. Högtalare och rum gör att ljudet blir mer eller mindre färgat i vilket fall som helst. Att använda ofärgad elektronik är väl bra men ett eget sound lär du nog få ändå
Vem snackar om rummet och högtalarna nu? Verkar som du hör röster eller dyl
Btw, jag väntar på ett svar från dig sedan tidigare.
Panelguy skrev:Om du syftar på vilka slutsteg som jag tycker är bättre än 208 så hamnade det efter McCormack på vissa parametrar redan i mitten av 90-talet när jag provade och det är många steg som är bättre än McCormack´s 90-talare idag. Själv försöker jag övertala mig själv att det är värt att investera i ett par 28B SST eller ännu hellre Boulder eller Spectral men har inte lyckats med det än![]()
Nu ska jag till Sprudel med mina rörslutsteg och höra i16s med korrekt delningsfilter, än så länge utan konjugatlänk (tror jag).
Panelguy skrev:Rummet och högtalarna spelar väl ändå en större roll för slutresultatet än elektroniken, oavsett om den är mer eller mindre "transparent".
Panelguy skrev:Om du syftar på vilka slutsteg som jag tycker är bättre än 208 så hamnade det efter McCormack på vissa parametrar redan i mitten av 90-talet när jag provade och det är många steg som är bättre än McCormack´s 90-talare idag. Själv försöker jag övertala mig själv att det är värt att investera i ett par 28B SST eller ännu hellre Boulder eller Spectral men har inte lyckats med det än![]()
Låna hem något och testa själv då du inte hade gjort det tidigare om jag förstod rätt.
CODY skrev:Jag tror att phon har en sådan här och då vill man kanske inte byta: D :
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster