Dämpmaterial

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Dämpmaterial

Inläggav JockScott » 2005-04-15 13:08

Vilket dämpmaterial ska jag använda till högtalarlådorna?

Ska ej damma och vara farligt inandas. Lättåtkomligt och inte kosta hur mycket som helst.

Samt vilken mängd av detta?

Tidigare använt MDS blåa som en del påstår är mindre bra så jag kan likagärna prova något annat. Kan ev. använda fårull, beror på hur mycket som finns men om det ej är tillräckligt får jag köpa något.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-15 13:31

De material som jag känner till som är bra på att dämpa är glasull och fårull. Stenull kanske också funkar?... Kanske finns fler? Annars är det väöl bara fårullen som inte dammar och kliar. Just det, i inos piP används ju skumgummi (vet dock inte kraven på skumgummit..) Det är ju väldigt praktiskt iaf.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-17 15:41

Finns det verkligen inte mer kunskap på detta forum än så här :roll:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-17 15:43

Tja du har ju fått bra svar tycker jag så varför krångla till det mer? :)

Ska du köra något som inte dammar så är det fårull som gäller. Annars är gullfiber alt rockwool helt ok som dämpmaterial.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-17 15:52

Naqref™ skrev:Tja du har ju fått bra svar tycker jag så varför krångla till det mer? :)

Ska du köra något som inte dammar så är det fårull som gäller. Annars är gullfiber alt rockwool helt ok som dämpmaterial.

Ok, du vet att olika åsikter alltid är bra.

Men hur mycket ska man ta, nu är det länge sen jag såg en sån där rulle så jag kommer inte ihåg hur tjocka de är. Ska man ha 1,2 eller fler lager?

Någon som har invändingar eller ser fördelar med att använda blymatta(bitumen)?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-17 17:45

JockScott skrev:
Naqref™ skrev:Tja du har ju fått bra svar tycker jag så varför krångla till det mer? :)

Ok, du vet att olika åsikter alltid är bra.

Men hur mycket ska man ta, nu är det länge sen jag såg en sån där rulle så jag kommer inte ihåg hur tjocka de är. Ska man ha 1,2 eller fler lager?

Någon som har invändingar eller ser fördelar med att använda blymatta(bitumen)?

Olika åsikter är alltid bra, men ämnet är inte hur stort som helst.. ;)

Hur som helst, om jag inte missminner mig är varje lager runt 9cm eller så. Tycker det känns igen med de omstruktureringar av huset vi gjorde för ett otal år sedan... Och hur många lager beror på hur mkt lådan bör dämpas, för detta är ju precis som de flesta andra delarna av en högtalare en variabel, en stor sådan!

Bitumen är jättebra om man har stående vågor i byggmaterialet (MDFväggarna) exempelvis.. men risken att man skulle få detta och behöva se det som ett problem känns minimal! Jag skulle iaf aldrig få för mig att använda bitumen i en högtalare som regel.... men i maskiner dom surrar funkar det skitfint! :D

Mvh Jocke
admin

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-17 18:24

bitumen plattor är bara verksamma ifall den är tjockare än materialet som ska dämpas. Det är tex jätteeffektivt på plåt i bilutrymmen och annat. däremot är det i princip helt verkningslöst i en högtalare.
vill man att bitumen ska göra nåt konstruktivt så måste man använda den i skitlimmning mellan två skivor. dock finns det annat som är bättre att göra sån sandwich utav.
anser man sig hitta ljudmässiga fördelar av att limma bitumen på väggar så har man nog helt enkelt lyckats lura sig själv. men det är klart att overkill är ju roligt ibland det me :wink:

dämpmaterial finns det en lång informativ tråd om som du kan läsa. finns under generellt och "best of" tråden som ligger där.. där finns för övrigt en del andra bra trådar att läsa.

edit: Tank påpekade att jag stavat fel.. För allas trevnad och den allmänna förståelsen hos gemene man så gör jag därför detta tillägget.
Skitlimmning ska det inte stå, även om det är ett användbart ord i det fall man gjort en dålig limmning så är det inte riktigt relevant i sammanhanget.
Skiktlimmning är således det jag menar. För vidare definition och klarläggande av betydelsen så kan jag säga som så att:
Skiktlimmning är det då man mellan två material lägger ett annat. Man limmar alltså i skikt. I detta fallet var det bitumen som läggs mellan två skivor MDF, spånskiva eller liknande som avses. Med detta uppstår en fenomen som heter skjuvning då materialet böjs (av vibrationer) och denna skjuvning agerar dämpande och hindrar svängningen att tillta. Detta är som mest verksamt då skivmaterialet är styvt och dämpmaterialet mjukt och elastiskt. Därför är det lite tvivelaktigt att anta att MDF och bitumen är så väldigt meningsfullt. Bättre vore då riktigt styv plywood och ett riktigt dämplim (som Swedac´s dämplim DG-A2). Dessutom så är det tveksamt om det är nån mening med skiktlimmning alls (även då det inte är skitlimmat) då de strukturella biljuden i en bra monterad låda är så låga i förhållande till det ljud som elementen spelar.
Allt deta var ju dock ett utlägg. Det viktiga att ta med sig är att man inte alltid ska läsa vad som står utan läsa vad som menas. På detta vis undviks missföstånd och skitlimmningar minskar drastiskt (kan tänkas även om det inte är nån garanti.). Från utlägget kan tänkas att skiktlimmning kommer hållas till ett minimum också.. :wink:
Mvh
Magnus

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-18 11:57

Kraniet skrev:anser man sig hitta ljudmässiga fördelar av att limma bitumen på väggar så har man nog helt enkelt lyckats lura sig själv. men det är klart att overkill är ju roligt ibland det me :wink:

jag håller definitivt inte med!! :!: bitumen plus fårull är en överlägsen kombination som ger ett mycket bra resultat....
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-18 13:35

Den fördel jag själv kan se med blymatta är att man får en tyngre låda, stabilare låda.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-18 13:38

JockScott skrev:Den fördel jag själv kan se med blymatta är att man får en tyngre låda, stabilare låda.

självklart en av föredelarna. :!: en tung o stabil låda är alltid bra
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-18 13:52

Tips för den som vill läsa om dämpning av själva lådan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1461
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum