bitumen plattor är bara verksamma ifall den är tjockare än materialet som ska dämpas. Det är tex jätteeffektivt på plåt i bilutrymmen och annat. däremot är det i princip helt verkningslöst i en högtalare.
vill man att bitumen ska göra nåt konstruktivt så måste man använda den i skitlimmning mellan två skivor. dock finns det annat som är bättre att göra sån sandwich utav.
anser man sig hitta ljudmässiga fördelar av att limma bitumen på väggar så har man nog helt enkelt lyckats lura sig själv. men det är klart att overkill är ju roligt ibland det me
dämpmaterial finns det en lång informativ tråd om som du kan läsa. finns under generellt och "best of" tråden som ligger där.. där finns för övrigt en del andra bra trådar att läsa.
edit: Tank påpekade att jag stavat fel.. För allas trevnad och den allmänna förståelsen hos gemene man så gör jag därför detta tillägget.
Skitlimmning ska det inte stå, även om det är ett användbart ord i det fall man gjort en dålig limmning så är det inte riktigt relevant i sammanhanget.
Skiktlimmning är således det jag menar. För vidare definition och klarläggande av betydelsen så kan jag säga som så att:
Skiktlimmning är det då man mellan två material lägger ett annat. Man limmar alltså i skikt. I detta fallet var det bitumen som läggs mellan två skivor MDF, spånskiva eller liknande som avses. Med detta uppstår en fenomen som heter skjuvning då materialet böjs (av vibrationer) och denna skjuvning agerar dämpande och hindrar svängningen att tillta. Detta är som mest verksamt då skivmaterialet är styvt och dämpmaterialet mjukt och elastiskt. Därför är det lite tvivelaktigt att anta att MDF och bitumen är så väldigt meningsfullt. Bättre vore då riktigt styv plywood och ett riktigt dämplim (som Swedac´s dämplim DG-A2). Dessutom så är det tveksamt om det är nån mening med skiktlimmning alls (även då det inte är skitlimmat) då de strukturella biljuden i en bra monterad låda är så låga i förhållande till det ljud som elementen spelar.
Allt deta var ju dock ett utlägg. Det viktiga att ta med sig är att man inte alltid ska läsa vad som står utan läsa vad som menas. På detta vis undviks missföstånd och skitlimmningar minskar drastiskt (kan tänkas även om det inte är nån garanti.). Från utlägget kan tänkas att skiktlimmning kommer hållas till ett minimum också..