Almen skrev:lennartj skrev:IngOehman skrev:De rent musikaliska aspekternas eventuella förvrängningar är lätta att
undersöka med F/E-lyssning, det handlar bara om vilka instruktioner
till lyssnarna som råder, och förstås val av programmaterial och längd
på inslagen, men faktiskt är det så, att det tenderar göra apparaterna
(nästan alla)
väldigt svåra att överhuvudtaget detektera. 
Om utsagan ovan är korrekt påvisar den bara F/E-lyssningens ofullkomlighet för att särskilja förstärkares förmåga att förmedla musikaliska upplevelser, vilken för många är den mest avgörande faktorn för vilken förstärkare man är beredd att spendera sina pengar.
Nja, vad IngOehman skrev var
IngOehman skrev:...gör faktiskt musiken mycket lättare att återge än många andra ljud. Det betyder inte att det är fel att testa med sådant fokus, men det är ett bra sätt att missa många färgningar.
Så vad han sade var att det är lättare att hitta vissa färgningar med andra ljud än musik.
Stämmer, med en reservation: Det är praktiskt taget alltid musiksignaler
som vi använder, så det jag avråder ifrån är verkligen inte att använda sig
av musiksignaler, utan att försöka styra lyssnarna med en instruktioner om
att de skall lyssna på något speciellt sätt, t ex att be dem "fokusera på de
musikaliska aspekterna".
DET minskar som regel detekterbarheten.
Lennarts inlägg är svårt att förstå, men jag antar att han utgår ifrån en
förmodan om att verkligheten som omger F/E-lyssningarna, ser annorlunda
ut än den ser ut på riktigt.
Det han visar att han tror om F/E-lyssning är helt felaktigt, och de försäm-
ringar i detektion som "instruktioner" (ofrihet) lätt leder till, drabbar ALLA
blinda lyssningar (även vanliga A/B-jämförelser).
Det vill säga alla lyssningar där man bara har ljudet att utgå ifrån, eller om
man så vill - där suggestionseffekterna är eliminerade.
Och igen - musiken är ljud. Bara ljud. Det står den som lyssnar fritt att
välja att lyssna på precis vilket sätt man behagar, inklusive att lyssna på
hur man uppfattar svänget eller något annat - helt fritt! Det finns verkligen
inte något i F/E-lyssningen som hindrar någon att lyssna som de behagar.
Tycker dina antagande Lennart, är rätt onödiga. Bättre att du om du har
möjlighet, lust och intresse, deltar på eller arrangerar en F/E-lyssning, så
får du ju se/lära dig av egen erfarenhet. Jag ställer gärna upp och hjälper
till om du vill, och om jag har möjlighet.
Men - Jag tror inte att jag kan övertyga dig med ord, och jag tror inte heller
att DU tror att jag kan det.

Så den här diskussionen är nog egentligen
rätt så frukt-/meningslös.
Det du behöver för att slippa tro, är att bilda dig en egen uppfattning, inte
lyssna på sagda saker som du ändå (av allt att döma) misstror, redan innan
de sagts. Eller hur?
No hard feelings, men att övertyga dig med ord känns helt enkelt inte som
en framkomlig väg.
Det är knepiga saker det här, och jag är rädd att det jag skriver kommer
att missförstås och i värsta fall tas på ett negativt sätt, men jag har ju
deltagit i ofantligt många F/E-lyssningar, och även om de inte är likadana
(utan varje anpassas efter hur de behöver anpassas) givet vad som upp-
levs, är det ju lätt för mig att veta att man hur lätt som helst kan välja att
lyssna på vilken aspekt man önskar, och bedöma den. Och att man när
man gör det även får fantastisk proportion på allting, men upplever verk-
ligen vilka digniteter alla sådana skillnader är på.
Men att övertyga någon som inte upplevt samma sak, och inte rimligen kan
föreställa sig vad man hör och hur väl alla bitar faller på plats "om appara-
ten" när man sitter där och verkligen hör det i dur på moll (ja, travestering
av "svart på vitt") och i alla de andra musikaliska dimensioner, ja, det går
nog inte.
Så jag försöker inte övertyga dig, utan hoppas bara att jag kan inspirera
dig att hålla saken öppen, istället för att hålla fast i förutfattade meningar
som inte får något gott med sig.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).