Trevligt att du gjort liknande iakttagelser beträffande upplevd spelstil

Mitt minne har blivit sämre de senaste åren

Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev:[Har förra veckan lysnat på singelended transitorförstärker. Kontruktören som var med talade om en viss likhet med rör. På den låtensom jag lyssnade med vokalist var det faktiskt stålande. Jag applåderade.
Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.subjektivisten skrev:Kronkan skrev:Enligt min erfarenhet så kan tillbakalutad och framåtlutad bero på hur rören är kopplade.
Min erfarenhet säger att det beror på antingen utseendet eller myten om rör.
lennartj skrev:Jag vet att du har haft rörförstärkare ett antal år, men misstänker att jag skaffat mer erfarenhet under drygt tre gånger så lång tid, med experimentlust, renoveringar och uppgraderingar.
Bill50x skrev:Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.
/ B
För att folk totalt misslyckas när dom inte vet vad dom lyssnar på! Hur många gånger ska detta faktum behövas sägas innan det fastnar?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.
För att folk totalt misslyckas när dom inte vet vad dom lyssnar på! Hur många gånger ska detta faktum behövas sägas innan det fastnar?
sprudel skrev:Ja. Det kan du ju fundera på.
Har du lyckats övertyga någon ännu?
Bill50x skrev:Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?
/ B
Nej, det sa jag inte. Jag sa däremot att mycket av ljudet folk upplever kan beror på utseendet eller myten om rörljudet.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?
Nej, det sa jag inte. Jag sa däremot att mycket av ljudet folk upplever kan beror på utseendet eller myten om rörljudet.
sprudel skrev:Hur mycket?
subjektivisten skrev:Nej, det sa jag inte. Jag sa däremot att mycket av ljudet folk upplever kan beror på utseendet eller myten om rörljudet.
sprudel skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?
/ B
Hur mycket?
sprudel skrev:Bump
´subjektivisten skrev:sprudel skrev:Bump
Svara ju dig.
sprudel skrev:Då får du förklara hur det är ett svar på frågan:
Hur mycket?
subjektivisten skrev:sprudel skrev:Då får du förklara hur det är ett svar på frågan:
Hur mycket?
I dom flesta fall, allt! Eftersom dom inte kan skilja dom åt vid blindtester.
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Men om det är nollresultat man vill ha så finns det ju många sätt att öka möjligheten att få sådana. Ett är att köra testerna som vi gjorde under testkörningarna av boxen, ett annat är att välja sämre lyssnare eller att välja mindre utslagsgivande programmaterial. Metoderna går även att kombinera om man vill vara säker på att ingen skall kunna detektera skillnader mellan nästan någonting.
Nu är ju alla dessa sämre metoder rätt vanliga och mycket riktigt så kan man konstatera att det tillhör det normala att blinda lyssningar som görs med de vanliga metoderna, inte lyckas avslöja några skillnader mellan varken olika förstärkare eller mellan olika CD-spelare eller...
Var tvungen att citera något som kanske inte har med diskussionen att göra men som passar bra in på flera månaders debatt på faktiskt.
subjektivisten skrev:sprudel skrev:Då får du förklara hur det är ett svar på frågan:
Hur mycket?
I dom flesta fall, allt! Eftersom dom inte kan skilja dom åt vid blindtester.
sprudel skrev:Tänk dig att några snubbar från Göteborg genomför ett blindtest mellan Lennart Js rörsteg och mitt transistorsteg under kvalificerade former, nivåmätt och slumpat blint.
Hur stor tror du chansen är att vi skulle lyckas med 10 av 10?
KarlXII skrev:Är blindtester så himla bra för att avgöra skillnader då?
sprudel skrev:Tänk dig att några snubbar från Göteborg genomför ett blindtest mellan Lennart Js rörsteg och mitt transistorsteg under kvalificerade former, nivåmätt och slumpat blint.
Hur stor tror du chansen är att vi skulle lyckas med 10 av 10?
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Är blindtester så himla bra för att avgöra skillnader då?
Ja, det är kanonbra om man vill verkligen VETA något. Vill man inte veta utan gärna lurar sig själv så är det inte en bra metod.
KarlXII skrev:Veta vad? I citatet ovanför har du ju till och med fetat att man inte hör skillnad i blindtester, trots att det faktiskt ÄR skillnad - skillnader som kommer fram i F/E-lyssningar.
Bill50x skrev: Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.
/ B
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev: Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.
/ B
Gör dom verkligen det? Jag är inte så säker, nämligen. Det är inte så att detta, precis som så mycket annat inom Hifi, är en myt?
Jag har mina aningar om att detta är något som uppkommit för att FETens arbetssätt är annolunda än bipolära trissor. FET är mer lik rör, på sätt och vis.
Jag sticker ut en qaudruppelhaka och säger att det är osannolikt att någon i ett lyssningstest kan avgöra mellan 2 förstärkare vilken som är FET resp bipolär. Givet förståss att båda är vettigt konstruerade och inte drivs till klippning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster