Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-14 02:35

@IngOehman:

Trevligt att du gjort liknande iakttagelser beträffande upplevd spelstil :), men jag undrar om de inte mest stannat i minnesanteckningar och inte kommit på pränt i MoLT.

Mitt minne har blivit sämre de senaste åren :oops: så jag tänker inte stå på mig utan att ha gått igenom ett avsevärt antal årgångar MoLT igen, men det blir inte i natt, ska snart försöka sova. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 08:52

Kronkan skrev:[Har förra veckan lysnat på singelended transitorförstärker. Kontruktören som var med talade om en viss likhet med rör. På den låtensom jag lyssnade med vokalist var det faktiskt stålande. Jag applåderade.

Vad var detta du lyssnade på?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Begränsad processorkraft?

Inläggav Bill50x » 2010-12-14 09:14

subjektivisten skrev:
Kronkan skrev:Enligt min erfarenhet så kan tillbakalutad och framåtlutad bero på hur rören är kopplade.

Min erfarenhet säger att det beror på antingen utseendet eller myten om rör.
Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:20

lennartj skrev:Jag vet att du har haft rörförstärkare ett antal år, men misstänker att jag skaffat mer erfarenhet under drygt tre gånger så lång tid, med experimentlust, renoveringar och uppgraderingar.

Erfarenhet säger inget om det är fel erfarenhet. Det finns dom som varit "medium" i 40 år, det betyder inte att dom har rätt när dom påstår att dom kan tala med de döda.
Ett kritiskt förhållningssätt och en vetenskaplig synvinkel är bättre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:22

Bill50x skrev:Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.

/ B

För att folk totalt misslyckas när dom inte vet vad dom lyssnar på! Hur många gånger ska detta faktum behövas sägas innan det fastnar? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 13:36

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Varför det? Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.

/ B

För att folk totalt misslyckas när dom inte vet vad dom lyssnar på! Hur många gånger ska detta faktum behövas sägas innan det fastnar? 8O

Ja. Det kan du ju fundera på.
Har du lyckats övertyga någon ännu?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-14 13:38

subjektivisten skrev:

Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:40

sprudel skrev:Ja. Det kan du ju fundera på.
Har du lyckats övertyga någon ännu?

Nja, det finns dom som har övertygats tidigare, men tron kan ju försätta berg. Det blir ju bara pinsamt för dom som påstår massa saker när dom misslyckas i blindtest, ja, om dom någonsin vågar ställa upp, dom flesta brukar hitta på alla möjliga förklaringar som att slippa. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:40

Bill50x skrev:Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?

/ B

Nej, det sa jag inte. Jag sa däremot att mycket av ljudet folk upplever kan beror på utseendet eller myten om rörljudet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 13:42

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nu är jag inte med dig. Du påstod att olika kopplingar med rör inte kan ge några ljudmässiga skillnader, att det bara är inbillning. Menar du att samma sak gäller transistorsteg?

/ B

Nej, det sa jag inte. Jag sa däremot att mycket av ljudet folk upplever kan beror på utseendet eller myten om rörljudet.

Hur mycket?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-14 13:42

subjektivisten skrev:

Precis som en tung låda, kraftiga handtag och en tjock frontplåt bidrar till välljudet på ett transistorsteg.

OK, då är jag med dig!

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:43

sprudel skrev:Hur mycket?

Tja, även bland dom publicerade blindstester jag la fram så fanns det rörsteg och alla misslyckats att skilja dom åt.
Musik är inte hokus pokus 8)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-12-14 13:45

subjektivisten skrev:Nej, det sa jag inte. Jag sa däremot att mycket av ljudet folk upplever kan beror på utseendet eller myten om rörljudet.

Läser du inläggen du svarar på?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 13:45

Bump

sprudel skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Hur mycket?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:49

sprudel skrev:Bump

Svara ju dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 14:16

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:Bump

Svara ju dig.
´

Då får du förklara hur det är ett svar på frågan:

Hur mycket?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-14 14:26

Tar mig friheten att försöka svara för subben.

Exakt 67.38562% på ett ungefär har jag för mig att det är, typ . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 14:42

Edit: dubbelpost
Senast redigerad av subjektivisten 2010-12-14 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 14:42

sprudel skrev:Då får du förklara hur det är ett svar på frågan:

Hur mycket?

I dom flesta fall, allt! Eftersom dom inte kan skilja dom åt vid blindtester.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-14 14:56

subjektivisten skrev:

Hur mycket?

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Men om det är nollresultat man vill ha så finns det ju många sätt att öka möjligheten att få sådana. Ett är att köra testerna som vi gjorde under testkörningarna av boxen, ett annat är att välja sämre lyssnare eller att välja mindre utslagsgivande programmaterial. Metoderna går även att kombinera om man vill vara säker på att ingen skall kunna detektera skillnader mellan nästan någonting.

Nu är ju alla dessa sämre metoder rätt vanliga och mycket riktigt så kan man konstatera att det tillhör det normala att blinda lyssningar som görs med de vanliga metoderna, inte lyckas avslöja några skillnader mellan varken olika förstärkare eller mellan olika CD-spelare eller...

Var tvungen att citera något som kanske inte har med diskussionen att göra men som passar bra in på flera månaders debatt på faktiskt. :)

Är blindtester så himla bra för att avgöra skillnader då?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 14:57

subjektivisten skrev:

Hur mycket?

Ok, det var tydligare.

Tänk dig att några snubbar från Göteborg genomför ett blindtest mellan Lennart Js rörsteg och mitt transistorsteg under kvalificerade former, nivåmätt och slumpat blint.
Hur stor tror du chansen är att vi skulle lyckas med 10 av 10?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 15:14

sprudel skrev:Tänk dig att några snubbar från Göteborg genomför ett blindtest mellan Lennart Js rörsteg och mitt transistorsteg under kvalificerade former, nivåmätt och slumpat blint.

Ju sämre ett eller båda stegen är destu högre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 15:16

KarlXII skrev:Är blindtester så himla bra för att avgöra skillnader då?

Ja, det är kanonbra om man vill verkligen VETA något. Vill man inte veta utan gärna lurar sig själv så är det inte en bra metod.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 15:18

sprudel skrev:Tänk dig att några snubbar från Göteborg genomför ett blindtest mellan Lennart Js rörsteg och mitt transistorsteg under kvalificerade former, nivåmätt och slumpat blint.

Sålänge det görs korrekt och man inte spelar över dess linjära område och att rörsteget inte är för taffligt byggd så är chansen, som jag ser det, rätt liten att ni kommer fixa 10 av 10.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-14 18:07

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Är blindtester så himla bra för att avgöra skillnader då?

Ja, det är kanonbra om man vill verkligen VETA något. Vill man inte veta utan gärna lurar sig själv så är det inte en bra metod.

Veta vad? I citatet ovanför har du ju till och med fetat att man inte hör skillnad i blindtester, trots att det faktiskt ÄR skillnad - skillnader som kommer fram i F/E-lyssningar.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-14 18:17

Varför göra det så svårt för sig?
Ha klart för dig vad du har för mål med din anläggning.
1: Lyssna, analysera, mät.
2: Är det något du inte är nöjd med?
Vid Ja, gå till steg 3.
Vid Nej, bra!
3: Rätta till felet och gå till steg 1.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 18:19

KarlXII skrev:Veta vad? I citatet ovanför har du ju till och med fetat att man inte hör skillnad i blindtester, trots att det faktiskt ÄR skillnad - skillnader som kommer fram i F/E-lyssningar.

Ja, fast det är inte de skillnaderna man trodde sig höra öppet.

Sålunda:
Öppen test - stort självbedrägeri
Blindtest - kan hända att man missar riktigt små skillnader
F/E - småfel och fel som kräver förstoringsglas kan detekteras
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-14 18:24

Bill50x skrev: Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.

/ B

Gör dom verkligen det? Jag är inte så säker, nämligen. Det är inte så att detta, precis som så mycket annat inom Hifi, är en myt?
Jag har mina aningar om att detta är något som uppkommit för att FETens arbetssätt är annolunda än bipolära trissor. FET är mer lik rör, på sätt och vis.

Jag sticker ut en qaudruppelhaka och säger att det är osannolikt att någon i ett lyssningstest kan avgöra mellan 2 förstärkare vilken som är FET resp bipolär. Givet förståss att båda är vettigt konstruerade och inte drivs till klippning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-14 18:28

De detekterade felens storlek lär väl inte påverkas av om man testar blint eller inte?

Möjligen så hör man skillnader som inte finns men det är ju ingen garanti för att man inte skulle göra det i en blindtest också. Och hör man skillnad blint så kanske man hör samma skillnad öppen.

Vad man vill undvika blint är ju att man hör saker som inte finns. Men det man verkligen hör har ju inte en högre känslighet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-14 18:41

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev: Transistorer ger väl också olika ljud beroende på hur dom kopplas (olika kretslösningar alltså)? Vissa typer av transistorer låter olika, välkänt är väl Mos-fet´arnas runda varma ljud.

/ B

Gör dom verkligen det? Jag är inte så säker, nämligen. Det är inte så att detta, precis som så mycket annat inom Hifi, är en myt?
Jag har mina aningar om att detta är något som uppkommit för att FETens arbetssätt är annolunda än bipolära trissor. FET är mer lik rör, på sätt och vis.

Jag sticker ut en qaudruppelhaka och säger att det är osannolikt att någon i ett lyssningstest kan avgöra mellan 2 förstärkare vilken som är FET resp bipolär. Givet förståss att båda är vettigt konstruerade och inte drivs till klippning.

Nu var det inte transistortypen som var det väsentliga (det var bara ett exempel), utan att olika kopplingar ger olika ljud/prestanda. Detta gäller såväl transistorer som rör. För var det ingen skillnad mellan olika kopplingar så skulle alla förstärkare låta lika - och det gör dom inte.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi