Moderator: Redaktörer
celef skrev:allt ska bara vara nytt nytt och nytt, men vad hände med den gamla linjekällan, vad hade den för element?
schmutziger skrev:Kul!
Ser fint ut!
Hur resonerade till att du ville ha 8st diskanter o inte fler el färre?
Funderade du något på diskanthorn?
OlA-68 skrev:schmutziger skrev:Kul!
Ser fint ut!
Hur resonerade till att du ville ha 8st diskanter o inte fler el färre?
Funderade du något på diskanthorn?
åtta diskanter kunde tagit 16 jag hade ändå fått frågan... det behövdes inte fler ... har det visat sig.
och diskanthorn har jag alldrig funderat på... inte ens i mina mardrömmar
avr7000 skrev:celef skrev:allt ska bara vara nytt nytt och nytt, men vad hände med den gamla linjekällan, vad hade den för element?
De gamla hade 64 st 3" bredbandselement från Harman Kardon Datorhögtalare.
+ 16 st diskanter från ett gruppköp på Hifi-forum.
Det skall förhoppningsvis hända nåt mycket trevligt med dessa
celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Nattlorden skrev:celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Tvärt om... det var han som byggde dem, Ola tog över dem senare...
Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.OlA-68 skrev:Alexi skrev:Varför ingen invinkling?
skulle snarare ställa frågan varför invinkling.....
när det inte behövs och dessutom inte blir snyggt
celef skrev:okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Tvärt om... det var han som byggde dem, Ola tog över dem senare...
okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem
Alexi skrev:Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.OlA-68 skrev:Alexi skrev:Varför ingen invinkling?
PekkaJohansson skrev:Alexi skrev:Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.OlA-68 skrev:Alexi skrev:Varför ingen invinkling?
Hm, jag minns med fasa en hifi-mässa för ett par år sedan då nästan alla utställare spelade med högtalarna pekandes rakt framåt. Minsta förflyttning åt sidan gjorde att ljudbilden kantrade helt. Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?
Maffigt bygge för övrigt, Ola!
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev: Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?
celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
OlA-68 skrev:celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
man får ingen linjekälla.... åtm kan nog få en massa utsläckningsproblem sen å andra sidan var det väl en form av konstruktion sperrling höll på med sedan fanns det väl dalquist också...
någon märklig masonitlåda med en massa bredbandareoch diskanter huller om buller
sedan har vi ju bose 901...
visserligen en herrans massa reflekterat ljud och krav på eq
i skrev:OlA-68 skrev:celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
man får ingen linjekälla.... åtm kan nog få en massa utsläckningsproblem sen å andra sidan var det väl en form av konstruktion sperrling höll på med sedan fanns det väl dalquist också...
någon märklig masonitlåda med en massa bredbandareoch diskanter huller om buller
sedan har vi ju bose 901...
visserligen en herrans massa reflekterat ljud och krav på eq
Megatrend ?
KarlXII skrev:Feettt. Men varför diskanter egentligen?
Kan man inte knöka till frekvenskurvan med ett filter och bara köra bredbandare? Vad är fördelen med diskanter? Nackdelar?
i skrev:KarlXII skrev:Feettt. Men varför diskanter egentligen?
Kan man inte knöka till frekvenskurvan med ett filter och bara köra bredbandare? Vad är fördelen med diskanter? Nackdelar?
Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?
KarlXII skrev:i skrev:Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?
Säkerligen, men jag tänkte att med tillräckligt antal element så når man kanske tillräckligt resultat iallafall?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster