?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-12-13 21:03

Varför ingen invinkling?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-13 22:07

celef skrev:allt ska bara vara nytt nytt och nytt, men vad hände med den gamla linjekällan, vad hade den för element?

De gamla hade 64 st 3" bredbandselement från Harman Kardon Datorhögtalare.

Bild

Bild

+ 16 st diskanter från ett gruppköp på Hifi-forum.

Det skall förhoppningsvis hända nåt mycket trevligt med dessa :D
Senast redigerad av avr7000 2010-12-13 22:09, redigerad totalt 1 gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-13 22:08

Alexi skrev:Varför ingen invinkling?

Den där är ju nästan helt jordenruntstrålande :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-14 12:18

skulle snarare ställa frågan varför invinkling.....
när det inte behövs och dessutom inte blir snyggt
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-14 12:21

schmutziger skrev:Kul!
Ser fint ut!
Hur resonerade till att du ville ha 8st diskanter o inte fler el färre?
Funderade du något på diskanthorn?

åtta diskanter kunde tagit 16 jag hade ändå fått frågan... det behövdes inte fler ... har det visat sig.
och diskanthorn har jag alldrig funderat på... inte ens i mina mardrömmar

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-14 14:21

OlA-68 skrev:
schmutziger skrev:Kul!
Ser fint ut!
Hur resonerade till att du ville ha 8st diskanter o inte fler el färre?
Funderade du något på diskanthorn?

åtta diskanter kunde tagit 16 jag hade ändå fått frågan... det behövdes inte fler ... har det visat sig.
och diskanthorn har jag alldrig funderat på... inte ens i mina mardrömmar

:lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-14 16:20

avr7000 skrev:
celef skrev:allt ska bara vara nytt nytt och nytt, men vad hände med den gamla linjekällan, vad hade den för element?

De gamla hade 64 st 3" bredbandselement från Harman Kardon Datorhögtalare.

Bild

Bild

+ 16 st diskanter från ett gruppköp på Hifi-forum.

Det skall förhoppningsvis hända nåt mycket trevligt med dessa :D

har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 16:23

celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?

Tvärt om... det var han som byggde dem, Ola tog över dem senare...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-14 16:34

Nattlorden skrev:
celef skrev:har du tagit över linjerna? det syns inga diskanter på bilderna, var sitter dom? vilka bredbandare var det, finns datablad?

okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-12-14 16:37

OlA-68 skrev:

Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 16:37

celef skrev:okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem

DET kan jag inte svara på... skulle ju inte vara omöjligt att de gått i retur.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-14 17:26

celef skrev:
Nattlorden skrev:

okej, det visste jag inte eller så har jag bara glömt bort det, men då han såg så glad ut när han skrev om förhoppning att något trevligt skulle hända dem så tänkte jag att han nu satt på dem

och nu e det fullt möjligt att skaffa dem för en nätt överenskommen slant... som skall räcka till en brakmiddag den 6 januari. och klipper man till så blir man dessutom bjuden till denna middag 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-14 17:33

Alexi skrev:
OlA-68 skrev:

Det är nog jag som är miljöskadad och tycker det ser fult och fel ut med högtalare som inte står invinklade.

Hm, jag minns med fasa en hifi-mässa för ett par år sedan då nästan alla utställare spelade med högtalarna pekandes rakt framåt. Minsta förflyttning åt sidan gjorde att ljudbilden kantrade helt. Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?

Maffigt bygge för övrigt, Ola!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-14 17:50

PekkaJohansson skrev:
Alexi skrev:
OlA-68 skrev:

Hm, jag minns med fasa en hifi-mässa för ett par år sedan då nästan alla utställare spelade med högtalarna pekandes rakt framåt. Minsta förflyttning åt sidan gjorde att ljudbilden kantrade helt. Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?

Maffigt bygge för övrigt, Ola!

Med vänlig hälsning

Pekka

liknande inlägg har jag diskuterat tidigare och framhållit min ståndpunkt... jag är ingen övertygad invinklare
utan föredrar att det skall framgå av konstruktionen ...genom snedställd baffel att de skall så rakt och baffeln då därmed sned mot lyssnaren.
kan vi diskutera ngt annat nu :roll:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-14 18:43

PekkaJohansson skrev: Varför skulle de entydiga fördelarna med invinkling - breddad stereolyssningsyta och minskade sidoväggsreflexer - inte gälla linjekällor?

Åh, det där är inte svårt att förstå om man vet hur hörseln fungerar och lämnar den tvådimensionella världen.

Om man tar normala (B&W, Dynaudio, Ino etc) högtalare och ställer de framåtriktade så har man i princip tre effekter som samverkar så att ljudbilden kantrar effektivt.
1. Man har tidsfördröjningen (det är den dominanta effekten) som ger en preceedence effekt.
2. Man har den geometriska dämpningen som ger en högre signal från den närmsta högtalaren (likt en vanlig panoreringspot).
3. Man har en loob som gör att man få ännu högre signal från den närmsta högtalaren då man flyttar sig in i dennas loob och längre ifrån den andra högtalaren.

Den viktigaste av dessa effekter är nummer ett. Man kan i viss mån motverka den och nummer två genom invinkling men det kräver faktiskt att man har högtalare med dålig spridning för att få vad som kallas TIT (time intencity trading). Har man ingen loobning så kan man vrida högtalarna bäst man vill. Man får ändå ingen bredare sweetspot. Dessa linjekällor har för det relevanta frekvensområdet en så bra spridning att man får i princip ingen loob och således kommer en invinkling vara i princip värdelös. En linjekälla har dessutom mindre problem med nummer två då den geometriska dämpningen är hälften mot en vanlig högtalare. På denna är den dessutom ännu mindre i ett begränsat område (upp till 10m). Vidare gör proximityeffekten att man får en ljusare klang ju längre bort man flyttar sig från en linjekälla som gör att den därmed hörs mer. Man får en avståndsberoende TIT kan man säga.

Nu har jag lyssnat på nämnda högtalare och kan bekräfta att problemet är mindre än man kan befara. Även det är enkelt att förklara. Det beror på de multipla ljudkällornas inbyggda TIT.
Om man tänker sig en linjekälla med tre ljudalstrande punkter och man har närmast till den i mitten och ett längre men sinsimellan likvärdigt avstånd till de yttre. Då kommer man enligt preceedenseffekten att höra den i mitten först och prioritera den kan man tro. Problemet är bara att de två andra kommer förvisso senare men å andra sidan så kommer de höras destu mer i o m att de samverkar. 6 dB mer för att vara mer exakt. Man får därför inte samma problem med preceedenseffekten då ljudkällorna bidrar med en kontinuerlig men samverkande dispersion. Det mildrar och i vissa fall gör att den tvådimensionella psykoakustiska modellen av preceedenseffekten inte längre blir aktuell.

Det är f ö samma effekt som utnyttjas när man har multipla högtalare i surroundsammanhang. Om än lite mer primitivt där. Man kan sitta snett mot relativt oinvinklade högtalare men ändå inte få en ljudbild som kantrar.

Som jag nämnde tidigare så är OlAs högtalare extra immuna mot dessa effekter p g a sin unika form. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-14 19:41

så de så... just så e det fakttithst sådeså :)
vadde nått annat ni ville fråga 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-14 20:26

OlA-68 skrev:så de så... just så e det fakttithst sådeså :)

Vaskaru ha fö'rom ? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-14 20:53

i skrev:
OlA-68 skrev:så de så... just så e det fakttithst sådeså :)

Vaskaru ha fö'rom ? :D

mycket bra fråga!
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-14 20:55

en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?
Bikinitider

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-14 21:09

celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?

man får ingen linjekälla.... åtm kan nog få en massa utsläckningsproblem sen å andra sidan var det väl en form av konstruktion sperrling höll på med sedan fanns det väl dalquist också...
någon märklig masonitlåda med en massa bredbandareoch diskanter huller om buller
sedan har vi ju bose 901...
visserligen en herrans massa reflekterat ljud och krav på eq

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-14 21:28

OlA-68 skrev:
celef skrev:en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?

man får ingen linjekälla.... åtm kan nog få en massa utsläckningsproblem sen å andra sidan var det väl en form av konstruktion sperrling höll på med sedan fanns det väl dalquist också...
någon märklig masonitlåda med en massa bredbandareoch diskanter huller om buller

Megatrend ? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-12-14 23:20

Jag tycker i alla fall att det verkar vara en himla bra idé med linjekällor!

8)

Är dessutom väldigt nyfiken på att höra dina nya OlA. Hoppas det blir tillfälle!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-15 02:15

Har ikväll fått äran att lyssna till Jacobs stege i sin nuvarande form och kan säga att det var bra 8) .

Visst finns där några små grejer som kan förbättras men det är ju å andras sidan långt ifrån klart också.

Och för er som var med på Faktiskt träffen i höstas kan jag konstatera att det är som natt och dag.

Dessutom är dom nya mycket stiligare med sina skinnklädda bafflar och oljade träsidor.

Tack för ikväll Ola!

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-15 02:17

i skrev:
OlA-68 skrev:

Megatrend ? :D

Thorens hade ett par liknande konstruktioner under 80-talet tror jag. Samt technics fast med kanske totalt 8 fyrkantiga jättestora element.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-15 02:29

Feettt. Men varför diskanter egentligen?

Kan man inte knöka till frekvenskurvan med ett filter och bara köra bredbandare? Vad är fördelen med diskanter? Nackdelar?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-15 07:38

KarlXII skrev:Feettt. Men varför diskanter egentligen?

Kan man inte knöka till frekvenskurvan med ett filter och bara köra bredbandare? Vad är fördelen med diskanter? Nackdelar?

Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-15 10:07

i skrev:
KarlXII skrev:Feettt. Men varför diskanter egentligen?

Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?

Säkerligen, men jag tänkte att med tillräckligt antal element så når man kanske tillräckligt resultat iallafall?

Detta lär ju förutsätta att frekvensåtergivningen inte är alltför kass redan från början, jag var mest nyfiken på vilka de positiva effekterna skulle kunna vara. Spridningsegenskaper? Fasegenskaper?
Ja, jag vet inte :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 10:10

KarlXII skrev:
i skrev:Knökar man frekvenskurvan tappar man väl en massa effektförmåga i frekvenser under diskanten ?

Säkerligen, men jag tänkte att med tillräckligt antal element så når man kanske tillräckligt resultat iallafall?

Glöm inte det skall spelas hårdrockskoncertnivåer på dem....

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2010-12-18 11:30

sådärja då spelar ett liiitet passivt filter... så passivt attt det bara ligger där bak högtalaren

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-01-01 17:12

sådärja...alla belackare och påhejjare nu är resultatet tillräckligt för att jag skall vilja presentera det...så om ni är intresserade oavsett fest eller ej så står systemet färdigt för avlyssning från 1900 onsd 5/1
anmälan till övernattning/fest sker här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1098461#1098461
vilken även eventuella bilder kommer att läggas upp i senare
väl mötta även om ni bara är intresserade av att komma förbi och lyssna en stund... tag med era egna referensfånogramm

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum