lennartj skrev:@IngOehman:
Trevligt att du gjort liknande iakttagelser beträffande upplevd spelstil

, men jag undrar om de inte mest stannat i minnesanteckningar och inte kommit på pränt i MoLT.
Mitt minne har blivit sämre de senaste åren

så jag tänker inte stå på mig utan att ha gått igenom ett avsevärt antal årgångar MoLT igen, men det blir inte i natt, ska snart försöka sova.

Well, du kan mycket väl ha rätt, jag vet faktiskt inte. Det var många år
sedan jag var testansvarig och skrev själva artiklarna, och jag är inte
så bra på att läsa dem som jag kanske borde vara, men jag brukar ju
hålla i F/E-lyssningarna, så det känns liksom inte varken så viktigt eller
särskilt spännande att noga läsa artikeln när man "var med när det
hände".
Jag brukar i och för sig skumma igenom artiklarna, eftersom jag gillar
att läsa det som Johan skriver, men jag kan inte påstå att jag läser
dem för att suga upp info om apparaterna vi testat. Däremot vet jag
ju hur kommentarerna som fälls under lyssningarna brukar låta - och
det är MYCKET ovanligt att beskrivningarna är av sådan art att de för-
söker beskriva felets tekniska art (gissningar om att tonkurvan eller
distorsionen är si eller så), utan det är alltid upplevelsebeskrivningar.
Dock är det väl inte direkt ovanligt att beskrivningar såsom "kraftfull",
"mera detaljerad", "avslagen", "grumlig kontur", "bra nerv", "en god
bakgrundssvärta mellan tonerna" och liknande förekommer (vid sidan
av klangliga toner), vilket ju inte är enligt Linn-skolan direkt, det vill
säga gradering av sväng eller hur lätt det är att följa melodin.
Men som sagt - lyssnarna instrueras inte att lyssna på något speciellt
sätt utan de får lyssna som man lyssnar på musik normalt helt enkelt.
Däremot så får de självklart prata med varandra helt fritt, för att kunna
hjälpa varandra att höra de faktiska saker som apparaterna gör med
musiken. Om det som någon upplever är något faktiskt, verkligt så kan
det vara till hjälpt för de andra lyssnarna (=till hjälp för detektionen) att
höra samma sak, men om det är något som bara är inbillat, så är det
inte till någon hjälp, eftersom det som någon bara tror men inte klara
att höra på riktigt, inte är till hjälp i en blind lyssning, vilket det ju är.
Oavsett vilket kan det inte leda till några falska detektioner, för så är
inte analysen upplagd.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).