Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Har du fått dom att bottna någon gång?
bakerman22 skrev:Rören bottnar vid 11-12 hz. Då är det ju inte vid normal lyssningsvolym, men ibland är det ju kul att dra på.....lite...![]()
Det finns ju ganska mycket energi ganska långt under 10 hz i ganska många filmer idag. The Hurt Locker är ju ett bra exempel.
Det bottnade ganska rejält när jag testade den första gången.
Det var inte alls kul.. Höll på att dö av hjärtinfarkt..
subjektivisten skrev:Sant. Men, är allt gjort rätt? Dom borde väl palla med dom ljudtrycken tycker jag. Det är ju 4 st 18 tummare väl?
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Någon som kan tipsa om något BRA, brant högpassfilter, som man kan få tag på utan att behöva beställa från typ Australien...
Är väl tänkt att dela någonstans vid 12-13 hz.
Subsonic-filtret i Ino cr80s (och cr80es), skär under cirka 13 Hz. Men det
är ju liksom lite bortkastat att skaffa ett komplett elektroniskt delningsfilter
om det bara är subsonic-filtret* i det man vill använda.
Vh, iö
- - - - -
*Som verkar på fullregister L och R, om man avaktiverat delningen, det vill
säga kör i fullrangemode. Kör man delat så verkar istället subsonicfiltret på
LP utgångarna.
Detta verkar ju vara en lösning som skulle fungera utmärkt (bortsett från att den kostar mer än du tänkt dig) för dig bakerman?
Jag har för mig att jag har läst någonstans att det bara skär med 6db/oktav, men jag har kanske missupfattat det...?
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Någon som kan tipsa om något BRA, brant högpassfilter, som man kan få tag på utan att behöva beställa från typ Australien...
är ju liksom lite bortkastat att skaffa ett komplett elektroniskt delningsfilter
Vh, iö
- - - - -
LP utgångarna.
Detta verkar ju vara en lösning som skulle fungera utmärkt (bortsett från att den kostar mer än du tänkt dig) för dig bakerman?
Jag har för mig att jag har läst någonstans att det bara skär med 6db/oktav, men jag har kanske missupfattat det...?
Hmm, så kan det vara, men, jag tror inte det är så. Kolla med Ingvar, han lär veta.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Någon som kan tipsa om något BRA, brant högpassfilter, som man kan få tag på utan att behöva beställa från typ Australien...
Vh, iö
- - - - -
LP utgångarna.
Hmm, så kan det vara, men, jag tror inte det är så. Kolla med Ingvar, han lär veta.
Nej för tusan, 6 dB per oktav vid 13 Hz är ju nästan
inte meningsfullt. Då kan det nästan lika gärna kvitta.
12 dB/oktav är det ju.
Vh, iö
Jonka_ skrev:Blev lite nyfiken, Har det löst sig för dig Bakerman? Hur i sådant fall?
Har man samma problem om man bygger en mindre sluten låda? Det borde väll inte vara lika lätt för elementet att bottna i en sån konstruktion?
xmax på mitt element är specat till 22,9mm. Det innebär väll att den linjära slaglängen är 22,9mm.. Är det mycket eller lite? Och hur stor tror ni risken för mig är att man bottnar den och i sådant fall, hur högt ska man spela för att lyckas?.. Suben blir 35L sluten med Bash 500W
Tacksam för svar
kodapa skrev:Jonka_ skrev:Blev lite nyfiken, Har det löst sig för dig Bakerman? Hur i sådant fall?
Har man samma problem om man bygger en mindre sluten låda? Det borde väll inte vara lika lätt för elementet att bottna i en sån konstruktion?
xmax på mitt element är specat till 22,9mm. Det innebär väll att den linjära slaglängen är 22,9mm.. Är det mycket eller lite? Och hur stor tror ni risken för mig är att man bottnar den och i sådant fall, hur högt ska man spela för att lyckas?.. Suben blir 35L sluten med Bash 500W
Tacksam för svar
Tror inte att det är samma problem för slutna lådor. Det är under avstämningsfrekvensen i en basreflex som baselementet får frispel om jag fattat saken rätt...
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Någon som kan tipsa om något BRA, brant högpassfilter, som man kan få tag på utan att behöva beställa från typ Australien...
Vh, iö
- - - - -
LP utgångarna.
Nej för tusan, 6 dB per oktav vid 13 Hz är ju nästan
inte meningsfullt. Då kan det nästan lika gärna kvitta.
12 dB/oktav är det ju.
Vh, iö
Jag misstänkte det. Men räcker det verkligen med 12db/oktav? Basreflexer faller med 24db/oktav under avstämning vill jag minnas. Varför är inte det en lämpligare branthet om man vill förhindra att systemet bottnar? Eller det är det kanske, men det finns möjligtvis andra anledningar att undvika en såpass brant delning?
bakerman22 skrev:Hur gör man om man ligger precis på gränsen utan högpassfilter då...?
bakerman22 skrev:Att det bottnar någon gång ibland.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Att det bottnar någon gång ibland.
Då skaffar man ett filter. Spelar man nära bottning så genereras det en massa distorsion. Bättre att kapa av de lägsta frekvenserna så att resten låter bra...
Dessutom riskerar du att elementen går sönder, och det är inge kul har jag hört.
Ragnwald skrev:Du ställer en massa frågor bakerman, som ingen kan svara på utan att ha sett hur systemet mäter.
Har du hittat någon eq som är verksam så djupt i frekvens?
Frågan är om dina lådor är för stora och avstämningen obefintlig, ungefär som att köra med öppen baffel.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster