Naqref skrev:Richard skrev:
Såhär ser elementet ut:
Ser misstänkt likt elementet som ska sitta i äggen (om man bortser från avfasningen på elementkorgen).
Är det inte större konarea på elementen i ägget?
Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Richard skrev:
Såhär ser elementet ut:
Ser misstänkt likt elementet som ska sitta i äggen (om man bortser från avfasningen på elementkorgen).
Alexi skrev:Är det inte större konarea på elementen i ägget?
IngOehman skrev:DVD-ai skrev:Nya elementet har en vävd kon i kolfiber och en kortare spole, detta medför bla: högre effektivitet/ känsligeht än gamla piPs basen och att konen inte kan vika sig i kanterna längs med upphängningen som den gamla kunde om den pressades för hårt...
Fel.
Spolen är lika lång och känsligheten är samma. Har ingen anting om
varifrån du fått de där uppgifterna - men lyssna inte mer på personen
som påstått dessa dumheter.
Det enda som är sant av det ovanstående är att det tål överbelastning
lite bättre. Men det har inget med talspolen att göra - bara med konen.
Vh, iö
Naqref skrev:Äggets troliga bas ser mycket mer lik ut. Typ identisk. :
DVD-ai skrev:ok, det har alltså inte 1ohm till diskanten, e du helt säker på detta![]()
Jag är inte helt säker på att det ska vara 1ohm eller 2,2ohm kan ju vara 1,8 ohm eller 1,2ohm.. ?! vore kul att veta vad som är garanterat "rätt"
Naqref skrev:Fast pK-basen är ju inte den som kommer i äggen. Den nämnde jag bara för att Alexi skulle få begrepp om storleken. Äggets troliga bas ser mycket mer lik ut. Typ identisk.
Ragnwald skrev:Han nämnde ju nyss, att enda skillnaden var att den tålde lite mer pulver.
torig skrev:
Eftersom det är en rätt stor förändring som gjorts vore det skoj att veta varför han bytt till en annan boomer.
/mvh
Richard skrev:Ja- på vilket sätt är det nya baselementet bättre än det gamla ljudmässigt, och vilka bevekelsegrunder låg bakom bytet av konmaterial ?
Nattlorden skrev:Richard skrev:Ja- på vilket sätt är det nya baselementet bättre än det gamla ljudmässigt, och vilka bevekelsegrunder låg bakom bytet av konmaterial ?
Troligen fixar nya konen att göra något som Ingvar tidigare önskat men inte då kunnat få och därför fått välja den då till buds stående bästa kompromissen.
T.ex. kanske då alla styva koner led av fula uppbrottsdistorsioner så att även om han önskade en styv kon så var nackdelarna fulare än totalresultatet hos kompromissen. Kan tänka mig att det finns en halvlång "önskelista" bakom pannbenet på Ingvar som kommer att realiseras så fort material och/eller tekniken tillåter.
celef skrev:ojsan, helt nya basar, då vill jag köpa ett par, vad kostar dessa?
Jag arbetar alltid vidare på alla modellerna. Även om de allra flesta
studier jag gör leder till ett konstaterande av att jag använder den
för närvarande bästa tillgängliga lösningen, så händer det ibland att
jag finner en ny väg, som är hoppfull, och ibland visar det sig till och
med att den var bättre än de rådande.
Då byter jag väg, eller i varje fall justerar riktningen en smula. Även
om förbättringen ofta är marginell.
Men över en 20- eller 30-årsperiod av studier och experiment för att
se om något kan trimmas ytterligare, som kanske resulterar i några
få faktiska justeringar av konstruktionen, så kan summan definitivt
bli så bra att man inte ångrar det nedlagda arbetet. Det kommer att
komma små justeringar på den ena eller andra modellen även i fram-
tiden, det kan jag nästan lova. Ibland är de så små att jag inte ens
säger något om det. En sådan kommer snart, i en av modellerna.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Waginan och 12 gäster