har läst lite i tråden och funderat om man ska lägga sig i elelr ej.. för många kockar och sånt.. men jag tänkte jag kan ju lägga in några bilder på hur elementet simulerar i LSPCad. Har då utgått från parametrarna som presenteras ovan.
30 liter låda med 80% fyllning. Jag har inte simulerat med någon BL, CMS olinjäritet eller induktans helelr för den delen. det som är intressant är väl den "teoretiska" förmåga i basområdet som programmet anser att elementet har.
Här är simuleringen för max slaglängd (xmax 46mm, dvs +/- 23mm) vid 20 Hz. För detta säger programmet att det krävs ca 240W i 8ohm alltså cirka 44Vrms
Här är samma resultat om man tar xmax vid 30Hz. Då krävs ca 350W i 8 ohm som synes.
6st basar med xmax vid 30Hz. Här placerade på samma ställe i rummet. Med separata slutsteg.
I alla mätningar är LSPCads "standardrum" med basen placerad 1 meter från hörnet. Kurvan är i lyssningsplats, dvs cirka 3 meter från högtalaren. Den exakta rumsförstärkningen är kanske inte intressant då det skiljer sig från olika rum. Men man får ju ett hum om vad det skulle handla om. Normaliserar man till en meter så får man plussa på 10db på rumskurvan.
Men det handlar alltså om strax över 130dB ner till 20Hz i rum normaliserat till 1m med 6 basar.
Sen beror det ju som sagt på rummets förstärkning. Jag ställer mig dock lite tveksam till de siffror som presenterats här i tråden. Ser man till den ensamma basen med xmax i 20Hz i rum normaliserat till 1m så handlar det alltså om strax över 115dB som den presterar. Vilket i sig är väldigt imponerande för en tiotumsbas i en såpass liten låda.