Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Han har väl även lagt in 500 W-slutsteget i den redovisade kostnaden?
Piotr skrev:johaneriksson skrev:
Kan du inte presentera riktiga data på elementet så att det går att göra om simuleringen och förhoppningsvis hamna ännu närmare verkligheten?
Du menar närmare verkligheten än de verkliga mätningar jag presenterat i min tråd?
/Peter
Piotr skrev:Piotr skrev:johaneriksson skrev:
Kan du inte presentera riktiga data på elementet så att det går att göra om simuleringen och förhoppningsvis hamna ännu närmare verkligheten?
Du menar närmare verkligheten än de verkliga mätningar jag presenterat i min tråd?
/Peter
Och för att svara lite mer utförligt..
Friluftsparametrarna är ung:
Fs = 25Hz
Q = 0.4 (med båda spolarna inkopplade)
Vas har jag inte räknat ut men har för mig det ligger runt 40 liter.
Saken är den att VAS är ju som mest intressant innan man dimensionerar och bygger en låda.
I min tråd kan du se mätningar på två lådor, en på 15 liter och en på 33 liter. Den första ger Q = 0.7 samt Fs = 50Hz och den senare Q = 0.58 och Fs 40Hz.
För slutna lådor behöver man inte veta mycket mer än så.
Vill man har Q = 0.7 är det 15 liter som gäller och vill man ha Q = 0.58 är det 33 liter som gäller. Vill man ha ännu lägre Q får man helt enkelt gå uppåt 40 liter eller något mer och i många fall kan nog ett Q mellan 0.7 och 0.58 vara en lämplig kompromiss varvid man kör på en låda om ca. 20-25 liter.
Det blir lite mer tricky om man vill köra basreflex, då kan man räkna ut VAS från den info man får från de två impedanskurvorna i 15 liter resp. 33 liter.
Tack för ordet!
/Peter
Jonka_ skrev:Dumt av mig, blev lite hastigt idag då jag skulle iväg och jobba, Glömde helt bort att lägga silicon innan jag slog i islagsmuttrarna..Och nu sitter bafflarna på plats.. Får se om man kan märka en tendens till att det pyser vid första spelning.
Får man till det bra borde man ju kunna dra i lite silicon från framsidan innan man drar i m4 bultarna, Blir förvisso lite mer slit när man ska ha bort elementet, Men förhoppningsvis lär det inte göras på en stund..
Jonka_ skrev:Sant, tack för tipsen grabbar.. Jag tror inte jag kommer märka av något då bultskallen kommer ligga mot gummi och sluta tätt på så vis
Piotr skrev:Har dessvärre inte koll på den formeln (VAS) men det går nog att hitta på nätet om inte någon begåvad här på faktiskt hoppar in och upplyser oss.
/Peter
Jonka_ skrev:Däremot läste jag lite om isotermisering, och i mitt fall är det därför jag valt att täcka väggarna med acusticull...
paa skrev:När man komprimerar luft så ökar temperaturen samtidigt med trycket, och det i sig höjer trycket lite till (max ca40%).
Om man stoppar in isotermiserande material i lådan så kan man hålla temperaturen nästan konstant så lådan alltså verkar vara nästan 40% större.
Man kan inte isotermisera och samtidigt undgå att få denna verkan.
Men, om Q-värdet är lagom och man inte behöver sänka resonansfrekvensen och därmed även Q-värdet så finns det inget argument för att just isotermisera.
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 16 gäster