Byggtråd 30L sluten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-22 13:32

Han har väl även lagt in 500 W-slutsteget i den redovisade kostnaden?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-22 13:58

johaneriksson skrev:
Kan du inte presentera riktiga data på elementet så att det går att göra om simuleringen och förhoppningsvis hamna ännu närmare verkligheten?

Du menar närmare verkligheten än de verkliga mätningar jag presenterat i min tråd? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-22 14:02

RogerGustavsson skrev:Han har väl även lagt in 500 W-slutsteget i den redovisade kostnaden?

Aha! Missade den lilla detaljen, men det framgår ju om man läser lite noggrannare.
Då verkar det inte längre särskilt blodigt, inte ens för en bilbas..

Summer Passing

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-22 14:16

Det är MDF, skruv, limm, silicon, stag, dämpmaterial, Fötter, element, slutsteg inräknat.

Lådan är inte helt klar, ska målas ett par vändor, sen är den färdig för utvärdering..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-22 14:20

Piotr skrev:
johaneriksson skrev:
Kan du inte presentera riktiga data på elementet så att det går att göra om simuleringen och förhoppningsvis hamna ännu närmare verkligheten?

Du menar närmare verkligheten än de verkliga mätningar jag presenterat i min tråd? ;)

/Peter

Och för att svara lite mer utförligt..

Friluftsparametrarna är ung:

Fs = 25Hz
Q = 0.4 (med båda spolarna inkopplade)

Vas har jag inte räknat ut men har för mig det ligger runt 40 liter.

Saken är den att VAS är ju som mest intressant innan man dimensionerar och bygger en låda.

I min tråd kan du se mätningar på två lådor, en på 15 liter och en på 33 liter. Den första ger Q = 0.7 samt Fs = 50Hz och den senare Q = 0.58 och Fs 40Hz.

För slutna lådor behöver man inte veta mycket mer än så.

Vill man har Q = 0.7 är det 15 liter som gäller och vill man ha Q = 0.58 är det 33 liter som gäller. Vill man ha ännu lägre Q får man helt enkelt gå uppåt 40 liter eller något mer och i många fall kan nog ett Q mellan 0.7 och 0.58 vara en lämplig kompromiss varvid man kör på en låda om ca. 20-25 liter.

Det blir lite mer tricky om man vill köra basreflex, då kan man räkna ut VAS från den info man får från de två impedanskurvorna i 15 liter resp. 33 liter.

Tack för ordet!

/Peter

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-22 14:28

Piotr skrev:
Piotr skrev:
johaneriksson skrev:

/Peter

Och för att svara lite mer utförligt..

Friluftsparametrarna är ung:

Fs = 25Hz
Q = 0.4 (med båda spolarna inkopplade)

Vas har jag inte räknat ut men har för mig det ligger runt 40 liter.

Saken är den att VAS är ju som mest intressant innan man dimensionerar och bygger en låda.

I min tråd kan du se mätningar på två lådor, en på 15 liter och en på 33 liter. Den första ger Q = 0.7 samt Fs = 50Hz och den senare Q = 0.58 och Fs 40Hz.

För slutna lådor behöver man inte veta mycket mer än så.

Vill man har Q = 0.7 är det 15 liter som gäller och vill man ha Q = 0.58 är det 33 liter som gäller. Vill man ha ännu lägre Q får man helt enkelt gå uppåt 40 liter eller något mer och i många fall kan nog ett Q mellan 0.7 och 0.58 vara en lämplig kompromiss varvid man kör på en låda om ca. 20-25 liter.

Det blir lite mer tricky om man vill köra basreflex, då kan man räkna ut VAS från den info man får från de två impedanskurvorna i 15 liter resp. 33 liter.

Tack för ordet!

/Peter

Fetade det jag hade hoppats att du skulle göra åt mig eftersom jag inte klarar av att göra det själv.

/Johan

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-22 15:01

Har dessvärre inte koll på den formeln (VAS) men det går nog att hitta på nätet om inte någon begåvad här på faktiskt hoppar in och upplyser oss. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-22 21:53

Vas/Cms
Equivalent volume of compliance, this is a volume of air whose compliance is the same as a driver's acoustical compliance Cms (q.v.), in cubic meters. "Vas represents the volume of air that when compressed to one cubic meter exerts the same force as the compliance (Cms) of the suspension in a particular speaker.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-22 22:00

Dumt av mig, blev lite hastigt idag då jag skulle iväg och jobba, Glömde helt bort att lägga silicon innan jag slog i islagsmuttrarna.. :( Och nu sitter bafflarna på plats.. Får se om man kan märka en tendens till att det pyser vid första spelning.

Får man till det bra borde man ju kunna dra i lite silicon från framsidan innan man drar i m4 bultarna, Blir förvisso lite mer slit när man ska ha bort elementet, Men förhoppningsvis lär det inte göras på en stund..

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-22 22:06

Jonka_ skrev:Dumt av mig, blev lite hastigt idag då jag skulle iväg och jobba, Glömde helt bort att lägga silicon innan jag slog i islagsmuttrarna.. :( Och nu sitter bafflarna på plats.. Får se om man kan märka en tendens till att det pyser vid första spelning.

Får man till det bra borde man ju kunna dra i lite silicon från framsidan innan man drar i m4 bultarna, Blir förvisso lite mer slit när man ska ha bort elementet, Men förhoppningsvis lär det inte göras på en stund..

Du kommer sannolikt inte märka något alls. Men för feel good-känslan kan du ju alltid skruva av elementet och kleta på lite kladd bakifrån. Silikon är ett otyg och jag hade i det längsta undvikt det på känsliga ställen där man inte vill ha kladd.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 22:08

Limma inte igen dom på första försöket. Gör hellre ett annat försök att täta bakifrån.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-23 01:20

Sant, tack för tipsen grabbar.. Jag tror inte jag kommer märka av något då bultskallen kommer ligga mot gummi och sluta tätt på så vis

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-23 07:01

Jonka_ skrev:Sant, tack för tipsen grabbar.. Jag tror inte jag kommer märka av något då bultskallen kommer ligga mot gummi och sluta tätt på så vis

Det kommer inte att pysa om den jag har alldrig andvänt något på mina byggen och dom har inte pyst
sen skulle jag tro att det är någon som är lam i handen när dom har dragit insex skruvarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-23 08:21

Piotr skrev:Har dessvärre inte koll på den formeln (VAS) men det går nog att hitta på nätet om inte någon begåvad här på faktiskt hoppar in och upplyser oss. :)

/Peter

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2009.JPG
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2010.JPG

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-23 09:37

Här kommer lite bilder nu när jag lyckats hitta sladden till telefon.

Vet att ni antagligen vill kommentera min stagning bestående av 14mm gängstavar men gör inte det :) Jag vet att det kanske inte är optimalt, men den som provar får se... Tror inte jag kommer lida av resonansen ifrån dom alls, Med det korta avståndet som är.

Bild
(Hade inga limmknäcktar som var tillräckligt långa, Stagningen fick fungera som tving och höll det finnt på plats med limmet medans jag kunde skruva)

Bild
(Man blir så glad när allt ligger precis kant i kant när man e klar)

Bild
(Lådan tilldragen med bägge stagningarna.. Passade på att lägga på en tätning också)

Bild
(Provmontering av den dubbla baffeln, Var lite nyvaken när det gjordes så blev en liten miss när jag skulle fräsa mig igenom baffeln nr 2, Hade tänkt att stanna när det var lite gods kvar och köra det sista med sticksågen, Men glömde helt bort... Blev en diff på ca 2 mm på en halvmåne, Men det gick fint med grovt sandpapper)

Bild
(Tjockade på godset lite där islagsmutten kommer hamna, Ifall jag inte skulle fått tag på M4 islagsskruv så ville jag ha lite mer som träskruven kunde bita i)

Bild
(Första lagret med grovspackling)

Bild
(Sidorna täckta med hifikit´s acusticull, Blir en bra början så får man se om man vill lägga i lite mer)

Fick tag i limmknäcktar igår så nu står lådan med dom dubbla bafflarna monterade på lådan, Den inre skruvad och den andra limmad med en jäkligt bra limm som svärfarsan bjöd på.. Det blev ett skum av det limm som sipprat ut på sidorna, ska även funka som någon slags tätning.

Ska åka dit alldeles strax och lägga på ett till lager finspackel, och under tiden det torkar ska vi ut och leta julgran i skogen.. -23 grader här

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-23 10:23

Snyggt!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-23 11:20

Är det enbart resonanser i lådväggarna som ska elimineras, finns ju tunn men kompakt filtmatta (typ tvättmaskinsludd), används av Troels Gravesen.
http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/d ... -m-p79721/

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-23 12:34

satan vilken rejäl låda, jag blir avundsjuk på dom med tålamodet att pilla lite extra med lådorna, själv fuskar jag gärna mer än jag borde bara för att få höra ljud

angående acustiluxen, vad har den för funktion?
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-12-23 13:06

Tyvärr är det så att sådan vit ull inte gör speciellt mycket för varken Q eller fQ värden. Iallafall enligt mätningar som jag gjort, gullfiber eller rockwool funkar fint.
Men våglängderna är så långa så det dämpar inte riktigt bort.
Stående vågor hamnar dessutom så långt upp så det behöver man inte oroa sig för med subbar.
Jag får nog hålla med boom ang lim på islagsmuttrar fyller ingen funktion förutom att hålla dem på plats när man skruvar i och ur elementet, av de lådor som jag har byggt så har ingen läckt i muttrarna iallafall.
Vill man vara riktigt säker är det rampamuff som gäller.

Kul att folk bygger med andra element än de vanligaste.
Har precis gjort klart 2 tappade horn för PA bruk själv.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-23 14:00

Dämpen var inte tänkt att brottas med stående vågor efterssom det är såsom ni säger att det inte är några problem i en subbas. Däremot läste jag lite om isotermisering, och i mitt fall är det därför jag valt att täcka väggarna med acusticull... Sen om det gör skillnad, ja det vet jag inte..

Blev ett lager spackel till idag på somliga ställen, Så den blir klar i mellendagarna istället. Min deadline var ju satt till nyår, Men hade varit fint och haft den till kalle anka imorgon :(

Better safe than sorry, Som man brukar säga :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-23 14:45

Jonka_ skrev:Däremot läste jag lite om isotermisering, och i mitt fall är det därför jag valt att täcka väggarna med acusticull...

Ska det inte vara fullt för isotermisering? Den mängd som är där nu, gör den verkligen någon nytta?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-12-23 15:00

Inte nödvändigtvis fullt, utan med impedans mätning kan man få den där man vill.
Men vill man ha mest påverkan på sitt Q värde så är det riktig mark eller vägg isolering som gäller.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-23 15:48

SlaitH skrev:Inte nödvändigtvis fullt, utan med impedans mätning kan man få den där man vill.
Men vill man ha mest påverkan på sitt Q värde så är det riktig mark eller vägg isolering som gäller.

och/eller fårull ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-23 16:11

Men om Q-värdet redan är lagom, så behöver det inte vara "maximal påverkan" av dämpmaterial.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-23 17:26

Q ligger ju någonstanns kring 0,58, strax under till och med, Och jag vill nog inte påverka det något.. därför jag inte vill fylla den, Kan hända att jag har alldeles för lite för isotermisering, Men jag får prova mig fram och se..

Om man bara vill isotermisera och försöka att inte ändra Q värdet, finns det något speciellt sorts dämpmaterial som kan vara bra? Eller vilket har minst påverkan på Q om man säger så istället.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-23 17:43

När man komprimerar luft så ökar temperaturen samtidigt med trycket, och det i sig höjer trycket lite till (max ca40%).
Om man stoppar in isotermiserande material i lådan så kan man hålla temperaturen nästan konstant så lådan alltså verkar vara nästan 40% större.
Man kan inte isotermisera och samtidigt undgå att få denna verkan.
Men, om Q-värdet är lagom och man inte behöver sänka resonansfrekvensen och därmed även Q-värdet så finns det inget argument för att just isotermisera.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-24 01:13

paa skrev:När man komprimerar luft så ökar temperaturen samtidigt med trycket, och det i sig höjer trycket lite till (max ca40%).
Om man stoppar in isotermiserande material i lådan så kan man hålla temperaturen nästan konstant så lådan alltså verkar vara nästan 40% större.
Man kan inte isotermisera och samtidigt undgå att få denna verkan.
Men, om Q-värdet är lagom och man inte behöver sänka resonansfrekvensen och därmed även Q-värdet så finns det inget argument för att just isotermisera.

Okej, ja jag är inte helt hundra på vad som skulle vara bäst i mitt fall, jag antar att jag får prova och se vad den hörbara skillnaden skulle bli

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-12-24 01:58

Om jag var du skulle jag läsa IÖ:s gamla artikel i molt från 1996 som Roger Gustavsson länkade till tidigare i tråden!
Där finns en metod beskriven för att bestämma lagom mängd dämpmaterial.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/

Mycket läsvärd artikel tycker jag själv :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-25 12:32

Jonka_ skrev:Q ligger ju någonstanns kring 0,58, strax under till och med, Och jag vill nog inte påverka det något.. därför jag inte vill .

Hur vet du det?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-25 12:41

Enligt Piotrs mätningar?

Summer Passing

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum