Jag brukar inte läsa dina inlägg Berma, helt enkelt på grund av
att du så många gånger tidigare har skrivit saker som gjort att jag
bedömt att du inte skrivit något som har något värde eller intresse,
men det nedanstående råkade jag se.
Och när jag ändå läste det, så läste jag även några du skrivit tidi-
gare i tråden, varav de flesta (som väntet) mest verkar vara skrivna
för att provocera.
Så det var ju mest en påminnelse om varför jag inte läser det du
skriver.
- - -
Men - för att ge dig tvivlets förmån, och alltså undersöka om jag har
rätt i det ovanstående, så går jag ett försök att kommentera det
nedanstående (och något av det jag sett i ett par tidigare inlägg du
skrivit).
Vi får se om det var värt besväret.
berma skrev:MichaelG skrev:berma skrev:Om nu Öhman är elak mot Kronkan kanske inte fler behöver haka på, då blir det ju ett slags drev.
Jag ser att det jag skrev kan uppfattas som elakt och ber om ursäkt för detta. Det hindrar dock inte att den som tror att tillräckligt långa serier ger en 100% sannolikhet för ett visst utfall, bör fundera en gång till över detta.
Det vore t.ex. kul att veta hur han lägger in variabeln "statistisk uttunning" i ekvationerna. Det verkar som om ju fler som deltar i "lyssningarna" så blir statistiken "uttunnad", normalt i sådana här sammanhang brukar man ju vilja ha ett stort statistiskt underlag, här verkar det vara tvärt om?
Storleken på det statistiska underlaget spelar ju roll beroende på vad det är man vill undersöka. Jag vet inte vad du menar med "sådana här sammanhang". Men jag tror inte det är särskilt normalt att vilja ha stort statistiskt underlag om man undersöker huruvida en förstärkare är detekterbar eller inte i ett F/E-test. Även om man vidgar begreppet till att gälla mer allmänt "är det möjligt att någon kan........" så behöver man inget stort statistiskt underlag om man i stället har ett högt kvalitativt underlag.
Någon drog parallellen till höjdhoppstävlingar. Om man vill undersöka huruvida det går att hoppa över 2.30 finns det bättre metoder än att slumpvis plocka ut 1000 personer och be dem hoppa. Om ingen av dem lyckas hoppa över 2.30 går det ju knappast att beräkna någon sannolikhet för huruvida det är möjligt att göra detta. Man kan bara konstatera att dessa 1000 inte lyckades. Om däremot någon av dem mot förmodan skulle lyckas hoppa över 2.30 blir ju plötsligt sannolikheten=1 att det är möjligt. Och varje form av hantering av statistiken som ger ett annat resultat än "1" är därmed felaktigt!
På samma sätt som vid F/E-lyssning.
Hälsn. Michael
Det jag undrar över är bara att nu
har man ju en liten grupp lyssnare,
vad är anledningen till det?
hur hanterar man gruppen i sina statistiska beräkningar?
Det verkar som om man svarar "fel" dvs. slumpmässigt så ombeds man vara tyst. (Och dessutom riskerar man att uteslutas ur gruppen vid nästa tilfälle)
Enklast vore väl att Öhman gör testerna själv - då skulle ju signifikansen också bli störst.
Morello säger att man väljer den bästa serien och räknar på den,
de övriga kastar man !
På så sätt kan man ju bevisa att man alltid får tre sexor i rad då man kastar tärning - altså om man kastar de protokollen som visar andra resultat.
Äh - lite tramsigt ... men i alla fall..
///
Morello har fel, om du har rätt i det du påstår (vilket jag inte tror
att du har).
- - -
Utspädning är vad som händer om man t ex är ute efter att under-
söka en APPARAT och hur dess transmission relaterar gränsen för
vad en människa kan detektera, och gör misstaget att använda för
många och för oselekterade lyssnare, som därför inte förmår att
detektera det lilla felet.
(Skälet till att utspädning kan vara ett problem är att man INTE får
slänga dålig serier.)
Då kommer den som defacto detakterar det lilla felet, att försvinna
i statistisken, som ju förutsäger att det kommer att uppstå ett stort
antal konsekventa serier även ur slumpen, om lyssnarna är många.
Tror säkert att du förstår detta om du tänker lite på det. Det är ju
rätt så grundläggande saker inom sannolikhetsläran.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).