Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-24 00:38

phloam skrev:Är det bara jag som börjar tröttna på F/E? :D

Jag ser den mer och mer som en hobbydödare, hur bra metoden än är "egentligen". En metod som inte lyckas nå fram till de som kanske skulle ha störst nytta av den. Svårförståelig i detalj, eller bara dåligt presenterad. Avsedd att eliminera subjektivitet och ersätta denna med statistik. Eller nåt. Doh.

Nej, jag orkar inte sätta mig in i det som diskuteras här, och jag bryr mig allt mindre.

Hur kommer en Hifi-intresserad för första gången i kontakt med F/E? Bråktrådar i Generellt, på faktiskt.se? Inte? (Får man hoppas.) LTS-möten? ffs....

*F/Eail*

God Jul förresten :P

Är nog många som tröttnat, och jag bryr mig inte det minsta om F/E längre efter allt tjat om metoden. Utan det är något för dem som är LTS:are och/eller Ino ägare. För egen del så eftersträvar jag ett ljud som stämmer någolunda med min inre referens och där de allra flesta skivor går att spela på anläggningen utan att det gör ont i öronen och Ino med F/E godkända pryttlar går bort då.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 00:41

FBK skrev:För egen del så eftersträvar jag ett ljud som stämmer någolunda med min inre referens och där de allra flesta skivor går att spela på anläggningen utan att det gör ont i öronen och Ino med F/E godkända pryttlar går bort då.

Mycket besynnerligt. Har spelat slumpmässig mix på min SB i princip hela dagen via F/E-pryttlar och Ino och inget av det har gjort ont i öronen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 00:41

<dublett som inte hanns tas bort pga efterföljande post>
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-24 00:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-24 00:41

Ja indirekta människor skall man testa nog. :)

/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-24 00:48

Nattlorden skrev:
FBK skrev:För egen del så eftersträvar jag ett ljud som stämmer någolunda med min inre referens och där de allra flesta skivor går att spela på anläggningen utan att det gör ont i öronen och Ino med F/E godkända pryttlar går bort då.

Mycket besynnerligt. Har spelat slumpmässig mix på min SB i princip hela dagen via F/E-pryttlar och Ino och inget av det har gjort ont i öronen.

Det här kan ju mkt väl vara inbillning o placebo, har du blindtestat med icke godkänd apparatkedja?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 00:54

Objektivisten skrev:Det här kan ju mkt väl vara inbillning o placebo, har du blindtestat med icke godkänd apparatkedja?

Nej, icke godkända apparatkedjor skall man ju testa öppet - och då gjorde det ont när jag skruvade upp helt klart.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-24 01:30

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev:Det här kan ju mkt väl vara inbillning o placebo, har du blindtestat med icke godkänd apparatkedja?

Nej, icke godkända apparatkedjor skall man ju testa öppet - och då gjorde det ont när jag skruvade upp helt klart.

Så du lider av sameness med den godkända apparatkedjan alltså.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-24 01:36

Är väl typ som en SG, låter likadant hur man än kliar . . . :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-24 01:48

Okej IÖ, Du svarar inte utan antingen blir det lite runda resonemang eller till och med nedvärderande kommentarer. Så det är just nu den miljö man verkar i.

Men får väl själv leta upp vad IÖ menar med utspädning. Så här skildrades fenomenet av IÖ själv.

”Utspädning är vad som händer om man t ex är ute efter att under-
söka en APPARAT och hur dess transmission relaterar gränsen för
vad en människa kan detektera, och gör misstaget att använda för
många och för oselekterade lyssnare, som därför inte förmår att
detektera det lilla felet.
(Skälet till att utspädning kan vara ett problem är att man INTE får
slänga dålig serier.)

Då kommer den som defacto detakterar det lilla felet, att försvinna
i statistisken, som ju förutsäger att det kommer att uppstå ett stort
antal konsekventa serier även ur slumpen, om lyssnarna är många.

Tror säkert att du förstår detta om du tänker lite på det. Det är ju
rätt så grundläggande saker inom sannolikhetsläran”.

Jag antar att IÖ har rätt i sin iaktagelse att det är svårare att få signifikanta resultat om gruppen blir större. Förklaringen enligt IÖ beror detta på grundläggande saker inom sannolikhetsläran. Detta är en fel analys. Stora undersökningsgrupper ger normalt snarare resultat med bättre kvalité än små. Så jag förstår inte analysen

Istället för att resonera kring detta så ändrar och manipuleras den statistiska metoden för att ”öka känsligheten”. Man till och med tillåter testdeltagarna att prata med varandra under själva testtillfället.

För mig verkar det fel väg att gå.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-24 02:24

En riktigt "God Jul" på dig, Kronkan ! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-24 07:03

Laila skrev:En riktigt "God Jul" på dig, Kronkan ! :)

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-12-24 07:11

Kronkan skrev:...
Jag antar att IÖ har rätt i sin iaktagelse att det är svårare att få signifikanta resultat om gruppen blir större. Förklaringen enligt IÖ beror detta på grundläggande saker inom sannolikhetsläran. Detta är en fel analys. Stora undersökningsgrupper ger normalt snarare resultat med bättre kvalité än små. Så jag förstår inte analysen

Istället för att resonera kring detta så ändrar och manipuleras den statistiska metoden för att ”öka känsligheten”. Man till och med tillåter testdeltagarna att prata med varandra under själva testtillfället.

Hej!

Jag hade hållit med om vartenda ord du skriver, givet att det i F/E-fallet hade handlat om en "vanlig" statistisk undersökning, dvs. då lyssningsgruppen ska utgöra ett sample av en större population (hifinördar, LTS-medlemmar, män med för mycket fritid eller vad nu populationen kunde vara).

Men här är man väl inte intresserad av att gruppen ska vara representativ på det sättet? Det enda intresset för undersökningen är att finna den bästa (de bästa?) lyssnaren/lyssnarna (som i sin tur får utgöra både sample och population i ett s.a.s.). Om "den bästa" lyssnaren kan pricka in F och E med tillräcklig säkerhet, har man ett resultat som kan anses tillförlitligt, dvs. man kan förkasta nollhypotesen. Då kan man ju även bortse från övriga svarande, eftersom de ju inte längre är del av den aktuella populationen (och det aktuella samplet) som ju då enbart utgörs av "den bäste" lyssnaren.

Jag tycker att det är lätt att missförstå just detta i och med att det är en grupp inblandad (lyssningsgruppen). Men jag antar att man helt enkelt får acceptera att det finns fler anledningar att göra saker tillsammans, än att utgöra ett representativt urval för en större population. Ha trevligt tillsammans t.e.x.

Men visst, förutsättningarna ändras i någon mening under själva testen, vilket man naturligtvis kan ha, särskilt pedagogiska, synpunkter på. Fast jag måste säga att jag ändå tycker att det är ett ganska legitimt "datafiske" det är fråga om i det här fallet. Men det är naturligtvis bara min åsikt.

Med risk för att vara helt ute och cykla.
/G

+1 förresten! God Jul Kronkan :)

P.S. Och en stor eloge till dig, som ställt många viktiga frågor. D.S.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-24 11:30

Om vi hittar ett, säger ett, guldöra som prickar F resp E hur lätt och stadigt som helst, medan alla runtomkring vederbörande aldrig lyckas med det för en specifik apparat, vad ska vi göra med den informationen? Vågar vi andra köpa en sådan apparat, när den ju bevisligen färgar? Jo, jag vågar. Men hur är det med er andra? Säkert ni också.

Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 11:33

perstromgren skrev:Om vi hittar ett, säger ett, guldöra som prickar F resp E hur lätt och stadigt som helst, medan alla runtomkring vederbörande aldrig lyckas med det för en specifik apparat, vad ska vi göra med den informationen? Vågar vi andra köpa en sådan apparat, när den ju bevisligen färgar? Jo, jag vågar. Men hur är det med er andra? Säkert ni också.

Speciellt om det där speciella guldörat kan beskriva vad för sorts fel som hörs, så man kan välja ett fel som riskerar att störa som minst i min setup - diskantavrullning spelar liksom liten roll om den används till basmoduler.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-24 11:41

Hejsan Kasper m fl.

Jag tycker att ditt spår är intressant och utvecklingsbart. Riskerar också att bli cyklandes.

Men jag kvarhåller trots det diskussionen omkring vad som händer om man istället börjar manipulera sättet att beräkna signifikans.

Exempel A.
9 personer samlas för att testa maskin och skall nu uttala sig om den färgar. Man tränar en stund och man frågar om någon nu klarat att detektera färgningen. Man gör en serie med försök exempelvis 7 och han klarar alla. Sedan stoppas försöket med motiveringen att de andra 8 inte skall smutsa ner det rena resultatet. När försöket stoppas så ändras inget verkligt bara sättet att beräkna. De 9 individerna har som grupp en viss egenskap/förmåga att detektera. Förmågan ändras inte ett dug för attförsöket stoppas. Hela försöksserien med alla nio testpersoners svar finns där. Om signifikans skall beräknas skall den beräknas på alla nio svar för det är den verklighet som fanns. Kan själv inte komma till annan slutsats

Exempel B.
IÖ skrev på sidan 17 i denna tråd:
”Såhär är det: När man F/E-lyssnar så är man till att börja med ute
efter att undersöka om man hör skillnad mellan F och E. Att man gör
det kan man visa på två sätt - genom att konskvent säga att F är F,
och genom att konsekvent säga att F är E. Det sista är felaktiga giss-
ningar, men de är konsekventa och är en lika stark indikation på att
en skillnad föreligger som om man gissar konsekvent rätt. Av detta
skäl så räcker inte 7 av 7, eftersom det finns TVÅ serier som visar
att man hör skillnad. Därför krävs 8 av 8.
Dock så vill man även kunna gå vidare efter att en lyssnare (om vi
utgår ifrån att ingen annan avgivit några gissningar) gissat t ex 6
eller 7 rätt av 8 och för att man skall ha optionen att förlänga testen
så måste man ha marginal, och därför är minsta startserien 9 av 9,
med möjlighet att förlänga lyssningen”.

Om man nu skaffar sig en option på att i vissa lägen fortsätta vad händer då.
En testperson klarar att detektera skillnad 6 gånger av 7. Men man fortsätter med ett försök till för att försöka visa att personen kan klara 7 ggr av 8. Men vad är sannolikheten att det sista försöket blir ”rätt”. Exakt 50 %!

Min slutsats är att denna utveckling av metoden för F/E-lyssning är en återvändsgränd och som leder tillbaka till ursprunget vilket var Svantes sätt att räkna ”Blindtest”.

God Jul på er! Nu snart snaps och sill.
Brukar slumpvis lägga ut bilder på skivor som jag systematiskt äger i en tråd på ett annat forum. Gör nu en julkampanj där. Tyvärr kan jag inte lägga ut bilder på detta forum. Men på nedanstående länk kan mina julhälsningar ses.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... start=1110

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-24 12:35

Kronkan skrev:Men jag kvarhåller trots det diskussionen omkring vad som händer om man istället börjar manipulera sättet att beräkna signifikans.

Kronkan, men du kvarhåller ??
Varför det?

Kan du inte släppa allt som har med statistik att göra för en stund och bara tänka lite logiskt. (jag har också läst matte på universitetet men kunskap om statistik hjälper inte om man ändå är på fel spår från början)

Hoppas du hänger med på detta.

En person får till uppgift att hitta väldigt VÄLDIGT bra stärkare. Han bestämmer sig för att använda F/E test.
Då kan han göra det på OLIKA sätt.

1/ Han kan ta ett statistiskt urval av alla människor (typ 1000st) och låta alla deltaga i testen, utan förberedelser. Då krävs det kraftiga färgningar för att tillräckligt många ska detektera dessa i F/E

2/ Han kan ta vältränade "öron" och låta de testa, men först efter utbildning i metoden och dessutom hjälpa dem på traven genom att innan testen mäta...lyssna öppet på stärkaren etc.
Allt för att öka möjligheten för detektion.
Om det sedan i testen visar sig att endast EN person hör skillnad, är det tillräcklig indikation på att upprepa testet med endast DEN personen för att då försöka erhålla tillräcklig statistisk säkerhet i testet.
Vad har man då uppnått? Jo, att någon (inte alla, inte ens alla guldöron) kan detektera stärkaren.

Inser du att alt2 faktiskt ger MER nyttig information?

Att som i alt1 "kreti o pleti" märker skillnad, vad ska man med den infon till?
Man vill ju höjja ribban o hitta de produkter som verkligen är BRA.

När jag läser dina inlägg verkar det som du inte förstår skillnaden mellan alt1 och 2.
Eller åtminståne blandar ihop dom.

Ska man undersöka något är ju metoden grunden till allt, den som sedan ihop med statistik ger NYTTIG info.
Man kan inte börja med statistik... :wink:

GOD JUL på er alla!

Se där...ett inlägg utan en massa statistiksnack. :wink:

EDIT, alt2 är inte bra om man ska undersöka läkemedels påverkan hehe. Dvs man väljer metod efter vad man är ute efter...

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-12-24 13:22

perstromgren skrev:Om vi hittar ett, säger ett, guldöra som prickar F resp E hur lätt och stadigt som helst, medan alla runtomkring vederbörande aldrig lyckas med det för en specifik apparat, vad ska vi göra med den informationen? Vågar vi andra köpa en sådan apparat, när den ju bevisligen färgar? Jo, jag vågar. Men hur är det med er andra? Säkert ni också.

Eller?

Jättestort +1 på det.

Tilltalar det mig ljud & utseendemässigt så bryr jag mig inte om vad andra tycker.

Det ovan du skrev säger mig att jag kan köpa det jag vill för jag har inget guldöra. Odetekterat i F/E eller ej.

I övrigt så tycker jag att ni som har så mycket åsikter om LTS F/E-testmetodik kan gå med i LTS och framföra det där istället. Här blir ni mer baksätesförare som klagar på föraren.

LTS odetekterade produkter är för mig en vägledning till produkter som är ofärgade sett till LTS F/E-metod. Inget annat.

Jag har full förståelse att Ingvar lagt ner debatten här.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-24 13:39

kasper skrev:Men här är man väl inte intresserad av att gruppen ska vara representativ på det sättet? Det enda intresset för undersökningen är att finna den bästa (de bästa?) lyssnaren/lyssnarna (som i sin tur får utgöra både sample och population i ett s.a.s.). Om "den bästa" lyssnaren kan pricka in F och E med tillräcklig säkerhet, har man ett resultat som kan anses tillförlitligt, dvs. man kan förkasta nollhypotesen. Då kan man ju även bortse från övriga svarande, eftersom de ju inte längre är del av den aktuella populationen (och det aktuella samplet) som ju då enbart utgörs av "den bäste" lyssnaren.

Så har jag tolkat att det går till. Det intressanta med den här metoden är att man då (trots våldsamma protester från testets skapare i tidigare trådar) faktiskt inte bara testar apparaterna utan även lyssningspanelen. Just det man säger sig inte göra. Det var en del av det bråk som uppstod tidigare internt inom LTS mellan IÖ, Svante och KK om jag inte minns fel.

Det behöver inte vara problematiskt men vetenskapligt är det inte om man använder resultatet för att uttala sig om kvaliteten på apparaterna. Men det kan ändå vara det rimligaste tillvägagångsättet för en organisation med begränsade resurser. Dock ska man inte lura läsarna och säga att det är på ett sätt medan det i själva verket är något annat. Men mängden brasklappar för testernas validitet kan man ju tycka är bortkastat utrymme i tidskriften om de måste infogas varje gång. Men de kan ju tas med en gång och sedan finnas tillgängliga på deras hemsida.

Att det kommuniceras öppet under de "blinda" delarna av testet är dock fortfarande oacceptabelt. Imho.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-24 14:07

Nattlorden skrev:

låg volym?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-24 14:12

Kronkan skrev:Okej IÖ, Du svarar inte utan antingen blir det lite runda resonemang eller till och med nedvärderande kommentarer. Så det är just nu den miljö man verkar i.

Men får väl själv leta upp vad IÖ menar med utspädning. Så här skildrades fenomenet av IÖ själv.

”Utspädning är vad som händer om man t ex är ute efter att under-
söka en APPARAT och hur dess transmission relaterar gränsen för
vad en människa kan detektera, och gör misstaget att använda för
många och för oselekterade lyssnare, som därför inte förmår att
detektera det lilla felet.
(Skälet till att utspädning kan vara ett problem är att man INTE får
slänga dålig serier.)

Då kommer den som defacto detakterar det lilla felet, att försvinna
i statistisken, som ju förutsäger att det kommer att uppstå ett stort
antal konsekventa serier även ur slumpen, om lyssnarna är många.

Tror säkert att du förstår detta om du tänker lite på det. Det är ju
rätt så grundläggande saker inom sannolikhetsläran”.

Du börjar med att berätta att jag inte svarar, och sedan citerar du
mitt svar...:lol:

Kronkan skrev:Jag antar att IÖ har rätt i sin iaktagelse att det är svårare att få signifikanta resultat om gruppen blir större. Förklaringen enligt IÖ beror detta på grundläggande saker inom sannolikhetsläran. Detta är en fel analys. Stora undersökningsgrupper ger normalt snarare resultat med bättre kvalité än små. Så jag förstår inte analysen

Det framgår med önskvärd tydlighet.

Du tycker jag du skall fråga din svåger och din skelögda moster Agda
(var det väl?) om deras bedömning nästa gång du skall mäta något,
så att du inte förlitar dig på din tumstock eller ditt skjutmått (eller
vad för mera kvalificerad mätapparat du nu använder). Släng in din
egen gissning i ekvationen också, så har du spätt ut den mest kvali-
ficerade informationen så det står härliga till, och alla precision är
som bortblåst.

Ponera att du gissar att grejjen som skall mätas är 3,6 meter, och
din svåger säger 3,4 meter , medan din moster säger 3 meter blankt
och tumstocken eller lasermätaren eller vad för fin mätare du nu har,
säger 4,12 meter.

Då tänker du - större grupper ger resultat med bättre kvalitet!

Så du satsar på att måttet (3,6+3,4+3+4,12)/4 = 3,53 meter. Men
sen kommer du på att det finns ett måttband i rummet också, som i
och för sig inte var med och sa något om måttet, men bara för att
det inte gjorde det så kan man ju inte räkna bort det!, tänker du.

Så... måttbandet får bidra med uppfattningen "omätbart mått". Vet
inte hur du tänker inkorporera det i din ekvation (men det förnuftiga
hade varit att inte räkna det mätinstrument som inte "sagt något").

Hur som helst är det rummets bredd du mätt, och nu köper du en
4 meter bra heltäckningsmatta till rummet, som är för smal. :(

För tro det eller ej - det var dumt att späda ut uppgiften från den
bästa mätaren med dem från de sämre - om frågan var att få veta,
med rimlig noggrannhet, hur brett rummet var.

Om studien gick ut på att undersöka något annat kan det dock ha
varit bra att använda alla dessa metoder (t ex om det hade varit
själva mätinstrumenten du vill undersöka) men det finns MÅNGA
frågor man kan tänka sig ställa, som var och en inbegriper samma
grundsituation, men renderar helt olika upplägg för undersökningen.

I en F/E-lyssning är det mycket enklare saker man mäter bjektivt.
Detekterbarhet eller ej. Dock finns det ett facit. Så under den mät-
ningen får man veta inte bara om någon kan detektera apparaten,
utan också vem eller vilkas subjektiva uppfattning man skall lita på.

Så de som svarar randomsvar kan inte bidra med några subjektiva
kommentarer om hur apparaten fråga låter.

Kronkan skrev:Istället för att resonera kring detta så ändrar och manipuleras den statistiska metoden för att ”öka känsligheten”.

Vad menar du med "istället för att resonera kring detta"? Är det din
allvarliga uppfattning tro, att det inte har förekommit eller förekom-
mer några resonemang???

Och vad menar du med att "manipulera"? Det låter som ett retoriskt
försök att få något att framstå som förfalskat. :(

Tror du att det finns en sorts standardmetod som är allenagörande
rätt för besvaring av alla frågor, och som vi har varit så fula :twisted: att
vi har "manipulerat" den?

Glöm det. När man studerar något så konstruerar man alltid en för
ändamålet optimal metod. ALLA metoder är korrekta, även om det
finns rätt stora skillnader på hur meningsfulla de är. Men oavsett
vilken metod man använder så ligger inte det vetenskapliga där,
utan vetenskap handlar uteslutande om hur man hanterar de data
som kommer av studien.

Kronkan skrev:Man till och med tillåter testdeltagarna att prata med varandra under själva testtillfället.

Ja, det har vi nog alla förstått.

Och så kommer det nog att vara tills du förstått.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-24 14:18

FBK skrev:
phloam skrev:Är det bara jag som börjar tröttna på F/E? :D

Jag ser den mer och mer som en hobbydödare, hur bra metoden än är "egentligen". En metod som inte lyckas nå fram till de som kanske skulle ha störst nytta av den. Svårförståelig i detalj, eller bara dåligt presenterad. Avsedd att eliminera subjektivitet och ersätta denna med statistik. Eller nåt. Doh.

Nej, jag orkar inte sätta mig in i det som diskuteras här, och jag bryr mig allt mindre.

Hur kommer en Hifi-intresserad för första gången i kontakt med F/E? Bråktrådar i Generellt, på faktiskt.se? Inte? (Får man hoppas.) LTS-möten? ffs....

*F/Eail*

God Jul förresten :P

Är nog många som tröttnat, och jag bryr mig inte det minsta om F/E längre efter allt tjat om metoden. Utan det är något för dem som är LTS:are och/eller Ino ägare. För egen del så eftersträvar jag ett ljud som stämmer någolunda med min inre referens och där de allra flesta skivor går att spela på anläggningen utan att det gör ont i öronen och Ino med F/E godkända pryttlar går bort då.

Ett tips till dem som är trötta på att diskutera något, är att inte
varken starta, provocera fram fortsättningar, eller på något annat
sätt deltaga i diskussionerna ifråga.

Det är kanske bättre att de (som inte är intresserade och rent av
är trötta på frågan) ägnar sig åt frågor som de är intresserade av
och INTE är trötta på? Bättre för både dem och andra.

Ett tips i all välmening.

Se det som en julklapp! God jul.

Det du skriver om "Ino med F/E godkända pryttlar" är intressant
att läsa. Få saker hindrar människor så mycket från att lära sig
något nytt, som när de tror att de redan vet = deras förutfattade
meningar.

Om någon har helt andra erfarenheter än man själv, kan det vara
värt besväret att försöka förstå vad det beror på.

Att bra grejjor kan låta dåligt under ogynnsamma förhållanden är
inget mysterium och inte mycket att utreda, men den som, som
du, bestämt sig för att något specifikt är dåligt, och som någon
annan uppfattar snarast har motsatsen till de egenskaper som du
upplever, kan göra dig själv ännu en tjänst, genom att ta reda på
vad det kan bero på.

Eller - du kan sluta obsessa / ständigt tänka på LTS och Ino och
även vilja vara med och prata om (och när de inte pratas om till-
räckligt mycket, själv dra in dem i diskussionen, som du gjorde
ovan, dessa saker som du försöker upprätthålla myten om att de
inte är för dig... Det går också bra. ;)

Eller du kan fortsätta som du gör nu för all del. Det går också bra.

Bara det gör dig lycklig, igen: God Jul!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-12-24 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-12-24 14:23

Glöm inte bort att dricka lite vin. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-24 14:28

Är det ingen som diskuterar trådämnet längre? Många diskuterar FE men det är ingen som använder sig utav den.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-24 15:04

*48 h senare*

*twitch*

.............. 8O

8O Hej

8O Nån... som... har... ett.... Rotel... steg.... till...övers?

8O

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-12-24 17:44

Där är du ju, Phloam. Vad oroliga vi har varit! :)

Men... Vilken stirrig blick du har... :o

Och varför rör du dig så knyckigt?

....Åhhhhh, neeeeeeej! Inte du också!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 21:40

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

låg volym?

Högre volym än gastande 4-åring.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-24 21:46

ThePreTor1aN skrev:
Nattlorden skrev:

låg volym?

Även här låter det prima, och volymen är cirkus 42 kubikmeter med
diverse pryttlar i rummet borträknade från den omöblerade volymen
om 47,6 kubikmeter.

Men, några F/E-lyssnade apparater har jag förvisso inte i kedjan. ;)
(Jo förresten, en.)

Fuskar jag då?

Vh, iö

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-24 22:25

Eller?

Jadå! Jag har i år med glädje införskaffat ett slutsteg som verkligen inte passerade LTS testning. Är fortfarande skitnöjd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-24 23:22

8O 8O 8O 8O 8O huvva, att du bara vågar,
rena "kamikazeuttalandet" typ . .shifs . . du
är faktiskt.se en av mina idoler f.n. . . :)

O det var absolut ingen som helst ironi i ovanstående
utan bara ren o skär beundran ! :) *

*"Alla" vet välan att så uttalar man sig inte på faktiskt.se
utan att få en massa smisk(samtliga inbitna faktistianer
har ju F/E-deklarerade apparater o allt annat är ju bara
rena junket, eller ?). :P

ps. Vicken apparajt var de som du var nöjder mä . . ? :oops: :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-25 01:41

Om du påstår att du inte ens var ironisk i andra halvlek
så tror jag dig inte. ;)

F/E-lyssning går inte ut på att välja åt någon annan, det
går bara ut på att skaka fram information som den som
vill det, kan använda för sitt val.

Skulle gissa att rätt få (under en procent?) på faktiskt.se
har något av de få slutsteg som har klarat sig igenom LTS'
F/E-lyssningar utan att ha detekterats överhuvudtaget.

Jag kommer på rak arm bara på tre slutsteg som klarat
sig igenom F/E-lyssningen utan att ha detekterats. Och
jag har bara ett av dem, och jag använder det inte ens
för tillfället.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi