Är det bara jag som börjar tröttna på squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-23 13:18

Strauss skrev:Precis. Linn är bara överprissatt OEM skit i svinfula lådor...

8)

Det kan man ju tro om man vill. Varför man skulle vilja tro det vet jag inte, men kanske för att man vill tro att det inte finns bättre grejer än det man känner till?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-12-23 13:21

prolinn skrev:

8)

Det kan man ju tro om man vill. Varför man skulle vilja tro det vet jag inte, men kanske för att man vill tro att det inte finns bättre grejer än det man känner till?

Linns dyra saker är ju bara en billig standarddator i ett fult skal till ett högt pris.
Nej då plockar jag ihop något själv för ett par tusingar i sådana fall.

8)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-12-23 17:08

En Majik DS eller Naim UnitiQute (varför så krångligt namn?) kommer att göra slarvsylta av min SB. Lite är det ju så att man får vad man betalar för.
Sneaky tror jag inte på. Dels för att den saknar display sen är steget upp från SB för litet. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-23 17:51

Strauss skrev:
prolinn skrev:

8)

Linns dyra saker är ju bara en billig standarddator i ett fult skal till ett högt pris.
Nej då plockar jag ihop något själv för ett par tusingar i sådana fall.

8)

Vill inte försvara Linns prissättningar för dom är helt befängda, som så
många andra producenters, men några standard-datorer är det inte tal om.
Du kanske tänker på Naims nätverksspelare?

Sen är jag också delvis med på prolinns argument, att använda sig av en
öppen standard är bättre än ett propreitärt system. SB har sitt, Sonos sitt,
Apple sitt, Xbox sitt, osv.. Playstation 3 och Linn rullar på under UPnP, och
om alla producenter inom medievärlden gjort detsamma så hade världen
för oss användare blivit så mycket enklare och smidigare. Istället försöker
dom olika producenterna låsa in oss i just deras system, vilket på sikt
förhoppningsvis leder till att du enbart har en tillverkares produkter i huset,
just för att det bara fungerar och är enkelt att betjäna.
Se på Apple, dom har lyckats ganska bra under just detta koncept, men var
tar då valfriheten vägen?

Just UPnP-stöd börjar dyka upp mer och mer och det gör det möjligt att
till exempel ha en server, körandes en mjukvara och sedan spela upp film,
musik, visa bilder osv. i hela ditt hem. Bra tycker jag.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-12-23 17:56

Jag jävlas bara lite, alltid skoj när det kommer fanatiker så man kan trycka på deras knappar :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-23 18:10

Aha! Då förstår jag..

Summer Passing

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-24 11:04

Strauss skrev:Jag jävlas bara lite, alltid skoj när det kommer fanatiker så man kan trycka på deras knappar :)

Moget!

Dessutom rätt korkat att skriva så om du nu inte gör det för att racka ner på Linn som märke. Vad du nu har för glädje av det? Om du nu kunde tänka lite längre så är det ju andra som kanske läser det du skriver och som kanske inte vet att du bara försöker djävlas. Djävligt tråkig attityd, som man allt som oftast möter här på fjasktiskt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-24 11:21

Jag lämnade selleri.de pga alla frireligiösa Linn-tokar. Det räcker med 10 år i Jönköping för mig....

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-12-24 11:53

Zzombie skrev:Jag lämnade selleri.de pga alla frireligiösa Linn-tokar. Det räcker med 10 år i Jönköping för mig....

Precis... vad ska det tjatas om Linn för en tråd om Squeezebox...

prolinn, du är inte så mogen du heller om du tror att Linn är svaret på världens problem.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-24 12:13

SB är hopplöst med alla uppdateringar.Sedan fungerar covers sällan eller slutar fungera.Nu är det iPad som gäller med airport-express.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-24 12:14

SB är hopplöst med alla uppdateringar.Sedan fungerar covers sällan eller slutar fungera.Nu är det iPad som gäller med airport-express.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-12-24 12:16

ThePreTor1aN skrev:SB är hopplöst med alla uppdateringar.

Jo det kan man ju tycka. Men enda gången man behöver uppdatera är ju om man saknar någon funktionalitet eller har något problem. Annars kan man låta det rulla :)

Sedan fungerar covers sällan eller slutar fungera.

Har du verkligen bakat in alla covers i taggarna?
Att bara ha dom ligga i katalogerna är inte speciellt bra.

Nu är det iPad som gäller med airport-express.

Helt klart trevlig lösning, jag skulle kunna tänka mig den själv om inte iTunes var iblandat.

Nu blir det en tablet med lämpligt skin mot Squeeze istället :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-25 20:56

Jag är vaccinerad mot golf och apple

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-25 21:26

brumel skrev:En Majik DS eller Naim UnitiQute (varför så krångligt namn?) kommer att göra slarvsylta av min SB. Lite är det ju så att man får vad man betalar för.
Sneaky tror jag inte på. Dels för att den saknar display sen är steget upp från SB för litet. :)

Varför är du så säker på att en Naim Unitiqute gör slarvsylta av en SB ?

Hur mycket bättre än fullt genomsläpp av musiksignalen kan det egentligen bli ?

Vad tror du ?

Om en SB finnes hyfsat transparent i en noggrann test- hur mycket mera transparent kan det då bli oavsett prislapp uppåt ?

Tror du ( tänk om det är sant? ) inte istället att riktigt dyra grejor som låter klart annolunda än det mesta annat oavsett prisklass tvärtom kanske färgar ljudet en smula- så att allting istället får en släng av "likadant" ljud ?

Varför tror du att "man får vad man betalar för" gäller för digitala signalkällor ?

Linns nätverkspelare har kostsamma kretsar internt- bla en virtex-processor i alla modeller.

Men mera transparent än helt transparent kan det aldrig bli- helt oavsett uppbyggnad.

Klarar en spelare inte en enkel F/E test så är den värdelös ur ett high-fidelity perspektiv, - oavsett pris. Ivartfall för mig.

Härmed har jag inte påstått att varken Linn eller Naim kanske är helt transparenta vid normala lyssningar.

Det kanske de är. Och det kanske SB 3 också är.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-25 21:32

prolinn skrev:

8)

Nej, skit är det inte i svinfula lådor. Alla kretslösningar verkar de själva ha gjort.

Om de är transparenta ( uppbyggnaden med exotiska komponenter spelar ju ingen roll ) eller inte vet vi nada om.

Klimax DS och majik DS mäter oerhört bra. Låter säkert oerhört bra också. Säkerligen precis likabra som en CD-12 eller en Pioneer 668, eller Denon 625....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-25 21:41

prolinn skrev:
Strauss skrev:
prolinn skrev:Till det krävs bättre grejer!

Som vad?

Kan plocka ut musiken bitperfekt ur min SB utan problem :)

Och väljer jag att köra ut det analogt så funkar det också...

Har bra blindtestat en gång, men det räckte.

Via S/PDIF-gränssnittet eller? Dels så släpar man med sig transportens klocka som ju inte lär vara direkt super ren i SB:n och dels så är inte S/PDIF gränssnittet lysande i sig och även om man anstränger sig till det yttersta så tvingas en rimligt fungerande klockåtervinning ändå förlita sig till viss del på transportens klocka. Alternativet är ju att uppspelaren hämtar data från transporten och genererar klockan helt oberoende av var data kommer ifrån, men då behövs ju inte SB:n.

SB är en utmärkt produkt för pengarna, men man bör inte vänta sig State of the Art prestanda från en pryl för 2000 kr.

Bättre grejer? Linn har flera Digital Stream spelare som är helt överlägsna en Sqeezebox. (Vilket svar hade du väntat dig från mig? ;-) )

Naim:s HDX är bra också, men inte prisvärd jämfört med Linn:s streamers, enligt min mening då...

Nja..... Alla moderna dacar använder nästan alltid omsampling eller uppsampling till 24 bit ( även SB Duet ) och då klockas signalen om och blir mindre känsligt för jitter. Även moderna hemmabioreceivrars dacar fungerar på det sättet- om jag nu inte minns fel. Och då spelar inte koaxial spdif-överföring någon roll längre.*

* Som det gjorde på stenåldern- Karik/Numeriks tid.

Varför tror du att det ibland är jitter som är "boven" till en hård digitalklang i moderna apparater ?

I själva verket så låter extremt lågjittrande källor tvärtom ibland mera dynamiska och "hårdare i klangen" än äldre, mera högjittrande enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-26 12:18

Richard skrev:
prolinn skrev:Via S/PDIF-gränssnittet eller? Dels så släpar man med sig transportens klocka som ju inte lär vara direkt super ren i SB:n och dels så är inte S/PDIF gränssnittet lysande i sig och även om man anstränger sig till det yttersta så tvingas en rimligt fungerande klockåtervinning ändå förlita sig till viss del på transportens klocka. Alternativet är ju att uppspelaren hämtar data från transporten och genererar klockan helt oberoende av var data kommer ifrån, men då behövs ju inte SB:n.

SB är en utmärkt produkt för pengarna, men man bör inte vänta sig State of the Art prestanda från en pryl för 2000 kr.

Bättre grejer? Linn har flera Digital Stream spelare som är helt överlägsna en Sqeezebox. (Vilket svar hade du väntat dig från mig? ;-) )

Naim:s HDX är bra också, men inte prisvärd jämfört med Linn:s streamers, enligt min mening då...

Nja..... Alla moderna dacar använder nästan alltid omsampling eller uppsampling till 24 bit ( även SB Duet ) och då klockas signalen om och blir mindre känsligt för jitter. Även moderna hemmabioreceivrars dacar fungerar på det sättet- om jag nu inte minns fel. Och då spelar inte koaxial spdif-överföring någon roll längre.*

Varför tror du att det ibland är jitter som är "boven" till en hård digitalklang i moderna apparater ?

I själva verket så låter extremt lågjittrande källor tvärtom ibland mera dynamiska och "hårdare i klangen" än äldre, mera högjittrande enligt min uppfattning.

De bästa digitala källorna låter varken "hårt" eller "digitalt" om inte materialet innehåller sådant ljud. Både den nyaste varianten av ADS och givetvis KDS är flera snäpp bättre än CD12. Varför du nämner Pioneer 668 eller Denon 625 i samma mening är en gåta. Jag tycker MDS är bättre än CD12, men den låter inte lika fint.

Att SB3 skulle representera fullt genomsläpp av musiken :? Du behagar skämta!? Ta reda på hur det ligger till och sluta spekulera!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-26 12:27

prolinn skrev:
Richard skrev:
prolinn skrev:Via S/PDIF-gränssnittet eller? Dels så släpar man med sig transportens klocka som ju inte lär vara direkt super ren i SB:n och dels så är inte S/PDIF gränssnittet lysande i sig och även om man anstränger sig till det yttersta så tvingas en rimligt fungerande klockåtervinning ändå förlita sig till viss del på transportens klocka. Alternativet är ju att uppspelaren hämtar data från transporten och genererar klockan helt oberoende av var data kommer ifrån, men då behövs ju inte SB:n.

De bästa digitala källorna låter varken "hårt" eller "digitalt" om inte materialet innehåller sådant ljud. Både den nyaste varianten av ADS och givetvis KDS är flera snäpp bättre än CD12. Varför du nämner Pioneer 668 eller Denon 625 i samma mening är en gåta. Jag tycker MDS är bättre än CD12, men den låter inte lika fint.

Att SB3 skulle representera fullt genomsläpp av musiken :? Du behagar skämta!? Ta reda på hur det ligger till och sluta spekulera!

Besök gärna Umeå operahus och lyssna till symfoniorkestern. För mig var det en öronöppnare att höra beethovens 5:a i denna lokal, samt att få ett kvitto på att verkliga stråkar som spelar unisont i fortissimo i verkligheten kan låta hårt och.... digitalt hårt.*

Dvs. lika "digitalt hårt" som en billig dvd ibland kan låta vid 2-kanalsåtergivning hemmavid beroende på inspelning förstås..

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-26 12:43

Hej Richard, ta inte illa upp (inte meningen) men har du en app på din PC som letar efter ord som "linn", Naim", "tune dem" etc?

Du verkar ju ha uppehåll att skriva, men när någon av dessa ord dyker upp i forumet blir du väldigt aktiv.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-26 20:26

Richard skrev:Besök gärna Umeå operahus och lyssna till symfoniorkestern. För mig var det en öronöppnare att höra beethovens 5:a i denna lokal, samt att få ett kvitto på att verkliga stråkar som spelar unisont i fortissimo i verkligheten kan låta hårt och.... digitalt hårt.*

Dvs. lika "digitalt hårt" som en billig dvd ibland kan låta vid 2-kanalsåtergivning hemmavid beroende på inspelning förstås..

Menar du att bara för att vekligheten kan låta starkt eller påfrestande så är det ok om det låter så från stereon även om det inte låter som innehållet på skivan? Det tycker inte jag är ok! Sen vill jag gärna höra vad musikerna faktiskt spelar och det gör man inte (tillräckligt bra - enl. min mening) annat än med bra inspelningar uppspelade med något annat än det bästa marknaden har att erbjuda. Om du tycker något annat i det här avseendet är ju snarare bra för dig eftersom du klarar dig utmärkt med en så billig anläggning. Jag tvingas upenbarligen leva antingen med en enligt mina mått mätt undermålig anläggning eller med ansträngd ekonomi eller i värsta fall både och...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-27 08:19

carpelux skrev:En sökning på nätet visar att många hade det problemet med 7.5.1 och det verkar som om 7.5.2 lider av samma problem. Ett tips är att ladda ner 7.5.0 och testa.

Det är testat och nu fungerar den :D Tack för tipset.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-27 08:23

2-ch skrev:
carpelux skrev:En sökning på nätet visar att många hade det problemet med 7.5.1 och det verkar som om 7.5.2 lider av samma problem. Ett tips är att ladda ner 7.5.0 och testa.

Hmm.... vet inte om man kan välja tidigare version när man skall ha den på en ReadyNAS, så jag får sitta kvar på 7.3.något tills man hör att de löst det då...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-27 10:24

"Om en SB finnes hyfsat transparent i en noggrann test- hur mycket mera transparent kan det då bli oavsett prislapp uppåt ? "

En Transporter låter öppnare och mindre murrigt än en SB3 i vart fall så nog finns det möjligheter till bättre ljud. Sen är det ju trevligt att kunna spela högupplösta filer också om man skaffar några.

Mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-27 22:43

Harryup skrev:"Om en SB finnes hyfsat transparent i en noggrann test- hur mycket mera transparent kan det då bli oavsett prislapp uppåt ? "

En Transporter låter öppnare och mindre murrigt än en SB3 i vart fall så nog finns det möjligheter till bättre ljud. Sen är det ju trevligt att kunna spela högupplösta filer också om man skaffar några.

Mvh/Harryup

Är du helt säker på detta ? Dvs.- har du testat nivåmatchat och blint ?

Det kan vara som du beskriver- men för mig och efter de lyssningserfarenheter jag gjort på sistone kan det lika gärna vara precis tvärtom. Priset har väldigt liten betydelse på digitala signalkällor.

Och hur vet du vilken av apparaterna som är den mest transparenta ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-27 23:00

Richard, nu tror jag nog att du bör vara aktsam
om både Harryup´s hjärta o mage . . . o kanske
en del till . . kan vara lätt att gå i spinn för mindre . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-28 01:30

Japp helt säker på detta.
Efter att vi nivåmatchat var murrigheten 7 för SB3, 4 för SB3 med DAC-1 och bara 2 för Transporter. Det tycker jag är bevis nog.

DVS. suck.
Har jag med ett enda ord skrivit att Transporter är mer transparent?
Vad jag kom fram till testade vi faktiskt blint inte bara en gång i en anläggning utan vi har gjort det i 3 olika anläggningar.
Och vi föredrog Transporter varje gång. Om det nu var mer färgat så hade tydligen Transporter "tvättat" signalen jämfört med verkligheten som SB3 presenterade den. Personligen är jag inte intresserad av att lyssna till ett ljud som jag upplever som sämre för att det skulle vara bättre, i synnerhet då färgningen ifrån Sq-boxar emellan är bara ångström emot vad skillnaden är mellan högtalare och rum.

Har du ett transparent rum Richard? För annars så kan det ju vara så att det som du tycker låter mer transparent färgar i motsatt riktning mot rummet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-28 08:19

2-ch skrev:

Det här är som med norska tändstickor, fungerer, fungerer icke. Just nu icke :evil:

Sökningen gick bra i 7.5.0 men jag fick inte portarna att öppna för trafik. Avinstallation, ominstallation + ny sökning. Får se hur det ser ut när jag kommer hem ikväll.
SB var uppkopplad mot en annan dator när jag trodde att det fungerade :oops: jag kör nämligen SB-server på två datorer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-28 11:10

Med 7.5 installerat så avbryts skanningen efter typ 20 tusen låtar. På olika låtar varje gång så det är knappast någon enskild låt som är problemet. Med 7.4 fungerar skanningen åtminstone tills det är dags att smälta ihop skivor med blandade artister.

Jag har lagt mina skivor under mappar med respektive bokstav (a, b, c osv) och det tar en evig tid att öppna dom för att leta/spela ("Musikmapp". Bokstaven R går av någon anledning inte att öppna alls. Detta trots att den inte är störst eller skiljer sig från de övriga mapparna.

Att leta i loggen efter vad som är fel är ett extremt tidskrävande arbete, man behöver ju göra några skanningar för att se om det finns några gemensamma nämnare när skanningen stoppas "oväntat" (det har aldrig rapporterats om ett väntat stopp...). Eftersom varje skanning tar minst 6-7 timmar, oftast mer, så är det ingen felsökning jag ser fram emot :-(

Men nu tänker jag skanna igenom mapp för mapp för att se om det är i någon specifik sådan som det stannar.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-28 11:26

Bill50x skrev:Men nu tänker jag skanna igenom mapp för mapp för att se om det är i någon specifik sådan som det stannar.

Suck, känner igen det där.
Jag delade upp det i hälften och gjorde sökning på en del i taget. Det gick bra på båda halvorna. Men inte när jag körde på allt. Nu pratar jag alltså om 7.5.2
Att leta i loggfilerna gav inte mig så mycket heller. Det är bara att bita i det sura äpplet och testa igen och igen. Men det tar ju ett tag att göra när varje sökning tar 2-4 timmar :?

I ett skede plockade jag bort mappen + några till där stoppet blev (det syns i webbgränssnittet på min musik). Men det hjälpte inte heller :evil:

Efter en till synes komplett sökning i 7.5.0 så uppdaterade jag till 7.5.2. Det var dumt gjort, för då tyckte den att databasen var korrupt. Bara att börja om alltså, blä.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-12-28 12:12

Jag har inga probs med 7.5.2, har långt över 20000 spår i biblioteket.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi