Byggtråd 30L sluten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-25 19:19

Aerob skrev:Enligt Piotrs mätningar?

Precis

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-27 20:08

Bild
(Äntligen sista lagret med spackel och nu redo att målas)

Bild
(Första lagret på!)

Bild
(Like a glove! :))

Kommer troligen bli 4-5 lager färgs.. Om jag inte missminner mig hade jag 6 lager på tv bänken

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-27 20:59

En fråga som kanske har avhandlats tidigare i tråden; varför så väldigt tjock
baffel, och så lite av baffel-tjockleken att montera elementet i?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-27 21:07

Aerob skrev:En fråga som kanske har avhandlats tidigare i tråden; varför så väldigt tjock
baffel, och så lite av baffel-tjockleken att montera elementet i?

Det har pratats om men jag svarar gärna på din fråga ändå.

Jag vill att looken ska vara på det viset, Att elementet sitter inskjutet i lådan.. Sen hade jag tänkt att jag kanske skulle fräsa ner den lite med en rundad vinkel som möter upp elementets kant, Men det gör jag i sådant fall vid ett senare tillfälle.

Det finns 15mm gods kvar av den infre MDF baffeln, Och ytterligare 14mm som islagsmuttrarna sitter i. På detta viset.

Bild

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-12-27 22:44

Den ser rätt lik ut vad jag planerar att kanske bygga någon gång framöver :) fast 10 l mindre och en färre. Snygg!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-27 22:52

Pontus91 skrev:Den ser rätt lik ut vad jag planerar att kanske bygga någon gång framöver :) fast 10 l mindre och en färre. Snygg!

Tack så mycket!
Antar att du också tänkte bygga en sluten om den ska va 10l mindre, Har du nått element du funderat på?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-12-27 22:56

Jonka_ skrev:
Pontus91 skrev:Den ser rätt lik ut vad jag planerar att kanske bygga någon gång framöver :) fast 10 l mindre och en färre. Snygg!

Tack så mycket!
Antar att du också tänkte bygga en sluten om den ska va 10l mindre, Har du nått element du funderat på?

Mja, menade att din är 10 l mindre. :) Men det blir en (två) sluten ja, tänkte 2 st 40 l lådor med en L26ROY i varje. Ger ett Q på drygt 0,5 vilket borde funka bra :D

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-27 23:03

Pontus91 skrev:
Jonka_ skrev:

Tack så mycket!

Mja, menade att din är 10 l mindre. :) Men det blir en (två) sluten ja, tänkte 2 st 40 l lådor med en L26ROY i varje. Ger ett Q på drygt 0,5 vilket borde funka bra :D

Okej, Ja det kan nog bli en bra lösning, Min är på 36L. Drygt att vänta på färg som torkar, ska ställa klockan på 05:30 så jag hinner med ett varv innan jag måste åka till jobbet :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-28 09:37

Vaknade av gummans klockan en halvtimme senare istället :) Resulterade i att jag kom en halvtimme sent till jobbet för att hinna få på ett lager färg :) Kanske lite felprioriterat men vafasiken, Den ska ju bli klar någon gång :P

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-28 16:02

Jag måste säga att du har en ängels tålamod som bygger klart din låda till sista skruven innan provspelning. Hur-som-helst, ska bli kul att höra dina intryck när du är klar.

Hur har du tänkt att dela mellan frontar och bas?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-28 16:09

Det bör man göra om man inte tänker spela livet ut på ofärdiga. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-28 16:30

Jag har stirrat på MDF, limfogar och oförsänkta skruvskallar i femton år.. :D

Nån gång ska jag bygga något snyggt och färdigt..

/Peter

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-28 16:51

Tänk vad mycket konstiga människor det finns i vårt avlånga land... :wink:

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-29 07:58

Haha, jo det där känner man allt igen, Drog på sista lagret färg här på morgonkvisten, så ikväll när jag kommit hem från jobbet så lär jag montera ihop och provspela för första gången :)

Självklart slutar inte tråden här, utan härefter blir det utvärdering och diskussioner utan dess like :)

Jag kommer dela mellan bas och toppar med Bashen till en början, Det blev lite missförstånd mellan dig och mig glebster, Jag har ingen bioreciever utan en marantz PM-15.. Alternativt tänkte jag kanske införskaffa en miniDSP vid senare tillfälle och labba lite med, Men till att börja med får Bashen göra jobbet.. Det borde inte vara några problem.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-29 10:39

Jonka_ skrev:Det borde inte vara några problem.

Tyvärr är det ett problem då Oaudio BASHens filter inte är ett fullgott alternativ... :(

Från tidigare BASH-tråd;

Glebster skrev:Svar från Oaudio som bekräftar det so tidigare skrivits;

FRÅGOR

1. Is it only a lowpass filter?

2. If so, what signal is to be expected from the OUT-terminal?

3. If not, could you please also describe the highpass filter (order, function etc)?

SVAR

1. Yes it is a lowpass filter only, 4th order

2. Out terminal is pass-through with no signal alterations.

3. Selectable high-pass filters are combinations of cut and boost, except for the 12Hz setting. Please see page 12 of the owners manual, chart 1 for response plots. (chart 2 are plots for the lowpass filter)

http://www.oaudio.com/docs/manual_v1_6.pdf

Hoppas att jag inte gett dig några falska förhoppningar vid köpet men jag vet att jag var tydlig med att steget inte har ett komplett delningsfilter. :/

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-29 10:55

Spånade vidare lite själv...

För att du ska kunna komma igång och åtminstone få testat din låda kan du;

1. Koppla din förstärkares pre-out (både L och R) till BASHen.
2. Slå på BASHens filter (enable) och ställa in en vettig frekvens.
3. Tuta och köra!

Nackdelen med denna koppling är som du förstår att du fortfarande inte begränsar dina stativare nedåt utan all basinformation kommer att spelas upp både av subwoofern och stativarna (så länge de klarar av att hänga med såklart).

Min rekommendation;

Skaffa dig ett externt delningsfilter så fort som möjligt. Alternativen i dagsläget är i kort något Behringerfilter, miniDSP* eller ino CR80. Rätta mig gärna om jag har fel. Ett alternativ är såklart att byta ut din förstärkare mot en receiver som har inbyggt filter.

Reservation;
Det finns faktiskt några fördelar genom att koppla (och spela) som du i nuläget kan göra. Genom fler baskällor får du nämligen en jämnare fördelning av bas i rummet samt du kommer medels din subwoofer även att kunna spela djupare (inte högre!), men det kan nog bli svårt att få till nivåerna. Nackdelen är såklart att du inte avlastar dina stativare utan bara tillför bas i botten, se alltså upp med att konutslagen på stativhögtalarna!

*MiniDSPn är en kombination av filter och PEQ vilket du kan läsa om i miniDSP-tråden. Med en PEQ kan du "trimma din bas till döds"!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-29 11:28

Tack Glebster, Det var så jag hade tänkt göra gällande pre out R/L.

Jag ska prova mig fram ikväll till ett resultat som kan tyckas duga tills vidare. Jag satt och poppa lite tunga baslåtar igår och mina stativare presterar väldigt bra, Kontrollen över basen försvinner först när man lyssnar riktigt högt i låga frekvenser, Och om jag vrider ner basen (kvart i) så sköter dom även det ganska snyggt.

Jag kommer sänka basen på marantzen till kvart i, Kommer troligen att sluta portarna i stativarna och se vad den kan göra för skillnad om man har komplement från subben.

Har alla fabriksgjorda subbar highpass/lowpass filter eller är det endast dom lite mer påkostade varianterna som har det?

Kommer förhoppningsvis en uppföljare senare ikväll, Så får vi se hur det fungerar.

Tack än en gång för dina tips.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-29 12:10

Tjusiga lådor och en intressant tråd! :)
Har du någon sorts loctite/gängsäkring på muttrarna på gängstången?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-29 12:32

nadifierad skrev:Tjusiga lådor och en intressant tråd! :)

Tackar!
Ja dom lär inte röra på sig i första taget :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-29 13:25

Jonka_ skrev:
nadifierad skrev:Tjusiga lådor och en intressant tråd! :)

Tackar!
Ja dom lär inte röra på sig i första taget :)

Va inte så säker på det. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-29 21:19

Jonka_ skrev:Tack Glebster, Det var så jag hade tänkt göra gällande pre out R/L.

Jag ska prova mig fram ikväll till ett resultat som kan tyckas duga tills vidare. Jag satt och poppa lite tunga baslåtar igår och mina stativare presterar väldigt bra, Kontrollen över basen försvinner först när man lyssnar riktigt högt i låga frekvenser, Och om jag vrider ner basen (kvart i) så sköter dom även det ganska snyggt.

Jag kommer sänka basen på marantzen till kvart i, Kommer troligen att sluta portarna i stativarna och se vad den kan göra för skillnad om man har komplement från subben.

Har alla fabriksgjorda subbar highpass/lowpass filter eller är det endast dom lite mer påkostade varianterna som har det?

Kommer förhoppningsvis en uppföljare senare ikväll, Så får vi se hur det fungerar.

Tack än en gång för dina tips.

NP! Att plugga portarna till stativhögtalarna låter som en god idé under rådande omständigheter, då skenar inte x-max under avstämningsfrekvensen och du borde i teorin kunna dra nytta av din sub lite mer (även om ett vettigt delningsfilter självfallet är att föredra).

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-30 09:57

Riktigt frustrerande! :D

Jag fick ihop allting igår kväll men hade i princip bara 10-20 minuter som jag kunde testa.. 10 timmar hade känts lite bättre.

Av den korta stund jag lyssnade, Så tyckte jag att den lät bra.. Inte perfekt, men helt klart bra.. Jag lär tweaka lite till med Bashen för att justera in det..

Det första intrycket var att basen lät lite fläskig, Blev för en kort stund lite rädd men efter att man rattat lite och ställt in rätt delning och gain så spelade den snyggt tillsammans med stativarna, Blev ett nytt liv i senaste skivköpet (Queen - Absolute Greatest, spår 18 "I want to break free")

Kommer självklart labba lite med placeringen också, Men för stunden står den under julgranen :)

Bild på slutresultatet kommer ikväll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 09:58

Jonka_ skrev:Kommer självklart labba lite med placeringen också, Men för stunden står den under julgranen :)

Röda sidenband runtom?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-30 13:36

Nattlorden skrev:
Jonka_ skrev:Kommer självklart labba lite med placeringen också, Men för stunden står den under julgranen :)

Röda sidenband runtom?

Där sa du nått, Det skulle nog va snyggt :) Såhär i juletider

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-30 14:05

Jonka_ skrev:Riktigt frustrerande! :D

Jag fick ihop allting igår kväll men hade i princip bara 10-20 minuter som jag kunde testa.. 10 timmar hade känts lite bättre.

Av den korta stund jag lyssnade, Så tyckte jag att den lät bra.. Inte perfekt, men helt klart bra.. Jag lär tweaka lite till med Bashen för att justera in det..

Det första intrycket var att basen lät lite fläskig, Blev för en kort stund lite rädd men efter att man rattat lite och ställt in rätt delning och gain så spelade den snyggt tillsammans med stativarna, Blev ett nytt liv i senaste skivköpet (Queen - Absolute Greatest, spår 18 "I want to break free")

Kommer självklart labba lite med placeringen också, Men för stunden står den under julgranen :)

Bild på slutresultatet kommer ikväll.

Kul att du närmar dig. Det du i nuläget kan justera på BASHen är;

1. Delningfrekvens för subwoofern.
2. Gain.
3. De fyra alternativen för avrullning i botten.
4. Fas.

samt

4. PEQen! Kör ett svep (eller räkna ut) var din värstingmod ligger och justera ner den!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-30 15:16

Kul att du närmar dig. Det du i nuläget kan justera på BASHen är;

1. Delningfrekvens för subwoofern.
2. Gain.
3. De fyra alternativen för avrullning i botten.
4. Fas.

samt

4. PEQen! Kör ett svep (eller räkna ut) var din värstingmod ligger och justera ner den![/quote]

1. Tror det blir lagom att subwoofern möter stativarna vid 60-70 hz.
2. Gain är nu ställt på mitten, alltså kl 12.
3. Avrullningen är ställd på 20hz, vilket tyckte du funkade bäst för dig?
4. Fas är på 0 efterssom den står ifram.

PEQen, Jag har en kalibrator skiva som jag tänkte köra såsnart jag får tid, (Och hittar den) :) För stunden har jag bara justerat på känn, Svårt att lyssna sig till dock då jag måste hela tiden krypa fram till steget för att justera... Men jag hinner nog med det ikväll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 15:50

Avrullning i botten? Ni menar väl lyft? 8)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-30 18:21

Nattlorden skrev:Avrullning i botten? Ni menar väl lyft? 8)

Självfallet Nattis! 8)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-30 18:24

Jonka_ skrev:3. Avrullningen är ställd på 20hz, vilket tyckte du funkade bäst för dig?

Jag körde i 16Hz läget.

Jonka_ skrev:PEQen, Jag har en kalibrator skiva som jag tänkte köra såsnart jag får tid, (Och hittar den) :) För stunden har jag bara justerat på känn, Svårt att lyssna sig till dock då jag måste hela tiden krypa fram till steget för att justera... Men jag hinner nog med det ikväll.

Om du har tillgång till Spotify finns där både svep och toner som funkar utmärkt till att hitta moder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-30 19:05

Nattlorden skrev:Avrullning i botten? Ni menar väl lyft? 8)

Men den där basen ska inte behöva något lyft enligt Piotr!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum