Jag svarar/kommenterar i det nedastående kronkans inlägg, som jag tycker
innehåller en del tänkvärt. Vill säga det på en gång så mina inledande kom-
mentarer inte tas fel.
Kronkan skrev:E skrev:berma skrev:[…], den förhoppningsvis intressanta sakfrågan glöms bort.
Kanske speciellt när man börjar diskutera diskussionen?

Låt oss invänta inlägg i sakfrågan från
Kronkan; det tänker i varje
fall jag göra.
Mvh E*
Hej!
Tack för förväntan men har försökt förstå hur jag skall kunna vara konstruktiv och inte enbart nu upprepa samma argument.
Det är inte upprepa argument du gjort. Du har upprepat påståenden, medan
argumenten har lyst med sin frånvaro. Det är det jag anmärkt om.
Kronkan skrev:Det blir inte bra. Det är ju inte att söndra som jag vill eller visa att jag har rätt.
Om man går in i en diskussion med målet att visa att man har rätt, är man
fel ute på en gång. Så - bra!
Kronkan skrev:Men vill ändå påstå att en viss ordning i begreppsapparaten behövs.
Att påstå saker tillför aldrig någonting i diskussioner, att argumentera dem
gör det däremot.
I det här fallet håller jag dock med om ditt påstående - begreppen måste
vara klara, och det är ett utmärkt sätt att starta en diskussion - att reda
ut begreppen - och mitt argument för det är att det ökar diskussionens
verkningsgrad, när de som deltar slipper tala förbi varandra.
Men att hitta på låtsasbetydelser som det inte finns någon täckning för,
t ex att en lyssningssituation inte är skulle vara blind om lyssnargruppen får
samtala sinsemellan, det är INTE att reda ut begrepp - Det är att förvanska
dem.
En blind studie är per definition en där facit inte är tillgängligt för dem som
skall göra en bedömning. Svårare än så är det inte. Blindheten är alltså
blockaden av annan information än den som kan extrahetas den väg som
objektet undersöks!
Det betyder att informationen om F kontra E (efter objektet) måste block-
eras om det är objektet som skall undersökas. Om det däremot är lyssnarna
som skall undersökas så måste även information mellan lyssnarna blockeras,
om studien skall vara blind.
Kronkan skrev:Nedan en historiebeskrivning som är en förenklad bild av hur jag uppfattar diskussionen kring F/E.
Att utveckla ett mätverktyg är inte en enkel sak. Svante skrev någon gång anvisningar ”Blindtest” som kan appliceras på mätapparaten. Följer man de anvisningar skulle jag inte klara att visa att det inte var ett blindtest (Ursäkta dubbelnegationen).
Det har du inte klarat nu heller.
Kronkan skrev:Men så verkar det som att IÖ kom till en insikt om att mätapparaten blev slö. Jag har inte ifrågasatt IÖ på denna punkt. Kan ju vara en klok sak att närma sig mätapparaten för att förbättra hur den mäter.
Ja, det har visat sig vara viktigt.
Kronkan skrev:Mitt intryck är att IÖ bryter upp många av Svantes anvisningar.
Njae, Svantes anvisningar är inte alls min utgångspunkt. Jag har gjort F/E-
lyssningar årtioden innan Svante föreslog några anväsningar, som för pro-
tokollet aldrig har användts av LTS annat än i ett experiment med negativ
utgång.
Är det på något sätt så är Svantes anvisningar ett försök att bryta upp
proceduren, och det är ett sätt som testats, och som inte har fallit väl
ut. Det förvånade mig föga, eftersom jag testat samma saker årtionden
tidigare.
Kronkan skrev:Men IÖ tillför något som verkar vara ytterst nödvändigt. Det är tanken på vem som skall mäta.
Njae, snarast vad som skall mätas.
Gruppen (vem) är alltid en singularitet, oavsett om den blir den efter den
statistiska behandlingen, eller om den ses som en sådan redan före. Det
förstnämnda har stora fördelar, eftersom det medger förstärkningseffekter
som är avsevärda, med avseende på detektionen.
Kronkan skrev:Om man samlar en grupp personer så kommer alla tänkbara egenskaper vara spridd i gruppen. Det är snarare en fråga om mätnoggrannhet för att kunna gradera olika former av egenskaper. (Några egenskaper är dock kvalitativa som man/kvinna andra kvantitativa).
Så när man mäter enligt F/E kan det finnas anledning att låta de bästa hörarna avgöra hörbarhetsgränsen. Men finns det anledning att ändra reglerna för att beräkna signifikans?
Reglerna måste ALLTID anpassas efter förutsättningarna, annars bryter de
mot de statistiska "grundlagarna" (i brist på bättre ord). Om du tror att det
finns statiska entydiga regler som man lär sig utantill och så blir allt bra,
regler som gäller oavsett datainsamligngsförutsättningarna, så har du miss-
förstått vad statistik är.
Kronkan skrev:Jag tycker inte det. Detta kan jag inte inse är nödvändigt.
Noterat.
Kronkan skrev:Men vi kan ju säga att IÖ är ute och spårar. Inte säkert att alla stigar som man prövar blir helt rätt och snabbaste fastän riktningen är den avsedda.
"Vi kan säga"?
Bättre att analysera saken och hantera diskussionen genom att testa argu-
ment. Formulera några sådana istället för att tro, spekulera och påstå en
massa saker.
Om du formulerar några argument så kan vi undersöka/testa (vilket jag
redan har ägnat flera årtionden åt) om något skulle vara fel. Det är så det
går till om man provar något vetenskapligt - inte genom att vem som helst
postulerar vad tusan som helst mer eller mindre godtyckligt, t ex att något
inte är den snabbaste vägen, att man kan säga något, att det inte blir helt
rätt...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).