Lakritskabel vs. "bra" kabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Lakritskabel vs. "bra" kabel

Inläggav mx » 2010-12-30 11:51

Vi firar jul och nyår på bortaplan i år, men hifimänniskan i mig kunde inte
stanna hemma så med på resan är ett par Sonab, en skivspelare och lite annat
smått och gått. Vissa kanske tar med tandkräm och rena kalsonger.

Jag glömde dock en signalkabel mellan RIAA-steget och förstärkaren hemma så
jag grävde fram en gammal kabel som satt mellan en DVD-spelare och en TV,
ni vet en RCA med gula, röda och vita kontakter i varje ände. Jag använder den
vita och den röda just nu och den gula hänger lös utan funktion.

Jag hör ingen skillnad på denna gamla tunna kabel och den fina kabel som ska
sitta där egentligen.

På de här längderna, dvs. någon meter. Spelar inte kablarna någon roll alls så
länge de inte är trasiga?
Senast redigerad av mx 2010-12-30 12:10, redigerad totalt 1 gång.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 11:56

Först får jag varna att det är inflammatoriskt att ta upp ett sådant ämnen.... brukar bli bråk...

Min slutsats är att "fina kablar" försöker man koka ihop ett eget ljud på... eller i vart fall sälja dem som om de har det och att det är "bättre".

En vanlig billig standardkabel är kopparledare och kontakter. Det blir inte så mycket som går åt pipan. Visst... man kan säkert råka ha en störmiljö där signalkabel behöver skärmas lite bättre, men så är det inte för de flesta av oss.

Men... det är en krutdurk att påstå att något som folk spenderat massor av pengar på är i bästa fall overksamt och i värsta fall sämre än något billigare...

You've been warned!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-30 11:59

Jag måste dock ta med mig det här trähuset hem märker jag. Vilken underbar
miljö att spisa musik i.

Inte som en annan betongbunker. :evil:
Senast redigerad av mx 2010-12-30 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 12:04

En vinlyspelare som källa har ju ganska högt brusgolv och en hel del knäppningar och knaster. Det gör att eventuella störningar inte hörs lika tydligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-30 12:08

Almen skrev:En vinlyspelare som källa har ju ganska högt brusgolv och en hel del knäppningar och knaster. Det gör att eventuella störningar inte hörs lika tydligt.

Så till vinylspelare är bra kablar onödigt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-30 12:08

Vän av ordning undrar hur du kan göra denna kabel-slutsats när du haft grejerna i olika rum?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-30 12:09

Objektivisten skrev:Vän av ordning undrar hur du kan göra denna kabel-slutsats när du haft grejerna i olika rum?

Ah, now we're talking! Det kan jag inte.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-30 12:12

Objektivisten skrev:Vän av ordning undrar hur du kan göra denna kabel-slutsats när du haft grejerna i olika rum?

Däremot tänkte jag ungefär så här: om en kabel är dålig så borde det gå att
höra detta i alla rum, eftersom det är något som försämras.

Om kablar låter olika var inte lika intressant.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 12:14

mx skrev:
Almen skrev:En vinlyspelare som källa har ju ganska högt brusgolv och en hel del knäppningar och knaster. Det gör att eventuella störningar inte hörs lika tydligt.

Bra kablar är aldrig onödigt, men jag ser det som att tillräckligt bra är bra. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-30 12:21

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 07:03, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-30 12:25

carpelux skrev:
mx skrev:

Tvärtom skulle jag vilja säga.
En pickup har en mycket lägre signalnivå (och därmed högre förstärkning) än t.ex. en CD så där är det ändå viktigare att man har kablar med bra skärm för att inte få in störningar, främst 50Hz brum.

Ja, det var så jag också tänkte. Det är skönt att se att alla blir saliga på sin tro,
det bådar gott för framtiden.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 12:29

Det här med signalkablar beror så mycket på. I bästa fall ger de ingen skillnad alls, beroende på vad som driver eller drivs, när drivförmåga och impedansanpassning är gynnsamma, och ibland blir det stor skillnad. Och det är inte alltid den kabel som är "bäst" som låter bäst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-30 12:30

paa skrev:Det här med signalkablar beror så mycket på. I bästa fall ger de ingen skillnad alls, beroende på vad som driver eller drivs, när drivförmåga och impedansanpassning är gynnsamma, och ibland blir det stor skillnad. Och det är inte alltid den kabel som är "bäst" som låter bäst.

Vad beror det på? Blir motståndet fel eller får den förstärkaren att uppföra sig
underligt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-12-30 12:32

Har förr garvat åt det här med signalkablar, men testade sedan att jämföra två för mig rekommenderade kablar. Det var skillnad. Den ena kabeln - en skärmad koaxial, hade mer fyllighet men var också grumlig i jämförelse med en tvinnad enkelledare, sk TP-kabel. Jag valde denna TP-kabel att tillverka resterande signalkabel av.

Då jag hade en källa med två utgångar var det lätt att förstegets ingångsväljare switcha mellan de olika kablarna.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 12:36

Pickuper i skivspelare eller basgitarrer har ganska hög utimpedans och därmed extremt dålig drivförmåga. De kräver kablar som har helt rätt impedans.
Å andra sidan har jag varit med om att en CD-spelare haft så dåligt filter på utgången så att den stört efterföljande förstärkare med HF-smuts via en bra kabel så den distade hörbart, men att en lakritskabel filtrerade bort tillräckligt för att detta inte skulle höras.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 12:36

Det är aldrig någon som sagt det inte går att göra sämre kabel. Jämför man en normal kabel och en sämre så är det ju klart där är skillnad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 12:37

paa skrev:Å andra sidan har jag varit med om att en CD-spelare haft så dåligt filter på utgången så att den stört efterföljande förstärkare med HF-smuts via en bra kabel så den distade hörbart, men att en lakritskabel filtrerade bort tillräckligt för att detta inte skulle höras.

Rätt lösning borde väl ändå vara att klassa cd-spelaren som defekt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-30 12:47

Skärmad koax är ju bäst för digitala signaler, och är något digitalt så färgar det grått. Det går inte att komma ifrån att gamla digitala elektroner ligger resident i mittledaren, och sänder ut stokastiska gråtoner.

Klart är att en tvinnad TP-kabel är bättre för analoga signaler, den är ju redan från början lixom analogt skruvad runt sig själv. Det blir en snurreffekt som fungerar som signaldetox. Alla störningar vimsar bort sig i skruven.

Om jag nu har fattat fysiken rätt, det har å andra sidan aldrig tidigare hänt, så varför skulle det hända just nu?

Notera att jag precis just nu har introducerat begreppet signaldetox för signalkablars förmåga att aktivt eliminera störningar och rena signalen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 12:48

:lol: :lol: :lol:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-30 13:04

mx skrev:

Däremot tänkte jag ungefär så här: om en kabel är dålig så borde det gå att
höra detta i alla rum, eftersom det är något som försämras.

Om kablar låter olika var inte lika intressant.

Om en kabel är dålig, hör man det då i alla anläggningar och i alla rum?
Finns det någon enskild kabel som i överföringsfunktion är den ultimata mellan alla förekommande apparater?

Frågor man kanske bör ställa sig i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 13:06

En standard hade väl varit bättre..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 13:30

Nattlorden skrev:
paa skrev:Å andra sidan har jag varit med om att en CD-spelare haft så dåligt filter på utgången så att den stört efterföljande förstärkare med HF-smuts via en bra kabel så den distade hörbart, men att en lakritskabel filtrerade bort tillräckligt för att detta inte skulle höras.

Rätt lösning borde väl ändå vara att klassa cd-spelaren som defekt?

Ja, eller förstärkaren?
Båda funkar dock ok i andras sällskap.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-12-30 14:13

phon skrev:Skärmad koax är ju bäst för digitala signaler, och är något digitalt så färgar det grått. Det går inte att komma ifrån att gamla digitala elektroner ligger resident i mittledaren, och sänder ut stokastiska gråtoner.

Klart är att en tvinnad TP-kabel är bättre för analoga signaler, den är ju redan från början lixom analogt skruvad runt sig själv. Det blir en snurreffekt som fungerar som signaldetox. Alla störningar vimsar bort sig i skruven.

Om jag nu har fattat fysiken rätt, det har å andra sidan aldrig tidigare hänt, så varför skulle det hända just nu?

Notera att jag precis just nu har introducerat begreppet signaldetox för signalkablars förmåga att aktivt eliminera störningar och rena signalen. :)

Även om du visar på god ironi så har du fel i ovanstående påstående. TP-kablen ger ett brum i högtalarna - störningar - om man endast har slutstegen påslagna, inte försteget. Så fort man slår på försteget försvinner detta brum. Så var det inte med koaxialkabeln! :wink:
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 15:02

carpelux skrev:
mx skrev:

Tvärtom skulle jag vilja säga.
En pickup har en mycket lägre signalnivå (och därmed högre förstärkning) än t.ex. en CD så där är det ändå viktigare att man har kablar med bra skärm för att inte få in störningar, främst 50Hz brum.

Helt rätt, tänkte inte på den låga signalnivån, den är ett problem också. Å andra sidan är 50 Hz-brummet oftast internt, så det blir man ändå inte av med av god skärmning. Tror att ett nästan större problem är instrålning av RF-typ.

Min hållning är väl att det är aldrig fel att ha en bra kabel, men att man kanske inte skall överdriva de tekniska kraven.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-30 15:11

billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 15:42

celef skrev:billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker

Med tanke på anläggningen jag har inkopplad på lakritssnören och slaktade nätkablar en bit bort och hur denna låter... så finns det inte mycket att klaga på sådana. Vi kan i alla fall konstater att närvaron av dem inte förhindrar hyperbra återgivning... ( ej heller en billig Philips DVD som ljudlälla )

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-30 15:47

Nattlorden skrev:
celef skrev:billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker

Med tanke på anläggningen jag har inkopplad på lakritssnören och slaktade nätkablar en bit bort och hur denna låter... så finns det inte mycket att klaga på sådana. Vi kan i alla fall konstater att närvaron av dem inte förhindrar hyperbra återgivning... ( ej heller en billig Philips DVD som ljudlälla )

Men, det går att få det ännu bättre, med en bra dac. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-30 16:12

snorbilliga eller gratiskablarna har bra kontakter tycker jag, det är ett plus, dom sitter inte så förbannat hårt när man ska koppla in och ur, dom sitter väldigt löst faktiskt, jag kopplar om ganska ofta, jag skulle mycket hellre se telekontakter som hifistandard än dom där helvetiska rca eller vad dom heter, fy för dom, vem hittade på den standarden föresten? var det naim?
Bikinitider

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2010-12-30 16:17

celef skrev:snorbilliga eller gratiskablarna har bra kontakter tycker jag, det är ett plus, dom sitter inte så förbannat hårt när man ska koppla in och ur, dom sitter väldigt löst faktiskt, jag kopplar om ganska ofta, jag skulle mycket hellre se telekontakter som hifistandard än dom där helvetiska rca eller vad dom heter, fy för dom, vem hittade på den standarden föresten? var det naim?

Jag tror att det var RCA (Radio Corporation of America)! :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-30 16:25

celef skrev:snorbilliga eller gratiskablarna har bra kontakter tycker jag, det är ett plus, dom sitter inte så förbannat hårt när man ska koppla in och ur, dom sitter väldigt löst faktiskt, jag kopplar om ganska ofta, jag skulle mycket hellre se telekontakter som hifistandard än dom där helvetiska rca eller vad dom heter, fy för dom, vem hittade på den standarden föresten? var det naim?

RCA-kontakter fanns väl före Naim? Förr har Naim väldigt länge hellre hållt sig till DIN-kontakter. Dom är väl iofs OK så länge man slipper löda ihop dom själv :-)

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi