Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-30 16:57

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Nu sticker jag ut hakan ordentligt, men jag måste. Kan det vara så att ingen vågar dokumentera LTS F/E-metod (inklusive analysen) av risk att få mothugg från uppfinnaren själv? Och denne är av grunden emot en beskriven metod? Eller måste det vara hemligt?

Exakt VARFÖR måste det dokumenteras för andra att läsa på nätet?

Nej det måste det inte. Det vore däremot hederligt att skriva att det i så fall är hemligt, så slapp vi försöka räkna ut metoden genom att ställa de 1000 frågor som redan ställts i detta ämne.

Men nya tes: F/E-metoden som LTS använder den, är hemlig.

Det är givetvis helt OK, om LTS tycker så. Det vore kul att veta, i så fall.

Är det hemligt? 8) Det är bara att gå in på deras hemsida, så står väl allt man behöver veta, eller? :P :arrow: http://www.lts.a.se :wink:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-30 17:01

petersteindl skrev:Är det hemligt? 8) Det är bara att gå in på deras hemsida, så står väl allt man behöver veta, eller? :P :arrow: http://www.lts.a.se :wink:

Kanske inte; informationen kanske bara är hårt kodat?

"DotNetNuke Error: - Version 04.08.01"

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-30 17:32

Nattlorden skrev:Suck... nehe.... det gick inte att respektera visst...

Respektera vad?

Läs tabellen i andra riktningen.

Det ändrar ingenting.

Jag har påstått att man bör betrakta svaren som varande en grupp, om du inte kunnat utläsa det ifrån mina kommentarer

Det är inte vad du skrivit och jag tror inte det är vad du menar.

Döma verkar du bra på, vore bättre om du försökte förstå vad jag skriver.

Nej jag "dömer" inte på så vis men visst är det ovanligt svårt att förstå vad du skriver.

Dessutom har jag förordat att man kanske inte borde ta emot multipla svar på samma växling - om man nu gör det.

Du vet alltså inte hur testerna går till men vill ändå banka andra i skallen med upplysning???

Du verkar tappa fokus på målet när du ger dig in i detaljerna?

Absolut inte. Vad får dig att tro det?

Du argumenterar för saker som stärker diskvalificerandet av utrustning och inte tvärt om... och då är det ju inga invändningar.... Du verkar tro att målsättningen är den omvända mot vad den är.

Min målsättning är att få fram sanning om hur saker och ting går till. Min målsättnng i testverksamhet är att eliminera alla möjliga felkällor så långt det går för att på så vis få en så sann bild som möjligt vid test av apparater.

Brister inom LTS gällande detta och ovilja att lyssna samt ovilja till förändring gjorde att jag klev ut ur LTS styrelse. Jag tyckte helt enkelt inte det var värt att fortsätta lägga ner tid med så låg standard på testen.

Än en gång.... vi har nått absoluta botten... jag känner inte det är lönt att fortsätta vända på legobitarna på fler håll för att de skall passa för dig, kan vi lägga ned utan att fortsätta svara?

Passa för mig?

Om du slutar blåsa rök för att dölja dina uppenbara misstag så blir det nog ett bra/bättre diskussionsklimat i tråden.

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 17:36

Piotr skrev:Respektera vad?

Att sluta komma med sakinlägg till mig eftersom jag inte önskar fortsätta diskussionen då vi nått... ja .... dess nadir.

Nåväl, jag låter det hänga där det är nu... bör väl inte göra så stor skada.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-30 18:02

Piotr skrev:Det måste det inte men om man vill få gehör, respekt och förståelse för sina påståenden och idéer så är det klokt att inte smussla och att i stället vara öppen och tillåta insyn.

Med LTS starkan ärvaro här är det väl ganska basic ändå?

/Peter

Det är knappast något som icke-medlemar ska ställa krav på. Speciellt inte när flera av dom är sådana som tar alla möjligheter att klaga på LTS.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-30 18:04

perstromgren skrev:Nej det måste det inte. Det vore däremot hederligt att skriva att det i så fall är hemligt, så slapp vi försöka räkna ut metoden genom att ställa de 1000 frågor som redan ställts i detta ämne.

Igen, varför ska LTS göra detta för icke-medlemar som i många fall är personer som snackar skit om LTS?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-30 18:35

subjektivisten skrev:
Piotr skrev:Det måste det inte men om man vill få gehör, respekt och förståelse för sina påståenden och idéer så är det klokt att inte smussla och att i stället vara öppen och tillåta insyn.

Med LTS starkan ärvaro här är det väl ganska basic ändå?

/Peter

Det är knappast något som icke-medlemar ska ställa krav på. Speciellt inte när flera av dom är sådana som tar alla möjligheter att klaga på LTS.

Igen.. det är inget måste eller något krav men LTS starka närvaro med en hoper LTS-medlemmar/anhängare som mässar budskap dom hört och i vissa fall inte själva egentligen förstår eller har insyn i skapar ett märkligt klimat.

Det närapå avkrävs att de utanför LTS ska förstå och acceptera men ifrågasätta.. det får man inte för då blir man lynchad direkt.

Vidare anser jag att öppenheten naturligtvis är något betalande medlemmar ska kunna kräva och att då inte öppet redovisa hur tester går till i MoLT tex. är osnyggt i min mening.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-30 18:43

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Nej det måste det inte. Det vore däremot hederligt att skriva att det i så fall är hemligt, så slapp vi försöka räkna ut metoden genom att ställa de 1000 frågor som redan ställts i detta ämne.

Igen, varför ska LTS göra detta för icke-medlemar som i många fall är personer som snackar skit om LTS?

Det "ska" LTS göra om LTS som förening vill ha en bättre dialog och en bättre image än den som råder.

Jag tror det skulle vara lugnt om inte ett antal individer använder saker och ting som uttalats inom LTS eller av LTS medlemmar som slagträ mot andra medlemmar på div. forum.

Kommer man dragandes med alla dessa predikningar som den rådande sanningen får man nog räkna med att bli ifrågasatt. Det ser vidare illa ut när de mest högljudda LTS-anhängarna i regel har stor brist i kunskap och insyn i hur saker och ting faktiskt ligger till. Dessa individer ligger LTS mer till last än något annat.

"LTS" får gärna sitta på möten och prata om vad dom vill och skriva vad dom vill i sin medlemstidning men går man ut på ett öppet forum så får man nog se till att ha på fötterna.

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-12-30 18:44

Piotr skrev:Min poäng är att det är oklokt att avfärda en ny metod (för avgivande av svar) eller teknik (kopplingsbox, nivåkalibrering tex.) bara för att det ger "sämre detektion".

Det kan ju vara så att den tidigare metoden och tekniken faktiskt ger falsk detektion av flera anledningar.

Inte i det här fallet, åtminstone inte om man avser det faktum att deltagarna får kommunicera. Det kan i värsta fall orsaka falska nollresultat (om man bortser från möjligheten att två deltagare påverkar varandra så att det sammanlagda resultatet blir "detektion" trots att de bara gissar och alltså var för sig inte gett upphov till den "vinnande" serien, men den möjligheten tror jag vi kan lämna därhän...).

Att testet inte utförs dubbelblint skulle däremot kunna orsaka falsk detektion.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-30 19:17

Kronkan skrev:
Den rapporterade ökade känsligheten kan den bero på att testledaren i praktiken, medvetet eller omedveten påverkar testdeltagarna till att avge vissa svar.

Men berätta för mig hur den faktiska känsligheten ökar när testdeltagarna och testledare får prata med varandra fritt (vilket måste förutsättas eftersom det inte finns någon manual).Vad utesluter att du får en påverkan från den som besitter rätt svar.

Det finns 3 alternativa sätt som lyssnaran kan påverka varandra:

1. Lyssnare A hör en tydlig skillnad. Lyssnare B säger högt att "det finns ingen skillnad. Lyssnare A säger då också "ingen skillnad"

2. Lyssnare A hör först ingen skillnad. Lyssnare B säger vad han tycker är skillnaden. Lyssnare A fokuserar på nämnda skillnad och kan avgöra vad som är F och E

3. Lyssnare A hör ingen skillnad. Lyssnare B säger att "detta är F". Lyssnare A skriver ner samma sak som B.

Anser du att det finns några fler alternativ?

Med alternativ 1 kan vi få ett problem. Nu visar LTS F/E-lyssningar att väldigt få apparater passerar utan detektion (som ju skulle bli en konsekvens av 1), dessutom så finns det ett antal F/E-lyssningar där bara en person lyckats detektera skillnaden, så risken för det är minimal.

Alternativ 2. Här ökar faktiskt känsligheten i testen.

Alternativ 3. Påverkar inte resultatet 1 eller flera detektioner spelar ingen roll, då lyssningens mål är att hitta en detektion

Edit:fixat fel i nr 3
Senast redigerad av Kaha 2010-12-30 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-30 19:17

subjektivisten skrev:

Därför att det är en LTS-metod vi diskuterar. För det är väl det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-30 19:33

Kaha skrev:...

3. Lyssnare A hör ingen skillnad. Lyssnare B säger att "detta är F". Lyssnare B skriver ner samma sak som B.

...

Jag önskar bara ett litet klargörande då jag misstänker att du skrivit fel.

Menar du egentligen:
"3. Lyssnare A hör ingen skillnad. Lyssnare B säger att "detta är F". Lyssnare A skriver ner samma sak som B."

Annars vore ju påståendet lite konstigt, att person B skulle skriva ner samma sak som sig själv! Det finns ju ingen anledning till att göra så.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-30 19:37

Johan, såg fick syn på din signatur: "* Testansvarig LTS". Har du lust att avslöja om det finns en skriven anvisning för hur F/E-testerna ska gå till?
... tycker jag!

Per

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-30 19:44

Nattlorden skrev:
Piotr skrev:Respektera vad?

Att sluta komma med sakinlägg till mig eftersom jag inte önskar fortsätta diskussionen då vi nått... ja .... dess nadir.

Nåväl, jag låter det hänga där det är nu... bör väl inte göra så stor skada.

Det ser ut som du kört i diket :o
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-30 20:41

Piotr skrev:"LTS" får gärna sitta på möten och prata om vad dom vill och skriva vad dom vill i sin medlemstidning men går man ut på ett öppet forum så får man nog se till att ha på fötterna.

/Peter

Igen, VART är LTS ute på öppet forum? Finns det en medlem som heter LTS som står för föreningen?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-12-30 20:53

Men suck, det pratas ju F/E test och "LTS testad" hela tiden och har alltid gjorts på detta forum. Så plötsligt i en diskussion om just F/E test och LTS, då är det helt ovidkommande och diskutera det/dem? Känns ju som en aning krystad diskussionsvändning

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 21:06

ThePreTor1aN skrev:Det ser ut som du kört i diket :o

Det heter - jag har tröttnat på att dra upp fler som envisas med att köra i så fort de kommit upp på asfalten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 21:06

patjoh skrev:Men suck, det pratas ju F/E test och "LTS testad" hela tiden och har alltid gjorts på detta forum.

Ja, fast om du tar ut statistik på det så kommer du att finna att 80% av allt pratande om det sker av icke-LTS:are....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 21:44

Nattlorden skrev:
patjoh skrev:Men suck, det pratas ju F/E test och "LTS testad" hela tiden och har alltid gjorts på detta forum.

Ja, fast om du tar ut statistik på det så kommer du att finna att 80% av allt pratande om det sker av icke-LTS:are....

Ja, och då visar ju statistiken att om 20% av pratet kommer ifrån så få personer så kan det ju upplevas som väldigt tjatigt. 8)

I övrigt håller jag med Piotrs svar till Subjektivisten.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 21:49

Harryup skrev:Ja, och då visar ju statistiken att om 20% av pratet kommer ifrån så få personer så kan det ju upplevas som väldigt tjatigt. 8)

Då skall du nog inte undersöka trollkvoten i de 80%en... :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 22:09

Jag tycker endera att man kan säga att utförandet är hemligt eller också så vore det trevligt att redovisa i detalj exakt hur det går till praktiskt.
Som det är nu beskylls ju folk som inte har varit med för att "inte ha varit med", och en del påtalar ju att det är konstigt att efter alla trådar så har folk inte fattat hur testerna går till.

Så föregå då med gott exempel och redovisa allt, men det vill ju ingen göra vad det verkar. Det som presenteras är ju en test där inblandade tycker att allt hålls på lämplig nivå. Och så finns det en del andra som tycker att det finns brister i både efterbehandling och utförande. Och sen finns det några hangarounds som inte känner till saker i detalj med gärna diskuterar med friskt humör. Är det någon som känner sig glömd?

Jag tycker att det känns lite konstigt att varken Svante, Johan eller StudioBlue kommenterar testerna, det skulle kännas väldigt bra om dom hade tid och lust med det för min egen del.

Min egen summering i nuläget är att det finns absolut möjligheter till förbättringar och till att göra testen "apsäker". Av diskussionen IÖ-Piotr så anser jag att bara att ha denna diskussion tyder på att allt inte är perfekt utfört.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 22:12

Harryup skrev:Jag tycker att det känns lite konstigt att varken Svante, Johan eller StudioBlue kommenterar testerna, det skulle kännas väldigt bra om dom hade tid och lust med det för min egen del.

Troligen har de insett att frågandet inte är seriöst till största delen och gör helt rätt i att hålla sig borta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 22:14

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Ja, och då visar ju statistiken att om 20% av pratet kommer ifrån så få personer så kan det ju upplevas som väldigt tjatigt. 8)

Då skall du nog inte undersöka trollkvoten i de 80%en... :lol:

Ett förbjudet ämne som modsen tagit upp många gånger. Känns som väldigt fel att kommentera.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 22:18

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att det känns lite konstigt att varken Svante, Johan eller StudioBlue kommenterar testerna, det skulle kännas väldigt bra om dom hade tid och lust med det för min egen del.

Troligen har de insett att frågandet inte är seriöst till största delen och gör helt rätt i att hålla sig borta.

Men du har inte insett det? Eller du kanske tycker att dom har fel?
Jag tycker tvärt om att om man håller sig till sakfrågan så har det ju klarlagts en del och en del nya frågor tillkommit. Tycker inte tråden är sämre än vanliga trådar här på faktiskt. Tvärtom, den innehåller ju F/E, LTS, personpåhopp det enda som saknas är väl att någon får semester.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-30 22:21

Nattlorden skrev:

Jag är helt seriös.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-30 22:23

Slå en pling till Claes eller Johan och ställ dina frågor vetja.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 22:24

perstromgren skrev:

Jag är helt seriös.

Då får du ju räkna dig i delen som inte är största delen - jag var inte kategorisk.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-30 22:35

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:

Jag är helt seriös.

Då får du ju räkna dig i delen som inte är största delen - jag var inte kategorisk.

Du menar som i "De flesta här på faktiskt är idioter! Nej, inte du förstås, Nattlorden, du räknas inte till de flesta" :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 22:36

perstromgren skrev:Du menar som i "De flesta här på faktiskt är idioter! Nej, inte du förstås, Nattlorden, du räknas inte till de flesta" :D

Helt korrekt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-30 22:43

Piotr skrev:
subjektivisten skrev:

Det "ska" LTS göra om LTS som förening vill ha en bättre dialog och en bättre image än den som råder.

LTS är till för medlemmarna. Inte gnällspikar som inte förstår vad föreningen håller på med och som saknar förmåga och/eller intresse av att sätta sig in i det heller.

För mig är det helt obegripligt hur F/E-test fortfarande kan diksuteras och att somliga, trots att dom läst här i åratal, fortfarande inte begriper vad det är. Men klaga är man bra på...

LTS har vad jag kan se inga problem med imagen, men folk som inte förstår verksamheten ägnar en enrom energi på att snacka skit om föreningen istället för att t.ex. starta en egen förening där man ägnar sig åt verksamhet som man själv anser är vettig.
LTS förklarar tydligt på sin hemsida vad man håller på med och vad F/E test är. Kan man inte förlika sig med det, fint, bra. Men det är inte LTS fel att dom inte passar alla.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi