Efter besöket hos Nattlorden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-04-20 09:00

IngOehman skrev:Jag har alltsedan 1983 arbetat heltid (anställd) med elektronikkonstruktion på företaget Trimble (har konstruerat geodetiska mätinstrument) för att kunna överleva ekonomiskt.

Ha! Har ju aldrig träffat dig irl men jag tyckte nog att jag sett någon som var ganska lik din avatar (liten, platt, pixlig och med ett wolframgult färgstick?) skymta förbi någon gång (själv sitter jag i närheten och tittar rakt fram och ser rött om du förstår vad jag menar...).

kirneH
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-20 13:28

Haakan_W skrev:
Men att din marketing sker just via LTS samt här o på andra forum av dina kunder är solklart..

HEHE men mayro....du gör ju tom lika mycket reklam för dina talare som inte ens finns att köpa nya nu? gör du det för att "sälja" talare åt tillverkaren? nej du gör det för att visa hur nöjd du är :wink:

om saker och ting är nog bra säljer dom sig själv....tex ferarri :roll:

Nope.. totalfel där.. Jag skriver om sådant då jag anser utveklignen gått bakåt angående många saker. Idag är "säljandet" mer viktigt än kvaliteten. INTE alltid. Men förbannat ofta ändå är det på så sätt...

Så därav skriver jag om beg prylar. Såsom min burkar.. Men det finns bättre saker än mina. Större system ifrån denna era då Infinity KUNDE och ville bygga grejor...

Angående kablar så skriver jag om detta för att folk ska få info om att det finns numera kablar som inte snor sista kr o öre ifrån semesterkassan.. Men för en del är dom ändå dyra. Det vet jag. Men ändå är dessa rasande prisvärda....

Och jag skriver om Denvern för jag sökte svaret på HUR det var möjligt.. Inget annat. Det blev för övrigt en rolig tråd senare...

Och reklamen jag ger är ju självklar.. det är ju det forum är till för.. Att dela med sig....Och idag sitter många glada användare och ler åt sitt härliga ljud dom fått för billiga pengar...

Skillnaden är att jag INTE går in och säger åt någon hans prylar är placebo bara för han inte tetat blint osv....

Och jag säger inte att alla andra har fel.. utan att vi alla kommer fram till liknande resultat trotts vi går olika vägar dit...

Att sedan man uppfattar själva säljande och reklamen såsom av ondo är i mina ögon knepikt. För mig är SÄTTET man gör det på avgörande. Om jag inte vill se reklamen ska jag slippa den. Inte få den kastad i ansiktet hela tiden såsom copys eller på annat vis.

Inte bli anklagad för att "gilla färgat ljud" bara för man ev inte gillar en pryl.. Det är mina åsikter. sen får andra ha sina självklart..

Men dessa delar av mina inlägg verkar aldrig läsas tyvärr...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 13:38

Tjinge ling på er.

Jag slänger ut en annan fråga i min tråd angående Ino prylar eftersom det är de jag har beslutat mig för att investera i.

Säg att jag köper 2 st basmoduler och för att driva dessa så köper jag 2 st Zachry D250 monoslutsteg.

Nu är det ju så att jag bara har en sub preout på min förstärkare och något delningsfilter från Ino går ju ej pga leveransproblem.

Tanken är att använda min förstärkares inbyggda delningsfilter och dela vid 80 hz.

Hur gör jag?
Splittar jag subsignalen med en Y-kabel och ansluter en kabel till varje slutsteg?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-04-20 13:49

Ett slutsteg bör nog räcka eftersom du bör kunna driva båda modulerna parallellkopplat om du inte satsar på Z-modulerna.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 13:53

OK

Z-modulerna kan nog bli lite överdrivet till Pip :lol: :lol: .

Skulle detta fungera bra även om jag betämmer mig för PX2 istället för PP2?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-20 14:42

Zachryn har iofs delningsfilter inbyggt i sig själv... om det är tillräckligt brant jämfört med Inos delningsfilter vet jag inte, men under en övergångsperiod kan det nog funka.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 15:05

Nattlorden skrev:Zachryn har iofs delningsfilter inbyggt i sig själv... om det är tillräckligt brant jämfört med Inos delningsfilter vet jag inte, men under en övergångsperiod kan det nog funka.

Nej det skulle inte falla mig in att använda Zachrys inbyggda då det ska vara tämligen uselt enligt en väl insatt "källa" 8)

Då skulle det interna filtret i min förstärkare vara bättre enligt samma "källa" 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-20 15:14

Okidoki!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-04-20 15:21

Ett d-250 räckte bra till mina fd. pP-2.
Till pX-2 behövs nog lite kraftigare doningar. Har för mig att I.Ö nämnde NAD 216 som lämplig kandidat för jobbet. Går att få för mellan 2500 och 3000:- begagnat vad jag har sett.

Mvh

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-20 15:23

Baltazar skrev:Ett d-250 räckte bra till mina fd. pP-2.
Till pX-2 behövs nog lite kraftigare doningar. Har för mig att I.Ö nämnde NAD 216 som lämplig kandidat för jobbet. Går att få för mellan 2500 och 3000:- begagnat vad jag har sett.

Mvh

Toppen jag bugar och tackar för tipsen. :lol:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-20 16:11

Ett Nad 216 går att få för nedåt 2000:-, bara en anm.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-04-20 17:42

Mayro skrev:Men dessa delar av mina inlägg verkar aldrig läsas tyvärr...

Det kanske beror på att dina inlägg är så långa att man inte orkar läsa hela :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-20 17:57

IngOehman skrev:Men jag kan knappast tänka mig att du aldrig stött på säljare som försökt föra dig bakom ljuset? :o

Jodå, det har jag. Jag har stött på andra yrkesgrupper också som försöker lura in mig i deras tänk. Konstruktörer till exempel :-)
I alla avseenden där en person har en viss nytta (ekonomisk, ideologisk, makt etc) av att att styra in mig i ett visst beteende kan man med fog misstänka gå sina egna ärenden och inte mina.

Jag har skrivit det på annan tråd här i forumet, det viktiga är att vi är tydliga i våra roller, då kan andra lättare bedöma en utsaga från en given person. Går jag in i en hifi-affär (för att ta ett näraliggande exempel) är jag osedvanligt dum och blåögd om jag tror att en säljare där rekommenderar mig en konkurrents pryl bara för att den kanske skulle passa min situation bättre. Om jag däremot anlitar en konsult som ska ge mig råd hur jag löser ett problem (tex dålig akustik) skulle jag bli mäkta förgrymmad om denne "var gift" med ett speciellt företag i branschen trots en uppgiven objektiv grund för sin verksamhet.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-20 19:18

Rapid skrev:
Mayro skrev:Men dessa delar av mina inlägg verkar aldrig läsas tyvärr...

Det kanske beror på att dina inlägg är så långa att man inte orkar läsa hela :wink:

Ska vända på ordningen och skriva om dom saker som retar er sist.. så har man före läst det som bör göra er glada då.. enklare kan inget bli. Då tappas ju skäle bort att bli sur. det brukar ofta stå tex. "att båda sidor " osv..

Så ska minnas detta.... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-20 20:09

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Men jag kan knappast tänka mig att du aldrig stött på säljare som försökt föra dig bakom ljuset? :o

Jodå, det har jag. Jag har stött på andra yrkesgrupper också som försöker lura in mig i deras tänk. Konstruktörer till exempel :-)

Vaaaa! :lol:

Allvarligt talat Bill, konstruktörer försöker inte LURA in andra i deras tänk, de försöker hjälpa andra in i deras tänk. "Konstruktörens tänk" är ju att förstå hur grunkorna fungerar. Det är inget lurigt med det. Det är bara snällt.

Bill50x skrev:I alla avseenden där en person har en viss nytta (ekonomisk, ideologisk, makt etc) av att att styra in mig i ett visst beteende kan man med fog misstänka gå sina egna ärenden och inte mina.

Just det, alltså säljare/ekonomer/marknadsförare ,(rånare?), poliser, politiker och... politiker! :wink:

Andra sorters människor gör ju mest saker för att de är kul eller för att de tror att de kan vara till glädje för andra. (Eller för att de är dåliga på att motstå tjat...) Det är ju just det jag försöker säga.

Bill50x skrev:Jag har skrivit det på annan tråd här i forumet, det viktiga är att vi är tydliga i våra roller, då kan andra lättare bedöma en utsaga från en given person.

Jag tror att de flesta inte spelar några roller. Jag skulle till och med kunna gå så långt som till att säga att jag HOPPAS att de allra flesta ALLTID (privat såväl som i sitt yrke) är i princip helt ärliga.

I grupperna säljare och politiker har jag dock stött på många undantag, där jag vet att medvetna lögner genereras, och jag har till och med hört folk inom dessa grupper argumentera, att det är helt ok att göra så!

Hoppas ingen tolkar mig fel nu - det jag skriver skall tolkas såsom jag menar det - nämligen att de säljare och politiker som inte gör så, skall känna sin stolta. :P

Min grund till att tro att de flesta nästan alltid är ärliga, är att ämnet intresserar mig, närmare bestämt ämnet kultur. Jag är intresserad av nästan alla slags kultur utom idrott. Sport gillar jag dock. Och ett intresse resulterar ofta i studier...

Som en utveckling av kulturintresse kommer man lätt att fundera mycket på hur folk tänker, och agerar, eftersom kultur (oräknat statlig skattefinansierad "kultur") sprungar ur tankar. Detta har jag funderat på nästan hela mitt liv, och min slutsats är att nästan alla är precis sig själva, nästan alltid.

Det är nämligen så mentalt jobbigt att vara oärlig, att bara en liten minoritet av befolkningen klarar av det, och inte ens dom klarar det utan att konstruera mentala ansvarsmodeller som gör att de tycker att det är de drabbades eget fel om de går på lögnerna, eller också är det dens fel som vill att de skall ljuga (arbetsgivaren t ex).

Så, nej, jag är ganska övertygad om att majoriteten av alla är ärliga och inte spelar roller. Förvisso har nog de flesta någon gång undsluppit sig en vita lögn, alltså en som ingen far illa av, och visst finns ofta en sorts "inre rollspel", alltså att folk selekterar delar av sin personlighet, men det är ärligt och inget riktigt rollspel, eftersom det är dem själva de spelar.

Bill50x skrev:Går jag in i en hifi-affär (för att ta ett näraliggande exempel) är jag osedvanligt dum och blåögd om jag tror att en säljare där rekommenderar mig en konkurrents pryl bara för att den kanske skulle passa min situation bättre.

Va?

Menar du alltså att det är sjysst att ljuga för kunden, eftersom det är kundens ansvar att inte vara blåögd???

Jag ÄR så blåögd, och jag tycker inte att det är något större fel att vara det. En säljare som inte rekommenderar den bästa apparaten är värre än onödig. Han (eller hon) har negativt värde för kunden.

Men visst, vis av erfarenhet har nästan även jag väl, nästan, lyckats lära mig hur verklighten ser ut, man jag acepterar det INTE. Och jag glömmer ständigt och jämt att folk kan bete sig på det sättet, och blir därför lurad titt och tätt.

Oärliga försäljares beteende gör mig därför ganska ofta förbannad! Jag håller absolut inte med om att det under några omständigheter är ok att rekommendera något som man faktiskt vet är sämre (såsom i ditt exempel). Jag fattar inte hur man kan tycka att det är det. Det ligger skrämmande nära till hands att tro att säljare blir selekterade efter sin acceptans för sådana beteenden...

Bill50x skrev:Om jag däremot anlitar en konsult som ska ge mig råd hur jag löser ett problem (tex dålig akustik) skulle jag bli mäkta förgrymmad om denne "var gift" med ett speciellt företag i branschen trots en uppgiven objektiv grund för sin verksamhet.

/ B

Säger du säger alltså att du ställer högre moraliska krav på en teknokrat än på en säljare? :wink:

Jo, det gör nog de flesta. Det är väl ungefär det jag ville säga om vad det betyder att bli oskyldigt anklagad för att vara säljare, som jag blev. :(

Vh, iö

PS. Hoppas verkligen inte du tar illa upp, jag menar inget illa, och det skulle inte falla mig in att tro att du på något sätt är oärligt, tvärtom har jag fått det motsatta intrycket. Du verkar vara en superbt trevlig och ärlig person, så om du är säljare/marknadsförare gläder det mig! Men om jag tvingas in i den här diskussionen så säger jag förstås vad jag tycker. Jag kan inte gör på annat sätt, som sagt...

En sak fattar jag inte dock, och det är att du menar att man är blåögd om man tror att en säljar talar sanning. Det rimmar illa med ditt allmänna försvarstal om säljare. Hur är det - skall man utgå ifrån att de talar sanning eller inte?

Kom också ihåg att det jag skrivit handlar om min statistiska blid av säljare, inte om någon specifik individ. Några av mina bästa vänner är säljare, och de är toppen! Dumma, dumma den som säger något ojsjysst om dem! Inte ens dom tycker om säljare i gemen dock...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-20 20:57

IÖ säger:
"En sak fattar jag inte dock, och det är att du menar att man är blåögd om man tror att en säljar talar sanning. Det rimmar illa med ditt allmänna försvarstal om säljare. Hur är det - skall man utgå ifrån att de talar sanning eller inte?"

Jag menade nu inte att säljaren i det konstruerade fallet ljuger. För vad är lögn? Fråga några initierade personer om något och du får garanterat en massa olika svar. Inte för att några ljuger utan för att man har olika uppfattning om saker och ting.

Har jag en hifi-butik och säljer produkt 1-10, så rekommenderar jag med all säkerhet någon av de tio modellerna till en kund som kommer och frågar om råd. För det första är det just de modellerna som jag känner till ordentligt, för det andra är det dessa jag valt såsom varande prisvärda till min målgrupp. Det är först som en kunds önskemål ligger utanför vad jag kan erbjuda som jag hänvisar till annan leverantör.

Vi måste komma ihåg att det aldrig finns en enda absolut sanning. Alla kunder vill inte ha samma sak, man lägger olika vikt vid olika features. Eller ett utseende. Eller pris för den delen. Vem är du, eller jag, att berätta vad andra ska ha för preferenser? Finns det tillräckligt många kunder som föredrar häftigt designade högtalare för att jag ska kunna bedriva business med detta, ser jag inget fel i det. Även om man kan få långt mer välljudande konstruktioner för samma pengar. För många är "tillräckligt bra (ljud)" fullt tillräckligt och det är andra aspekter som blir viktiga.

Är man ärlig i sitt uppsåt och också förmedlar sina synpunkter till en kund, så är det slutliga valet faktiskt upp till dom.

För att knyta an till din egen bransch. Är alla som gör högtalare annorlunda än dina konstruktioner lögnare och charlataner, i bästa fall bara outbildade och okunniga? Nä, det tror jag inte för en sekund att du tycker. Så vari ligger skillnaden mellan en konstruktör av högtalarelement som försöker övertyga världen om det fina med hans element (så han kan sälja fler och förhoppningsvis få en utkomst), jämfört med en säljare som promotar de produkter han säljer?

Lite hårdraget skulle man kunna säga att konstruktören av element är smalspårigare än säljaren, därför att han är fast i övertygelsen att han "har rätt". Säljaren kan alltid byta produkt om han, eller kunderna, inte är nöjda.

Om vi nu håller fast diskussionen runt marknadsförare och säljare; de seriösa försöker alltid skapa långsiktiga relationer. Det är mycket enklare/mer lönsamt att ha återkommande kunder än att jaga nya hela tiden. En nöjd kund kommer tillbaka, en missnöjd går någon annanstans. En gammal undersökning säger att en nöjd kund berättar om sitt köp för i medeltal ca 3 personer, en missnöjd för ca 8-10 personer. Med tanke på hur många nöjda Ino-ägare det finns här på forumet (och ingen negativ?) måste du sköta dig alldeles utmärkt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-21 00:12

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Allvarligt talat Bill, konstruktörer försöker inte LURA in andra i deras tänk, de försöker hjälpa andra in i deras tänk. "Konstruktörens tänk" är ju att förstå hur grunkorna fungerar. Det är inget lurigt med det. Det är bara snällt.

Konstruktörer är konservativa gnällspikar som är för lata för att ändra på saker å ting. Huruvida deras kreationer går att tillverka eller ej bryr de sig föga om 8) .

(Detta generaliserande innefattar givetvis inte dig IÖ :wink: )

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 00:38

Bill50x:
Men hur många säljare har köpt in de produkterna han säljer?

I alla lite större företag tror jag det är rätt ovanligt att säljarna är med och bestämmer vad som skall säljas. Och i audiobranschen vet jag att många återförsäljare inte kan plocka produkter hur som helst. De tvingas representera ett märke i lite större omfattning än att bara plocka några få godbitar.

Att säljarna skulle "kunna" de saker de säljer vet jag inte om jag har upplevt någonsin de senaste tio åren, inte hos någon normal radiohandlare i varje fall (hos riktiga hifi-handlare brukar det vara lite bättre dock, eftersom många som jobbar som säljare på sådana ställen har ett eget hifi-intresse). Jag har tittat in hos radiohandlare säkert fler än tio gånger det senate året i varje fall.

Snarare skulle jag vilja säga att de inte han en aning om vad de prylar de säljer har för egenskaper! Försök att få ett vettigt besked om olika videoapparaters ljud och bildkvalitet så får du se.

Många svarar ärligt (jo, ärlighet finns) att de inte vet. Men det är inte ovanligt att man får höra en hyggligt lång svada om hur bra den ena eller andra apparaten är på den ena eller andra punkten, och att det beror på den ena eller andra trestäviga forkortningen på apparatlådans utsida...

När man är trött på skitsnacket kan man roa sig med att fråga om snubben överhuvudtaget har sett en bild som kommer från ett band spelat i videon man pratar om. Han (för det är nästan alltid en han - kvinnor i samma tjänst tycker inte att det är ballt att snacka strunt och försöka stajla (ljuga) inför den till synes ovetande kunden) kommer på en direkt fråga naturligtvis att tala sanning, en lögn på en direkt fråga går ju inte att skylla på kundens blåögdhet.

Så då får du veta, att han faktiskt inte har en aaaning om hur den där apparatens bild, som han nyss berättade hur bra den var, ser ut i verkligheten! Han har ingen aning. Detta är inget undantag, det är en regel.

En annan regel är att säljaren alldeles efter att ha fått frågan kapitulerar mentalt (utan att du bett om det!) och berättar om sin arbetssituation, det omöjliga att sälja saker som man inte får veta något om, hur vansinnigt allting är när såväl marknadsavdelningen på de tillverkande företagen som hans egen arbetsgivare anser att säljaren inte behöver veta mera än det som står i broschyrerna, det vill säga samma fjantiga saker som står på kartongerna - en massa trestäviga förkortningar som är den humanistiska världens idiot-parametrisering av verkligheten. Deras sätt att till köparen säga - försök inte att förstå hur någoting fungerar, räkna bara antal "specialegenskaper" apparaten har och köp den apparat som kostar det du tror är lagom!

Kanske är det inte bara kunden som är offer (för ett hjärndött tjoxande av varor som stackars ingenjörer inte fått göra så bra de önskat och som sedan kunden inte får chans att jämföra med varandra på ett vederbördligt sätt), utan kanske är säljaren ett offer han med - en person som tvingas bete sig på ett sätt som han inte vill?

Tja, kanske. Men bara om man har en sådan definition på att vara tvingad att skon passar, och bara såtillvida att man tycker det är ok att han är så ryggradslös att han inte sagt "sån här skit ställer jag inte upp på!", när han borde.

Civilkurage är en bristvara. Det har jag alltid sagt, i varje fall de senaste 35 åren. Mest de senaste 30 dock.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-21 01:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 00:41

Mr_Ekan skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

Konstruktörer är konservativa gnällspikar som är för lata för att ändra på saker å ting. Huruvida deras kreationer går att tillverka eller ej bryr de sig föga om 8) .

(Detta generaliserande innefattar givetvis inte dig IÖ :wink: )

Vh

Då undrar man ju lite försiktigt vem det är som konstruerat alla de där sakerna som har tillverkats och som finns att köpa? De där sakerna som har ändrats jämfört med hur apparaterna såg ut förut.

Om det inte är ingenjörerna alltså. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-21 08:17

Håller med Mr_Ekan: Konstruktörer är konservativa gnällspikar
Håller med IngOehman om ditt och datt.

Men,
Lata eller oärliga; säljare och kondstruktör "på golvet" sitter i samma båt. De är en produkt av den marknadsekonomi vi lever i. Så länge ingen av oss behöver tillverka skiten ska vi nog inte klaga på den ena eller andra sortens slavar.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-21 08:27

Mr_Ekan skrev:Konstruktörer är konservativa gnällspikar som är för lata för att ändra på saker å ting. Huruvida deras kreationer går att tillverka eller ej bryr de sig föga om 8) .

En konservativ gnällspik till konstruktör omplacerar man eller till och med sparkar.

En bra konstruktör analyserar och prövar hela tiden nya vägar i sitt yrkesområde med sin erfarenhet som stabil grund.

Fast jag tror du var lite sarkastisk i ditt generaliserande :D

Detta sagt med 18 år av elektronikkonstruktion i ryggen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-21 10:49

Jag kan bara konstatera, utifrån mitt nuvarande arbete, att konstruktörer knappast kan samarbeta för mycket med produktionsorganisationen i ett företag. Det är ju en sak att ta fram en på papperet genial lösning, men om den sedan går att producera är en helt annan fråga. DFM brukar man här tala om; Design For Manufacturing.

Sorry för OT :oops:

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-21 11:20

Får mig att tänka på en scen i filmen Office Space där Tom Smykowski förklarar för Bob & Bob vad han egentligen arbetar med. 8)

http://www.bullshitjob.com/officespace/ ... dohere.wav

Saxat från http://www.bullshitjob.com/officespace/
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-21 13:10

"im dealing with people so the ingener dont have to"
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-21 14:15

IngOehman skrev:Civilkurage är en bristvara. Det har jag alltid sagt, i varje fall de senaste 35 åren. Mest de senaste 30 dock.

Vh, iö

Civilkurage kostar ! Oftast med arbetslöshet som resultat och ibland med förlust av vänkretsen. (Naturligtvis kan man ha sån tur att ens åsikter är rimligt kompatibla med den aktuella omgivningen, men det finns ganska många i det här samhället som lever i små omständigheter och/eller kallas rättshaverister.)

Är man chef är ärlighet och sanning livsfarligt (för karriären). Är man på "fotfolksnivå" kan man ofta tolereras, i varje fall om man inte får för stort inflytande bland arbetskamrater eller om det skulle se illa ut om man ansattes.

Är själv lite grann lagd åt det här hållet men har inte haft problem på grund av det, kanske tack vare att jag i sammanhanget har en oaggressiv framtoning eller sagt vad andra tänkt.

Annars gäller det att antingen vara i rätt bransch eller ha en uppseendeväckande kompetens för att överleva.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-21 14:30

i jag har missat två jobb och blivit konstigt behandlad
tack vare att jag sagt sanningen och vägrat köra trafikfarliga bussar.......
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-21 16:05

profbd skrev:i jag har missat två jobb och blivit konstigt behandlad
tack vare att jag sagt sanningen och vägrat köra trafikfarliga bussar.......

Ja så kan det gå. Men man får en större respekt för en själv och det kan ge en större inre styrka.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-21 17:53

Kostnaden för civilkurage är lätt att bära, i varje fall för riktiga människor.

Att civilkurage kan få konsekvenser som är lite jobbiga att bära spelar väl ingen roll, man kan ju bära besvären stolt. Att vara så usel att man inte står för det man vet är rätt är förskräckligt, men häpnadsväckande vanligt. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet är skälet till pratiskt taget all ondska i världen.

Lite trubbel som följd av att man är ärlig är lätt att leva med, men att dö med oärligheter i bagaget borde vara otänkbart för alla.

Vh, iö

PS. Office Space är en av världens bästa filmer. Den är en sannare beskrivning av verkligheten själv, än själva verkligheten är! :o
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-22 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-21 17:57

Hotspur:

Att somliga inte förstår vad allround betyder, förvånar
mig inte men tillåt mig tycka till om piP:

1) Det är en väldigt bra stativhögtalare för pengarna.
2) Stativhögtalare är attraktiva tack vare att de ofta
gör att ljudet släpper bra och ger en bra stereobild.
3) Med stativhögtalare slipper du oftast den loudness-
effekt golvhögtalare gärna framkallar i (för) små rum.

Men, vill du ha en högtalare som färgar dina "dåliga"
inspelningar på ett alldeles lagom sätt, eller som får
fram tryck och effekter vid filmtittande - så är Canton
Ergo RC-L (eller liknande golvhögtalare) ett bättre val!

Varken piP eller RC-L är således Guds svar till varje
audiofil, däremot är bägge ruskigt prisvärda. Var och
en på sitt sätt. Välj själv det som tilltalar din smak...

Hotspur:
vaf...
Dina inlägg blir mindre och mindre onyanserat kritiska och mer och mer insiktsfullt konstruktiva...
...vad har hänt?

Kan man få numret till din charmkurscirkelledare?
:wink:
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-21 18:10

IngOehman skrev:
Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den sortens uselhet är skälet till pratiskt taget all ondska i världen.

frågar ni mig så skulle vi inte ha ett enda problem om inte nån religion existerade...så man kan säga att påven är planetens elaking :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi