Moderator: Redaktörer
E skrev:Ja, det finns väl alltid undantag.
Mvh E*
E skrev:Rätt låg upplösning på den tonkurvan (smoothing).
Men oavsett det:
Borde inte en neutralt återgivande lur se litet annorlunda ut mätt
vid öronen, än så där?
Mvh E*
oqvist skrev:E skrev:Ja, det finns väl alltid undantag.
Mvh E*
Jag med. Men jag har alltid skalmarna ovanför öronkuddarna. Har aldrig förstått de som haft problem med glasögon och hörlurar. Jag har en del gigantiska hörlurar som JVC DX 1000 och ATH-AD700 och även dem går det finfint att ha skalmarna på öronkuddarna. AD 700 är nog den enda hörlurar där det egentligen kvittar om man har skalmarna mellan öronen och öronkuddarna eller inte iof med dess mysko passform.
Angående neutrala hörlurar Audeze LCD-2n är utan tvekan den som kommit närmast. Den både mäter strålande och låter mest naturtroget. Mätt med dummy head.
2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Det ser inte så snyggt ut. Fast hur mätningen gått till framgår inte så det här kanske vi ska glömma.
Johan_Lindroos skrev:2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Det ser inte så snyggt ut. Fast hur mätningen gått till framgår inte så det här kanske vi ska glömma.
Det förefaller vara ganska uppenbart att det varit otätt vid denna mätning av AKG K271.
lazpete skrev:
Tror jag inte, det stämmer rätt bra med min erfarenhet i studion.
Man kan inte använda 271 till mixning av musik, då det lägre registren är undertryckta.
Lass
Johan_Lindroos skrev:lazpete skrev:
Man kan inte använda 271 till mixning av musik, då det lägre registren är undertryckta.
Lass
Så är i alla fall inte mitt exemplar. Det skulle kunna vara någon vajsing på dina. alternativt att de inte passar så bra på ditt huvud/ditt huvud inte passar lurarna (![]()
) .
K271 har förekommit i flera varianter, det är tänkbart att de har olika sound. Mina heter "Studio" (LTS testexemplar), men finns nu och heter andra saker som jag inte riktigt minns, tror de är "mk II", och "K272 HD".
Johan_Lindroos skrev:lazpete skrev:
Lass
Så är i alla fall inte mitt exemplar. Det skulle kunna vara någon vajsing på dina. alternativt att de inte passar så bra på ditt huvud/ditt huvud inte passar lurarna (![]()
) .
K271 har förekommit i flera varianter, det är tänkbart att de har olika sound. Mina heter "Studio" (LTS testexemplar), men finns nu och heter andra saker som jag inte riktigt minns, tror de är "mk II", och "K272 HD".
Johan_Lindroos skrev:Jag hoppas att alla varianter av K271/272 låter likadant, då jag tycker att den variant som jag har låter alldeles utmärkt.
Sedan kan jag väl tycka att det skulle kännas väldigt riskabelt att mixa musik med hörlurar som monitorering. Det jag funnit är att så gott som samtliga lurar avviker kraftigt i tonkurvebalans ifrån en subjektivt rak kurva, som är mycket lättare att få fram ur högtalare, Och inte minst ljudbildförvrängningen som uppstår vid hörlurslyssning av musik tänkt för högtalarlyssning. Den enda situationen jag skulle kunna tänka mig att använda hörlurar är väl om jag spelar in saker ute i fält, alltså inte att mixa musiken. Eller att ha på mig lurar om jag mot all förmodan skulle få för mig att sjunga in något och kunna höra musiken, gud hjälpe!![]()
![]()
!
celef skrev:va fina dom såg ut dom där audeze, å mäter bättre än dom flesta högtalarna, i hela världen
lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
Ska man ratta till ett bra gurka-ljud, så är den dock mycket trevlig.
Måste man ha en sluten lur för att skapa musik igenom, så är shr840 ett bättre val.
Detta gäller även om man vill lyssna på musik, tycker jag.
lazpete skrev:Tror jag inte, det stämmer rätt bra med min erfarenhet i studion.
Lass
RogerJoensson skrev:LTS testade bara ett exemplar? Kanske är det stora toleranser, som delvis förklarar varför omdömena växlar. Själv upplevde jag det exemplaret jag lyssnat på som något stickigt (resonant) i lägre diskanten.
Någon som sett mätningar på en ett flertal olika?
IngOehman skrev:lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
Ska man ratta till ett bra gurka-ljud, så är den dock mycket trevlig.
Måste man ha en sluten lur för att skapa musik igenom, så är shr840 ett bättre val.
Detta gäller även om man vill lyssna på musik, tycker jag.lazpete skrev:Tror jag inte, det stämmer rätt bra med min erfarenhet i studion.
Lass
Jag har inte hört några 271 där basen låtit signifikant underbalanserad,
bortsett förstås ifrån att inga hörlurar förmedlar basljuden på ett natur-
ligt sätt. De spelar ju bara mot öronen och inte mot resten av kroppen.
För övrig vill jag nog påstå att ingen förnuftig ljudtekniker använder
hörlurar överhuvudtaget när man mixar.
Visst finns det undantag, t ex om man gör en liveinspelning och det av
något skäl bara finns två kanaler att spela in till, liveförutsättningarna
är så dåliga att man måste spela in med fler än 2 mikrofoner, och det
heller inte finns något studiokontrollrum att lyssna i.
Då blir man tvungen att mixa live - men i de fallen arbetar man ju mer
eller mindre i blindo hur man än gör, och det som är av vikt för att man
skall lyckas är förnuft, erfarenhet och omdöme, snarare än lurar med
några speciella egenskaper. Mix och tonkurva är inte samma saker, så
även om en hörlur har en massa brister så är det bara oerfarna mixare
som gör en mix för att kompensera tonkurvefel i lyssningen. Visst, om
lyssningen riktigt dålig så är det självklart svårt att höra exakt vad man
gör, men det blir då snarare precisionsfel än systematiska mixfel.
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!
.
En högst relevant fråga och jag tycker att alla lurar jag testat (mer än 40) lider av mer eller mindre tafflig återgivning, men ibland får det duga med en lur för att lyssna lite vid datorn på natten tex.
I replokalen har jag ett par kombinerade lurar och hörselkåpor som från Vic Firth, som är bra när man behöver medhörning vid inspelning.Dom låter förjäkligt, men fyller ändå en funktion.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Imperial-Blomman och 9 gäster