Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-22 12:11

dimitri skrev:IOFS finns det inget som hindrar att ni i LTS utvecklar
EA's idé och går ut med bredare kampanj

8O :wink:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-03 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 12:20

:) Om du ägnar dig lite åt läsövningar "IngOehman", så slapp du debattera mot dig själv, eller är dessa ständiga missförstånd medvetna för att avsiktligt missförstå.
Jag, och endast jag själv, har påstått att gruppen hifiintresserade är mest äldre och att tillskottet, även om det tack och lov finns, inte kan mätas med hur det var för låt oss säga trettio år sedan.
Förvisso kan man ha delade meningar om denna tillströmning bland allmänheten men det är ju inte så mycket att hetsa upp sig för, jag hoppas i och för sig att du har rätt i det fallet, men tyvärr verkar det inte så.
Jag har absolut inte talat om LTS medlemstillströmmning då, återigen tack och lov, det finns några fler ljudintresserade än dess relativt få medlemmar. Därav har endast du pratat om någon bransch eller LTS i det sammanhanget.

Jag har inte studerat LTS katekes utan utgick från en rad i en av dina kommentarer ovan som mycket väl förklarar varför LTS inte existerar som begrepp ens bland många hifiintresseade.

Du skrev följande ovan "IngOehman":
Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.

Som jag sa är det OK att ha den målsättningen men då saknas det några som kan synas utåt med.

Det övriga är mest det vanliga meningslösa ordvrängandet om man inte vill förstå t.ex.

"IngOehman" skrev:
Frågan är om orden fungerar så. Ointresserade som jag definierade det går inte att väcka intresset hos, det ingår liksom i definitionen för ointresse

Strunt givetvis och har inget med ordets normala innebörd att göra, naturligtvis går det att väcka intresset hos ointresserade eller omedvetna. Det var det parallellen till skolvärlden syftade på, att om man sprider ett intresse eller ett budskap så kommer alltid några att bli intresserade eller i alla fall nyfikna, i annat fall vore det mesta av bildningsinsatser meningslösa.

Sammnafattningen i två punkter syftade på de som tror att de lönar sig i stort med en intresseorganisation, gentemot de som tror annorlunda.
Att du bryter söder sammanhanget i mitt korta stycke är lite puerilt, men om du lyfter blicken en smula så ser du att jag inte specifikt talar om vare sig Dig eller LTS specifikt, utan om de stora sammanhangen där LTS blir en del med sin inriktning enligt citat ovan.

Stycket gällande mjukvaruindustrin, hör och häpna, syftade inte ens på Dig "IngOehman", utan var faktiskt ett inpass utifrån "EngelholmAudio"s ursprungsidé, givetvis med tanke på att kunna nå en minsta gemensamma nämnare.

Det vore kanske välgörande om du inte trodde att allt centrerar kring dina inlägg "IngOehman", det finns faktiskt flera skribenter som har skrivit.
Bravo

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-22 12:34

OT-fråga: Varför alla dessa citationstecken?

"Bravo" ger en motsatt betydelse, eller hur?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-22 12:36

Hotspur skrev:
dimitri skrev:IOFS finns det inget som hindrar att ni i LTS utvecklar
EA's idé och går ut med bredare kampanj

Urrk, skona oss! :twisted:

VAAA, Stefan jag trodde du skulle tillbe den idén :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 12:46

bosco skrev:OT-fråga: Varför alla dessa citationstecken?
"Bravo" ger en motsatt betydelse, eller hur?
BRavo kör konsekvent med den. Så även här som på Euphonia. Jag har också reagerat över "-andet men nu så pass mycket och ofta att jag förstått att det är så "Bravo" skriver.

Inget fel i det. När man vet det. 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 12:49

:) I dessa fall bosco, om du så vill, beroende på att det är en nick och inte ett namn och att jag dessutom har citerat det från texten, jag har inte själv hittat på det.
Visst skulle jag kunna strunta i det, men det känns avigt för mig.
Bravo

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-22 12:53

ok.

"Bravo" :lol:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-22 13:58

IngOehman skrev:
Bravo skrev::) Det finns två synsätt i denna fråga helt klart.

1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det.
De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.

2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
För att kunna ställa krav måste konsumenten vara medveten.

Det senare fallet känner jag spontant sympati för, det gäller även återväxten kan man säga, om inga eller väldigt få är intresserade av bra ljud så kommer heller inget att satsas på detta.
Finns det en växande skara finns det möjligheter till förbättringar och en fortsättning.

Det hela är lite som skolan, skolans uppgift borde vara, även om det inte alltid är så, att presentera möjligheten av något och att väcka medvetenhet och intresse för något, i detta fall stereo.
Blir fler uppmärksammade om att det finns en värld de missat, kan fler bli intresserade och skaran öka, troligtvis inte dramatiskt men med en tillväxt som gör att skaran ljudintresserade i alla fall inte minskar.
Vänder man sig bara till de redan intresserade riskerar man sotdöden och att vårt intresse drunknar i bruset av allting annat.
Vill man finnas till i sinnesvärlden idag måste man synas på något sätt.

Vad har du för bild av LTS och världen i övrigt egentligen?

LTS medlemmar är friskt spridda mellan kanske 15 och 90 år, kom på medlemsmötena och kolla själv.

Inte drar sig LTS innanför något skal. Tvärtom betyder att vända sig till de intresserade (vilket inte är samma sak som "redan" intresserade) att man når en massa nya människor. Hur tror du vi får nya medlemmar egentligen? Vi är ju betydligt fler nu än vi var före internet, dataspel och en massa andra sker som slåss om medmänniskornas tid (och pengar).

Och sist men inte minst - varifrån har du fått att branschen är på nedåtgående? Det är den inte. Tvärtom.

Skivbranschen har trubbel, men int beroende på minskat musikintrsse, utan på grund av minskat intresse att bidraga till de kämpande artiskternas överlevnad. Det är ju billigare att ladda hem musik gratis...

Vh, iö

I mångt och mycket håller väl marknaden på att omdanas. Framför allt har internet kommit att inverka starkt på hur denna ser ut.

Uppspelning av musik och film hanteras alltmera av hemma-PCn, som som i sig motiveras i hög grad av att en önskan att kunna ha tillgång till nätet.

De nya format som nyttjas för att lagra musik och film på datorn påverkar valet av prylar. Större acceptans för plastburkar och mer småprylar man kan ta med sig i fickan.

Även om det blir allt färre butiker ute på stan som säljer "stereo" så fångas ju en förändrad marknad upp av nätshopperna.

Ungdomar finner naturligtvis en stor glädje i att kunna komma åt och kunna dela med sig av musik och film i fildelningsnät. Det är väl tämligen onaturligt att vara förhindrad därtill. Det pratas ibland forskare om en normglidning bland ungdomar om vad som är rätt eller fel. Men jag tror att om ungdomar hade haft samma möjligheter för 20 eller 40 år sen så hade nog inte deras rättsuppfattning i frågan sett annorlunda ut. (För hundra år sen såg inte ens lagstiftaren mycket annorlunda på frågan).

Så det finns nog inget minskat intresse att "vilja bidraga till de kämpande artiskternas överlevnad". Det är väl snarare vuxna som vant sig vid att att musik köps på platta som ser på frågan på det viset. Tänker man verkligen så? "Jag köper den här plattan för att stödja artisten..." En svår fråga är det i alla fall att lösa. Just nu verkar skivbranchen och lagstiftaren gå hand i hand i en reaktionär riktning.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-22 14:28

Tänker man verkligen så? "Jag köper den här plattan för att stödja artisten..."

Det får vi inte hoppas, eftersom man bara indirekt stöder artisten.
Framförallt stöder man ju skivbolaget.. Skivindustrin behöver gå
omkull
för att bättre anpassa sig till den nya marknaden, så ladda
ned allt ni kan - pojkar och flickor - i förlängningen bidrar ni då till
en sund och nödvändig nöjesindustriell revolution! :twisted:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 14:45

Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då till
Det var väldigt vilka vindar det kommer från öst... :wink: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-22 14:57

Alltså, nu är jag inte emot vare sig skivbranchen eller artisters möjlighet att kunna livnära sig på det de är bra på.

Många produktioner är kostsamma och kräver en finansiering och där har naturligtvis skivbolagen en roll att spela. Möjligheten bör finnas. Filmproduktion utan liknande finansiering ser väl närmast ut att vara omöjlig.

Men myterna som branchen sprider och deras krokodiltårar om hur elaka fildelare tar levebrödet ur munnen på artisterna vänder jag mig emot. Fast mest vill jag bara påpeka att det uppstår en i mitt tycke ganska naturlig konflikt mellan informationsfrihet och upphovsrätt när sådant här material blir allmer lättillgängligt.

Vi vill säkert alla ha en stor frihet att kunna utbyta information av olika slag. Inte går vi väl omkring och tänker på all den information som vi söker som en handelsvara? "Oj, om jag lånar den här boken av Hotspur så tar jag levebrödet ur munnen för författaren. Inte bra alls av mig att känna att det var bra att jag kunde låna den gratis".Om Sara 9 år eller Kalle 14 år vill dela sina upplevelser med sina kompisar så är det fullt naturligt vill jag påstå. Inte alls något utslag av minskad vilja att bidraga till någons försörjning.
Senast redigerad av n-puh 2005-04-22 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-22 14:59

EngelholmAudio skrev:

De ostliga vindarna kommer faktiskt från väst, denna gång! :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 15:05

Hotspur skrev:
EngelholmAudio skrev:

Tänkte mer på lukten! :wink: 8O
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-22 15:07

EngelholmAudio skrev:
Hotspur skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då tillen sund och nödvändig nöjesindustriell revolution! :twisted:

Luktar det inte gott?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-22 15:09

Hotspur skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hotspur skrev:
EngelholmAudio skrev:
Hotspur skrev:i förlängningen bidrar ni då tillen sund och nödvändig nöjesindustriell revolution! :twisted:

Luktar det inte gott?
Jag släpper detta spår (politik) då mitt inlägg var menat som en åt minstonde halvkul kommentar i farten bara.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 15:59

:) Du har nog helt rätt "n-puh", det finns så mycket annat som drar idag och så många fler vägar att få tag på musik, även om kvaliteten brister. Summan man har att spendera är konstant men skall delas på flera intressen varvid pengarna inte räcker till allt, det blir till att kompromissa helt enkelt.
Därav behovet att vissa att lite mera möda på hifi kan ge ett stort utbyte som många nog inte är medvetna om.
Bravo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 15:59

n-puh skrev:Uppspelning av musik och film hanteras alltmera av hemma-PCn, som som i sig motiveras i hög grad av att en önskan att kunna ha tillgång till nätet.

...vilken inom ganska kort tid kommer att hamna som media-pc-box i tvhyllan om Microsoft får som de vill... vilket de brukar... så då kommer vi tillbaka till en situation ihop med riktiga "prylar"... flirten med vanliga datorer kommer således att bli kort.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-22 18:39

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:
EngelholmAudio skrev:Tråkigt är att ni är mycket negativa till mitt förslag, min ide.

Nja, nejdå, alltså jag tycker nog att det är bra att sprida kunskap till dem som vill ha det. Och visst är det bra med organisationer som vill göra det. Jag tycker att LTS är en sån.
Känns som att vi kanske har lite samma syn men väljer att beskriva det olika - glaset är halvtomt eller halvfullt! :lol:

Säkert. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-22 20:33

Nattlorden skrev:
n-puh skrev:Uppspelning av musik och film hanteras alltmera av hemma-PCn, som som i sig motiveras i hög grad av att en önskan att kunna ha tillgång till nätet.

...vilken inom ganska kort tid kommer att hamna som media-pc-box i tvhyllan om Microsoft får som de vill... vilket de brukar... så då kommer vi tillbaka till en situation ihop med riktiga "prylar"... flirten med vanliga datorer kommer således att bli kort.

Tecknen kan man väl också se i produktsortimentet hos de stora tillverkarna. Där börjar man nu dela in sina produktgrupper under benämningar som "Hemunderhållning" medan hifi överlåts till dyrburkspularna.

Å andra sidan kanske hoppet hos de som strävar efter god återgivning överlever i de nya HD-formaten. WMVHD har dock högre upplösning än DVD-video och lär väl finnas med i Microsofts planer för media-pc. Tittar på mina få askar med DVD-audio och ser att samtliga har givit någon "credit" till nåt mastringshus. Man undrar.. :?

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 21:45

:) Problemet är väl om man vill ha datorn som ett alltiallo, det främjar knappast kvaliteten för ljud.
Dessutom om man inte skall ha flera burkar så kommer den att fungera som en centralenhet med oändliga kabeldragningar, jag ryser vid blotta tanken.
Återigen kan du ha rätt "n-puh" att hifi riskerar att bli alltmer segmenterat och marginaliserat över tid.
Dags för moteld således. :evil:
Bravo

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-22 22:50

Kampen mot kasst cdljud fortsätter. De som försöker stoppa oss skall dö 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-22 23:36

Bravo skrev:Om du ägnar dig lite åt läsövningar "IngOehman", så slapp du debattera mot dig själv, eller är dessa ständiga missförstånd medvetna för att avsiktligt missförstå
.
Bravo skrev:Jag har inte studerat LTS katekes utan utgick från en rad i en av dina kommentarer ovan som mycket väl förklarar varför LTS inte existerar som begrepp ens bland många hifiintresseade.

Bravo skrev:Det övriga är mest det vanliga meningslösa ordvrängandet om man inte vill förstå.

Bravo skrev:Strunt givetvis och har inget med ordets normala innebörd att göra, naturligtvis går det att väcka intresset hos ointresserade eller omedvetna.

Bravo skrev:Att du bryter söder sammanhanget i mitt korta stycke är lite puerilt, men om du lyfter blicken en smula så ser du att jag inte specifikt talar om vare sig Dig eller LTS specifikt, utan om de stora sammanhangen där LTS blir en del med sin inriktning enligt citat ovan.

Bravo skrev:Stycket gällande mjukvaruindustrin, hör och häpna, syftade inte ens på Dig "IngOehman", utan var faktiskt ett inpass utifrån "EngelholmAudio"s ursprungsidé, givetvis med tanke på att kunna nå en minsta gemensamma nämnare.

Bravo skrev:Det vore kanske välgörande om du inte trodde att allt centrerar kring dina inlägg "IngOehman", det finns faktiskt flera skribenter som har skrivit.

Oj, oj, oj. Attack är bästa försvar? Moget. Sakfrågorna är inte så viktiga tydligen... Väldigt trist tycker jag.

Nåväl hoppas allt detta är ett missförstånd bara. För klarhets skull:

Jag har verkligen inte försökt missförstå något du skrivit, tvärtom förstår jag utmärkt vad du skriver, men jag har ansträngt mig att vara extra tydlig, eftersom du missförstått mig. Jag har förtydligat vad JAG menat (eftersom du misstolkat det). Det är inte att försöka missförstå dig.

Ber om ursäkt om du uppfattat det så.

Nåja, så länge det är klart för alla andra att din tolkning av vad som är "LTS inställning" verkligen inte är LTS inställning, är väl allt ok...

Vh, iö

PS. Glast är halvfullt, drygt! :P

Inget blir bättre av att man surar! Musikåtergivning anno 2005 är inte bara kul och bra - den är, när det är som bäst, bättre än någonsin förr! :P
Det finns verkligen inga orsaker att försöka se gamar cirkla i skyn.

Att sedan skivindustrin är vacklande är en helt annan sak. Jag är personligen motståndare till gratisnedladdning av musik när det sker mot artisternas önskemål, men måste samtidigt säga att det sätt som skivindustrin hanterar verkligheten är skruttigt och oskickligt.

Kanske är det, precis som Hotspur säger - att det är oundvikligt att hela skivindustrin MÅSTE gå i putten för att som fågeln fenix kunna resa sig ur askan, som en sundare och mera verklighetsförankrad varelse. Kanske...
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-24 20:37, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-23 02:15

Bravo skrev::) Problemet är väl om man vill ha datorn som ett alltiallo, det främjar knappast kvaliteten för ljud.
Dessutom om man inte skall ha flera burkar så kommer den att fungera som en centralenhet med oändliga kabeldragningar, jag ryser vid blotta tanken.
Återigen kan du ha rätt "n-puh" att hifi riskerar att bli alltmer segmenterat och marginaliserat över tid.
Dags för moteld således. :evil:

Jag ger mig ut på lite hal is här då..

Branchen är lite kluven idag.

1) Å ena sidan ser skivbolagen hur en tidigare köpstark grupp, ungdomar (via sina föräldrars börs), har lärt sig att rippa ner cd till mp3 och dela med sig med kompisar och andra via fildelning. Den starkaste köpgruppen är nu de som växt upp med att i värsta fall ha bandat av musik på kassettband från radio.

Marknadens sätt att ändra sina vanor verkar skivbolagen ha otroligt dålig pejl på ur de ska bemöta. De vågar tydligen inte möta upp med högre kvalitet på utgivningar. De har velat kring lagligt nedladdningsbar musik. Mest av allt har de hållit på och farit runt och hotat de flesta och ropat om skärpt lagstiftning, nåt som knappast tas emot med nån positiv reaktion från marknaden.

2) Tillverkarna av hårdvaran verkar flirta hårt med den ungdomliga gruppen. Små mp3-spelare håller på att bli bärbara multimediaspelare. Microsoft mfl vill lyfta in media-pc:n och andra talar om media-centraler och hemmaunderhållnings-system.

Uppenbart tror hårdvarutillverkarna på att volymerna och pengarna ligger i att anpassa sig till en lofi-livstil med produkter som rymmer hur mycket hårt komprimerat material som helst.

3) Går man tillbaka kring tiden när riaa introducerade 2-kanal stereo (1958 tror jag) så fanns det fortfarande ett intresse på högskolor och universitet för akustik (vid för oss hörbara och lyssningsbara ljud iaf) och psykoakustik. Stereo och intresse för vetenskap på området verkar ha gynnat intresse för inspelnings- och återgivningsteknik. Det finns ju jättemånga inspelningar från den tiden som är förvånansvärt grymma.

Men när nyhetens behag och forskarvärldens intresse lade sig så tog subjektivisterna över (ursprungligen som en reaktion på att ljudkvaliteten inte förbättrades trots att vetenskapen tyckte att man nu visste tillräckligt eller nåt i den stilen).

Tillverkarna som inte hade så många nya format att intressera allmänheten för tog ist fasta på allsköns subjektiva uppfattningar om hur ljud kunde förbättras för att sälja sina nya apparatmodeller.

Som en ståndaktig utpost finns LTS där och försöker lysa upp i mörkret så gott man kan.

Men om nu skivbolagen tacklar situationen med lagens hjälp och skjälper ut musiken i drm-skyddad form med digitala vattenstämplar för spårning och bäst före datum på nätet. Folk laddar hem musiken lagligt via sina hemmaunderhållningssystem med nya lustiga konfigurationer och format varje säsong och vänjer sig vid det. Ljudkvalitet som ges av 96 kbps mp3 har man redan vant sig vid.

Alla nöjda och glada. Hur sjutton anlägga moteld då?

LTS försöker tackla situationen från ett inspelnings- och återgivningstekniskt håll. Att föra in vetenskap bland all kabelmysticism.

Andra vill få skivbolagsbranchen att gå under. Åt helvete med dem.Tja, musik kommer ju att skapas ändå. Ur ruinerna kommer nåt nytt och friskt att resa sig. Rippa friskt och fildela barn.

Bravo, du var inne på skolan. Det tycker jag faktskt verkar vara en nyckel.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-23 03:29

:) Jag är som sagt var fruktansvärt rädd att du har rätt "n-puh", alla nya möjligheter till billiga men sunkiga nedladdningar och bolagens ointresse av att möta dessa problem med annat än juridiska hot är en skandal.
Vill man sälja skivor i en föränderlig tid så gäller det att ge ett mervärde som inte går att få över nätet, dels att vara offensiv med kvalitetsprodukter och våga satsa på nya artister.
Dock är väl försäljningen inte så dålig som bolagen vill göra gällande även om de egentligen skulle förtjäna detta.

Här skulle ju lite konsumentupplysning kunna vara en moteld, att verka för att flera konsumenter kan få upp ögonen för att god musikåtergivning ger ett mervärde i sig, mentalt och själsligt.
Därmed kanske det kunde bli ett ökat antal konsumenter som krävde bättre produkter.
Visst, chansen kanske inte är så stor i ett tidevarv när det senaste är det häftigaste, och det som var nytt förra månaden eller året är mossigt ute nu till förmån för nya och häftigare prylar idag.
Ur den synpunkten är stereo eller musiklyssnande inte häftigt som snarare sjunger långsamhetens lov, och vars möjlighet till avkoppling och emotionell upplevelse fodrar tid och inte jäkt för att kunna visa sin fulla potential.
Dock skulle nog många behöva denna vila och kontemplation.

Skolan ja, den skulle kunna ha många bildningsuppgifter att fylla till elevernas båtnad, men den inriktningen är i avtagande idag.

LTS sysslar ju inte heller med folkbildning vilket givetvis är för mycket begärt och de flesta vet inte ens vad LTS är.
Där finns ju behovet av en intresseorganisation för att göra allmänheten nyfiken och kunna ställa krav.
Bravo

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-23 05:10

:roll: Ack ja "IngOehman", ack ja.

"IngOehman" skrev:
Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig*. Jag är helt ointresserad av att omvända andra.

Om du nu inte menar det du säger så är det ju inte lätt att veta, men att använda egensnickrade definitioner på vanliga ord leder till missförstånd, det går knappast att undvika.
Jag vet inte om det är hemmaemytologen som slagit till men ointresserad är inte nödvändigtvis en aktiv sådan, då skulle inte mycket skolarbete fungera, deras intresse kan mycket väl väckas.

Dessutom skriver du att du är helt ointresserad av att omvända andra, lite svårt att se att en stor grupp inte skulle bli över här.

"IngOehman" skrev:
Omedvetna kan visa sig vara klart intresserade. Dem når vi gärna

Bra, utmärkt, men då kan man inte verka hinsides utan är tvungen att synas i denna världen och LTS är inte kända bland allmänheten i just betydelsen den breda massan.

"IngOehman" skrev som pendang till ovan:

*Om musik, om ursprungstrogen inspelning (/bra produktioner /omanipulerade överföringar) och om uppspelningskvalitet.

Även om denna definition är för snäv gällande hela det musikaliska framförandet enligt min mening, där jag anser att även den musikaliska kontexten bör beaktas som lyssnaren uppfattar den, så är jag fullt överens på denna punkt gällande mjukvaran och bolagens roll och ansvar.
Helt enkelt en minsta gemensamma nämnare som alla berörda borde kunna arbeta emot.

Hur man än vrider och vänder på det, så kan LTS bara utgöra en liten del del i allt detta, fler krafter och påtryckare måste till för att kunna utgöra en röst gentemot bolagen.

Att LTS är ointresserad av att omvända ointresserade är som sagt helt OK, ingen kan göra allt, därav behovet av en bredare rörelse för bättre välljud. Det bästa sättet enligt mig är då att försöka få även ointresserade att bli nyfikna och därmed få flera att ställa krav.

Jodå, sakfrågan är viktig "IngOehman", därför handlade detta inte om LTS i början utan om en bredare rörelse där många goda krafter skulle kunna arbeta mot ett enkelt och tydligt mål för vårt intresses skull.

Nu har det mot min vilja blivit väldigt mycket LTS vilket definitivt skjuter vid sidan av målet i denna fråga, men ärligt talat "IngOehman" fäktar du inte mot lite väl många väderkvarnar emellanåt.
Bravo

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-23 13:59

Bravo skrev::) Jag är som sagt var fruktansvärt rädd att du har rätt "n-puh", alla nya möjligheter till billiga men sunkiga nedladdningar och bolagens ointresse av att möta dessa problem med annat än juridiska hot är en skandal.
Vill man sälja skivor i en föränderlig tid så gäller det att ge ett mervärde som inte går att få över nätet, dels att vara offensiv med kvalitetsprodukter och våga satsa på nya artister.
Dock är väl försäljningen inte så dålig som bolagen vill göra gällande även om de egentligen skulle förtjäna detta.

Nu finns det ingen allmänt tillgänglig statistik för de senaste 2-3 åren (som jag känner til iaf). Dessförinnan har tillväxten planat ut. Men ändå låg skivförsäljningen på en toppnivå historiskt. Detta trots konkurrens från fildelning och dvd-video, mobiltele, bredbandsuppkopplingar och spel mm. Men man kan också konstatera att skivaffärerna på senaste tiden har bantat sina verksamheter.

Även om branchen tog fram ett nytt format i form av dvd-audio som har potentiellt en mycket högre kvalitet att erbjuda än CD och nya möjligheter med multikanal mm så har timingen för introduktionen varit dålig. Käbbel kring förstörande digitala vattenstämplar och nya kopieringsskydd fördröjde introduktionen varför dvd-video apparater redan har hunnit muta in marknaden. Nästa stora chans uppstår nog inte förrän folk är beredda att byta upp sig till nya hd-dvd spelare för video (som förhoppningsvis anammar även dvd-audio standarden).

Naturligtvis skulle skivbolagen göra sig själva en stor tjänst genom att satsa stort på nedladdningsbar musik utan att tjafsa en massa om kopieringsskydd. Om ungdomar tycker att det blir för dyrt att köpa musik i albumformat och vill plocka de låtar man tycker om och kan flytta materialet mellan sina olika uppspelningsapparater så gissar jag att skivbolagen kan ta tillbaka en stor marknad även om "gratis"-konkurrenten fildelningnätverken finns där.

Slarvar man inte bort sin marknad så kanske denna så småningom söker efter bättre utgåvor av musiken som stannade kvar i medvetandet.

Bravo skrev:LTS sysslar ju inte heller med folkbildning vilket givetvis är för mycket begärt och de flesta vet inte ens vad LTS är.
Där finns ju behovet av en intresseorganisation för att göra allmänheten nyfiken och kunna ställa krav.

Om tillverkare som Pioneer nu släpper sitt LegatoLink och gör ärliga spelare så kanske det är ett tecken på att de anser att de inte längre måste intressera hifi-entusiasterna för att sälja och tjäna pengar. Dvs att hifi börjar bli alltför marginaliserat.

Ett problem då för LTS är att nya potentiella medlemmar eller intresserade som möter upp för att söka kunskap på området avskräcks av allt prat om ormolja. Att det tom förlöjligar sällskapet. Fast jag misstänker att subjektionistiska värderingar fortfarande håller ett stadigt grepp om hifi-intresserade. Och det är dessa intresserade som representanter för sällskapet oftast möter.

Men det finns väl en hel del producenter och studiotekniker som är medlemmar i LTS. Kanske ett lobbande för högkvalitativa utgåvor mot skivbolagen skulle kunna göra nytta. Utdelning av inramade diplom med guldnoten till branchen.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-23 22:46

:) Nej skivbolagen har målat in sig i ett hörn genom att vägra anamma den nya verklighet som råder.
Jag tycker i och för sig att man skall betala, men att bolagen då måste erbjuda produkter som är intressanta och prisvärda. Inte heller räcker det med att bara erbjuda en platta av usel kvalitet och lite text till skyhöga priser. Det kan till och med vara så att man kanske måste erbjuda samma produkt i olika variationer med olika mervärden.
Det är ju t.ex. möjligt att vissa föredrager sunkskivorna, men att flera ändå skulle prioritera en högre kvalitet, framförallt om man hart fått vetskap om vad det kan ge i en hyfsad anläggning.

Citat "n-puh":
Även om branchen tog fram ett nytt format i form av dvd-audio som har potentiellt en mycket högre kvalitet att erbjuda än CD och nya möjligheter med multikanal mm så har timingen för introduktionen varit dålig. Käbbel kring förstörande digitala vattenstämplar och nya kopieringsskydd fördröjde introduktionen varför dvd-video apparater redan har hunnit muta in marknaden

Instämmer till fullo, branschen har återigen lyckats göra praktfulla självmål.
Flera hävdar ju att genom att ladda ned och lyssna går man sedan och köper skivan, skräpet skippar man. Att hindra fildelning, lag eller inte går naturligvis inte.

Citat "n-puh":
Ett problem då för LTS är att nya potentiella medlemmar eller intresserade som möter upp för att söka kunskap på området avskräcks av allt prat om ormolja. Att det tom förlöjligar sällskapet. Fast jag misstänker att subjektionistiska värderingar fortfarande håller ett stadigt grepp om hifi-intresserade. Och det är dessa intresserade som representanter för sällskapet oftast möter

Möjligt, men hifi- och musik- intresserade kan ju vara av alla typer med många olika infallsvinklar och jag vågar påstå att LTS är tämligen okänt. Givetvis är kännedomen större bland hifiintresserade, oavsett utgångspunkt, än bland ointreeserade eller omedvetna.
Sedan är det ju så att alla inte fullt delar LTS, ljudtekniska utgångspunkter eller tycker att det är heltäckande.
Förvisso har du nog rätt i att ormoljesnacket kan bli avskräckande, likväl som hifientusiasternas ibland yviga tal om kablar mm. kan göra välljud till ett större mysterium än det behöver vara.

Allt tal om detta gör att bra ljud i diskussionen mera kommer att handla om kablar, spikar och kuddar än apparater och högtalare, och för en nybörjare eller någon som från grunden vill förbättra sin anläggning blir detta överkurs och kan i värsta fall döda intresset.

Fördelen med att göra flera intresserade är ju att få en större påtryckningsgrupp, men då måste man som sagt börja väldigt enkelt och samtidigt acceptera att folk kan ha väldigt olika anledningar och orsaker till att ställa dessa krav. Basen måste vara bred.
Bravo

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-04-24 00:19

Fördelen med att göra flera intresserade är ju att få en större påtryckningsgrupp, men då måste man som sagt börja väldigt enkelt och samtidigt acceptera att folk kan ha väldigt olika anledningar och orsaker till att ställa dessa krav. Basen måste vara bred.

Word Bravo Word in did !!!

Men nu har det börjat att gå i loop tror jag?

But please, kill the cat (tror jag är onykter)

What the h_ll !

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 01:12

:roll: Ack ja "Bravo", ack ja...

Eller rättare sagt: Ack nej.

Jag ger upp. :cry:

Fortsätt bäst du vill. Jag är ointresserad (i ordets alldeles normala bemärkelse = det är ingen idé du försöker omvända mig till din syn) av vad du säger å länge du repeterar samma sneda bild av hur verkligheten ser ut, gång efter gång, utan att verka vilja undersöka hur de verkliga förhållandena ser ut.

Fine! Tro så då.

Som tur är har du fel.
Återväxten är prima, och branschen är i växande. Och LTS inflytande visas väl om inte annat av dina (ehuru irrelevanta och fjärran från vad LTS står för på riktigt) inlägg om LTS uppfattingar och betydelse.

Vh, iö

PS. Nej, man sätter inte namn (varken nick eller vanliga namn) inom citationstecken, annat än om man vill förlöjliga dem som använder namnet, eller snarare förlöjliga deras val av nick.

Inte vidare vänligt att göra så. Jag kommer inte att göra det igen, och jag menade det inte ovan heller. Ville bara visa hur det ser ut att se sig själv "markerad".
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-24 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-04-24 01:25

Det klart att LTS utöver folkbildning, för sina medlemmar!

De (vi) som är med lär oss massor, det är ju (för mig) det som är en stor fördel att vara medlem.

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi