Hur började det för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Hur började det för dig?

Inläggav mx » 2011-01-12 13:13

Finns flera liknande trådar och ämnet har berörts i många andra.

Det är ett intressant ämne som jag började fundera över under morgonkaffet.
Hur började allting för dig? Idag så letar jag efter en så verklighetstrogen
återgivning som möjligt. Inte så mycket efter effektsökeri och stampa-takten
grejen. Men det har inte alltid varit så.

När jag började min karriär som tonåring var jag primärt ute efter att kunna
spela hög bas som kändes i kroppen. Ju högre desto bättre. Sedan gled jag in
på banan om välljud och att det skulle låta så rent och häftigt som möjligt.
Passerade väl en och annan Linn-produkt, har haft hemma högtalare från DALI:s
senare serier på grund av den häftiga diskanten. Jag har jagat allt från kablar
till CD-spelare som svänger.

Nu sitter jag med ett par Dynaudio Contour S3.4 och en Hegel H200 som
förstärkare. Mitt största problem för tillfället är rummet, och inte så mycket
mer. Det är väldigt skönt. Och jag har inga planer på att uppgradera mig mot
bättre ljud längre, och skulle jag göra det i framtiden så är det primärt akustik
och högtalare som blir drabbade.

Men det har ju som sagt inte alltid varit så här. Jag har alltid älskat musik,
och förr i tiden gick det bra att lyssna genom köksradion. Det är ju först nu
som det verkligen blivit "seriöst" och som jag letar efter verklighetstroget
ljud. Det började ju som sagt med bas och sväng, och lite väl mycket fokus
på just tekniken och prylar. Lite för lite fokus på musiken i sig.

Hur började det för dig och hur ser din resa ut? Du vaknade väl inte på
morgonen och tänkte "delade toppar och jämn kurva är målet"? :D
Alea iacta est.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-12 13:32

För mig började det med en röd bärbar Philips-grammofon med vilken jag lyssnade på Anita och Televinken. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-12 13:36

-Martin- skrev:För mig började det med en röd bärbar Philips-grammofon med vilken jag lyssnade på Anita och Televinken. :)

Samma här, fast Mästerkatten och Stövlarna :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-12 13:36

Och hur blev det stora anläggningar och sjukdomen hifi då?
Alea iacta est.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-12 14:04

Via byggsatser på Hifi-kit och bilstereo.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-01-12 14:25

Musiken har alltid varit ett inslag i mitt liv så länge jag minns. Fick min mors stereo att ha på rummet när jag var runt 10-11 och lirade gamla lp plattor. Skaffade mig en musik identitet på högstadiet, hårdrock skulle det vara då, men tröttnade bara efter några få år :)

En kompis storebror hade en häftig hemmabio och det gav eld på ett mer eller mindre växande intresse sedan några år tillbaka. Detta också på högstadiet.
När undertecknad blev 18 och fick tillgång till ett litet sparkapital så köptes en budget hemmabio. i brist på pengar inriktade jag mig på mer tekniska aspekter än dyra saker.

Har aldrig jagat ett extremt ljud men däremot en önskan att få bort störande saker som jag uppfattade. Och har en mer blygsamt närmande mot välljud.
Även just hembio är fortfarande viktigt pga stort filmintresse :)
Har även jag varit inne på konstiga kablar och även spikar. Men har aldrig märkt något själv! Tur man fyndade på beg.marknaden.

Nu är det en kef ägg hemmabio, pga jag bor trångt och ett par Carlsson oa 14.3 och känner mig rätt nöjd faktiskt. Kanske skulle vara kul med 2 nya basar men absolut inte nödvändigt.
Är inte heller speciellt intresserad av dyr hifi. Tror inte heller att mina öron är så känsliga för det naturtrogna ljudet men däremot upplevelsen att man tar bort en kudde/filt från högtalaren, i högtalar byten.

Nu koncentrerar jag mig mest på musiken och filmer.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-12 14:29

Mycket intressant och trevlig läsning. Det där ögonblicken då man inser att
man koncentrerar sig på innehållet (musiken eller filmen) och inte längre
tänker på anläggningen, typ klarar högtalarna det här ljudtrycket?, var det där
en stående våg?, är inte diskanten lite vass? eller är det inspelningen kanske?,
jadda jadda och bara kan konsumera innehållet är underbart.

Numera är som sagt mitt största problem rummet när det gäller återgivning.
Mitt andra stora problem är vilka filmer och vilken musik jag ska köpa. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-12 14:59

Första gången jag hörde techno på Jamo D365 hemma hos en kompis var det kört. Då skaffade jag första musikanläggningen hemma. När jag sen upptäckte att det gick att koppla en stereovideo till den anläggningen för lite mer än 20 år så var det kört på riktigt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-12 15:01

mx skrev:Och hur blev det stora anläggningar och sjukdomen hifi då?

När jag upptäckte att en viss kvalitet på anläggningen gjorde jag att jag bokstavligen sögs in i filmen och blev så hypnotiserad att jag helt glömde bort att jag satt och tittade film.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-12 15:20

Det blev holografiskt och berörande först med Carlsson. Nånstans 2001 skulle jag tro. Fick en pre-början när jag jobbade som DJ innan dess.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-12 16:39

Mina Hifi-aha inleddes 1965 på Ostermans hobbymässa.
Hörde Beachboys genom Pearl Lab-hörlurar, kopplade till ett B&O-rörsteg.
Reaktion: :D

2:a ahan, 1968 lyssnade på Jim Kweskin genom Staxlurar kopplade till en Dynaco SCA35, hos en klasskompis.
Reaktion: :D :D

3:e ahan, 1969 NK:s ljudrum, lyssnade på allsköns jazz och popp genom OA6typ1, förförstärkaren kommer jag inte ihåg. Reaktion: :D :D :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-01-12 16:57

Det började väl med Philips minisystem MZ7, ett ganska stort minisystem med högtalare i trä (nåja, spånskiva) och 6,5" bas, incredible surround och loudness. Fett ljud var det.
Sen slog det till ännu hårdare när man smet in på expert mittemot trestads musik i Trollhättan och lyssnade på Jamo D590 som jag senare skulle komma att äga själv ett bra tag, dock var det däremellan en period med proson med dubbla tiotumsbasar. Numera är alla hämningar släppta och jakten på det perfekta ljudet ur både ljudliga och estetiska aspekter är i full gång :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-12 18:05

när jag var liten var det technics som gällde, dom äldre pojkarna på gården hade technicsgrejjer som man dregglade på, sedan dess tycker jag att hifiapparater ska vara svarta med guldtext, med åren så uppskattar man enkelhet men svärtan och guldet består, på fritidsgården fanns det pa-prylar och alla spelade i band, så därför gillar jag pa-stuket oxå, så en mix av ovantående är det jag går igång på
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2011-01-12 20:18

Har konstigt nog sedan tidig ålder haft en liten släng av hifisjukan utan att haft folk i omgivningen som sysslat med det. Läste hifitidningar och suktade och funderade hur bra alla de där fina sakerna kunde tänkas låta.

När jag var i tidiga tonåren fick jag ett par högtalare som vad jag minns lät trevligt, tyvärr så vet jag än idag inte vad det var för ena högtalare. Kanske någon som vet? De var kanske 50 cm höga och var gjorda att stå på golvet mot väggen, de hade gissningsvis en 8-10 tummare i basen som spelade frammåt med ett mellanregister snett ovan om jag inte minns fel. Sedan så hade de en diskant och ett till mellanregister som spelade rakt upp. Sidorna var av trä och toppen och fronten var täckt av ett ganska finmaskigt metallgaller. Kan det vara någon mirsch-historia kanske?.. Fick veta att de var bra grejjer och hade kostat en hyffsad peng, runt 4 pappa om jag inte minns fel vilket är fullt möjligt då det var riktigt länge sedan.

Sedan efter det så kom ju den obligatoriska hängmatte-eran då diskant och bas skulle upp på max, helst med loudness intryckt också! De var grejjer det!

Runt 25 års åldern så kom väll min första riktiga stereo in i bilden. Jag hade medvetet undvikt hifibutikerna då jag vissa att jag troligen kunde väcka en jätte som just då sovde, och visst blev det så :)

b&w, Dali, Elac, rotel, Nad samt lite kablar kom och gick genom kedjan. Det var en rolig tid men ack så frustrerande då jag hadfe fastnat i ett tänk då jag bara nästan kunde fokusera på ljudet och inte musiken. Att det hela tiden inte lät som jag ville gjorde det heller inte bättre.

Så fick jag tag i ett par piP ohörda till saftigt överpris, "Nu blir det åka av!" tänkte jag när jag skulle till att spela då jag läst så mycket gott om dem på faktiskt. Reaktionen uteblev, det lät liksom, ja annorlunda mot allt annat jag hört tidigare men ingen imponatorfaktor att tala om utan musiken fick tala sitt eget språk istället vilket blev ett bra framsteg. Sedan kom piPs, bättre men inte riktigt bra. Alldeles för klena i basen för att kunna låta trovärdigt hemma hos mig. Till sist så slog jag till rejält på f/e testens rekomendationer då jag märkte att jag gillade "ofärgad" signal. Sentec pa9 monoblock i kombination med holographic audio Pre 25, en kombo som spelar riktigt bra i mina öron tillsammans med en pioneer 668. Till sist så kom pi60 in i bilden och jag sitter idag helt nöjd, nu hör jag bara musiken. Visst, jag erkänner att jag iblan också kan slänga på lite finare inspelningar bara för att impa på mig själv eller nått med hur bra det kan låta..

Men det har inte alltid låtit lika bra. Med samma rigg fast i en annan uppställning och akustikfixande i samma rum så lät det visserligen bra men inte någonstans i närheten så bra som nu, då fanns det en del frustrationer med ljudet, främst diskanten.

Vad kommit fram till under min resa är att jag tror att rummet är viktigast. En bra högtalare i ett sämre rum kommer att låta sämre än en mindre bra högtalare fast i ett bättre rum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-12 20:52

-Martin- skrev:För mig började det med en röd bärbar Philips-grammofon med vilken jag lyssnade på Anita och Televinken. :)

+1 !!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-12 21:59

Jag började vid morsans Philips Köksradiobandare.
Elvis, Connie Francis, Wanda Jackson, Lulu, Abba osv...Osv...
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-12 22:07

Jag har alltid haft ett stort intresse för musik och teknik så länge jag kan komma ihåg. Har väldigt unga minnen när jag satt och sjung för mig själv samtidigt som jag skruvade isär någon gammal stereo eller byggde egna högtalare.
Sen när jag blev äldre och började spela och skriva egen musik blev det bara värre och så har det fortsatt så.
Köpa bil? nej då, finns ju bättre högtalare och gitarrer att köpa :p

Kan även tillägga att jag har föräldrar som lyssnar på rock och spelade gärna musik, såg på inspelade konserter och så hemma.
Farsan hade en rolling stones vhs ifrån nån konsert på ullevi som han var på som åkte på titt som tätt hemma.
Samma med pink floyd, sabbath osv..

Mycket musik i hemmet mao :)

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2011-01-12 22:33

Det började med en musiklyssnande och högtalarbyggande farsa :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-12 23:03

Det började med kataloger från Technics som jag kom över på något sätt i 10-årsåldern eller så. Där fanns bilder och beskrivningar av de mest otroliga apparater och man förstod direkt av texterna att det måste låta otroligt bra. :D

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-01-12 23:22

steveo1234 skrev: När jag sen upptäckte att det gick att koppla en stereovideo till den anläggningen för lite mer än 20 år så var det kört på riktigt.

Plus ett på den, vilken (o)verklighetskänsla det var när man kollade topgun och hörde alla panoreringar :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-12 23:36

Nattlorden skrev:

+1 !!

Coolt att det finns fler som inte helt farit illa av att genomlida 70-talet. Eller har vi kanske det? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-12 23:45

-Martin- skrev:
Nattlorden skrev:

+1 !!

Coolt att det finns fler som inte helt farit illa av att genomlida 70-talet. Eller har vi kanske det? :D

Nämn inte Staffan Westerb.... 8)

Anita&Televinken, Fem myror, Sant&Sånt, Trasan&Banarne,[s]Drömplanket[/s](kom inte förrän '80)... de må ha lidit brist på specialeffekter, men innehållsmässigt finns väl inga barnprogram idag av samma kvalité
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-12 23:55

Allt började med Linn!
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-13 00:07

Efter Philipsgrammophonen blev det en Concerton som jag ärvde av syrran. Riggade upp den i köket och spelade
in låtar med en Philips kassettbandspelare.
(Nu får jag deja vu - det finns säkert en liknande tråd någonstans)

Concertonens högtalare blev senare modifierade. 8)
Dessvärre minns jag inte om det var till det bättre... :twisted:

Men det var nog först under gymnasietiden och de vanligt förekommande besöken på NK:s stereoavdelning som det tunga intresset satte fart.
Tunga GAS och Technicsprylar. Cervin Vega och JBL. Sånt. Satanigatan!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-13 10:48

Satan var ordet...

Själv fick jag senare ta över farsans gamla Ferguson-receiver-grammofon och till denna inhandlades ett par minimala Moon-högtalare. Lät kanon enligt en sjuåring. Så småningom kompletterades det hela med en kassett-spelare (Philips) som dock hade något fel i balansen mellan höger och vänster vid inspelning. Trots detta gjordes många inspelningar och "blandat-band". Rockfolket was da shit...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-13 11:38

nadifierad skrev:Jag började vid morsans Philips Köksradiobandare.

Jag mé, fast bara transistorradio på den :lol:
Den stod alltid på ute i köket, så det var där jag satt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-01-13 12:00

Den utlösande faktorn för ett stort HiFi-intresse var Pink Floyd, The Dark Side of The Moon.
Det var något nytt, helt fantastisk musik och presenterad på ett sätt jag aldrig upplevt förut.
Det var då jakten på välljud började, när jag insåg att det finns mycket mer att få ut av den här musiken om anläggningen har förmåga.
Det gäller för övrigt all musik, men Pink Floyd var den tändande gnistan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-13 12:11

på den tiden lånade vi skivor och kassettband till höger och vänster, en platta som lånades ut kunde man återfå i vilket skick som helst, och man fick aldrig tillbaka skivan av den man lånade ut den till, det var en redig soppa! lånade kassettband gav alltid överjävligt dålig ljudkvalitet, flertalet spelade in på kassett genom att ställa kassettradion nära en högtalare och trycka på mic rec, så det var mycket skit på dom banden där även ljudnivån ändrades hela tiden
Bikinitider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-13 13:27

celef skrev:på den tiden lånade vi skivor och kassettband till höger och vänster, en platta som lånades ut kunde man återfå i vilket skick som helst, och man fick aldrig tillbaka skivan av den man lånade ut den till, det var en redig soppa! lånade kassettband gav alltid överjävligt dålig ljudkvalitet, flertalet spelade in på kassett genom att ställa kassettradion nära en högtalare och trycka på mic rec, så det var mycket skit på dom banden där även ljudnivån ändrades hela tiden

Vet du om det satt Behringer-micar i apparaterna? :wink:

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-01-18 01:22

mx skrev:Mycket intressant och trevlig läsning. Det där ögonblicken då man inser att
man koncentrerar sig på innehållet (musiken eller filmen) och inte längre
tänker på anläggningen, typ klarar högtalarna det här ljudtrycket?, var det där
en stående våg?, är inte diskanten lite vass? eller är det inspelningen kanske?,
jadda jadda och bara kan konsumera innehållet är underbart.

Numera är som sagt mitt största problem rummet när det gäller återgivning.
Mitt andra stora problem är vilka filmer och vilken musik jag ska köpa. :)

Tack :)

Jag lider med dig, det är inte kul att sitta med ljudproblem. Av någon anledning skäms man, underligt det där :) Men det är väl en del av audiofil/nörd identiteten.

Film och musik konsumtionen är inget att sticka under stolen heller... Det är en stor kostnad och jag :oops: konsumerar mer än jag har råd och betalar för.
Upptäcka ny musik är viktigt för mig och går igenom större mängder i perioder via olika tjänster. musiken har av någon anledning alltid varit individuell för mig, min musikresa högst personlig och självutforskad, även som man får hjälp av andra också såklart :)

Sedan något år sedan har jag 2 kompisar som har samma intresse för musik och ny upptäckt musik. Extra roligt är att vi har lite skilda smaker även om vi har som gemensam punkt elektronisk musik.
Vi har ibland musikträffar som började med att vi gick till lokala musikaffären köpte en okänd platta och gick hem till någon av oss och lyssnade och utvärderade, väldigt kul :) Men senare har vi kört andra varianter av musikkvällar också, även med gäster :)
Alla vi 3 har även djat några få gånger också.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi