DVD recorder och branschen - föraktet ökar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

DVD recorder och branschen - föraktet ökar!

Inläggav Margaux » 2005-04-22 16:36

Alla vet säkert om detta men jag gick nästan på minan idag.

Min dotter har ett c:a 30 tal dvd skivor som jag köpt.

Då dessa extremt lätt blir repiga och oanvändbara hade jag spanat in en DVD spelare med 80GB hårddisk och tänkt att lägga över dem på hårddisken.

Detta var förstås naivt. I affären berättade försäljaren att kopieringskyddet gör att man inte får lägga över DVD (material jag redan betalt för) på hårddisken.

VILKA IDIOTER BRANSCHEN BESTÅR AV.

Nu skaffar jag en dator och ett kopieringsprogram och rippar det istället. Vilka tomtar....Dom förtjänar faktiskt att bli ruinerade och misslyckas.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: DVD recorder och branschen - föraktet ökar!

Inläggav Bill50x » 2005-04-22 17:06

Margaux skrev:Alla vet säkert om detta men jag gick nästan på minan idag.

Min dotter har ett c:a 30 tal dvd skivor som jag köpt.

Då dessa extremt lätt blir repiga och oanvändbara hade jag spanat in en DVD spelare med 80GB hårddisk och tänkt att lägga över dem på hårddisken.

Detta var förstås naivt. I affären berättade försäljaren att kopieringskyddet gör att man inte får lägga över DVD (material jag redan betalt för) på hårddisken.

VILKA IDIOTER BRANSCHEN BESTÅR AV.

Nu skaffar jag en dator och ett kopieringsprogram och rippar det istället. Vilka tomtar....Dom förtjänar faktiskt att bli ruinerade och misslyckas.

Jo, visst blir man sur.... När jag stöter på en kopieringsskyddad skiva, slänger jag ut den på nätet direkt....

Sony har slutat med kopieringsskyddade skivor pga minskad cd-försäljning 8)

/ B

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-22 17:07

Det är väl som så att bara för att du har betalat för plastbiten så är inte filmen din.

Dessutom kommer det väl att bli olagligt att kringgå kopieringsskydd på både CD och DVD efter 1:a juni. Det innebär alltså att de skivor man måste ta en kopia på, exempelvis en CD som har kopieringsskydd och inte kan spelas i bilen är just de skivor man inte får kopiera. Vanliga skivor kan man fortsätta göra backup på för eget bruk.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-22 17:23

Men är det inte så att kopieringskyddet inte ingår i cd standarden och har då en cd kopieringskydd så är det ingen cd längre?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 17:36

Kribban skrev:Men är det inte så att kopieringskyddet inte ingår i cd standarden och har då en cd kopieringskydd så är det ingen cd längre?

Stämmer men det upplyses det väldigt dåligt om.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-22 17:37

Jo det stämmer ju, men det hindrar ju inte att det är olagligt att kringgå det kopieringsskydd som finns.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-22 18:03

För övrigt tycker jag att man ska få ta egna backuper av skivorna av precis den anledning Margaux nämner. Antingen det eller så får man lansera något mer oförstörbart.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 18:26

bosco skrev:Jo det stämmer ju, men det hindrar ju inte att det är olagligt att kringgå det kopieringsskydd som finns.

Men om det påstås vara en CD... så får man väl betrakta kopieringen som någon form av pakettering, precis som plasten runt om... innan man tagit bort den har man ju inte fått det man köpte... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-22 18:54

Hade just en skriftväxling med CDon om varför man inte kan få veta redan på websidan om en skiva är kopieringsskyddad eller inte. Så här svarde de:
----------------------------
Hej Svante,

Informationen om produkterna på vår site läggs in av skivbolagen själva, och tyvärr är den inte alltid fullständig.

Vårt fokus ligger på att erbjuda så stort utbud som möjligt och att hålla så låga priser som möjligt. För att kunna hålla våra låga priser krävs att vi arbetar mycket effektivt, vilket gör att vi tyvärr inte har möjlighet att ta reda på sådan information. Vi får hänvisa dig till det aktuella skivbolaget (står på skivans produktsida) eller att söka information på någon musiksite, till exempel www.allmusic.com.

För att vara säker på vilken skiva det rör sig om kan du titta på
katalognumret som står på respektive produktsida på CDON. Det är ett unikt nummer för just den skivan.

Med vänliga hälsningar
Annika
Kundtjänst CDON.COM

-----------------------------

...och det var ju ett hyfsat bra svar. Om man är missnöjd så skickar de ett returkuvert så att man slipper betala portot. Jag tycker nog ändå att infon skulle stå på websidan, fast då skulle de väl inte sälja några skivor. Jag tycker att det är vansinne att man ska behöva köra ett specialprogram på datorn för att spela skivan. Jag menar, vem garanterar att det programmet fungerar på det OS som jag vill köra om 5 år?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-22 19:56

Jag skall få kopiera mina egna skivor punkt slut. Om några individer som ändå inte har några pengar kopierar på nätet så är det inga problem heller för mig.

Det skulle gå alldeles utmärkt att se till att man kan spara på hårddisk om industrin vore det minsta lilla intresserade av att lösa problemet.

Men vad som gör mig ÄNNU MERA förbannad är tex den senaste Shrek 2 som jag tyvärr har köpt till mina barn.

DÄR HAR ANSVARIG UTGITVARE THOMAS KRUTZE SETT TILL ATT MAN INTE KAN SPOLA FÖRBI 10 MINUTERS REKLAM - VARJE GÅNG MAN VILL SE FILMEN. HUR J......A MYCKET FÖRAKT VÄXER INTE FRAM AV DET???

Tänk er att man köper en CD skiva och så skall man tvingas att höra snuttar i 10 minuter från andra band. Är det inte horribelt?

Jag har ont i halsen idag kanske därför jag är en sån hetsporre idag :evil: :evil: :evil:

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-22 20:00

Margaux: Låter som du har legitima orsaker att vara förbannad. Det skulle jag vara. Lämna tillbaka skiten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-22 20:00

Margaux skrev:Jag skall få kopiera mina egna skivor punkt slut. Om några individer som ändå inte har några pengar kopierar på nätet så är det inga problem heller för mig.

Det skulle gå alldeles utmärkt att se till att man kan spara på hårddisk om industrin vore det minsta lilla intresserade av att lösa problemet.

Men vad som gör mig ÄNNU MERA förbannad är tex den senaste Shrek 2 som jag tyvärr har köpt till mina barn.

DÄR HAR ANSVARIG UTGITVARE THOMAS KRUTZE SETT TILL ATT MAN INTE KAN SPOLA FÖRBI 10 MINUTERS REKLAM - VARJE GÅNG MAN VILL SE FILMEN. HUR J......A MYCKET FÖRAKT VÄXER INTE FRAM AV DET???

Tänk er att man köper en CD skiva och så skall man tvingas att höra snuttar i 10 minuter från andra band. Är det inte horribelt?

Jag har ont i halsen idag kanske därför jag är en sån hetsporre idag :evil: :evil: :evil:

Kan inte annat än att hålla med. De skjuter sig själva i foten med denna reklamen.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-22 20:33

Naqref™ skrev:Margaux: Låter som du har legitima orsaker att vara förbannad. Det skulle jag vara. Lämna tillbaka skiten.

Mja, fast brukar man få det när förpackningen är bruten?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 20:39

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Margaux: Låter som du har legitima orsaker att vara förbannad. Det skulle jag vara. Lämna tillbaka skiten.

Är den kopieringsskyddad kan man ju inte ha gjort kopia, eller? 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-22 20:41

Nattlorden skrev:
Svante skrev:

Nä men man kan ha tummat på den så att nästa kund inte vill ha den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 20:43

Svante skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

Bah... hur många kronor kostar de att göra? Mycket väsentligare att hålla kunderna nöjda. Tar minst fem, om inte tio, nöjda kunder att väga upp det som en missnöjd kund drar ned.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-22 20:54

Egentligen undrar man över den där nya lagtexten i upphovsrätten som ska införas. På vilket sätt ändras rättsstatus för rättsinnehavare om vi inte får göra säkerhetskopior längre. Eller ladda ner från nätet för den delen.

Redan i den lagtext vi har innebär det ju att om någon mångfaldigar och sprider ett verk till vem som helst utan upphovsmannens samtycke så har ju ett brott blivit begånget.

Enda skillnaden blir att man kan klämma åt fler och att det blir knepigare för oss som inte ägnar oss åt ge bort andras arbete (gratis eller inte - spelar roll) att hantera materialet.

Själv har jag varit på vippen att köpa kopieringsskyddad CD men avstått i tyst bojkott av fenomenet.

Lage

Inläggav Lage » 2005-04-22 22:02

n-puh skrev:
Redan i den lagtext vi har innebär det ju att om någon mångfaldigar och sprider ett verk till vem som helst utan upphovsmannens samtycke så har ju ett brott blivit begånget.

Men det är ju tillåtet att ta kopior på cd skivor som man redan har till familjen & den närmsta vänkretsen. Hur är det då med kopieringsskyddande skivor, de bryter ju mot att det är tillåtet att kopiera för eget bruk.

Själv har jag varit på vippen att köpa kopieringsskyddad CD men avstått i tyst bojkott av fenomenet.

Samma här :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-22 22:15

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

Bah... hur många kronor kostar de att göra? Mycket väsentligare att hålla kunderna nöjda. Tar minst fem, om inte tio, nöjda kunder att väga upp det som en missnöjd kund drar ned.

Jag lovar dig att en returnerad skiva går ut till nästa kund...

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-22 22:49

:cry: Förskräckligt "Margaux" att man skall betala för att se reklam och dessutom inte kunna spola förbi sk...n.
Givetvis bör möget lämnas tillbaka.

Protestera gärna med att aldrig köpa kopieringsförstörda skivor.
Bravo

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-22 22:51

Svante skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

Jag lovar dig att en returnerad skiva går ut till nästa kund...

De flesta skivbolag brukar tyst ta tillbaka skivor i bruten förpackning som p g a
kopieringsskyddet int ekan spelas i den maskin kunden vill ha den till.

Försök!

Vissa skivbolag erbjuder en icke-skyddad skiva i utbyte.

Ring och kolla.

Fast egentligen tycker jag att man inte ska köpa skivor någonsin mer, av något slag. Musiker och skivbransch förtjänar att gå i konka. Arbeta med fysisk produktion i stället, era lata pårökta drular! Och Shrek är ju inte omistlig, precis.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-22 23:11

Jo, näst intill. Shrek är bland det bästa i barnkulturväg som gjorts i Amerikat de senaste trettio åren, fast ännu mycket bättre för vuxna förstås.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-04-22 23:50

Själv har jag ännu inte misslyckats med att göra en kopia på kopieringskyddad skiva, jag kanske inte träffat på någon riktigt besvärlig skiva för det har inte varit speciellt svårt. Man får pilla lite i brännarprogrammets inställningar eller byta drive (jag har två brännare en gammal från -99 och en ny) eller testa en annan(gratis att ladda ner)ripper. Detta får mig att fundera på hur seriösa företagen som utveckar kopieringskydden är, jag tror dom lurar skivbolagen på pengar, om skivan skall gå att spela kommer den gå att kopiera.

Vad är defenitionen på "kringgå kopieringsskydd"? Kopieringskyddade skivors beteende är ju inte konsekvent i olika maskiner. Om jag testar att rippa med en drive och det inte fungerar men det funkar med den andra har jag kringgått något då? Hade det varit lagligt om jag stoppat skivan i rätt drive från början? Eller är det själva existensen av kopieringskydd på skivan som innebär att jag per default kringgått något om jag lyckas kopiera den?

Dom hårddiskbestyckade DVDspelarna kommer att få det trögt med försäljningen så länge det inte går att kopiera som man vill, jag förutspår en blomstrande modifieringsverksamhet typ regionbefrielse av DVD spelare som redan finns, det går att ta bort spärren av snabbspolning också Margaux.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-22 23:55

NoMoreMrRegistryMan skrev:Fast egentligen tycker jag att man inte ska köpa skivor någonsin mer, av något slag. Musiker och skivbransch förtjänar att gå i konka. Arbeta med fysisk produktion i stället, era lata pårökta drular! Och Shrek är ju inte omistlig, precis.

Ok, så du anser alltså att man ska låta alla musiker idka välgörenhet eller att vi redan har alla den musik vi någonsin kommer behöva eller att musik är mest till förtret och vi borde göra oss av med all dylik! Låter väl som ett steg mot att kasta ut anläggningen? Tror man tröttnar att lyssna på enbart verklighetsbaserad inspelning i en HIFI-anläggning helt enkelt...

Eller så kan du ha skämtat, men då måste jag verkligen missat det.. ;)

Vilka skivbolag tar tillbaka skivor och ersätter med en icke kopieringsskyddad dito? Jag har ju några sådana skivor så... vore ju trevligt att få dem på ett bättre format som är mer framtidssäkert va!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2005-04-23 00:12

MartinX skrev:Dom hårddiskbestyckade DVDspelarna kommer att få det trögt med försäljningen så länge det inte går att kopiera som man vill, jag förutspår en blomstrande modifieringsverksamhet typ regionbefrielse av DVD spelare som redan finns, det går att ta bort spärren av snabbspolning också Margaux.

Ett relaterat önskemål är ju att modda spelarna så att även kapitelknappar, ljudspårsknappar och alla andra knappar faktiskt fungerar som man vill.

Av någon anledning "förbjuder" många DVD-skivor att man byter ljudspår direkt -- man måste gå genom deras långsamma menyer istället.

Visst. Menyerna är kul att se en gång. Kanske två. Men när jag för tjugonde gången måste se en animation för att välja DTS-ljud på Gladiator blir jag riktigt irriterad.

Sådana här dumheter kan få den mest hederliga person att kopiera sina skivor -- och kanske ta bort menyerna och deras knapplåsningar, om det nu går.

Går det förresten?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-23 08:37

Teknikutvecklingens megatrender just nu:

1) Media lagras inte fysiskt. Servrar kommer att ta över.
2) Media distribueras inte fysiskt utan elektroniskt.
3) Media kan lagras i enorma mängder.
4) Formaten medger bättre kvalitet än någonsin förr.
5) Tekniken gör att flexibiliteten att spela upp blir lättare.
6) Inspelning och paketering blir billigare tack vare tekniken.

Musikindustrins megatrender just nu:

1) Man slåss med näbbar och klor för att behålla det fysiska.
2) Man slåss med näbbar och klor för fysisk distribution
3) Man utnyttjar ökad kapacitet till ökad reklam
4) Man tvingar folk till dålig MP3 pga total handlingsförlamning
5) Man tvingar folk att titta på reklam genom att blocka framspolning
6) Man tar ännu mer betalt trots att spela in och producera CD skivor är billigare än någonsin.

Bild

Konstigt att folk önskar att hela industrin sänks så att någonting nytt och vettigt kan växa upp ur ruinerna.

Eller för att citera en känd svensk diktare.

"Det gör ont när knoppar brister"
Senast redigerad av Margaux 2005-04-23 08:44, redigerad totalt 1 gång.

/Joachim

Användarvisningsbild
Oloph

Inläggav Oloph » 2005-04-23 08:39

Margaux skrev:Jag skall få kopiera mina egna skivor punkt slut. Om några individer som ändå inte har några pengar kopierar på nätet så är det inga problem heller för mig.

Detta har jag också märkt, det är inte bara shrek 2 som detta gäller kan jag meddela. Jag blir lika j**la förbannad varje gång det händer. Konstigt nog så är det bekvämare och bättre att ladda ner filmerna gratis från internet, man slipper iallafall bli påtvingad reklam då :evil:
Hur F*N kan dom tro att försäljning av DVD ska kunna öka när dom tar ut 250 kronor för en film som man dessutom måste glo på 10 minuter reklam innan man kan se?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-23 09:21

Oloph skrev:

Detta har jag också märkt, det är inte bara shrek 2 som detta gäller kan jag meddela. Jag blir lika j**la förbannad varje gång det händer. Konstigt nog så är det bekvämare och bättre att ladda ner filmerna gratis från internet, man slipper iallafall bli påtvingad reklam då :evil:
Hur F*N kan dom tro att försäljning av DVD ska kunna öka när dom tar ut 250 kronor för en film som man dessutom måste glo på 10 minuter reklam innan man kan se?

Är detta sant?! Nu får det fan vara nog. :evil:

Alla gå hit: http://thepiratebay.org/frame.html

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-23 09:44

gå hit istället http://www.piratbyran.org/

edit: och hit kanske http://www.bojkott.com/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-23 09:56

Svante skrev:Jag lovar dig att en returnerad skiva går ut till nästa kund...

Ytterligare en anledning att be om att få titta på skivan innan man köper... förutom att hålla upp den mot lampa och kolla efter hål...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi