DVD recorder och branschen - föraktet ökar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-23 09:57

det roliga i hela debatten som detta tex Svenska artister rasar är att det är inte vi som stjäl från dem det är ju skivbolagen! Ja det låter ju sjukt men om ni bara sätter er tillbaka och funderar lite på det så.. :wink:
Jag har inga problem att betala artisten pengar. Men då ska ju pengar gå till honom/henne också inte till nån bolagschef! Kan jag inte veta detta så vet jag ju inte vad jag stödjer. Vem betalar vi egentligen pengar till och i vilket syfte?
Av samma anledning köper jag helst(bara) svenska livsmedel eller lokalproducerat om det går.
Mvh
Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-23 09:59

det roliga i hela debatten som detta tex Svenska artister rasar
är att det är inte vi som stjäl från dem det är ju skivbolagen!

Exakt!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-23 10:17

Lite kul att de flesta artister som skrivit under listan redan nämnts i Skitmusik-tråden...

Kraniet, ang länkar till piraterna. Visst, snacka, läsa och engagera sig bör man, men här handlade det om att aktivt ställa till rätta och ladda ned, i det här fallet Shrek 2, utan reklam. Sen kan man ju ha köpt den eller inte. Personligen har jag ingen större lust att köpa reklam riktad till mina barn.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-23 10:57

Belker skrev:Lite kul att de flesta artister som skrivit under listan redan nämnts i Skitmusik-tråden...

Kraniet, ang länkar till piraterna. Visst, snacka, läsa och engagera sig bör man, men här handlade det om att aktivt ställa till rätta och ladda ned, i det här fallet Shrek 2, utan reklam. Sen kan man ju ha köpt den eller inte. Personligen har jag ingen större lust att köpa reklam riktad till mina barn.

ja ladda ner den varför inte? det gör jag.. DVD-r också så inte tappar man nån kvalité heller (dock vill man ju se till att ha ett ordentligt bredband eller tålamod; 4,6 Gb är ju endå 4,5Gb).
Men detta med reklam e lurigt som attan. Ni kanske har märkt att man numera har reklam för sprit på tv? Reklam för barn har länge funnits på tv3 och tv5 men nu har de alltså lyckats få till att göra reklam för sprit. Varför? Jo det sänder ifrån ett annat land! Så vad gör man åt det? Ja en väg är ju att skaffa sig piratbox och således inte betala för kanalerna. De visar ju redan reklam så jag ska väl inte behöva betala för kanalen en gång till (typiskt pris på digital/parabol-tv 99kr/mån) ? Skaffa en digital tv-avkodare till datorn så behöver du inte betala tv-licens heller (detta lär dock ändras när övergången till digital tv görs).
En annan grej med reklam.. Vet inte om ni sett det men nu gör posten reklam om att de gärna ser till att sprida reklam! Så direktreklam ska skötas av posten som central för alla företag? Förbluffande är bara förordet. Spam är förbjudet på internet men i verkligheten går det bra? Hur många trän går åt för den bunt av reklambland man får hem varje dag? Hur går det ihop med miljöpolitik?

Pengar är det det handlar om. Posten är ett vinstdrivande företag, klart de vill göra reklam för tjänster de kan tillhandahålla. Sen att de fått svenska folkets kapital gratis verkar folk skita i. Det är mitt historiska arv detta nätverk som min mormorsmor och de efter henne som betalat skatt för att bygga upp systemen. Telia liksaså tar betalt för mina telefonledningar! Staten har gjort ett jävla bra jobb där.. :roll: Om pengar är anledningen till allt dylikt så vad har då jag för annat val än att inte betala om jag vill ha förändring?
Av samma anledning ger jag inte pengar till hjälporganisationer. Jag vet ju nämnligen att bara en bråkdel går till de behövande. Större delen av mina pengar går till att upprätthålla ett system jag inte gillar. Radiohjälpen hade en kampanj för nått år sen där de sa att 100 kr räckte till vatten och mat till en hel familj i afrika i en vecka (tror det var en vecka). Ok bra kan man ju då tänka. Sen börjar man fundera på hur mycket pengar som doneras varje år från alla länder. I lilla sverige så uppgår den siffran till några miljarder. Räknar man sen ihop alla länder så snackar vi otroliga summor pengar. Slå ut 100 kr på den summan och man inser att det finns tillräckligt med pengar för alla i nöd och man får pengar över till annat! Så vart tar då mina jävla pengar vägen!? Vad stödjer jag när jag ger pengar till dessa organisationer? ja inte är det "målgruppen"(i brist på bättre ord) utan bolagschefer (i första hand) och andra som tycker det är helt okej att tjäna pengar på andra människors bekostnad.
(de som verkligen gör arbetet i dessa hjälporganisationer jobbar ju dessutom ideellt!!).

Så visst lämna tillbaka filmen.. Vill de inte ta tillbaka den så lämna den iaf, skicka den till THOMAS KRUTZE med ett brev där du förklarar varför du inte vill ha den och att du iställer tänker dra ner filmen på internet och ge den till tio av dina närmaste vänner så de också slipper betala för reklamen.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-23 11:30

en trevlig artikel om DRM(kopieringsskydd)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-23 11:31

Reklam är ett nödändigt ont. Det är helt OK att 4:an har det eftersom det är gratis. Samma sak med tidningen Metro. Vad gäller tidningar så stör det inte så mycket eftersom jag lätt kan välja bort reklamen genom att bläddra vidare.

Men att tvinga mig att titta på Disneyreklam i 10 minuter varje gång jag vill se en film som jag betalt 200 kr för är ren våldtäkt på min hjärna. Det är ett sånt oerhört övergrepp. Jag måste tyvärr sluta respektera upphovsrätten om den används som argument för att kommersiella multinationella företag skall få våldta min och min familjs hjärnor.

Vad är nästa steg? Att musikindustrin skall få kameraövervaka oss när vi tittar på filmerna som vi köpt? Allt för upphovsrätten :?:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-23 11:35

Margaux skrev:Reklam är ett nödändigt ont. Det är helt OK att 4:an har det eftersom det är gratis. Samma sak med tidningen Metro. Vad gäller tidningar så stör det inte så mycket eftersom jag lätt kan välja bort reklamen genom att bläddra vidare.

Men att tvinga mig att titta på Disneyreklam i 10 minuter varje gång jag vill se en film som jag betalt 200 kr för är ren våldtäkt på min hjärna. Det är ett sånt oerhört övergrepp. Jag måste tyvärr sluta respektera upphovsrätten om den används som argument för att kommersiella multinationella företag skall få våldta min och min familjs hjärnor.

Vad är nästa steg? Att musikindustrin skall få kameraövervaka oss när vi tittar på filmerna som vi köpt? Allt för upphovsrätten :?:

åsiktsregistrering kanske.. snart räcker det väl med att man tänker att man inte gillar nåt och borde göra nåt åt det..

edit: nödvändigt ont för vem förresten? för vem existerar reklamen? inte är det för din och min skull..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-23 11:51

Margaux: När du har fixat en brännare till datorn kopierar du filmen utan reklamen. 8)

Lagligt några veckor till iaf...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-23 12:30

Kraniet - det var en läsvärd artikel. Tack. Det där med att mobiltelefontillverkarna vill stoppa telefoner typ p900 som kan använda mp3 som ringsignal är ju sanslöst.

Bosco - Jag skall börja hembränna. Fast jag hade hellre betalt för det och sedan få göra vilka kopior jag ville, spola som jag ville, lagra som jag ville m.m.

Jag måste snart uppsöka läkare och få någon hjärtmedicin.

/Joachim

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-23 14:21

ja det är ju lite underligt att DVDs och liknande räknas som din och min ägodel när vi handlat den men som bolagens så fort vi vill göra nånting annat än konsumera den på ett sätt (och i fallet med DVD på den plats där) bolagen tycker vi ska konsumera den.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-04-23 14:25

Tänk om andra fabrikanter skulle reagera på samma sätt:

Absolut Vodka: får ENDAST blandas med apelsinjos.

Yoggi: får ENDAST ätas till frukost.

Hästens: får ENDAST sovas i...?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-23 16:25

Sanny_X skrev:Tänk om andra fabrikanter skulle reagera på samma sätt:

Absolut Vodka: får ENDAST blandas med apelsinjos.

Yoggi: får ENDAST ätas till frukost.

Hästens: får ENDAST sovas i...?

Bild

Aftonbladet - Flyg
Aftonbladet - Buss
Aftonbladet - Dass

Och sen få lagstiftarna att hjälpa dem :roll:

/Joachim

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-28 00:55

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-28 02:55

:D Belker skrev:
Lite kul att de flesta artister som skrivit under listan redan nämnts i Skitmusik-tråden...

Någon som är förvånad? :wink:

Vive la France.
Bravo

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-28 08:11

Artikeln finns även hos idg:

Länk

Passa på och läs kommentarerna till artikeln.

Jag gillar spekulationerna om vad som händer om 750 000 går till polisen och anmäler sig själva för piratkopiering.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Föregående

Återgå till Generellt om hifi