Audiofiler i Sverige?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
suolla

Audiofiler i Sverige?

Inläggav suolla » 2011-01-17 01:48

Hej!
1. Är det nån som har nåt fakta om hur många "Audiofiler", semi eller fullblods- som det kan finnas i Sverige?

2 Hur många av Sveriges befolkning tror ni är villig att betala mer än 30 000 för musikanläggningen, respektive 60 000?
Eller hur många tror ni verkligen är intresserad av musik och musikanläggningen, tex är medlem i Faktiskt eller liknande "organ"?

3. Vad kan man tänka sig att akustikåtgärder generellt kostar för ett normalmusik-tv-rum, 5*5m2 rum i en trävilla, för att nå en kostnadseffektiv nivå ?! Bara generell mellan tummen och pekfingret. 2, 5, 10 , 20 tusen?

Skulle gärna vilja få en uppskattning, framförallt på fråga 1?

Min egen fundering tagen ur luften på fråga1 är typ: 4 milj vuxna i Sve, och var 20e är extra musikintresserad = 200 000st!

Mvh Soullal

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-01-17 01:58

Jag skulle gissa att det om man får räkna in hemmabio finns ungefär 100'000 som lagt mer än 30kkr på sin anläggning.

Man kommer väldigt långt med akutstikfix för ca 10kkr.. heltäckningsmatta, lite draperier och dämpskivor.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-01-17 14:26

Alexi skrev:Jag skulle gissa att det om man får räkna in hemmabio finns ungefär 100'000 som lagt mer än 30kkr på sin anläggning.

30kkr * 100kkr --> HIFI - en miljardindustri bara i sverige? Själv känner jag ingen som känner någon som har så dyr anläggning. Min gissning är 5000 anläggningar...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-17 14:29

Jag känner bara en person som har en musikanläggning för över 30k och det är subben här på faktiskt.

Tror att väldigt liten andel av befolkningen skulle lägga de pengarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-17 14:30

Räkna en per hundra vuxna män. *min gissning*

Gäller det branschstorleken, så kan man nog räkna att av de som kvalar in så kan beloppet i många fall vara betydligt högre.

Själv har jag tre anläggningar som passerar 30k att välja mellan... :oops:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-01-17 15:06

Hur många "linnister" finns det.. Där är väl insteget runt 30k. Billig streamer 15k + talare + lite kablage.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-17 16:17

adzer skrev:Jag känner bara en person som har en musikanläggning för över 30k och det är subben här på faktiskt.

Jag tror (obs, tror, inte vet) att ganska många här på Faktiskt har anläggningar som kostar mer än 30k. Jag till exempel. De jag känner här på forumet, med något undantag, har alla anläggningar för mer än så. Nu är ju Faktistianer inga medel-Svensson när det gäller ljudanläggningar, så det är iofs knappast representativt.

Det beror också på hur man räknar. Ska man räkna begagnat till faktisk inköpskostnad eller vad grejorna kostar nya idag? Om man har en hem-bioanläggning med fem kanaler, ska man bara räkna av tv´n eller även mitt- och bakkanaler?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-17 16:20

Bill50x skrev:
adzer skrev:Jag känner bara en person som har en musikanläggning för över 30k och det är subben här på faktiskt.

Jag tror (obs, tror, inte vet) att ganska många här på Faktiskt har anläggningar som kostar mer än 30k. Jag till exempel. De jag känner här på forumet, med något undantag, har alla anläggningar för mer än så. Nu är ju Faktistianer inga medel-Svensson när det gäller ljudanläggningar, så det är iofs knappast representativt.

Det beror också på hur man räknar. Ska man räkna begagnat till faktisk inköpskostnad eller vad grejorna kostar nya idag? Om man har en hem-bioanläggning med fem kanaler, ska man bara räkna av tv´n eller även mitt- och bakkanaler?

/ B

Jag menar personer som jag känner personligen, inte via internet.

Här på faktiskt har var och varannan person en sådan anläggning och är knappast representabelt för hur resten av sveriga har det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-17 16:43

Det är ganska enkelt att komma upp i 30k redan med en medelbra hemmabioanläggning, tex en sån här:
En AV-receiver på: 6000:-
Högtalare fram: 10.000:-
Högtalare surround: 4.000:-
Blue-Ray-spelare: 3.000:-
Projektor eller TV: 7.000:-
Skulle tro att det är vanligare bland entusiasterna att dom hellre satsat mer än mindre än så.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-17 17:29

paa fast han frågade om audiofiler med musikanläggning, då kan man räkna bort allt vad bild är skulle jag säga.
Med andra ord är 10' direkt bort ifrån din uppräkning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-17 17:47

Och stereohögtalare för 10,000kr är inget du hittar i ett normalhushåll idag... alla vanliga personer jag känner bara fnyser när man nämner de summorna... 2-3,000 verkar acceptabelt för högtalare, inte mer... och det vet vi ju vad man får för det, speciellt om det skall vara "imposanta golvare"... fast oftare något riktigt mikro 2.1 system...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-01-17 18:01

Här i stan finns det två killar som har tvåkanalssystem för över miljonen.
Till och med en annan som är väldigt intresserad får ju lite wow-känsla då..
Har tyvärr inte lyssnat hos någon av dom.
Vet inte heller vad dom har för grejer, förutom att dom båda har riktigt feta monoblock från Krell, så då försvinner ju budgeten fort...

Annars vet jag ingen som har ljud för över 30k.
Mina polare tycker att jag är helt dum i huvet som kan lägga så mycket pengar på ljud och bild.
Tror att plastsystemen är det som dom allra flesta nöjer sej med.
30k lägger ALDRIG den normalintresserade medelSvensson på ljud.

Om man ser på det så här kanske..
Hur många "ljudforum" har vi i Sverige ? Några stycken.
Dom som är riktigt intresserade är förmodligen reggade på i alla fall något av dom, och en del på flera.
Av alla registrerade medlemmar på dessa forum, hur många av dom är det som har ljud för över 30k ?
Inte så jättemånga procent är min gissning...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-17 18:17

Nominellt pris för min anläggning är nog en bit över 60' men det har jag inte betalat. Allt är köpt begagnat. Jag betraktar mig inte som audiofil utan om musikälskare.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2011-01-17 19:49

Jag tror att det är fler som lagt 10 kkr på billjudet än som lagt den summan på ljud hemma.
Ser man tillbehörsprislistan på ljudsystem för premiumbilarna så räcker 10 kkr inte så långt utan 20-30 är inte ovanligt med "top of the line"-system för upp mot 100 kkr. Detta som fabriksmonterade originalsystem. Det känns ju inte som så stora summor när man plockar ihop alla andra tillbehör och utrustningar till bilar i det segmentet
För hemmabruk så är motståndet mycket större mot att lägga dessa summor på ljud eftersom det går att få något som låter hyfsat i många öron för några tusenlappar.
För egen del så kostade hemmaljudet mer än min nya Peugeot 3008.
Jag känner väl några som har ljud >30 kkr men de flesta nöjer sig med enklare grejor
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-17 20:20

Jag tror många som inte tycker de lagt 30kkr på anläggningen faktiskt har gjort det om de räknar med alla grejor de haft innan/försäljningsförluster... inte bara värdet på nuvarande anläggning.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-17 22:05

Nä själv handlade man hos IÖ för 9950 om jag minns helt rätt. Han fick 50-lappen till kaffe eller vad han nu ville ha den till. Förstärkare för 6' och skivspelare med förstärkare samt speedbox för 6'. Så har en bit kvar till 30'

Jag skulle vilja säga att 30' är ganska mycket pengar för ljud i många hem. Onoff och betala på sin höjd 5' verkar snarare vara något folk eftersträvar dessvärre. För många fruar som kanske bestämmer i hemmen, vad vet jag :roll:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-18 00:02

Jag brukar jämföra det med ungefär antalet mc-åkare i Sverige. Finns många med billiga 10k men även det med 100k och ett gäng 250k åkare.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-18 00:48

Jag tror att väldigt många av de som verkligen är intresserade av ljudåtergivning har anläggningar långt dyrare än 30 papp (finns ju många som lägger större belopp enbart på kablar). Däremot är de genuint HiFi-intresserade väldigt få till antalet och det är heller inte lika accepterat att köpa en dyr anläggning som att köpa en dyr bil så någon folkrörelse är väl knappast det här med "high-end".
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-18 03:34

mapem skrev:Nominellt pris för min anläggning är nog en bit över 60' men det har jag inte betalat. Allt är köpt begagnat. Jag betraktar mig inte som audiofil utan om musikälskare.

Tja, varför ska man behöva basera värdet av sin anläggning på potentiellt andrahandsvärde?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Audiofiler i Sverige?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-18 08:12

suolla skrev:Hej!
1. Är det nån som har nåt fakta om hur många "Audiofiler", semi eller fullblods- som det kan finnas i Sverige?

2 Hur många av Sveriges befolkning tror ni är villig att betala mer än 30 000 för musikanläggningen, respektive 60 000?

Min egen fundering tagen ur luften på fråga1 är typ: 4 milj vuxna i Sve, och var 20e är extra musikintresserad = 200 000st!

Intressant fråga.
Jag har under mina 30år som vuxen aktivt sökt likasinnade och om jag lägger ihop alla jobbarkompisar, grannar,vänner mm mm under de 30åren så är det ca 1500-2000 familjer.
TRE personer har jag stött på (obs räknar inte med de som jag träffat på via forum) - med mig 4 av 3000 pers = runt en promille alltså.
Alla dessa har dock senare blivit aktiva på div hifi-forum.

Om man räknar 4m vuxna kan man direkt ta bort kvinnorna, 2m kvar. En promille ger då 2000.

Men man kan anta att de flesta som lagt 30k på sin musikanläggning är aktiva på forum så man borde ju enkelt kunna göra ett överslag.
Låt oss räkna högt med att det finns 10forum där 200pers har 30+anläggningar = 2000
Nu är ju många reggade på flera forum men skit samma...

Eller också kan man räkna lite tyngre hifibutiker i landet och lägga ihop omsättningen ev även uppskatta antalet kunder. Kan det finnas 30 sådana butiker? Överlåter åt de i branchen att räkna...

Tror att det handlar om några tusen pers med 30k+ anläggningar!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-18 08:31

28000 kr om jag räknar spenderade pengar och tar bort den Pro-Ject-
spelare jag inte använder. Jag klarar med andra ord gränsen. :)

Vad skönt, då behöver jag inte kalla mig hifiintresserad.

Försöker räkna efter i min bekantskapskrets som jag inte lärt känna via
forum och borträknat en del pojkrumsstereos så känner jag kanske 3-4
hifiintresserade. Två av dem passerar 30k-gränsen.
2021 maj på Spotify

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-18 09:27

Hi-fi intresserad är man under 30k gränsen. På 30k+ gränsen är man musikintresserad.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-18 10:05

Men skit också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-18 10:06

shifts skrev:Men skit också.

Lägg på vinylsvarven igen då!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-18 10:52

Skulle tro många audiofiler är i medelåldern och upp. Dom hänger nog knappast på forum i någon större utsträckning. Kanske 1 av 10 audiofiler hänger på forum.
30k är det inte många som betalar för stereogrejjor idag. Lite synd, för lägger men ned lite jobb och bara håller sig till CD eller liknande så kan man få väldigt mycket välljud för dom pengarna. Ska man ha gramofon blir det dyrare, i alla fall om man ska ha nytt. Men det finns gott om riktigt fina gramofoner att köpa begagnade för en spottstyver.

TV däremot lägger man gärna bra med pengar på. Stor ska den vara. sedan sitter man och zappar om kvällarna för att se om det finns något bra att se någonstans.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-18 11:43

Jag skulle tro att det finns en hel del rika eller nyrika personer som köper en dyr anläggning bara för att dom har råd, även om dom egentligen inte har något större hifi- eller musikintresse, och dom orkar inte heller hänga på forumen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-18 12:19

paa skrev:Jag skulle tro att det finns en hel del rika eller nyrika personer som köper en dyr anläggning bara för att dom har råd, även om dom egentligen inte har något större hifi- eller musikintresse, och dom orkar inte heller hänga på forumen.

Alla som köpt en B&O-anläggning har nog passerat 30k....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-18 12:31

Bill50x skrev:
paa skrev:Jag skulle tro att det finns en hel del rika eller nyrika personer som köper en dyr anläggning bara för att dom har råd, även om dom egentligen inte har något större hifi- eller musikintresse, och dom orkar inte heller hänga på forumen.

/ B

Ja, men hur många audiofiler köper B&O?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-18 12:33

Bill50x skrev:

Går kanske att passera 30k på en Bose-anläggning också?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-18 12:33

Tänkte just i samma banor ... skall man räkna med ägare av Bose och B&O till audiofiler? :twisted:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi