Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-24 01:57

Jag lyckades faktiskt hitta lite statistik för hemelektronikbranschen från Rateko (organ för Svenska Elektronikförbundet). Både i klasserna tung och lätt audio går värdet för marknaden tillbaka.

Tung audio ~ komponent system
Lätt audio ~ klockradio, portabel audio mm

Det är hemmabiosystem och dvd-spelare, plattskärmar och högtalare som säljer bra. Portabel audio går tillbaka och förväntas upptas till större delen av mp3-spelare som påstås gå framåt. Riktigt vilka produkter som tillhör denna grupp blir jag inte klok på. Läs själva:

http://www.biohemma.nu/filer/statistik2004.pdf

Ett par andra länkar med anknytning till branschen:

http://www.srl.se/
http://www.hemelektronik.nu/

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-24 02:16

:D "screen" skrev:

Word Bravo Word in did !!!

Men nu har det börjat att gå i loop tror jag?

Du har nog rätt, jag är ganska säker på att du har rätt, jag är helt säker på att du har rätt. Det blir så ibland...... :wink:
Bravo

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-24 03:08

:( Om anföringstecknen orsakat missförstånd skall jag genast be IngOehman och alla övriga som eventuellt känt sig drabbade om ursäkt för detta har inte varit meningen.
Jag lånar språknämndens formulering, nu med riktiga anföringstecken istället för tumtecken, ”Citattecken eller kursiv är dock motiverat om gränsen mot omgivande löptext annars blir otydlig eller om det finns risk för missförstånd”. Ja kanske är det bättre att övergå till kursiv istället. Jag ser nicken som en konstruktion och inte som riktiga namn och som jag dessutom lånar varje gång, ofta ger dess placering i texten ett underligt intryck.

Men visst, om detta skulle orsaka några missförstånd så övergår jag gärna till det mer tungrodda kursiverandet.
Tumtecken är i sin tur enklare att skriva än riktiga citattecken, (Alt + 0148), därav dessa tecken.
Hoppas härmed att detta är avklarat.
Senast redigerad av Bravo 2005-04-24 04:27, redigerad totalt 2 gånger.
Bravo

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-24 04:07

:? Jag blir innerligt förvånad varje gång jag läser dina inlägg IngOehman, hur du vränger till allting, jag kan inte annat se detta som avsiktliga missförstånd.

Mitt ursprungliga inlägg handlade inte om branshen utan om konsumenten utgående från trådskaparens förslag, jag citerar mig själv:

2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
För att kunna ställa krav måste konsumenten vara medveten.

Det senare fallet känner jag spontant sympati för, det gäller även återväxten kan man säga, om inga eller väldigt få är intresserade av bra ljud så kommer heller inget att satsas på detta.
Finns det en växande skara finns det möjligheter till förbättringar och en fortsättning.

Det hela är lite som skolan, skolans uppgift borde vara, även om det inte alltid är så, att presentera möjligheten av något och att väcka medvetenhet och intresse för något, i detta fall stereo.
Blir fler uppmärksammade om att det finns en värld de missat, kan fler bli intresserade och skaran öka, troligtvis inte dramatiskt men med en tillväxt som gör att skaran ljudintresserade i alla fall inte minskar.
Vänder man sig bara till de redan intresserade riskerar man sotdöden och att vårt intresse drunknar i bruset av allting annat.
Vill man finnas till i sinnesvärlden idag måste man synas på något sätt.

LTS finns inte omnämnt i detta sammanhang, inte branschen heller.

Visserligen ställde jag upp 2 punkter som en sammanfattning av diskussionen ditills, utifrån trådskaparens idé, där det fanns de som trodde idén var bra/möjlig eller dålig/omöjlig.

Jag citerar återigen mig själv:

1) Det är helt meningslöst med en intresseorganisation därför att de som är ointresserade kommer ändå att vara det.
De som lyssnar på hifi är ca. 35+, LTS drager sig tydligen inom sitt skall och intresserar bara sig för ev. intresserade.

Återigen knappast LTS annat än passusen utgående från följande citat av IngOehman:

Den tanke jag vurmar för (och försöker driva inom LTS) är att arbeta för dem som faktiskt bryr sig* . Jag är helt ointresserad av att omvända andra.

Notera understrykningen.

LTS ingår som en del av det övriga och närmast som en bisats i punkten.

Jag har bara pratat om allmänheten, gärna den ointresserade konsumenten enligt din termenologi om du så vill och att det vore bra om det ginge att öka insikten bland dessa, vilket jag tror är möjligt. Ingenstans har du IngOehman jävat detta påstående, men återigen, ingen kan göra allt och fler aktörer kan därmed behövas.

Jag hoppar över dina vanliga oförskämdheter men kan inte låta bli att bemöta nedanstående kommentar från din sida IngOehman:

Som tur är har du fel.
Återväxten är prima, och branschen är i växande. Och LTS inflytande visas väl om inte annat av ditt (ehuru irrelevanta och fjärran från vad LTS står för på riktigt) tjat om LTS uppfattingar och betydelse.

Återväxten är knappast prima om man med den åsyftar allmänheten, branschen har jag ingen aning om, bra om den skulle växa, LTS är trots allt en liten förening som inte är känd bland allmänheten.

Den enda som tjatat om LTS är du IngOehman, och man kan ju undra om ditt tragglande, trakasserier och avsiktliga missförstånd av skribenter som tycker annorlunda, beror på rädsla för en intresseorganisation som kunde vara en konkurrent till ditt snävare synsätt och indirekt en minskande roll för din egen del.
Bravo

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-24 09:13

Får jag fråga om detta med branschen. Ordet används vad det verkar både som benämning av skivbranschen, musikindustrin, hifibranschen, produktionsapparaten (av hifi) m fl

Ibland blir det helt underligt när t ex Öhman säger att "branschen mår bra". Då undrar jag vilken som avses?

mvh

.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-24 14:47

Att skivbolagen anser sig förlora i försäljning är väl inte något vi behöver tveka om. Ifpi har levererat lite färskt statistik enligt vilken även musik på dvd tappar stort. (Intresset för att köpa svensk musik ökar dock enligt dom).

www.ifpi.se

Man kan väl själv också konstatera att affärerna (även näthandel)som säljer skivor krymper sin verksamhet.

Får man tro den förklaringsmodell som levereras av Antipiratbyrån mfl så är fildelning att skylla på och inte ett minskat intresse för musik. Om nu kvaliteten på nyutgivna fonogram aldrig varit bättre så verkar konsumenterna inte bry sig. Om man nu inte vill tro att kvaliteten på nedladdad musik är lika god.

Totalt sett verkar marknaden för tv, radio, video och audio vara god. Men intresset för rena audioprodukter sjunker. Att antalet småbutiker blir färre kan man väl konstatera själv. Så om hemmabio med dvd ökar så måste det väl vara näthandeln eller Elgiganten och andra större hemelektronikkedjor som tar hand om den ökande försäljningen.

Tyvärr kommer jag inte åt Sveriges Videodistributörers Förenings hemsida på www.svfvideo.com .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 17:52

Sladd skrev:Får jag fråga om detta med branschen. Ordet används vad det verkar både som benämning av skivbranschen, musikindustrin, hifibranschen, produktionsapparaten (av hifi) m fl

Ibland blir det helt underligt när t ex Öhman säger att "branschen mår bra". Då undrar jag vilken som avses?

mvh

.

Sladd! (utan citat-tecken, kursivering eller annat trams :wink: )

Ja, jag kanske har varit lite otydlig. Sorry.

Din fråga är absolut befogad.

Det jag åsyftar är det som vardagligt brukar kallas hifi-branschen.

Förr var det främst audio, men idag även video (genom den explotionsartade utvecklingen av hemmabio-intresset). Varje ljudbutik med självaktining har ju idag en hemmabioavdelning.

Hemmabio betyder inte nödvändligtvis bara filmtittning, utan även fluktning på operor, livekonserter och förstås även flerkanalig musiklyssning, även utan bild. En (god) hemmabiograf är ju en perfektionerad och utvecklad stereoanläggning.

Hifi-branschen av idag är alltså säljet av apparatur för "trovärdiga återskapanden", alltså CD-spelare, DVD-spelare, LP-spelare, kassettdäck, CD-brännare, MD-spelare, DAT-spelare, LD-spelare, en massa viktiga sladdar (javisst!) och andra tillbehör som behövs för att få allt att fungera tillsammans (även rumsakustikens specialpryttlar kan inräknas), Radio-tuners, TV-tuners (mark, kabel och satellit-boxar) förstärkare, högtalare och projektorer.

Möjligen kan även TV-apparater inräknas, men det är tveksamt om man kan kalla dessa apparater fidelitetsiriktade med så små bilder.

Det är ju ett välkänt faktum att det inte ingår någon TV i en konnessör-anläggning. :wink:

Vh, iö

PS. Jag glömde säkert något, men lägg till själv isåfall.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 18:05

Bravo, (utan citat-tecken, kursivering eller annat trams :wink: ) du agerar precis som du anklagar mig att agera. :(

Lite roligt är att du inte kommer på några egna anmärkningar utan väljer att använda mina ord istället, är det inte mera noga? Typ: "-Jag vill vara kritisk! Öhman var kritisk förut, hmmm, då tar jag och använder hans ord!" :lol:

Jag tror du underskattar folk. De kan läsa, och de minns säkerligen historien också.

Tror du verkligen att folk går på att ett stycke, som består av några strofer du tagit från mig som förklaring för LTS inställning, plus en mening du skrivit som pratar om "LTS som vänder sig in i sitt skal", i princip inte handlar om LTS!?

Om du vrider orden lite skickligare kanske du lurar några enstaka, men knappast fler än så. Folk är inga nickedockor på faktiskt. De går inte att lura. Var rak istället. Och låt i varje fall LTS själv definiera sin inställning, det är väl ändå inte för mycket begärt?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-25 01:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 18:29

IngOehman skrev:Folk är inga nickedockor på faktiskt.

Läser vi och nickar instämmande :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-24 20:03

8O Herre min Gud!
Öhman! Du ger dig verkligen på rätt person, när du väljer Bravo av alla! Han är inte precis typen som hugger ner på¨andra medlemmar och skriver nedlåtande kommentarer hela tiden som många andra gör. Det finns folk som jag pratat med som säger att du är riktigt trevlig, man jag börjar tvivla starkt på det. Det kanske stämmer om man håller med dig hela tiden eller har exakt samma åsikter, annars så har du ganska lätt för att komma med nedlåtande kommentarer osv. Sådant som är allt annat än trevligt i min ögon.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 20:10

Det var inte jag som började (den här gången heller). Läs hela tråden. Jag ger min aldrig på någon. Jag försvarar bara i detta fall LTS, mot ojussta påhopp och verklighetsförfalskningar.

Jag tycker det är rimligt att berätta när det som påstås inte alls stämmer. Att Bravo sedan valt att trissa upp stämningen beklagar jag, men vill han ta sig rätten att definiera en förenings agenda, en han inte ens verkar sympatisera med, så får han nog finna sig i att bli emotsagd när det han påstår är felaktigt.

I synnerhet när han inte accepterar att LTS redovisning av föreningens vilja faktikt stämmer bättre än hans tolkning av densamma.

Jag kan förstås ha uttryckt mig oklart och därför vara delansvarig för missförstånden, det ber jag isåfall om ursäkt för, men jag har faktiskt försökt att förtydliga mig för att råda bot på eventuella missförstånd, så jag tycker missförstånden borde vara utredda vid det här laget, men icke.

Han är inte precis typen som hugger ner på¨andra medlemmar och skriver nedlåtande kommentarer hela tiden som många andra gör.

Jag tror i övrigt att jag håller med dig där om Bravo, men vad han brukar göra spelar väl inte så stor roll när han plötsligt gör något annat?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-24 21:05

IngOehman skrev:Det är ju ett välkänt faktum att det inte ingår någon TV i en konnessör-anläggning. :wink:

Vh, iö

.

Det var det klokast jag läst på mycket länge 8) TV-apparater i spisarsalongen går helt enkelt inte. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 21:12

Men härligt stora biodukar (>100" tack) är konnessör-tecken av dignitet!

Mums, va' söt hon är, Nora...
(Att hon är en suverän jazzvispop-artist vet väl alla redan?)

Painter song är min favvo.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-24 21:16

Sötare än bra skulle jag vilja göra gällande - med emfas till och med. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 21:45

Men så är hon också väldigt söt, så det finns gott om "bra-utrymme" därunder. :wink:

Att hon agerar mest i en "lättare jazz-genre" tror jag bidrar till din oförmåga att uppskatta henne. Men hon överlever nog det. Hon har ju sålt en och annan platta ändå... 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-25 02:04

IngOehman skrev:Men så är hon också väldigt söt, så det finns gott om "bra-utrymme" därunder. :wink:

Att hon agerar mest i en "lättare jazz-genre" tror jag bidrar till din oförmåga att uppskatta henne. Men hon överlever nog det. Hon har ju sålt en och annan platta ändå... 8)

Vh, iö

Nja, vadå - jag har inget mot den lättare jazz-genren, men jag gillar helt sonika inte fröken Jones röst. :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-25 04:12

:) Det är ju möjligt att du menar något annat än vad du skriver IngOehman, men då får du ju finna dig i att det blir kommunikationsproblem.

Jag har bara utgått från vad du skrivit att ni bara vänder er till intresserade, det är som sagt inget fel med det.
Återigen alla kan inte göra allt.

Detta leder till att en intresseorganisation som är till för att vara en påtryckare på producenter och uppmuntrare av konsumenter definitivt skulle få plats, målet bättre ljudkvalitet, om än med olika infallsvinklar, borde man kunna enas om.

Bland den stora allmänheten är LTS inget begrepp, LTS är ett begrepp, precis som du själv säger att du vill ha det IngOehman främst bland intresserade.
Dessutom finns det intresserade som inte känner till LTS, men som är intresserade av musik och en hyfsad anläggning.

Beror rädslan för en bredare rörelse på risken för konkurrens och därmed minskat privilegium av att kunna sätta agendan?
Bravo

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-25 09:02

Öhman:

Tack för svar. Fast jag är ganska säker på att du inte har rätt.

DVD-spelare av enklare kaliber, TV, plasma etc säljs i mycket liten utsträckning av hifibutiker. Eventuella uppgångar i de segmenten kanaliseras via Expertbutiker och näthandel ffa och såklart de stora varuhusen.

Hifibranschen i övrigt är knappast vid god vigör. Varför skriver du så?

mvh

.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-25 09:13

Norah Jones är inte bra.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-25 09:46

Öhman som har stor makt tycker jag skall gå upp till de fina skivbolagsbossarna och slå näven i bordet och kräva bättre kvalite på cdskivorna annars jävlar så blir det synd om direktörerna :twisted:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-25 11:11

mats skrev:Öhman som har stor makt tycker jag skall gå upp till de fina skivbolagsbossarna och slå näven i bordet och kräva bättre kvalite på cdskivorna annars jävlar så blir det synd om direktörerna :twisted:

Glöm inte att ta med hink och spade :roll: .

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-25 11:13

Callisto skrev:
mats skrev:Öhman som har stor makt tycker jag skall gå upp till de fina skivbolagsbossarna och slå näven i bordet och kräva bättre kvalite på cdskivorna annars jävlar så blir det synd om direktörerna :twisted:

Hink o spade? vad menar du? De skall banne mig inte få roa sig med sandlekar, utan de skall sätta igång att få bättre ljud på cdskivorna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-25 11:30

mats skrev:
Callisto skrev:

Hink o spade? vad menar du? De skall banne mig inte få roa sig med sandlekar, utan de skall sätta igång att få bättre ljud på cdskivorna.

Du skriver "annars jävlar så blir det synd om direktörerna".
För mig är detta verkligen sandlåda. Tror du verkligen de skulle bry sig om en person kommer in och beter sig som en clown.
Verkligen seriöst 8) .

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-25 11:38

Jaså det där. Jag bara skojade :D och Callisto innan du skrev ditt hånade/kaxiga inlägg så kunde du väl tänka efter att jag bara skojade i den biten. 8)

Däremot är jag allvarlig att IÖ skulle säga ifrån, eftersom han är känd är duktig i branschen. Kanske ännu bättre att vi alla på faktiskt.se, hififorum osv skrev ett brev till skivbolagen. Vi är ju ändå en hel del. Har för mig det finns ca 10 000 på hififorum.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-04-25 12:04

Är det kanske så att begreppet HiFi inte attraherar teknikintresserade på samma sätt som förr? Det finns idag väldigt mycket fler tekniska saker (än förr) att intressera sig för, musiken svämmar över oss - ofta "gratis" via nätet eller reklamradio överallt.
"HiFi-folket", som förr var en ganska stor "grupp" som samlade teknik-, musik-, och samlar-intresserade (och HiFi-handlare!), har idag splittrats i mindre fraktioner.
I synnerhet som det idag dessutom vimlar av TV-sända konserter och musik-DVD:er, där den allra största majoriteten av folk får sina krav på ljudkvalitet tillgodosedda.

Andra tekniska framsteg har fått folk att förvandlas från entusiaster till bara konsumenter. Standardbilar ger idag prestanda och komfort som 20 år gamla lyxåk, badkar och finns i bastu/relax finns i massor av hem, nästan alla har dator, digitalkamera, mobiltelefon osv.

Att det fortfarande finns entusiaster är självklart, men eftersom så många sysslar med så mycket, så märks kanske inte dessa så mycket?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-25 18:09

Sladd skrev:Öhman:

Tack för svar. Fast jag är ganska säker på att du inte har rätt.

DVD-spelare av enklare kaliber, TV, plasma etc säljs i mycket liten utsträckning av hifibutiker. Eventuella uppgångar i de segmenten kanaliseras via Expertbutiker och näthandel ffa och såklart de stora varuhusen.

Så skrev jag mycket riktigt också:
iö skrev:Möjligen kan även TV-apparater inräknas, men det är tveksamt om man kan kalla dessa apparater fidelitetsiriktade med så små bilder.

Så jag tror nog att vi är överens i sak.

Sladd skrev:Hifibranschen i övrigt är knappast vid god vigör. Varför skriver du så?

mvh.

Jag räknar som jag skrev all hifi-inriktad hemunderhållning, och så vitt jag känner till säljs det utmärkt, även om en del av marknaden för "ren stereofoni" har fått lämna utrymme till hemmabio. Det tycker jag är ett sundhetstecken dock. Insikten om släktförhållandet mellan tvåkanalslyssning och flerkanalslyssning är basen i varje bra uppbyggd hemmabioanläggning. Varje god flerkanalslyssning är ju i grunden en god tvåkanalsuppsättning.

Det som nojar in på tvåkanalighet (i tron att flerkanalighet är synonymt med många billig illaljudande små plastburkar) och tar avstånd från all flerkanalighet riskerar att göra samma misstag som Stig Carlsson gjorde avseende mono och stereo. Han höll benhårt fast vid mono, ända in på 70-talet, 15 år in på den nya eran alltså...

För kom ihåg: Det går prima att spela stereomusik på en kvalificerad hemmabioapparatur, men näppeligen att avnjuta film eller musikvideo i en bildlös stereoanläggning. Varför begränsa sig i onödan?

Vh, iö

PS. Eftersom du Bravo är "ointresserad" av att ta till dig det jag skriver är det meningslöst att förklara samma sak flera gånger till. Förstår du hur ordet ointresserad i mina tidiga inlägg skulle tolkas då? :wink:

Flera exempel: Var letar man folk för att starta ett korpfotbollslag?
Bland de ointresserade, eller bland dem som är idrottsintresserade?

1: Man letar bland de idrottsintresserade, som inte praktiserar.

2. Man letar bland de redan praktiserade.

3: Man letar bland de uttalat ointresserade, och omvänder dem!

(Rätt svar = 1. I grupp 2 har ingen tid och i grupp 3 vill ingen.)

Samma sak gäller för hifi-intressefrågan: Det är bättre att söka bland, och kommunicera med, dem som är intresserade, i synnerhet om de inte är praktiserande ännu, för då är de ju uppväckbara och kommer att ha glädje av hifi-andet.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-25 23:06

Jag tror att Bravo, innan all polemik kring vad LTS står för, mera ville föra fram att det kan finnas ett behov av att försöka nå just de till synes ointresserade av högre ljudkvalitet på utgiven musik.

Bravo skrev:2) Mission, dvs. att sprida kunskap om att det finns en värld många inte upptäckt, alternativt glömt bort och att detta faktiskt inte behöver vara det dyraste men att konsumenterna måste ställa krav.
För att kunna ställa krav måste konsumenten vara medveten.

Det senare fallet känner jag spontant sympati för, det gäller även återväxten kan man säga, om inga eller väldigt få är intresserade av bra ljud så kommer heller inget att satsas på detta.
Finns det en växande skara finns det möjligheter till förbättringar och en fortsättning.
[..]
Jag har bara pratat om allmänheten, gärna den ointresserade konsumenten enligt din termenologi om du så vill och att det vore bra om det ginge att öka insikten bland dessa, vilket jag tror är möjligt. Ingenstans har du IngOehman jävat detta påstående, men återigen, ingen kan göra allt och fler aktörer kan därmed behövas.

Behovet skulle ligga i att att trygga framtida tillgänglighet av goda utgåvor av inspelad musik mao. Själv tycker jag mig se orosmoln hopas på himlen.

Jag tror att Bravo, precis som jag själv, uppfattade det som att du IÖ viftade bort tanken på en ny branschorganisation. Även en sådan som snarare vore att beteckna som en konsumentorganisation vid sidan av LTS. Det var nog där det som du uppfattade som käbbel kring vad LTS står för tog sin början.

Det var nog ditt avståndstagande (?) mot att försöka påverka andra än de redan intresserade och mot tanken på ytterligare organisationer som meningstriden tog sats från.

Var letar man folk för att starta ett korpfotbollslag?
Bland de ointresserade, eller bland dem som är idrottsintresserade?

Men hur stimulerar man ett idrottsintresse då? Kan det vara så att korpfotbollslaget (där kamratumgänge kanske var vad som lockade) är inkörsporten till ett starkare idrottsintresse..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-25 23:43

För kom ihåg: Det går prima att spela stereomusik på en kvalificerad hemmabioapparatur, men näppeligen att avnjuta film eller musikvideo i en bildlös stereoanläggning. Varför begränsa sig i onödan?

Kostnaden för att få ut samma ljud kvalite på musik i 2-kanaler ur en Hembio annlägning som i en vanlig 2-kanals anläggning är ju klart mer än det dubbla. Särskilt om du väljer att köra med ett rent Hembioförsteg, då drar det iväg pengamässigt.
En kompis som är hembionörd sålde sin Denon Av-reciver häromåret som kostade runt 40.000kr när den fick stryk av en SAT Amplifix, 16.000kr då valde han att separera anläggningarna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 00:20

Det håller jag inte med om. Tvärtom faktiskt.
(Jag talar då inte om de enskilda fallet du fbk nämner, utan om det typiska fallet.)

Detta är min erfarenhet:

Tillverkarnas ynkliga satsning på tvåkanalsapparater de senaste två åren, i kombination med det dåliga säljet (och den därmed försämrade produktionseffektiviteten) har närmast revolutionerat de flerkanaligare apparaternas prisvärdhet, när man jämför.

Jag skulle vilja säga att det är verkligt häpnadsväckande att 7.1-förstärkare inte bara ofta levererar mera ljudkvalitet per krona, utan till och med ofta levererar mera uteffekt per krona (även när de används som tvåkanalsförstärkare) än tvåkanalsförstärkarna. Trots att de sistnämnda bara har två kanaler att satsa alla pengarna på!

Men jag har noterat att din åsikt/bedömning är en annan fbk (den jag skulle ha gissat). Så kan det ju vara.

Vh, iö

---

PS. Det jag anför ovan gäller det som dagens marknad erbjuder. En några år gammal flerkanalsförstärkare(/receiver) däremot, i synnerhet de som var lite dyrare (eftersom de har längst utvecklingstid och ofta blir tekniskt otidsenliga redan när de släpps, se t ex på gamla Denon 3802) får just nu ofta stryk av nya liknande apparater för bara en bråkdel av pengarna.
Faktum är att många dyra hemmabioapparater redan för två år sedan ofta fick stryk av samma märkens billigare apparater, ur alla aspekter utom kanalatal och uteffekt.

Det är väl i princip i år som hemmabioapparaterna har mognat. Fast riktigt framme är de förstås inte ännu, men redan nu tycker jag de, trots den ofta häpnadsväckande mängd elektronik de innehåller för hyggligt lite pengar, ger nästan alla tvåkanalsförstärkare i samma prisklasser en god match - alltså även som tvåkanalsförstärkare!

---

PPS. Brasklapp: Ju "highendigare" apparater man tittar på, desto mindre sant blir förstås min ovanstående redogörelse.

Detta eftersom sådana (oftast små) företag sällan har varken resurser att på tillräckligt kort tid (för att hålla sig ajour) ta fram de mera komplicerade hemmabioförstärkarna, ej heller är deras serier stora nog för att nå de enorma kostnadsbesparingarna som hemmabioförstärkare i rimligare prisklasser kan tillgodoräkna sig.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-26 02:07

:D Jag ser att n-puh helt har förstått vad jag försökt säga.

Tyvärr uppfattar jag IngOehman felläsningar som ett försök att sätta sig själv och möjligen LTS i centrum, och där rymms tydligen inga parallella talesmän, oavsett om syftet är en bredare eller allmännare inriktning än vad han själv och LTS står för.
Precis som vad många andra har uttryckt tror jag att musik reproducerad i en stereoanläggning eller möjligen en hyfsad multikanalanläggning är på tillbakagång p.g.a. alla konkurrerande och nyare apparater. Multikanal blir lätt liktydigt med film med pyttesmå högtalare, darorer, mp3 och mobiltelefoner med eller utan mp3 utgör en större köplockelse och har större hipfaktor.

Pengarna för den vanlige konsumenten räcker inte till allt, och är man inte ens medveten om att god musikreproduktion kan vara en hissnande positiv upplevelse, så kommer inte heller god kvalitet på skivor och anläggningar att efterfrågas, därmed minskar i framtiden trycket på producenterna. Inte heller kommer konsumenterna att lägga större vikt vid välljud vare sig ekonomiskt eller vid urvalet av en ny anläggning.
Bravo

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi