mats skrev:Rör men det färgar ju ljudet och du är ju medlem hos LTS?
ALLA idéer med rationell anstrykning är välkomna i LTS. Det finns massor av olika sorters "freaks" inom LTS, rör, horn, elektrostat, dipol, korkväggsanhängare, jazz, techno, pop, klassiskt, amerikanst, fransk, italienskt, skandinaviskt, independent, komedi, Zombie, pre-1500, stampa takten, hotspot, orto-akustiskt...
Kanske finns alla sorter? Inklusive de som försöker komma ursprunget så nära som det bara går. Man kan kombinera ideer också - hur man vill, det vill säga som man vill.
Jag tror det som är gemensamt för alla LTS-medlemmar är en passion för musik- och/eller ljudupplevelser i olika former. I de flesta fallen även en nyfikenhet på ursprunget till allt.
En annan signifikant sak som jag tror är gemensam för alla inom LTS är att ingen är rädd att det kan finnas partiella sanningar, eller rejälare sanningar till och med. Ingen är rädd för vetenskap och fakta. Alla förstår att fakta inte begränsar friheten, utan snarare tvärtom - hur mycket vi än vet har vi kvar vår fria vilja, kanske till och med förstärkt eftersom kunskaper öppnar till nya valmöjligheter.
Antagligen är de signifikanta skillnaden mellan LTS och "utanför LTS" att det inom LTS
inte betraktas som fult att kalla saker för vad de är. En apparat som färgar på ett visst sätt babblar vi inte om så att de som lyssnar eller läser det, inte skall ha en aning om hur apparaten ifråga påverkar ljudet i verkligheten. Om en apparat på grund av diskantlyft förgar musiken som passerar apparaten så att den blir ljusare så skriver vi inte "apparaten har en fantastiskt öppen och klar iskantåtergivning", för det är missledande. Det är inte rimligt att respektera sådana absurda önskemål som att saker inte skall få kallas vid sina sanna namn.
Att göra absolut ofärgande apparatur är MYCKET svårt, så det sker mycket sällan. De flesta apparater färgar därför hörbart, och inom LTS är det alltså tillåtat att säga det, liksom att diskutera varför, hur det kan störa, hur man kan göra något åt det, i vilka fall det är ok, eller till och med en tilgång. Och så vidare.
Vi censurerar inte.
Att kalla färgningarna för färgningar är ju praktiskt när man skall relatera till dem. Den som inte står ut med att saker talas om såsom de förhåller sig, kanske är någon sorts offer? Men den rollen har de valt själva. De kan skrika "jag vill tycka så" hur mycket de vill om att en apparat som i F/E-lyssning färgar ljust, låter märkt, men det betyder ingenting, annat än att de inte förstår begreppet "färga". Detta är ett stort problem i hela branschen.
Det som står att läsa i de kommersiella tidskrifterna ger sällan några ledtrådar till hur apparter låter i ett absolutare perspektiv. Sådana pladdringa referenslösa utläggingar vill vi därför alltid undvika. Den som gillar dem kan vända sig till de kommersiella hifi-tidskrifterna. De erbjuder ett överflöd av referenslöst redovisande, väl ämpat att få varje tänkbar apparat att verka som en apparat med sina unika styrkor. Men att lägga en massa krut på att få LTS att göra samma sak har inget värde. LTS kommer om allt vill sig väl att hantera verkligheten på LTS vis, även inom överskådlig framtid. Den som ogillar det kan sluta intresserad sig för LTS.
Hur varje person sedan väljer, det är en sak som inte LTS varken skall eller vill lägga sig i. Jag brukar säga att varje person är den främsta experten på den egna smaken.
Kan lägga till att ÄVEN ur ett strikt objektivistiskt perspektiv (förnekande av subjektiva världen, vilket jag för övrigt i princip ogillar, eftersom objektivism är en i princip lika dum och inkomplett inställning som subjektivism) är det ett faktum att det finns rörförstärkare som är överlägsna majoriteten av transistorförstärkare, i verklighetens situationer med komplexa insignaler och komplexa laster!
Jag citerar därför LTS längste styrelsemedlem (både i cm och år) Claes Wettebrandt: Jag är bara intresserad av hur den presterar, jag struntar i om det sitter transistorer eller rör eller makaroner i den!
Även detta är alltså en tillåten inställning inom LTS.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).