Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sugen på Holographic's slutsteg?

Ja dom verkar intressanta
179
59%
Vet inte
38
12%
Nej det är jag inte
88
29%

Antal röster : 305

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 13:00

Vad kostar HA Amp SevenTeen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-24 13:33

DuST; Tack!

Roger; Inte den blekaste. :D

[reklam]
AMP-17 är lämpligast som förstärkare till ex piP, pK, QM-10 eller Larsen 4 i ett mindre normalt system. Lägenhetsanpassat system kan man säga. :) Nu vet jag inte exakt hur djup AMP-17 blev men målsättningen var att den skulle få plats i en Ikea Billy bokhylla.
[/reklam]

Själv kommer jag köra min i mitt biosystem som består av Pre-25(remote), Matrix-8 (prototyp för analog nedmixning av upp till 7.1 kanaler för att komma undan dolbykomprimeringen), Amp-17 samt Larsen 6. Pioneer DVD-spelare som signalkälla och ev ska jag försöka skaffa en SB Touch. Sanyo Z3 för bild.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 13:36

Naqref skrev:Själv kommer jag köra min i mitt biosystem som består av Pre-25(remote), Matrix-8 (prototyp för analog nedmixning av upp till 7.1 kanaler för att komma undan dolbykomprimeringen), Amp-17 samt Larsen 6. Pioneer DVD-spelare som signalkälla och ev ska jag försöka skaffa en SB Touch. Sanyo Z3 för bild.

Vilken tur du inte har villa, för då hade du kanske inte klarat att hålla dig till ett så pass "modest" system. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-24 16:08

RogerGustavsson skrev:Vad kostar HA Amp SevenTeen?

Hej Roger!
Den kostar 5995kr.

Vh,
Lars
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 16:13

Tack för det Lars! Kan vi få lite mera data på den? Snygg är den i alla fall! Vad har den för yttermått? Jag som har både pK och piP måste ju köpa flera stycken...

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2011-01-24 16:24

@ RogerGustafsson : Den är som framgår av bilderna exakt lika stor som en Pre25 (eller alla andra HA`s produkter) , AMP Seventeen är 25 cm djup + ett par centimeter för högtalarkontakter. Jag har den stående i en stringhylla modell bred (30 cm hyllplan) och den får perfekt plats med alla anslutningar på det utrymmet.

AMP Seventeen är det klart bästa slutsteg jag någonsin ägt. Låter bara bättre och bättre med "inbränningen"..
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-24 16:43

Ser ut som en mycket trevligt liten produkt den där AMP17.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-01-24 17:49, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-01-24 17:02

Och NÄR kommer en bild på innanmätet?

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-24 17:03

DuST skrev:@ RogerGustafsson : Den är som framgår av bilderna exakt lika stor som en Pre25 (eller alla andra HA`s produkter) , AMP Seventeen är 25 cm djup + ett par centimeter för högtalarkontakter. Jag har den stående i en stringhylla modell bred (30 cm hyllplan) och den får perfekt plats med alla anslutningar på det utrymmet.

AMP Seventeen är det klart bästa slutsteg jag någonsin ägt. Låter bara bättre och bättre med "inbränningen"..

Kul att du gillar slutsteget DUsT.

Med högtalarkontakterna fullt utskruvade så är djupet 26,5cm vilket "råkar" sammanträffa med djupet på världens mest sålda bokhylla. :roll:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-01-24 17:07

Jo alltså, detta amp-22, nåt mer nytt om det? Blir det mono eller stereo? Effekten skulle väl landa runt 150 W @ 8 Ohm. Och priset, har det funderats nåt mer om det? :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-24 17:40

adzer skrev:Ser ut som en mycket trevligt liten produkt.
Vad ger en sån liten rackare för uteffekt?

Tack!
Det lämnar 50W kontinuerligt i 8Ohm.
50W motsvarar +17dB mer än 2,83V över 8Ohm (1W), därav modellbeteckningen "AMP SevenTeen". En högtalare med en känslighet på 93dB spelar alltså (93+17dB) 110dB innan slutsteget klipper...

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2011-01-24 17:43

HolographicAudio skrev :
Kul att du gillar slutsteget DUsT.

Lasse , jag gillar inte slutsteget , jag ÄLSKAR det.. :D :D :D

Har lyssnat på musik i stort sett varje vaken minut sedan förra veckan.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-24 17:45

Nattlorden skrev:
Aerob skrev:Bild

Varför finns något så pass uppenbart i verkligheten, men inte ens omnämns som kommande produkt på hemsidan?

Varför verkar nästa alltid intressanta saker stå i omvänd proportion med kvalitén på hemsida?

Därför att vi tror att bra produkter säljer sig själv. :wink:
Men för säkerhets skull så är en uppdatering av hemsidan på gång...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-24 17:51

HolographicAudio™ skrev:

Tack!
50W motsvarar +17dB mer än 2,83V över 8Ohm (1W), därav modellbeteckningen "AMP SevenTeen". En högtalare med en känslighet på 93dB spelar alltså (93+17dB) 110dB innan slutsteget klipper...

Tackar. Uppskattar verkligen när en tillverkare tar sig tid att svara på frågor från den lilla människan sas.

Kan instämma med dust att en HA DAC hade varit riktigt trevligt.
En kombinerad DAC och försteg skulle jag vilja se. Tex PRE25 med usb anslutning.

Tänk er en Mac Mini som ansluts med usb till en PRE25 och sedan vidare till en AMP17 som driver ett par piP. Hade varit en galet kapabel liten rigg. mmmm aluminium :D

ps. måste bara säga att namnen på förstärkarna är helt fenomenalt smarta. Enkelt och tydligt. Fast varför just 5dB steg?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-01-24 17:53

En liten arvtagare till PA9. Kul! Passar perfekt in i den nuvarande desktoptrenden också.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2011-01-24 17:56

Adzer skrev :
En kombinerad DAC och försteg skulle jag vilja se. Tex PRE25 med usb anslutning.

Tänk er en Mac Mini som ansluts med usb till en PRE25 och sedan vidare till en AMP17 som driver ett par piP. Hade varit en galet kapabel liten rigg. mmmm aluminium

+1

tror jag slår till på en mac mini , galet snygga och går ju at använda i en pc-konfiguraion också.

UrSv skrev :
Och NÄR kommer en bild på innanmätet?

Kan ta en bild så fort jag orkar skruva isär det (och kan sluta lyssna ett par minuter :roll: )

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-01-24 18:01

Tycker det var snyggt med jämna steg i modellbeteckningarna som passar med effektökningen samt att effekterna i de olika modellerna täcker de flesta behov. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-24 18:02

adzer skrev:
HolographicAudio™ skrev:

Tack!

Tackar. Uppskattar verkligen när en tillverkare tar sig tid att svara på frågor från den lilla människan sas.

Kan instämma med dust att en HA DAC hade varit riktigt trevligt.

Tänk er en Mac Mini som ansluts med usb till en PRE25 och sedan vidare till en AMP17 som driver ett par piP. Hade varit en galet kapabel liten rigg. mmmm aluminium :D

ps. måste bara säga att namnen på förstärkarna är helt fenomenalt smarta. Enkelt och tydligt. Fast varför just 5dB steg?

Därför att vi anser att det är dessa steg som man kan tänkas behöva. En instegsmodell på +12dB (15W) för köket eller arbetsrummet, ett monster på +27dB (450W) och två modeller där imellan. :)
Det finns även produktionstekniska aspekter som stödjer ovanstående men det vill jag inte gå in på här.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-24 18:06

DuST skrev:+1

tror jag slår till på en mac mini , galet snygga och går ju at använda i en pc-konfiguraion också.

Ja de är verkligen kanon. Matchar ju stärkaren med ;)
Köp till fjärren då, mycket smidigt att styra musiken via den.

mrGaskill skrev:Tycker det var snyggt med jämna steg i modellbeteckningarna som passar med effektökningen samt att effekterna i de olika modellerna täcker de flesta behov.

Det håller jag helt med om. Namnen är verkligen smarta och passande.
Jag funderar bara på om det fanns någon teknisk anledning till just 5dB. Eller om det vara bara för att "det blev så".

HolographicAudio™ skrev:Därför att vi anser att det är dessa steg som man kan tänkas behöva. En instegsmodell på +12dB (15W) för köket eller arbetsrummet, ett monster på +27dB (450W) och två modeller där imellan.
Det finns även produktionstekniska aspekter som stödjer ovanstående men det vill jag inte gå in på här.

Ok det köper jag :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-24 19:57

adzer skrev:Det håller jag helt med om. Namnen är verkligen smarta och passande.
Jag funderar bara på om det fanns någon teknisk anledning till just 5dB. Eller om det vara bara för att "det blev så".

Det hela är ganska komplext men utöver det faktum att vi tycker att 5dB är alldeles lagom stora steg så kan jag tillägga att en av alla tekniska parametrar som påverkade beslutet var tillgängliga kondensatorer och dess spänningstålighet (25V, 50V, 63V, 100V).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-24 20:17

HolographicAudio™ skrev:
adzer skrev:Det håller jag helt med om. Namnen är verkligen smarta och passande.

Det hela är ganska komplext men utöver det faktum att vi tycker att 5dB är alldeles lagom stora steg så kan jag tillägga att en av alla tekniska parametrar som påverkade beslutet var tillgängliga kondensatorer och dess spänningstålighet (25V, 50V, 63V, 100V).

Ok då e jag med på noterna :)

Bra namn val iaf. Mycket lätt för köparna att förstå skillnaden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-24 22:32

adzer skrev:Kan instämma med dust att en HA DAC hade varit riktigt trevligt.

1. Tänk er en Mac Mini som ansluts med usb till en PRE25 och sedan vidare till en AMP17 som driver ett par piP. Hade varit en galet kapabel liten rigg. mmmm aluminium :D

2. ps. måste bara säga att namnen på förstärkarna är helt fenomenalt smarta. Enkelt och tydligt. Fast varför just 5dB steg?

1. Det håller jag med om men det är en kostnads- och volymfråga. Vi kan ju hoppas och önska för framtiden! :D ;)

2. Namnen ska ges full kred till Ingvar Öhman. För tekniker eller tekniskt bevandrade så är de fullkommlig klara. För andra så kan namnen framstå som diffusa men å andra sidan vad gör inte namn som PA-9 (Sentec), 208 (NAD) eller 1090 (Rotel) som helt saknar bäring i tekniska prestanda.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-24 22:39

Då håller vi tummarna för ett DAC/föresteg i framtiden.

Och så tackar vi herr Öhman för namnen :)

Föresten finns det några planer för en HA förstärkare med för och slutsteg i ett?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-24 22:56

adzer skrev:Föresten finns det några planer för en HA förstärkare med för och slutsteg i ett?

Behövs det med så smutta produkter? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 23:01

Enkel lösning: Gör ett monteringsrack för två i någon snygg kontrasterande metall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-24 23:02

Naqref skrev:
adzer skrev:Föresten finns det några planer för en HA förstärkare med för och slutsteg i ett?

Klart det inte behövs, men ju mindre sladdar destå bättre brukar jag tycka.

Jag skulle vid datorn vilja ha en liten förstärkare som har usb anslutning och är på 2x50w med bra ljud.

Ungefär samma storlek som PRE25, kanske lite större om det behövs.

Tänk dig PRE25 kombinerat med AMP17 och en DAC i samma skal.
Mumma till datorn :)

Kanske inte något för alla, men för mina behov hade det varit perfekt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-25 00:43

Kommer AMP22 att hamna som monosteg i AMP16-lådor?
Skulle vara rasande smutt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-25 17:39

Ragnwald skrev:Kommer AMP22 att hamna som monosteg i AMP16-lådor?
Skulle vara rasande smutt. :)

Ja, det lutar nog åt att AMP TwentyTwo blir ett monoblock i halvbredd (ev någon centimeter djupare än AMP SevenTeen). Produkten finns dock än så länga bara på ritbordet så fråga inte när den är klar. :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-25 17:41

Nej, tyvärr inte.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-01-25 17:47

adzer skrev:
Naqref skrev:

Klart det inte behövs, men ju mindre sladdar destå bättre brukar jag tycka.

Jag skulle vid datorn vilja ha en liten förstärkare som har usb anslutning och är på 2x50w med bra ljud.

Ungefär samma storlek som PRE25, kanske lite större om det behövs.

Tänk dig PRE25 kombinerat med AMP17 och en DAC i samma skal.
Mumma till datorn :)

Kanske inte något för alla, men för mina behov hade det varit perfekt.

AMP Twelve är det närmaste vi kommer din önskan. Det är en liten integrerad förstärkare med 2 st ingångar, USB ladduttag och med effekt +12dB (15W :) ) tänkt till arbetsrummet, köket etc.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi