Ska man tvätta vinylskivor?? Och HUR??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Brukar du tvätta dina LPskivor?

Ja, jag tvättar alla skivor regelbundet
2
14%
Ja, men bara riktigt gamla skivor, men dom tvättar jag regelbundet
0
Inga röster
Ja, men bara såna jag fått begagnade, och bara en gång
5
36%
Nej, aldrig
7
50%

Antal röster : 14

Användarvisningsbild
n3mmr

Ska man tvätta vinylskivor?? Och HUR??

Inläggav n3mmr » 2005-04-13 14:15

Brukar ni tvätta era gamla LPskivor?

Hur gör ni då?

Hur bra blir det?

Jag ser att det på marknaden erbjuds utrustning för två väsentligen olika tvättmetoder:

A. Dränk, borsta, skölj, torka
exempel: Knosti från Svalander.

B. Gnugga&Polera, borsta, .... T ex Hifi Cleaning Kit från Svalander.
Jag undrar om inte VPI egentligen är sån också

Har nån nån erfarenhet av dom här, eller kanske nån helt annan metod?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-13 14:22

Jag har en och annan vinyl som skulle behöva tvättas men jag har aldrig kommit till skott med det.

Det vore intressant att få se vad folk anser vara en bra metod för tvätt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-13 14:36

Jag har tvättat med väldigt bra resultat, Yes, ljummet vatten och en begagnad rund skivborste av plysch samt ren diskhanduk.

Tips: Blöt inte ner etiketten!
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-13 15:03

Jag skulle aldrig tvätta en skiva om processen inte inbegriper samtidig uppsugning av vätska och smuts ur spåren. Alla mekaniska borst- och gnuggmetoder innebär rimligen bara att man drar runt eller pressar ner skiten i spåren. Jag skulle heller aldrig blanda in något mindre rent än alkohol och destillerat vatten. Därför är VPI 16.5 och liknande vakuumtvättar det enda acceptabla som jag ser det. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig "fattigmans VPI", dvs centrifugering av den våta skivan i borrmaskin i det sista steget stället för vakuumsug. Badrumsväggarna blir väldigt grisiga med denna metod, dock...

Förstår inte riktigt alternativet "regelbunden tvätt". Skivor som köpts nya och förvaras vettigt ska aldrig behöva tvättas. Skivor som inköpts begagnade och skitiga ska bara behöva tvättas vid ett tillfälle, ty de bör därefter förvaras vettigt! Jag har lagt alla mina tvättade plattor i Nagaokas antistatiska innerpåsar.

Det finns en DIY-artikel på nätet för en vakuum-tvätt enligt exakt samma princip som VPI, med dammsugarmotor och allt. Verkar billigt och bra. Har länken på hemdatorn.

Med vänlig hälsning

Pekka, som bittert ångrar att han sålde just VPI-tvätten för några år sedan...

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-04-13 15:16

Jag förstår hur du känner det men min metod fungerar förvånansvärt bra.

Det bästa är dock att hålla skivorna rena från början. Min gamla TÄTA Decca skivbortste är kanonbra om man rengör denna i kemiskt ren bensin en gång om året.

Decca skivborste i kolfiber fick en klenare borst på senare årgångar och blev då lite sämre. Min borste är från sent 70-tal till tidigt 80-tal.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-13 16:08

PekkaJohansson skrev:Jag skulle aldrig tvätta en skiva om processen inte inbegriper samtidig uppsugning av vätska och smuts ur spåren. Alla mekaniska borst- och gnuggmetoder innebär rimligen bara att man drar runt eller pressar ner skiten i spåren. Jag skulle heller aldrig blanda in något mindre rent än alkohol och destillerat vatten. Därför är VPI 16.5 och liknande vakuumtvättar det enda acceptabla som jag ser det. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig "fattigmans VPI", dvs centrifugering av den våta skivan i borrmaskin i det sista steget stället för vakuumsug. Badrumsväggarna blir väldigt grisiga med denna metod, dock..

Hmm. skadar inte det centrumhålet väldigt lätt?

Förstår inte riktigt alternativet "regelbunden tvätt". Skivor som köpts nya och förvaras vettigt ska aldrig behöva tvättas. Skivor som inköpts begagnade och skitiga ska bara behöva tvättas vid ett tillfälle, ty de bör därefter förvaras vettigt! Jag har lagt alla mina tvättade plattor i Nagaokas antistatiska innerpåsar.

Andas du aldrig i lägenheten? Lagar mat? Bor du inte i Stockholm?
Sällan kan jag gå med på, aldrig tror jag inte på.

Det finns en DIY-artikel på nätet för en vakuum-tvätt enligt exakt samma princip som VPI, med dammsugarmotor och allt. Verkar billigt och bra. Har länken på hemdatorn.

Med vänlig hälsning

Pekka, som bittert ångrar att han sålde just VPI-tvätten för några år sedan...

Den länken vill vi se!

Dränktvätt följt av sköljning med destillerat vatten (från Apoteket!!!) och rensugning verkar kanske intressant....

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-13 16:12

peranders skrev:Jag förstår hur du känner det men min metod fungerar förvånansvärt bra.

Inte så att jag tvivlar, men hur VET du att det blir förvånansvärt bra? Och hur bra är det?
Det bästa är dock att hålla skivorna rena från början. Min gamla TÄTA Decca skivbortste är kanonbra om man rengör denna i kemiskt ren bensin en gång om året.

Decca skivborste i kolfiber fick en klenare borst på senare årgångar och blev då lite sämre. Min borste är från sent 70-tal till tidigt 80-tal.

Jo, den borsten saknar jag. Hade en. Slängde av nån anledning bort den. Tror den hamnade i pastan en gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-13 16:16

Med den klämma som medföljer den osedvanligt grisiga manuella 70-talsborstrengöringsapparaten Disko Antistat kan man inte bara spänna fast skivan skonsamt utan också skydda dess etikett. Den använde jag vid mina kortlivade experiment med borrmaskinstorkning. Rekommenderas inte...:-)

Här är den omtalade länken:

http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html

Om man googlar på "DIY record cleaning machine" hittar man ytterligare några alternativ, men denna verkar enklast att bygga. En dag när jag har tid så...

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-13 16:38

PekkaJohansson skrev:Med den klämma som medföljer den osedvanligt grisiga manuella 70-talsborstrengöringsapparaten Disko Antistat kan man inte bara spänna fast skivan skonsamt utan också skydda dess etikett. Den använde jag vid mina kortlivade experiment med borrmaskinstorkning. Rekommenderas inte...:-)

Här är den omtalade länken:

http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html

Om man googlar på "DIY record cleaning machine" hittar man ytterligare några alternativ, men denna verkar enklast att bygga. En dag när jag har tid så...

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Det kliar i byggtarmen....

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-04-15 00:18

Det här har jag skrivit om många gånger på forumet. Det går alltså bra att diska skivor med ljummet vatten och lite Yes. Sedan kan man spela av skivorna med våt avspelning vilket innebär att man sprayar på destilleratvatten som man kan få från torktumlaren. Man kan ju filtrera vattnet genom ett kaffefilter för att få bort eventuella partiklar. Våtavspelning fungerar som en sorts smörjmedel som också tar bort all statisk elektricitet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 07:50

Jag tvättar med destvatten (inte från torktumlaren) blandat med isopropanol. Van den Hul har för övrigt skrivit lite om så kallade "wet players" :lol: Finns att läsa på hans hemsida.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 08:01

Morello skrev:Jag tvättar med destvatten (inte från torktumlaren) blandat med isopropanol. Van den Hul har för övrigt skrivit lite om så kallade "wet players" :lol: Finns att läsa på hans hemsida.

Vilken blandning använder du? Har du inget vätmedel i?

Dränktvätt? Gnuggtvätt? Spolsköljning? Badsköljning?
Styv borste? Plyschkudde? Hur torkar du skivan efteråt?

Den mekaniska metoden är nog ganska betydelsefull om man väl har
kemin rätt. Det gäller ju att få bort det man lyckats få loss.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-15 08:13

Blandade en flaska för många år sedan. Tror det är cirka 10-20% isopropanol i. Tvättar med en mjuk trasa och låter skivorna torka innan jag spelar dem. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-15 08:23

Morello skrev:Blandade en flaska för många år sedan. Tror det är cirka 10-20% isopropanol i. Tvättar med en mjuk trasa och låter skivorna torka innan jag spelar dem. 8)

Ah. Gnuggtvätt!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-04-26 05:11

mina skivor blir dammiga/smutsiga vid varje spelning mer eller mindre tycker jag. jag rengör dom genom att helt enkelt blåsa bort dammet om jag skulle se nåt. vatten funkar också kanon ev med lite diskmedel, i värsta fall får man faktiskt göra allt det + torka med nån trasa.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-26 07:33

Har själv haft mycket dålig erfarenhet av tvätt utan att använda vakuum. Jag använder 30% isopropanol + MilliQ vatten. Till 100 mL tar jag tre droppar Kodak PhotoFlo. Jag lägger sedan skivan på ett diskunderlägg av skumgummi, sprider vätskan med en gammal kolfiberborste. Sedan tar jag dammsugaren (med ett moddat möbelmunstycke som täcker hela skivan) och suger upp vätskan medans jag vrider runt skivan för hand. Proceduren repeteras vid behov. Sedan vänder jag på skivan och gör andra sidan.

Dammsugaren har inte exploderat ännu.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-26 08:27

Thomas_A skrev:Har själv haft mycket dålig erfarenhet av tvätt utan att använda vakuum. Jag använder 30% isopropanol + MilliQ vatten. Till 100 mL tar jag tre droppar Kodak PhotoFlo. Jag lägger sedan skivan på ett diskunderlägg av skumgummi, sprider vätskan med en gammal kolfiberborste. Sedan tar jag dammsugaren (med ett moddat möbelmunstycke som täcker hela skivan) och suger upp vätskan medans jag vrider runt skivan för hand. Proceduren repeteras vid behov. Sedan vänder jag på skivan och gör andra sidan.

8O 8O 8O

Kanske tur man sålde skivspelaren för 15 år sen ändå? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-26 08:49

Aceton är bra... blir inga spår kvar att få damm i och det förnenklar övergången till CD. :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-29 21:13

Thomas_A skrev:Har själv haft mycket dålig erfarenhet av tvätt utan att använda vakuum. Jag använder 30% isopropanol + MilliQ vatten. Till 100 mL tar jag tre droppar Kodak PhotoFlo. Jag lägger sedan skivan på ett diskunderlägg av skumgummi, sprider vätskan med en gammal kolfiberborste. Sedan tar jag dammsugaren (med ett moddat möbelmunstycke som täcker hela skivan) och suger upp vätskan medans jag vrider runt skivan för hand. Proceduren repeteras vid behov. Sedan vänder jag på skivan och gör andra sidan.

Dina problem kan vara photoflo-relaterade: det påstås innehålla mer än ett enkelt vätmedel. Så att om man inte suger rent så blir det otrevligheter kvar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-29 21:32

Nattlorden skrev:Aceton är bra... blir inga spår kvar att få damm i och det förnenklar övergången till CD. :twisted:

Fasen vad kletigt det blev, ska det bli så? 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-29 23:23

n3mmr skrev:

Dina problem kan vara photoflo-relaterade: det påstås innehålla mer än ett enkelt vätmedel. Så att om man inte suger rent så blir det otrevligheter kvar.

nja...photoflo har jag inte använt vid dessa försök. Orenheter som damm/smuts som faller tillbaka i spåren och torkar in och gör det värre, är not det som är problemet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-29 23:26

Har någon provat microfiberduk?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum