Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Jag skulle aldrig tvätta en skiva om processen inte inbegriper samtidig uppsugning av vätska och smuts ur spåren. Alla mekaniska borst- och gnuggmetoder innebär rimligen bara att man drar runt eller pressar ner skiten i spåren. Jag skulle heller aldrig blanda in något mindre rent än alkohol och destillerat vatten. Därför är VPI 16.5 och liknande vakuumtvättar det enda acceptabla som jag ser det. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig "fattigmans VPI", dvs centrifugering av den våta skivan i borrmaskin i det sista steget stället för vakuumsug. Badrumsväggarna blir väldigt grisiga med denna metod, dock..
Förstår inte riktigt alternativet "regelbunden tvätt". Skivor som köpts nya och förvaras vettigt ska aldrig behöva tvättas. Skivor som inköpts begagnade och skitiga ska bara behöva tvättas vid ett tillfälle, ty de bör därefter förvaras vettigt! Jag har lagt alla mina tvättade plattor i Nagaokas antistatiska innerpåsar.
Det finns en DIY-artikel på nätet för en vakuum-tvätt enligt exakt samma princip som VPI, med dammsugarmotor och allt. Verkar billigt och bra. Har länken på hemdatorn.
Med vänlig hälsning
Pekka, som bittert ångrar att han sålde just VPI-tvätten för några år sedan...
peranders skrev:Jag förstår hur du känner det men min metod fungerar förvånansvärt bra.
Det bästa är dock att hålla skivorna rena från början. Min gamla TÄTA Decca skivbortste är kanonbra om man rengör denna i kemiskt ren bensin en gång om året.
Decca skivborste i kolfiber fick en klenare borst på senare årgångar och blev då lite sämre. Min borste är från sent 70-tal till tidigt 80-tal.
PekkaJohansson skrev:Med den klämma som medföljer den osedvanligt grisiga manuella 70-talsborstrengöringsapparaten Disko Antistat kan man inte bara spänna fast skivan skonsamt utan också skydda dess etikett. Den använde jag vid mina kortlivade experiment med borrmaskinstorkning. Rekommenderas inte...
Här är den omtalade länken:
http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html
Om man googlar på "DIY record cleaning machine" hittar man ytterligare några alternativ, men denna verkar enklast att bygga. En dag när jag har tid så...
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Morello skrev:Jag tvättar med destvatten (inte från torktumlaren) blandat med isopropanol. Van den Hul har för övrigt skrivit lite om så kallade "wet players"Finns att läsa på hans hemsida.
Thomas_A skrev:Har själv haft mycket dålig erfarenhet av tvätt utan att använda vakuum. Jag använder 30% isopropanol + MilliQ vatten. Till 100 mL tar jag tre droppar Kodak PhotoFlo. Jag lägger sedan skivan på ett diskunderlägg av skumgummi, sprider vätskan med en gammal kolfiberborste. Sedan tar jag dammsugaren (med ett moddat möbelmunstycke som täcker hela skivan) och suger upp vätskan medans jag vrider runt skivan för hand. Proceduren repeteras vid behov. Sedan vänder jag på skivan och gör andra sidan.
Thomas_A skrev:Har själv haft mycket dålig erfarenhet av tvätt utan att använda vakuum. Jag använder 30% isopropanol + MilliQ vatten. Till 100 mL tar jag tre droppar Kodak PhotoFlo. Jag lägger sedan skivan på ett diskunderlägg av skumgummi, sprider vätskan med en gammal kolfiberborste. Sedan tar jag dammsugaren (med ett moddat möbelmunstycke som täcker hela skivan) och suger upp vätskan medans jag vrider runt skivan för hand. Proceduren repeteras vid behov. Sedan vänder jag på skivan och gör andra sidan.
Dammsugaren har inte exploderat ännu.
Nattlorden skrev:Aceton är bra... blir inga spår kvar att få damm i och det förnenklar övergången till CD.
n3mmr skrev:Thomas_A skrev:Har själv haft mycket dålig erfarenhet av tvätt utan att använda vakuum. Jag använder 30% isopropanol + MilliQ vatten. Till 100 mL tar jag tre droppar Kodak PhotoFlo. Jag lägger sedan skivan på ett diskunderlägg av skumgummi, sprider vätskan med en gammal kolfiberborste. Sedan tar jag dammsugaren (med ett moddat möbelmunstycke som täcker hela skivan) och suger upp vätskan medans jag vrider runt skivan för hand. Proceduren repeteras vid behov. Sedan vänder jag på skivan och gör andra sidan.
Dammsugaren har inte exploderat ännu.
Dina problem kan vara photoflo-relaterade: det påstås innehålla mer än ett enkelt vätmedel. Så att om man inte suger rent så blir det otrevligheter kvar.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 26 gäster