pi60 vs pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är pi60s värda sitt högre pris?

Ja. De låter tillräckligt mycket bättre.
7
8%
Ja. Annan orsak, nämligen...
1
1%
Kanske. Jag betalar för att slippa ångesten.
16
19%
Nej. Jag har hört båda och tycker....
4
5%
Jag skiter i vilket men vill rösta ändå.
28
33%
Jag skiter i vilket men vill rösta ändå.
28
33%

Antal röster : 84

Användarvisningsbild
Belker

pi60 vs pi60s

Inläggav Belker » 2005-04-25 13:09

Nå?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-25 20:59

En hel del medlemmar på forumet äger pi60. Ingen har hittills röstat Nej. Ska jag tolka det som att ni föredrar pi60s men inte hade de extra pengarna?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-04-25 21:46

"Nej. Jag har hört båda och tycker...."

... att pi60s är lite för dyr för den lilla ljudmässiga förbättringen. Fast det är ju naturligtvis en reflektion med min personliga ekonomi i baktanke. Jag är ju en fattig stackare. Dessutom undrar jag om det inte är bättre att lägga mellanskillnaden på akustiska åtgärder i rummet istället :?:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-25 22:12

Jag kan ju orimligen göra några prisvärdhetsbedömningar av dem, men jag kan berätta om några tryffel-studier jag gjort.

Den som undrar vad det betyder tror jag kan använda sökfunktionen (jag behärskar den inte något vidare dock) för att hitta förklaring om vad det är. Man kanske skall söka på tryffelskala eller något sådant?

Hurusomhelst:

Resultatet var att i en jag tror det var 87 öron stark grupp (44 hjärnor) gavs pi60s i snitt 97 på den subjektiva tryffelskalan (3 m och semifritt fält skall tilläggas, i övrigt F/E-lyssningsuppställning). Den vanliga pi60 fick i snitt 94 på samma skala. Den upplevda skillnaden, renderande dessa avgivna "betyg" är inte stora - 94 mot 97.

Den skillnaden svarar ju ingalunda upp mot kostnadsskillnaden, men, vänder man uppåner på problemet och byter den klassiska hundragradiga tryffelskalan (subjektiva procent) mot en "återstods-redovisning", det vill säga 100 - tryffelvärdet, så blir situationen en annan. Återstoden är alltså de "fel som finns kvar".

Då får ju pi60 en återstod om 6%, medan pi60s hamnar på bara 3%. I det perspektivet (som faktiskt bättre svarar mot konstruktinssvårighetsnivån) är det lättare att se orsaken till pi60s prisnivå. De sista procenten av återgivning är svårast att uppnå, och tenderar därför att bli kostsamma. Så svåra att jag faktiskt inte är övertygad om att jag kommer att klara att nå längre än till kanske 98% med något system under min livstid.

Det kan även nämnas att ju mera "förhärdade hifi-lyssnare" (yrkesskademässigt) det är som suttit och tyckt i mina försök, desto mera tycks de tendera att analysera sin upplevelse i form av att försöka sätta fingret på "återstoden", och inte på det "åstadkomna".

Mycket riktigt kan man se att de som är mera "musiklyssningsoskyldiga" (de lyckligt lottade?) tycker att pi60 och pi60s är försvinnande lika varandra, medan de som är väldigt förhärdade tycker skillnaden är större. Observera att jag inte tar fasta på "hörskicklighet/förmåga", utan mera på att olika bedömare gör sina bedömningar från olika perspektiv när man ställer frågan "är den värd pengarna".

Fast här märks styrkan med just tryffel-metoden: I studien blir resultatet faktiskt praktiskt taget lika, oberoende lyssnargrupp!

Skillnaden är att de oskyldiga tar fasta på vad som åstadkomms (= tycker att 94 och 97 är nästan lika), medan de förhärdade tycks ta fasta på "kvarvarande fel" (= tycker att 6 och 3 är en signifikant skillnad). Grupperna avger i snitt dock samma tryffeltal! Mycket praktiskt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-26 11:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-25 22:37

IÖ:

* Vem var enörad?
* Kommer något av dina esoteriska toppsystem tillsammans med exv Z-4 upp i 98%?
* Kommer det ges chans att jämföra pi60 med pi60s i Täby efterhand, eller kanske går detta redan?

Vh
Ekan
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-25 23:48

Mr_Ekan skrev:IÖ:

* Vem var enörad?

Ett uppmärksamhetspoäng till dig! :P Jag minns inte hans namn tyvärr. :(

Mr_Ekan skrev:* Kommer något av dina esoteriska toppsystem tillsammans med exv Z-4 upp i 98%?

Kanske, men nog inte. Det är dock väldigt svårt att undersöka eftersom de triumferar mest på långa lyssningsavstånd (eller i klangiga rum), således att de inte degraderas. Men på tre meter (som är mitt standardtestavstånd vid tryffeltesterna) har de (frånsett ljudtyckskapaciteten och den lägre distorsionen) inte några signifikanta företräden framför pi60s (är min uppfattning, och även tryffelutslaget).

I själva verket är det i mycket bra rum först på över 4 meter som de större systemen (i56s och uppåt) signifikant klarar sig bättre än de mindre systemen (pi60s, i28s, i32z och i34es). Jag bortser då förstås ifrån de oomtvisteliga ljudtycks- och distorsionsfördelarna som förstås finns i alla sammanhang.

I ett stort och svårt rum är de (främst i56s, i64z och i68es) fullständigt överlägsna pi60s dock (är rummet inte alls bra gäller detta även på rätt korta lyssningsavstånd), men främst beroende på att total-systemet "pi60s+det dåliga rummet" ju inte kommer i närheten av några 97% under sådana förutsättningar.*

Mr_Ekan skrev:* Kommer det ges chans att jämföra pi60 med pi60s i Täby efterhand, eller kanske går detta redan?

Vh Ekan

Den möjligheten har faktiskt funnits historiskt, men jag fick så ont i ryggen av allt bärande. Plats tar det också, och skall man vara noga finns det ju mer än 40 olika Ino-system. Vi får se...

När (om?) piPs blir klar kommer det antagligen att gå att skifta mellan piP och piPs. De är ju lättare att skifta.

Vh, Ing. Öhman

---

PS. Det är även viktigt att minnas att en F/E-lyssning av högtalare (med eller utan tryffel-skala) inte renderar är en komplett bild av högtalarnas egenskaper, ehuru den erbjuder stor hjälp vid konstruerandet, och definitivt väsentlig skiljbarhet mellan olika högtalarkonstruktioner.
. Svårigheten är förstås samspelat med rummet, och i ännu högre grad det faktum att högtalaren inte är en transmissionslänk utan en ljudfältsdekoder. Det går inte att täcka in alla de egenskaper som i den slutgiltiga uppställningen kan betraktas som det komplexa samarbetet mellan högtalarna, stereosystemet och rummet. Men till stor hjälp finner jag ändå F/E-lyssningarna vara, och tryffelskalan likaså.

---

*Det finns gott om rum som snabbt degraderar tryffelpoängen till under 20 :o , även med superba högtalare. På samma sätt finns det gott om högtalare som begränsar tryffelpoängen till under 20, hur bra rum de än placeras i...
För att sätta saker i perspektiv är det skapligt ovanligt med elektronik-apparater som scorar under 98 på tryffelskalan. Kablar i F/E-lyssning brukar inte ens vara mätbara på denna i sammanhanget plötsligt väldigt grova skala. Det skulle behövts hundradelar av den sista procenten...
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-26 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-26 06:44

Belker skrev:En hel del medlemmar på forumet äger pi60. Ingen har hittills röstat Nej. Ska jag tolka det som att ni föredrar pi60s men inte hade de extra pengarna?

Jag tyckte att alternativen var opassande, så därför valde jag alternativ 'jag skiter i vilket men vill rösta ändå'. Jag tappade också lusten pga formuleringarna.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-26 07:59

markih skrev:
Belker skrev:En hel del medlemmar på forumet äger pi60. Ingen har hittills röstat Nej. Ska jag tolka det som att ni föredrar pi60s men inte hade de extra pengarna?

Jag tyckte att alternativen var opassande, så därför valde jag alternativ 'jag skiter i vilket men vill rösta ändå'. Jag tappade också lusten pga formuleringarna.

Jag är öppen för feedback här för jag ville verkligen vara klar och koncis. Jag incinuerar inget och vill bara veta. Vad är det som stör, förutom det halvvulgära sista röstningsalternativet (som var menat som ett filter för allehanda ointresserade/trollare/folk med förutfattade meningar)?

IÖ: Tack för uttömmande svar. Hur ligger piP få tryffelskalan under samma (bästa möjliga?) förutsättningar?

Vad är det som de "saknade" procenten sägs vara?

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-26 08:12

Belker!

Egentligen var väl dina frågeställningar rätt oförargeliga, men jag har svårt för några olika JA/NEJ alternativ med några korta motiveringar. Det blir för mig ofta svart-vitt och overkligt/osant. Dessutom innebär ofta JA/NEJ alternativen förenklade motsatser, vilket kan leda till polariserad syn. 8) Speciellt i detta fall med jämförelsevis små skillnader och i princip alla svar förutom IÖ's kommer att spegla vad folk tror, möjligen baserat på några mer eller mindre irrelevanta jämförelser, dvs ej blint, ej samma plats vid samma tillfälle osv.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-26 08:47

Har inte röstat.... skulle säga att baserat på produktkatalogen (romanen?) så skulle jag ta pi60s basert på den läsningen enbart... i alla fall utom då kostnaden är ett hinder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-26 08:58

Jag trodde in min enfald att man kunde lyssna på båda hos InoAudio. Eftersom det numera inte går blir det ju rätt få som kan svara i omröstningen med åsikter baserade på intryck av återgivning hos de tu.

Jag har ochså läst "romanen" och satt det inte fast i pengarna skulle pi60s nog bli valet. Men då handlar det nog mest om att eliminera ångesten (val 3). Som jag ser det finns det ett antal stora fördelar med pi60; priset, leveranstiden (antar jag är kortare eftersom jag skulle bygga själv) och inte minst finishen, som går att få i högblank lack om man vill.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-04-26 10:20

Hittade inget bra alternativ, så jag röstade på -Skiter i vilket.....
Ville ha ett annat alternativ:
- Har INTE hört båda, men väljer pi60 före pi60s ändå. För mycket prislapp för lite ljudskillnad :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-04-26 11:07

Köp pi60, blir ångesten för tung, börja spara. Sälj sedan av pi60 och köp pi60s.

(Förövrigt har jag aldrig hört någon av Inos alster, men den där ångesten är jag väl bekant med. Man brukar aldrig bli riktigt nöjd om man vet att det finns något som är lite lite bättre och går att få tag på.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-26 11:32

blir ångesten för svår - tjata på IÖ om pi60es. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-26 11:34

labrat skrev:Köp pi60, blir ångesten för tung, börja spara. Sälj sedan av pi60 och köp pi60s.

Låter som en framkomlig väg. Bra förslag!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 11:58

Nattlorden skrev:blir ångesten för svår - tjata på IÖ om pi60es. 8)

Det har faktiskt bara tillverkats ett enda par pi60es...

De är fanerade i en jakaranda från 80-talet, alltså den där mörka svartröda som inte finns längre, och de har en svart intarsia runt baselementet såsom en guitarra. Vidare kostar bara dämpmaterialet i dem ungefär som en piP... :o

Av alla es-modeller är faktiskt pi60es den enda som jag, teoretiskt, skulle kunna göra flera ex av (två par till går att göra). Där kan man tala om att ångesten måste vara svår dock, de kostar nästan 100 000:-.... :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-04-26 12:54

IngOehman skrev:De är fanerade i en jakaranda från 80-talet, alltså den där mörka svartröda som inte finns längre

De var den där äkta regnskogsskövlade fanéren, va? :wink:

IngOehman skrev:de har en svart intarsia runt baselementet såsom en guitarra.

Just det, men vad berodde det på..? :wink:

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 13:36

Regnskog, ja. :cry:

Ren flax gav upphovet till intarsian! Det startade med en felgjord fräsmall... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-26 14:17

Men snyggt!! :P

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 15:09

Va'nu! 8O

En spion har varit framme...

:wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 15:39

Spionen jobbar och städerskan har semester - det är ju damm på membranen 8O ! :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-26 15:47

IÖ har inte dammat av sina högtalare för att han har fullt upp med att tillverka dom :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 15:48

Damm ä' naturligt å' fint.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-26 15:48

Är pi60es IÖs egna eller?

Eller kundernas högtalare levereras med ett skyddande lager damm? :wink:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 15:49

Nej, de är inte mina :cry: , men det var meningen att de skulle bli det.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-04-26 16:37

Eller kundernas högtalare levereras med ett skyddande lager damm?
Det är nu som man börjar inse anledningen till leveranstiden 8O :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 21:13

Jo, de måste ju liasom ligga till sig...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-04-26 21:57

Jag bjuder 500 spänn för såna dammiga schabrak ;) 1000 kanske
och schlänger väl in en saab 9-5 å.. om jag hade någon

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-04-27 10:35

Hur lång är för övrigt leveranstiden i dagsläget för pi60?
Har Ingvar fått fason på snickar'n?
Eller ska man snickra lådan själv..?

Har ju haft suget ett tag :wink:
...och nu när jag möblerat ut flickvännen vart det ju helt plötsligt mer plats över :roll:
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-04-27 12:24

Mina pi60 i Rå-MDF fick jag på 2 veckor.
Om du vill ha dom i fanerat är det nog längra leveranstider :wink:
/Jonas

Nästa

Återgå till Generellt om hifi