Mr_Ekan skrev:IÖ:
* Vem var enörad?
Ett uppmärksamhetspoäng till dig!

Jag minns inte hans namn tyvärr.
Mr_Ekan skrev:* Kommer något av dina esoteriska toppsystem tillsammans med exv Z-4 upp i 98%?
Kanske, men nog inte. Det är dock väldigt svårt att undersöka eftersom de triumferar mest på långa lyssningsavstånd (eller i klangiga rum), således att de
inte degraderas. Men på tre meter (som är mitt standardtestavstånd vid tryffeltesterna) har de (frånsett ljudtyckskapaciteten och den lägre distorsionen) inte några signifikanta företräden framför pi60s (är min uppfattning, och även tryffelutslaget).
I själva verket är det i
mycket bra rum först på över 4 meter som de större systemen (i56s och uppåt) signifikant klarar sig bättre än de mindre systemen (pi60s, i28s, i32z och i34es). Jag bortser då förstås ifrån de oomtvisteliga ljudtycks- och distorsionsfördelarna som förstås finns i alla sammanhang.
I ett stort och svårt rum är de (främst i56s, i64z och i68es) fullständigt överlägsna pi60s dock (är rummet inte alls bra gäller detta även på rätt korta lyssningsavstånd), men främst beroende på att total-systemet
"pi60s+det dåliga rummet" ju inte kommer i närheten av några 97% under sådana förutsättningar.*
Mr_Ekan skrev:* Kommer det ges chans att jämföra pi60 med pi60s i Täby efterhand, eller kanske går detta redan?
Vh Ekan
Den möjligheten har faktiskt funnits historiskt, men jag fick så ont i ryggen av allt bärande. Plats tar det också, och skall man vara noga finns det ju mer än 40 olika Ino-system. Vi får se...
När (om?) piPs blir klar kommer det antagligen att gå att skifta mellan piP och piPs. De är ju lättare att skifta.
Vh, Ing. Öhman
---
PS. Det är även viktigt att minnas att en F/E-lyssning av högtalare (med eller utan tryffel-skala) inte renderar är en komplett bild av högtalarnas egenskaper, ehuru den erbjuder stor hjälp vid konstruerandet, och definitivt väsentlig skiljbarhet mellan olika högtalarkonstruktioner.
. Svårigheten är förstås samspelat med rummet, och i ännu högre grad det faktum att högtalaren inte är en transmissionslänk utan en ljudfältsdekoder. Det går inte att täcka in alla de egenskaper som i den slutgiltiga uppställningen kan betraktas som det komplexa samarbetet mellan högtalarna, stereosystemet och rummet. Men till stor hjälp finner jag ändå F/E-lyssningarna vara, och tryffelskalan likaså.
---
*Det finns gott om rum som snabbt degraderar tryffelpoängen till under 20

, även med superba högtalare. På samma sätt finns det gott om högtalare som begränsar tryffelpoängen till under 20, hur bra rum de än placeras i...
För att sätta saker i perspektiv är det skapligt ovanligt med elektronik-apparater som scorar under 98 på tryffelskalan. Kablar i F/E-lyssning brukar inte ens vara mätbara på denna i sammanhanget plötsligt väldigt grova skala. Det skulle behövts hundradelar av den sista procenten...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).