Moderator: Redaktörer
pgmj skrev:Bra att du håller tråden ontopic
Delade inte du dina iP och i16s vid 80Hz?
DVD-ai skrev:pgmj skrev:Bra att du håller tråden ontopic
Delade inte du dina iP och i16s vid 80Hz?
haha, jo det kan du räkna med, har inga planer på att behärska mig...![]()
Jo, hemma hos mig ja och det spelar på bra, men med 120hz delning har jag lyssnat hos 2 andra med piPs och det kan låta mycket bra och man märker helt klart skillnaden det gör för kapaciteten hos det lilla 4,5" elementet...
120hz delning i ett rum på 12kvm som mitt så hade det varit väldigt trevligt!
jag är därför sugen på att köpa ett till cr80s fast med 120hz delning, eller lämna in mitt cr80s till ingvar för att bygga om. Det optimala vore ju att ha en switch eller en bygel typ där man kan välja mellan 80 eller 120hz delning... det vore grymt ! Fast min gissning är att det skulle kräva ett till nästan lika stort kort till inne i lådan oc hdet blir nog trångt och svårt (dyrt!!!) att få igenom den specialaren..![]()
Ska nästan ta och höra med honom angående möjligheten att göra en specialare med valbar delning... eller om det är lika bra att köpa ett helt nytt filter med 120hz delning och så får man växla mellan för att testa.
eller om jag ska hålla mig och "stå ut" med 80hz delning och börja spana mer på i32 i stället...![]()
jag har ju en ide om att, sakta men säkert börja se till att någon proffsig snickare ska få dra ihopp ett par i32 lådor av träd slaget Ekki åt mig.
Laminerat och det inre träslaget kan vara något billigare men ganska starkt, typ MDF... eller så blir det Ekki rakt igenom, alltså Ekki, Lim, Ekki och det skulle ge otroligt starka lådor och otroligt snygga med !
mycket att fundera på...
DVD-ai skrev:Jag lyckades precis spela så att jag tände upp 8st av 11 dioder på XPA-2'an...![]()
![]()
Om vi räknar baklänges så borde det bli.
5 ohm = ca 500w för steget
Då ser stapeln ut som följer.
500
250
125
62
31
15
7,5
4
2
1
0,5
Alltså så använde jag (antagligen) 62w ca i topparna i den låten, låter för övrigt jätte bra vid denna volymen hos mig, inga problem alls att sitta och njuta (detta va med Hardstyle). Undrar om det går att tända ytterligare en diod eller om det resulterar i eldade piPs... ?!![]()
Har än inte fått dom att låta dåligt på grund av ljudnivån (än), och inte heller bottna eller liknande. Fast det har jag heller inga planer på att testa med mina nya piPs! (redan gjorts tidigare och det är inge roligt...)
Ne jag ska inte "försöka" utan jag spelar på som vanligt och så kanske jag rätt som det är uppmärksammar ett nytt rekord (9st dioder..). Vill med detta alltså upplysa om att jag står fast vid mitt tidigare påstående om att 100w vid 4ohm är en lämplig förstärkareffekt till piPs...![]()
man vill ju ha lite marginal tills steget börjar att dissta tråkigt... och 62w är "nära" 100w så nog kan 100W vara bra att ha allt.
För övrigt så är det riktigt kul nu när jag fått hem ytterligare två st plattor träfiberull, dessa är 90mm tjocka och 100x40cm. Dom gjorde mycket stor skillnad för ljudet, jag använder domför att få bort problemet med utsläckningar mellan vänster högtalare och sidoväggen som är alldeles för nära... Nu har jag bra "punch" i midbasen (tillslut!) och inte bara "tryck"![]()
Sedan innan så hade jag 2st tunnare 45mm skivor som nu blev "över" Dom tryckte jag in som en båge mellan två st bokhyllor i bakre delen av rummet. Bakom/inom dessa stoppade jag ett gäng med överblivna kuddar så att hela hålrummet i fylldes upp. Och Ta Daa! så har man fått sig en bredbandig absorbent som fungerar bra.
Den gjorde klar skillnad med dess nuvarande placering (har testat 3st olika placeringar) och resulterade i en tydligare övre midbas och undre mellanregister + större/tydligare ljudbild.
Så, just nu är jag jätte nöjd med mig själv och sitter och lyssnar på musik/ stör grannarna !![]()
Edit: lagar just nu lite mat, det vibrerar om bänken och luckorna i köket...(det är andra sidan av lägenheten)
DVD-ai skrev:Ja tycker det är fascinerande att piPs kan spela på så som dom gör och det som jag beundrar mest är förmågan att helatiden låta så upplöst och harmoniskt i basen. Trots att man pressar dom så att det står härliga till... Jag menar, när man spelar så att det absolut är på gränsen till att dom ska bottna, så låter det fortfarande så otroligt rent och snyggt att man blir helt rörd...(och med nya porten/basen så existerar i huvudtaget inte annsträngdhet i basen, luftljud eller pustar, har verkligen försökt att tvinga fram sådannt men det går inte!)
det låter verkligen jätte bra, verkligen, verkligen jätte bra !!!
Jag är faktiskt nöjd med ljudet nu, jag är tillbaka där jag va för ca 1 år sedan, när musiklyssning var en njutning och man liksom bara vände platta efter platta utan att ta hänsyn till dit och rum. Man drömmer sig bort i en annan värld och låter vardagen sväva förbi.
jag är Nöjd, och tänker alltså hålla mig till denna setupp i ca 1 år framöver. jag vill ju byta upp mig (av någon märklig anledning...jäkla sjuk i huvudet man e..) men piPs låter ju presis så som jag vill ha det i nuvarande rum. Så det finns ingen anledning att byta, ingen anledning alls att ens tänka tanken, trots det så är det något jäkla spöke som talar om för mig att "fetare rigg skulle vara bra"... Men till vad... ?!
![]()
Till att "basnarkomanisera", JA
Men till att lyssna på musik, NEJ!
Tur att jag glömmer bort allt vad "uppgraderingar" heter när jag sätter sig ner för att lyssna, då är jag jätte nöjd.
Så jag tror detta kommer att gå bra, bara jag ser till att lyssna på musik nog ofta att hela tiden påminna mig själv om hur jäkla bra det låter, så att jag "slipper få för mig" att jag borde byta prylar.
Så min setupp för ca 1 år framöver är och förblir alltså piPs och Emotiva XPA-2. och Timpolanen får fortsätta att vårda mina i16s och cr80s under tiden, om han vill det såklart![]()
mvh//David
DVD-ai skrev:Hjääälp, vad har jag gjort !
Mina i16s har hamnat på Hifimagasinet och det känns bra...![]()
faktiskt, det känns bra !
Men det borde inte det... Men oavsett så, nu ska dom bort känner jag, jag kan ju inte använda dom och jag tänker satsa på i32s i stället... Inte nu på en gång utan senare och som det e nu blir jag bara butter av att jag inte kan använda mina i16s så jag ger upp och säljer iväg dom till någon som kan ge dom ett värdigt hem.![]()
Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom![]()
Känns som en tyngd har lyfts från mina axlar, att jag äntligen har tagit ett beslut om hur jag ska göra med dom !
Komorok skrev:Först tänkte jag att du måste vara helt väck, men när jag läst din förklaring
så är det ju solklart att detta var det rätta. Frågan jag ställer är dock
denna: Kommer fodervärden att få chans att köpa dem?
Svenn3SaataN skrev:DVD-ai skrev:Hjääälp, vad har jag gjort !
Mina i16s har hamnat på Hifimagasinet och det känns bra...![]()
faktiskt, det känns bra !
Men det borde inte det... Men oavsett så, nu ska dom bort känner jag, jag kan ju inte använda dom och jag tänker satsa på i32s i stället... Inte nu på en gång utan senare och som det e nu blir jag bara butter av att jag inte kan använda mina i16s så jag ger upp och säljer iväg dom till någon som kan ge dom ett värdigt hem.![]()
Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom![]()
Känns som en tyngd har lyfts från mina axlar, att jag äntligen har tagit ett beslut om hur jag ska göra med dom !
Jag trycker på gilla knappen
Ska bli kul att se vad som händer..... När du väl har skaffat dig eget boende och har fria händer
bakerman22 skrev:Hmm... Jättelång lista på grejer som ska köpas...men hur gick det med ett EGET BOENDE !!?![]()
Tvivlar på att i32s lirar bättre än i16s i ditt lilla rum, så sen startar du en ny tråd om att dina nya trettiotvåor låter skit i ditt lilla pojkrum !!!
DVD-ai skrev:Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom![]()
-Palle- skrev:Härligt David!
Dom ska jag komma förbi och provlyssna, är inte helt osugen på dom själv...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster