Vilken filosofi har egentligen GamuT?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-26 13:43

Bäste trumslagare & Latmask:

Jo, jag tog inspirationen från någon jala MOS-amatörkonstruktion där disajnern inte fattat att en strömgenerator (nästan) in i en jättecap blir en integrator, och om capen dessutom är i drain-gate riktningen och kommer från massor av parallellkopplade MOS-trissor (och därför blir väääldigt stor och olinjär) så kommer disten på apparaten att vara katastrofal vid höga frekvenser.

Nämligen.

Har ni hört talas om sådana knaskonstrutioner någon gång? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-26 17:25

Javisst, det finns en pajsare på andra sidan jordklotet som gör sådana vansinniga MOSFET-apparater. Masken och jag städar konstruktionen och har snart sänkt distorsionen med minst två tioptenser :P :P dvs från en direkt oanständig nivå till en tillfredställande dito. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-26 17:48

Morello skrev:Javisst, det finns en pajsare på andra sidan jordklotet som gör sådana vansinniga MOSFET-apparater. Masken och jag städar konstruktionen och har snart sänkt distorsionen med minst två tioptenser :P :P dvs från en direkt oanständig nivå till en tillfredställande dito. 8)

hehe
det e tur att Gustaf ställer upp med sin expertis för annars hade jag fått lyssna på distorderande musik för man kan ju inte svälja stoltheten å slänga skiten när man lagt så mycket jobb på den rackaren 8)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-04-26 17:49

AKSA?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-26 17:50

Audix skrev:AKSA?

näe www.aussieamplifier.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-26 18:34

lazyworm skrev:
Audix skrev:AKSA?

näe www.aussieamplifier.com
Du glömde "s"-et http://www.aussieamplifiers.com/
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-26 20:56

Callisto skrev:
Greensleeves skrev:Magnuz,

Jag kan inte ge något specifikt exempel på att info har försvunnit helt eller delvis från en cd enbart pga av ålder, å andra sidan oroar jag mig för allt, och tyckte själv att jag hade fått ett alldeles utmärkt objekt att oroa mig för: ska eller ska inte hela min samling av klassiska cd-skivor eroderas upp i intet..? (Bita naglar, bita naglar...)
:-)

Callisto,

Om jag inte missminner mig så sitter det samma D/A i kinesiska cdspelaren Esound E5 som i gamuts senaste cdspelare 8) .

Eftersom jag är ute efter en ny signalkälla till stereon, och funderar på just Esound CD-E5, är jag tacksam för denna information!

Mvh Greensleeves

Dacen heter Crystal CS 4390, sitter i senaste varianten av Gamuts cd spelare 8) . Ska tydligen låta extremt bra för priset. Har inte själv lyssnat på den så jag kan inte själv uttala mig.

Samma DAC som version I av Audio Analogue Paganini anno 1998.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-27 01:08

Morello skrev:Javisst, det finns en pajsare på andra sidan jordklotet som gör sådana vansinniga MOSFET-apparater. Masken och jag städar konstruktionen och har snart sänkt distorsionen med minst två tioptenser :P :P dvs från en direkt oanständig nivå till en tillfredställande dito. 8)

Morello,

vilken förstärkare då och "när" är "snart" och vid vilka frekvenser och effekter har ni tänkt sänka distortionen med minst 2 tiopotenser? 8)

mvh Michael

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-04-27 02:01

MKo skrev:

Morello,

vilken förstärkare då och "när" är "snart" och vid vilka frekvenser och effekter har ni tänkt sänka distortionen med minst 2 tiopotenser? 8)

mvh Michael

Stärkaren är Symamp (AV400)
Nu kan jag säga att förstärkaren sänkt sin dist med 2 tiopotenser i 100W RMS 8ohm vid 1000Hz och inte lika extremt i 10kHz men väl så mycket, nu är det helt klart en jäkligt fin stärkare med
runt 0.005% THD Vid 1kHz.
I orginalskick hade steget närmare 0,007% THD vid olastat läge men så snart man kopplade in 8ohm och drog på lite så gick den snabbt upp emot 1% dist pga att VAS steget inte pallade med 8O.

Gustaf lade på en finurlig min sen bar det av... vi kopplade in 4st trissor (mje340+mje350) mellan VAS och sluttrissor och ändrade ett par kondingar samt lade till 2 motstånd, dvs gjorde en ändring för några fjuttiga 10or och gick från en sunkstärkare till en riktigt
fin dito (Tack Gustaf)

Nu har jag "bara" 4 kanaler till att löda ihop sen har jag nog en av de mer kraftfulla 5-kanalarna som finns (5*230W RMS 8ohm alt 2*800W+1*230W) som klarar lite svårare laster också :)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-27 02:35

lazyworm skrev:I orginalskick hade steget närmare 0,007% THD vid olastat läge men så snart man kopplade in 8ohm och drog på lite så gick den snabbt upp emot 1% dist pga att VAS steget inte pallade med 8O.

Ok, finns inte så mycke mer att orda... :lol:
Kollade in snabbt deras länk, kunde konstatera att Mr Holton verkar ha förkärlek att driva FET:arna inte bara med högimpedivt "drivsteg" men också genom ganska så högvärdiga Gate resistorer... slut kommentaren blir absolut hemskt, usch hehe! 8)

mvh Michael

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-27 11:21

IngOehman skrev:Bäste trumslagare & Latmask:

Jo, jag tog inspirationen från någon jala MOS-amatörkonstruktion där disajnern inte fattat att en strömgenerator (nästan) in i en jättecap blir en integrator, och om capen dessutom är i drain-gate riktningen och kommer från massor av parallellkopplade MOS-trissor (och därför blir väääldigt stor och olinjär) så kommer disten på apparaten att vara katastrofal vid höga frekvenser.

Nämligen.

Har ni hört talas om sådana knaskonstrutioner någon gång? :wink:

Vh, iö

Förresten, varför påminner detta mig om nån svensk konstruktion?? :-|

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-27 11:56

Vilken konstruktion åsyftar NoMoreMrRegistryMan? :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-27 15:07

MKo skrev:
lazyworm skrev:I orginalskick hade steget närmare 0,007% THD vid olastat läge men så snart man kopplade in 8ohm och drog på lite så gick den snabbt upp emot 1% dist pga att VAS steget inte pallade med 8O.

Ok, finns inte så mycke mer att orda... :lol:
Kollade in snabbt deras länk, kunde konstatera att Mr Holton verkar ha förkärlek att driva FET:arna inte bara med högimpedivt "drivsteg" men också genom ganska så högvärdiga Gate resistorer... slut kommentaren blir absolut hemskt, usch hehe! 8)

mvh Michael

Latmasken skrev lite fel där. Steget distorderade naturligtvis kopiöst även utan last, eftersom distorsionen berodde primärt på den stora och svårt olinjära gate/drain-kapacitansen och inte på för låg transkonduktans i utgångssteget.

Nu drivs MOSFET:arna av en emitterföljare, som i sin tur drivs av en annan följare. Två följare mellan det andra diffsteget och MOSFET:arna alltså.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-27 20:55

Morello skrev:
Latmasken skrev lite fel där. Steget distorderade naturligtvis kopiöst även utan last, eftersom distorsionen berodde primärt på den stora och svårt olinjära gate/drain-kapacitansen och inte på för låg transkonduktans i utgångssteget.

håller med... det slöa "jordormen" skrev lät ju lite fel angående lasten för så som Holtons produkter ser ut e de lastoberoende dist som uppkommer mest... men kul att ni fick lite bättre prestanda på grejerna! :)

mvh Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi